مجله نماوا، نغمه خدابخش

حضور هنرمندان به‌خصوص ستارگان دنیای موسیقی در حرفه بازیگری که اساسا طرفداران بسیاری را نسبت به عرصه‌های دیگر هنر داشته، فارغ از موفقیت یا شکست آن‌ها در این حرفه و مخالفان و موافقان حضورشان، جذابیت و کنجکاوی را به همراه داشته است و یکی از نکات مهم برای جذب مخاطب در آثار تصویری است.

محمدامین کریم‌پور در اولین تجربه سینمایی خود از این نکته بهره برده و حضور آرش عدل‌پرور، که همراه برادر خود مسیح، گروه موسیقی آرش مسیح ای پی را تشکیل می‌دهند، تضمینی برای دیده شدن فیلمِ خود در نظر گرفته است. در کنار این خواننده پرطرفدار بازیگران بنام و توانمندی از جمله ژاله صامتی، شاهرخ فروتنیان و همایون ارشادی نویدبخش تیمی حرفه‌ای در بخش بازیگری این فیلم است. عنوان فیلم از دیگر نکاتی است که بیننده را در نگاه اول جذب کرده تا سوژه‌ای ملتهب را به تماشا بنشیند.

قصه‌ای معماگونه و پیچیده

سکانس افتتاحیه نقطه اوج روایت بشمار می‌رود و در حدی تاثیرگذار است که از همان دقایق اول یقه مخاطب را گرفته و با خود همراه می‌کند و پس از اندک تاملی که باعث می‌شود بیننده نفس راحتی بکشد او را با شخصیت‌های قصه همراه و با چالشی دیگر یعنی چگونگی مرگ دختر، مواجه می‌کند. با پیش رفت قصه داستانک‌های دیگری شکل می‌گیرد و فضای روایت از آنچه انتظار می‌رود دور شده و به سمت و سوی دیگری رفته و گره‌ها و سرنخ‌هایی ذهن مخاطب را درگیر می‌کند.

برخلاف سکانس اولیه، سوژه فیلم حکم تجدید نظر صرفا قصاص و اعدام نیست. فیلم اشاره به موضوع مهم اهدای عضو نیز دارد و بحث واسطه‌گری‌ها را در این امر مطرح می‌کند، آن را نشانه می‌گیرد و بر آن تاکید می‌کند. اغفال جوانان توسط باندهای خلاف، موضوعی است که فیلم به آن اشاره دارد و در نهایت همه سرنخ‌ها را به جایی می‌رساند که مهمترین معضل اجتماعی در دنیای امروزی و عصر تکنولوژی است، بحث داغ سایت‌های شرط‌بندی و قمار در دنیای مجازی و عواقب آن از مهمترین دغدغه‌های مطرح شده در فیلم است.

فیلم حکم تجدید نظر

فیلمساز با سوژه‌ها و موضوعاتی که کشش لازم برای بیننده دارد، نگاه متفاوت خود را در طرح معضلات اجتماعی به تصویر کشیده است. فارغ از ایراداتی چون کات‌هایی که به‌نظر وصله ناجور می‌آیند و بدون منطق و بی‌مقدمه مخاطب را از صحنه‌ای به صحنه‌ی دیگر پرتاب می‌کنند و همچنین روند غیرمعقول در برخی اتفاقات و یا حضور کاراکترهایی منفعل، فیلم به‌عنوان اولین تجربه اثری قابل دفاع است.

استفاده از فضاهای بسته و بعضا تاریک ایده خوبی برای القا حس سردی و تلخی ماجرا و درگیر کردن مخاطب با موضوعات مطرح شده است.

در بخش بازیگری، نقش آفرینی‌ها قابل قبول و شخصیت‌ها تا حدی قابل باورند. حضور زیبا کرمعلی با بازی متفاوت در دو نقش از نکات قابل توجه این بخش بوده و ژاله صامتی نقش‌آفرینی قابل تقدیر و توجهی دارد و توانسته یک تنه بار قصه را به‌دوش کشد.

«حکم تجدید نظر» مهر تاییدی است بر توانایی دیگر سازنده‌اش در طرح موضوعات مهم و جدی جامعه، موضوعاتی که نقطه مقابل ویدئوهایی از کریم‌پور در دنیای مجازی است که مدت‌هاست در اینستاگرام به میزان قابل توجهی وایرال شده و طرفداران خاص خود را دارد.

«حکم تجدید نظر» در بخش پایانی ضربه نهایی را زده و با توجه به پرداختن به موضوعات متفاوت در انتها به جمع‌بندی تاثیرگذار، غافلگیرکننده و قابل تفکری می‌رسد.

تماشای آنلاین حکم تجدید نظر در نماوا