مجله نماوا، فرهاد خالدی نیک

عوامل فیلم

فیلم حکم تجدید نظر نخستین ساخته‌ی سینمایی محمدامین کریم‌پور، با قصه‌ای نه چندان ساده و سر راست، سرنوشت جوانانی را روایت می‌کند که تلاش می‌کنند با توسل به مسیرهای انحرافی، یک شبه، ره صد ساله را بروند. جوانانی که تکنولوژی‌های نوین و ارتباطات گسترده‌ی اینترنتی را به نوعی به خدمت گرفته تا هر طور که هست، قانون را دور بزنند و جیب‌های خود و اطرافیانشان را پر کنند. به نظر می‌رسد، کریم‌پور که خود از طریق فعالیت در شبکه‌های اجتماعی به شهرت دست یافته است، به خوبی توانسته آسیب‌های فضای مجازی و جرایم سایبری را رصد و شناسایی کرده و در «حکم تجدید نظر» گوشه‌هایی از خطرات این حوزه را به جوانان و خانواده‌های ایرانی گوشزد کند. فیلمنامه فیلم را رضا کریمی براساس طرحی از حسین سلیمانی نوشته است و بازیگران شاخصی چون ژاله صامتی، همایون ارشادی، شاهرخ فروتنیان، فرید سجادی حسینی و گیتی قاسمی به همراه جوانانی نظیر زیبا کرمعلی و آرش عدل‌پرور در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

حواشی فیلم

اعطای مجوز کارگردانی فیلم بلند سینمایی به یک چهره مشهور اینستاگرامی با حاشیه‌های فراوانی مواجه شد و انتقاد و اعتراض برخی از اهالی سینما را در پی داشت. محمدامین کریم‌پور پیش از «حکم تجدید نظر»، سابقه خاصی در عرصه‌ی سینما نداشت و بیشتر به واسطه‌ی فعالیت‌های گسترده‌اش در شبکه اینستاگرام و ساخت ویدئوهای طنز در این شبکه اجتماعی شهرت داشت. اکران خصوصی فیلم در پردیس سینمایی کورش نیز به واسطه ازدحام و استقبال هواداران آرش و مسیح، دچار حاشیه‌هایی شد که بر حواشی قبلی فیلم افزود تا «حکم تجدید نظر» یکی از پرحاشیه‌ترین فیلم‌های در حال اکران سینمای ایران لقب بگیرد.

شخصیت‌پردازی

فیلم با تصاویری از سکانس اعدام آغاز می‌شود. تصاویری که اگر چه نمی‌تواند نقطه عزیمت درام فیلم باشد، ولی می‌تواند در  جذب مخاطب و کنجکاو ساختن وی برای کشف قصه فیلم و روابط میان شخصیت‌های متعدد فیلم موثر واقع شود. شخصیت‌هایی که هر کدام در یک طیف ماجرا قرار می‌گیرند و باید تا پایان‌بندی با فیلم همراه شد تا به راز و رمز آن ها پی برد. با این که تعلیق اصلی فیلم بر پایه‌ی مساله قتل یا خودکشی شخصیت لیدا (زیبا کرمعلی) بنا نهاده شده و شخصیت مادر (با بازی ژاله صامتی) و وکیل (شاهرخ فروتنیان) به دنبال اثبات حقانیت شخصیت آرش (آرش عدل پرور) هستند، با این حال به تدریج خط اصلی قصه، شاخ و برگ بیشتری پیدا می‌کند و ردپای باند کلاهبرداری مجازی و سوء‌استفاده‌های اینترنتی به فیلمنامه باز می‌شود. موضوعی که هر چند در ابتدا به نظر نمی‌آید نقشی تاثیرگذار در شخصیت‌پردازی و گره‌گشایی فیلم داشته باشد، به یکباره به سوژه‌ی اصلی فیلم تبدیل می شود و نقشی پررنگ در تعیین تکلیف سرنوشت شخصیت ها ایفا می کند. یکی از جالب توجه‌ترین شخصیت های فیلم، کاراکتر بهروز ساجدی (با بازی همایون ارشادی) است. شخصیتی که به لطف چهره و بازی سمپاتیک همایون ارشادی، ماهیت حقیقی‌اش پنهان می‌ماند تا یکی از شگفتانه‌های فیلم در یک سوم پایانی آن باشد. با این وجود فیلمنامه می‌توانست بیش از این‌ها بر روی شخصیت‌های نادر (فرید سجادی حسینی) و وکیل (شاهرخ فروتنیان) نیز متمرکز شده و در گره افکنی‌ها و گره‌گشایی‌های فیلم از این دو شخصیت نیز به طرز مناسب‌تری بهره ببرد.

پوستر فیلم حکم تجدید نظر

پایان‌بندی

«حکم تجدید نظر» پایان‌بندی غافلگیرکننده‌ای دارد. از آن دست پایان‌های سینمایی، که نه تنها در یادها می‌ماند بلکه ممکن است عجیب و غیرقابل باور نیز به نظر برسد. این که مادری با آگاهی از اعمال و رفتار پسرش، خود در جایگاه قاضی بنشیند و او را به عقوبت کارهایش برساند، اگر چه در خدمت منطقی که فیلمنامه‌نویس بر درام فیلم حاکم کرده است، قرار دارد، ولی باید دید در واقعیت جامعه‌ی سرشار از احساس ایرانی، می‌توان چنین مادر واقع‌گرایی را یافت یا خیر؟!

تکمله

شاید کمتر کسی گمان می‌کرد که اولین تجربه ی سینمایی محمد امین کریم‌پور، یک فیلم تلخ و گزنده‌ی اجتماعی باشد. شاید بسیاری از آن‌ها که دنبال‌کنندگان فعالیت‌های اینستاگرامی وی بودند، انتظار ساخت فیلمی در ژانر کمدی را داشتند. ژانری که می‌توانست کریم‌پور را در گیشه نیز به توفیق بیشتری برساند. او اما آگاهانه مسیری دیگر را برگزید تا حضوری جدی‌تر در عرصه‌ی سینما داشته باشد. حضوری که به لطف همکاری همه جانبه‌ی رضا کریمی و البته همراهی آزیتا موگویی، به عنوان کار اول یک فیلمساز جوان،  قابل قبول و آبرومند از آب در آمده و حواشی و انتقادات پیش از ساخت فیلم را کمرنگ و بی‌اثر جلوه می‌دهد. فیلمی که مرتضی غفوری را به عنوان مدیر فیلمبرداری به خدمت گرفته و از هنر تدوین بهرام دهقانی و خلاقیت فریدون شهبازیان در ساخت موسیقی متن بهره برده و هم‌اکنون علاقه‌مندان می‌توانند در پردیس نماوا به تماشای آن بنشینند.

تماشای آنلاین فیلم حکم تجدید نظر در نماوا