مجله نماوا: در صنعت سینما هر ساله هزاران اثر جدید وارد چرخه توزیع و تماشا می‌شود که از این میان آثار ژانر اکشن سهم چشم‌گیری از تولیدات فیلم‌های سینمایی جدید را شامل می‌شود. تماشای فیلم‌های سینمایی اکشن اکنون یک دغدغه همه‌گیر در بین کسانی است که ترجیح می‌دهند آخر هفته خود را با دیدن یک فیلم سینمایی بگذرانند. در ادامه با ما همراه باشید تا به چند حلقه از بهترین آثار فیلم‌های سینمایی اکشن در تاریخ سینما بپردازیم.

فیلم های اکشن در نماوا

اولدبوی – Oldboy

حتما شنیده‌اید که می‌گویند فیلم‌های اکشن از نظر درام ضعیف عمل می‌کنند! یا مثلا اکشن درست را فقط هالیوود بلد است بسازد! یا صحنه‌های اکشن تکان‌دهنده هزینه‌بردار هستند! «اولد بوی» مثال نقض همه جملات بالاست! «اولد بوی» شاهکار سینمای کره جنوبی است. شاهکاری که اگر قرار باشد یک فیلم به نمایندگی از سینمای بین‌الملل در لیست بهترین فیلم‌های اکشن داشته باشیم قطعا از آن چشم‌پوشی نخواهیم کرد! فیلم «اولد بوی» یا «پیر پسر» را گارون تسوچیا براساس یک کتاب مصور نوشته و چان-ووک پارک آن‌را کارگردانی کرده و بازیگرانی همچون مین-سیک چویی، جی-تایی یو، هیه-جونگ کانگ، بیونگ-اوک کیم، دال-سو اوه، دائه-هان جی، سونگ-شین لی و جین-سو یون در آن به هنرنمایی پرداخته‌اند.

فیلم «اولد بوی» دومین و معروف‌ترین قسمت از سه‌گانه انتقام ساخته همین کارگردان است. تصور کنید یک روز بدون اطلاع قبلی به صورت کاملا ناگهانی شما را در یک اتاق زندانی کنند. هیچ جوابی برای هیچکدام از سوالات ذهن‌تان نداشته باشید و بدون هیچ دلیلی محکوم به زندانی شدن باشید. محکومیتی که حتی با خودکشی نیز به آن نمی‌توانید پایان دهید. اما پس از ۱۵ سال ناگهان دوباره شما را آزاد خواهند کرد. واکنش شما چه خواهد بود؟ «اولد بوی» یک پرداخت پست مدرن از مفهوم انتقام است. یک خوانش دوباره از ادیپ شهریار. یک فیلم سرتاسر پر از اضطراب که به تراژدی تنهایی انسان معاصر می‌پردازد. فیلمی در نکوهش قضاوت و افعال کوچک ما که تاثیرهای بزرگ در زندگی دیگران دارند. بازی‌های واقعی و زنده، موسیقی متن تکان‌دهنده، فیلمنامه غیرقابل پیش‌بینی، سکانس‌های به یاد ماندنی، کارگردانی عالی در نهایت وسواس و پایانی عجیب از ویژگی‌های تکنیکی این فیلم برنده جایزه بزرگ جشنواره کن است. داستان فیلم همانطور که قبلا اشاره کردیم درباره یک مرد عیاش و خوشگذران است که در یک روز بارانی دزدیده می‌شود و به مدت ۱۵ سال در یک اتاق زندانی می‌شود. چرایی و عطش انتقام او را به سمتی می‌کشاند که…

سال ساخت ۲۰۰۳ / ۱۰۸ دقیقه / اکشن، درام، راز آلود، مهیج / ۷۹٪ کاربران نماوا از تجربه تماشای این فیلم راضی بودند / imdb : 8.4

تماشای فیلم اولد بوی در نماوا

ماتریکس – The Matrix

5 فیلم اکشن

ماتریکس به کارگردانی خواهران واچوفسکی از جمله فیلم‌های بسیار تاثیرگذار دوره خود بود که در بسیاری از زمینه‌ها از جمله جلوه‌های ویژه و فیلمبرداری انقلابی در صنعت سینما محسوب می‌شد. نویسندگی این فیلم نیز توسط واچوفسکی‌ها انجام گرفته و بازیگرانی چون کیانو ریوز، لارنس فیشبرن، کری-ان ماس، هوگو ویوینگ، گلوریا فاستر، جو پانتولیانو، مارکوس چونگ و جولیان آراهانگا در آن ایفای نقش می‌کنند. «ماتریکس» ترکیب یکی از بهترین‌های ژانر علمی تخیلی تاریخ سینماست که با به‌کارگیری اکشنی از جنس هنرهای رزمی به یک فیلم بدون تاریخ انقضا و دیدنی تبدیل شده است.

«ماتریکس» یک مجموعه چهار قسمتی است که سه دنباله دیگر آن هیچ‌گاه موفقیت قسمت اول را به دست نیاوردند. «ماتریکس» یک فیلم آخرالزمانی و یا اگر بخواهیم بهتر بگوییم دیستوپیایی (ویران شهر) را روایت می‌کند که در آن انسان‌ها تحت سلطه ماشین‌ها در یک فضای ذهنی و مجازی به نام ماتریکس زندگی می‌کنند. این فیلم تصورات و باورهای ما درباره زمان، انسان، محل زندگی، آزادی، واقعیت و خیال را به چالش می‌کشد. فیلمنامه چندلایه و قابل بررسی از جنبه‌های فلسفی، مذهبی، نمادگرایی و… نوع فیلمبرداری، جلوه‌های ویژه با کیفیت و موسیقی اورجینال عالی از جمله نکات مثبت این فیلم برنده جوایز اسکار، بفتا و ساترن به شمار می‌آید. داستان فیلم درباره نئو، یک هکر و یک کارمند است که پس از برخورد غیرعادی و مکرر در فضای مجازی با عبارت ماتریکس اتفاقات عجیبی برایش رخ می‌دهد. یک زن با ویژگی‌های ابرقهرمانانه به نام ترینیتی با او تماس می‌گیرد و به او می‌گوید که پاسخ سوالاتش نزد مورفئوس است. سوالات مهمی درباره زندگی که…

سال ساخت ۱۹۹۹ / ۱۳۳ دقیقه / اکشن، علمی تخیلی / ۹۳٪ کاربران نماوا از تجربه تماشای این فیلم راضی بودند / imdb : 8.7

تماشای آنلاین فیلم ماتریکس در نماوا

گلادیاتور – Gladiator

5 فیلم اکشن

یکی از پرطرفدارترین و موفق‌ترین تولیدات مولتی ژانر سینما در سال‌های اخیر آثار ترکیبی ژانر اکشن و ژانر حماسی و تاریخی هستند. از نمونه‌های برجسته این دسته از فیلم‌های سینمایی اکشن، می‌توان به «گلادیاتور» ریدلی اسکات اشاره کرد. «گلادیاتور» را ریدلی اسکات بر اساس نوشته دیوید فرانزونی، جان لوگان و ویلیام نیکلسون کارگردانی کرده و بازیگرانی چون راسل کرو، واکین فینیکس، کانی نیلسن، الیور رید، درک جاکوبی، جایمن هانسو و ریچارد هریس در آن به ایفای نقش می‌پردازند. گلادیاتور فیلمی صادق، سرگرم‌کننده، ساده در عین پیچیدگی فرمی و به معنی واقعی سینمایی است.

بازی‌های درخشان، موسیقی متن عالی هانس زیمر، جلوه‌های بصری و قاب‌های زیبا، کارگردانی و فیلمنامه پخته و منسجم، سکانس‌های اکشن و جنگی چشم‌گیر و روان، طراحی صحنه و لباس دقیق و صداگذاری مناسب از جمله نکات و ویژگی‌های مثبت تکنیکی این فیلم است.

آغاز روایت فیلم به زمان رهبری مارکوس ائورلیوس بازمی‌گردد. زمانی که پادشاه پس از پیروزی در جنگ و در اواخر عمر تصمیم می‌گیرد تا زمام امور را به ماکسیموس ژنرال ارتش بزرگ رم بدهد تا برای به‌وجود آمدن یک جمهوری مستقل، پارلمان تشکیل دهد. اما پسر پادشاه کومودوس مکار از این تصمیم آگاه می‌شود و قصد کشتن پادشاه، ماکسیموس و خانواده اش را می‌کند. در این میان فقط ماکسیموس زنده می‌ماند که آنهم اسیر یک تاجر برده می‌شود و مجبور می‌شود تا با جنگ در میدان گلادیاتورها زنده بماند تا انتقام خانواده و پادشاه را از کومودوس بگیرد.

سال ساخت ۲۰۰۰ / ۱۳۵ دقیقه / درام، ماجرایی، اکشن / ۹۴٪ کاربران نماوا از تجربه تماشای این فیلم راضی بودند / imdb : 8.5

تماشای فیلم گلادیاتور در نماوا

بتمن شوالیه تاریکی – The Dark Knight

5 فیلم اکشن

مگر می‌شود لیستی از اکشن تهیه کرد و نامی از برادران نولان در آن ذکر نکرد. بدون شک بهترین اکشن‌های چند دهه اخیر در سینما را می‌توان در آثار نولان جستجو کرد. از «تنت» تا «تلقین» همگی آثار برجسته‌ای بودند که به احیای فرهنگ سینما در میان مردم در دوره‌های مختلف کمک کردند. اما انتخاب ما از میان آثار اکشن برادران نولان، فیلم «شوالیه تاریکی»، قسمت دوم از سه گانه «بتمن» است. «شوالیه تاریکی» را کریستوفر نولان بر اساس کمیک‌های دی سی و فیلمنامه جاناتان نولان و دوید اس گویر، کارگردانی کرد و ستارگانی چون کریستین بیل، هیث لجر، ارون اکهارت، مگی جیلنهال، مایکل کین، گری اولدمن، مورگان فریمن و کیلین مورفی در آن به نقش آفرینی می‌پردازند. نولان در قسمت دوم از این مجموعه، پس از یک معرفی به یاد ماندنی از شخصیت بتمن در بتمن آغاز می‌شود، یک پرداخت حماسی و پرانرژی و خوش ریتم از زندگی بتمن در شهر گاتهام دارد. لحظات لذت‌بخش و غمگین، پیچیدگی‌های اخلاقی در باب رفتار انسان در ابعاد فردی و اجتماعی، ساختارهای قدرت، هرج و مرج، فساد و عدالت از جمله دیدگاه‌های مختلف نولان در شوالیه تاریکی است.

اسامی مهم و شخصیت‌های زیادی پشت خلق این شاهکار دیده می‌شود از جمله طراحی صحنه حماسی نیتن کرولی، تصویربرداری والی فیستر، موسیقی هانس زیمر و تدوین دیوانه‌کننده لی اسمیت؛ اما «شوالیه تاریکی» با یک اسم در میان مردم ماندگار شد. آن‌هم نام هیث لجر فقید در نقش جوکر بود که با وجود عملکرد عالی تیم بازیگری، بازی دیگر اعضای تیم را در سایه بازی خود قرار داد و بالاخره برای بازی زیبایش در حالی که خودش در قید حیات نبود جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به او تعلق گرفت. «شوالیه تاریکی» در نهایت در ۸ رشته نامزد اسکار شد و همچنین توانست با درخشش در گیشه عنوان دوزادهمین فیلم پرفروش تاریخ سینما را از آن خود کند. داستان فیلم در گاتهام سیتی و یکسال پس از بازگشت آرامش به شهر اتفاق می‌افتد. زمانی که خلافکاری به اسم جوکر با دستبرد به یک بانک بزرگ یک رشته وقایع بزهکاری را در شهر شروع می‌کند که گاتهام را تقریبا در لبه پرتگاه سقوط قرار می‌دهد.

سال ساخت ۲۰۰۸ / ۱۴۹ دقیقه / اکشن، جنایی، درام، مهیج / ۹۴٪ کاربران نماوا از تجربه تماشای این فیلم راضی بودند / imdb : 9

تماشای فیلم شوالیه تاریکی در نماوا

مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست – Spider-Man: No way Home

5 فیلم اکشن

با یک نگاه اجمالی به لیست باکس آفیس و پرفروش‌ترین فیلم‌های بریتانیا و آمریکا در سال‌های اخیر می‌توان به نقش پررنگ تولیدات ابرقهرمانی کمپانی‌های مارول و دی سی در سلیقه مخاطب امروزی پی برد. اگر فیلم‌های ابر قهرمانی را به عنوان یکی از زیر ژانرهای اکشن در نظر بگیریم حتما در لیست بهترین‌های اکشن باید یک جایگاه به یک نماینده از این دسته فیلم‌ها اختصاص دهیم. «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» دقیقا زمانی که بسیاری از منتقدان از فیلم‌های ابرقهرمانی ناامید شده بودند نظر مردم و اهل فن سینما را به خود جلب کرد و یکی از بهترین تولیدات سال‌های اخیر نام گرفت. «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست»، بیست و هفتمین قسمت از مجموعه آثار مارول محسوب می‌شود که کریس مک‌کنا و اریک سامرز نوشتن فیلمنامه آن‌را بر عهده داشتند و جان واتس آن‌را کارگردانی کرده است. در این فیلم علاوه بر زندیا، تام هالند، بندیکت کامبربچ، جان فاورو، انگوری رایس، مریسا تومی، جی. کی. سیمونز و بندیکت وانگ که بازیگران اصلی این قسمت به شمار می‌آیند، توبی مگوایر و اندرو گارفیلد بازیگران سابق کاراکتر «مرد عنکبوتی» نیز حضور دارند و در آن ایفای نقش می‌کنند. فیلمنامه «مرد عنکبوتی» از انسجام خوبی برخوردار است و با اینکه گاهی دیالوگ گویی به سمتی پوچ و خارج از منطق کاراکتر می‌رود، اما داستان و خرده داستان‌ها در خدمت یکدیگرند و اضافه‌گویی‌های معمول مارول را ندارد.

طبق گفته بسیاری از منتقدان و طرفداران، این فیلم نقطه اوج مجموعه «مرد عنکبوتی» و حتی تمامی آثار مارول است. بازی بازیگرها از تام هالند تا ویلیام دفو همگی در همان سطح پیشین و حتی سطحی بالاتر قرار دارد و تماشایی است. علاوه بر بازی‌ها، داستان‌گویی، جلوه‌های ویژه و ارجاعات به جا به داستان‌های دیگر مارول موجب شد تا این فیلم با وجود مشکلات مربوط به روابط آمریکا و چین و عدم اکران آن در چین، اما همچنان یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ شود و موجب آشتی مردم و سینما بعد از همه‌گیری کرونا باشد. داستان فیلم در ادامه قسمت اول یعنی جایی که هویت پیتر پارکر به عنوان «مرد عنکبوتی» فاش شد رخ می‌دهد. اکنون که همه دنیا پیتر پارکر را می‌شناسند و زندگی او و اطرافیانش در خطر است تصمیم می‌گیرد تا به سراغ دکتر استرنج برود و از او کمک بخواهد تا با طلسمی این اتفاق را همه مردم دنیا فراموش کنند. متاسفانه هنگام اجرای طلسم همه چیز بر وفق مراد پیش نمی‌رود و شکاف‌هایی در جهان‌های موازی باز می‌شوند و شخصیت‌های منفی وارد این دنیا می‌شوند.

سال ساخت ۲۰۲۱ / ۱۴۵ دقیقه / اکشن، ماجراجویی، علمی تخیلی / ۹۴٪ کاربران نماوا از تجربه تماشای این فیلم راضی بودند / Imdb : 8.7

تماشای فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست در نماوا

۵ فیلم برتر اکشن را در نماوا ببینید

اگر طرفدار دو آتیشه فیلم‌های اکشن هستید و دیدن فیلم‌های سینمایی اکشن در لیست ضروریات روزمره‌تان قرار دارد می‌توانید با مراجعه به اپلیکیشن یا سایت نماوا و انتخاب ژانر اکشن، از تازه‌ترین و بهترین آثار منتشر شده در این زمینه مطلع شوید و با کیفیت دلخواه، به‌صورت آنلاین با عزیزان خود تماشا کنید.