مجله نماوا، محمد تقی‌زاده

«پیاز شیشه‌ای: یک چاقوکشی اسرارآمیز» ششمن فیلم رایان جانسون فیلمساز آمریکایی است که امسال جزو ۱۰ فیلم برتر انجمن منتقدان آمریکا قرار گرفته و در فصل جوایز نیز مور توجه فستیوال‌های سینمایی واقع شده است.

رایان جانسون که به طور عمده به ساخت تریلر و فیلم‌های معمایی مشهور است در پروژه جدید خود که حدود ۴۰ میلیون دلار هزینه و ۳۰۰ میلیون دلار فروش داشته سراغ مجموعه‌ای از بازیگران محبوب و سرشناس هالیوودی رفته که هم بتواند در گیشه و جذب مخاطب موفق باشد، هم بتواند در فصل جوایز نظر منتقدان و داوران را جلب کند. نتیجه اکران و نمایش فیلم در سینماهای آمریکا و دیگر پلتفرم‌های نمایش خانگی نشان داده که «پیاز شیشه‌ای…» از نظر جلب مخاطب موفق و فیلمی سودده در گیشه بوده است چنانکه بر اساس گزارش ددلاین هالیوود به عنوان سومین فیلم پرفروش سال ثبت شده است و گروه بازیگران به خصوص دنیل کریگ از شانس‌های نخست نامزدی و دریافت اسکار بهترین بازیگری ۲۰۲۳ است. جنل مونی بازیگر مکمل زن این فیلم نیز در بسیاری از فستیوال‌ها و جوایز داخلی آمریکا از جمله انجمن منتقدان فیلم شیکاگو منتخب بهترین بازیگری شده و می‌تواند جزو کاندیدای اسکار آخر سال باشد. اهمیت انتخاب مونی وقتی بیشتر می‌شود که بدانید این زن سیاه پوست آمریکایی بیش از سینما در موسیقی مشهور است و تاکنون هشت بار نامزد جایزه گرمی بوده است!

تریلرهای جنایی و معمایی از محبوب‌ترین ژانرهای سینمایی در میان مخاطبان سینما محسوب می‌شوند که رایان جانسون را باید از متخصصان این گونه محبوب  به گواه فروش بالای فیلم‌هایش در یک دهه اخیر در هالییود نامید؛ «پیاز شیشه‌ای…» نیز در امتداد این رویکرد تولید و به نمایش درآمده است. فیلم با مقدمه‌ای نسبتا پرزرق و برق و معرفی مختصات فردی شخصیت‌های خود وارد جزیره‌ای عجیب و غریب و کاخ شیشه‌ای «مایلز بران» میلیاردر با بازی ادوارد نورتون می‌شود و داستان معمایی و جنایی فیلم نیز در همین اثنا آغاز می‌شود. حضور دنیل کریگ با شمایل اسرارآمیز و ابرقهرمانی که این سال‌ها در سینمای هالیوود برای تماشاگرانش تصویر کرده، رنگ و بوی معمایی فیلم را بیشتر می‌کند تا جایی که با معرفی وی به عنوان کارآگاه جنایی، پرده از شخصیت عجیب وی برداشته می‌شود و مشخص می‌شود یکی از کلیدی‌ترین شخصیت‌های فیلم دنیل کریگ در نقش بنوا بلانک است. فضای معمایی و پیچیده داستان در لحظات میانی واقعا درگیرکننده است و فیلمساز سعی کرده با جزییات متعدد در فضاسازی و روایت پردازی، قصه فیلم را مهیج و شخصیت‌ها را برجسته و همراه‌کننده به نمایش درآورد.

در مراسم اسکار ۲۰۲۳ نیز احتمالا نام فیلم «پیاز شیشه‌ای…» را چندین بار خواهیم شنید چرا که فیلم در انجمن‌های داخلی آمریکا موفقیت‌های زیادی کسب کرده و فروش فیلم و جذب مخاطب جهانی آن نیز برگ برنده دیگری برای توجه به عوامل مختلف آن محسوب می‌شود. احتمال نامزدی فیلم در میان بهترین فیلم‌ها وجود دارد و علاوه بر کاندیداتوری عوامل فنی از جمله موسیقی، طراحی صحنه و فیلمبرداری احتمال نامزدی و موفقیت دنیل کریگ و جنل مونی زیاد است. به این موفقیت‌های تکنیکی و فنی، باید این توفیق محتوایی و مضمونی را اضافه کرد که برنده دوئل قهرمان سفیدپوست و ضدقهرمان سیاه پوست فیلم، زن تیره پوست بوده و ترانه سرای مهر آمریکایی بوده است از این رو، با توجه به استراتژی و پروتکل‌هایی که اسکار در این سال‌ها در حمایت از رنگین پوست‌ها داشته، می‌توان به تصاحب چند اسکار برای فیلم امیدوار بود.

برخلاف نظر رایان جانسون کارگردان فیلم که در چندین مصاحبه، این پروژه را دنباله فیلم خود در سال ۲۰۱۹ ندانسته است، عموم مخاطبان فیلم را در همان راستا و رویکرد تماشا کردند. در مجموع «پیاز شیشه‌ای: یک چاقوکشی اسرارآمیز»، فیلمی مخاطب‌پسند است که طرفداران فیلم‌های هالیوودی و جنایی را از تماشای آن ناراضی نخواهد کرد. به‌علاوه حضور پرشمار ستارگان هالیوودی از جمله دنیل کریگ، ادوارد نورتون، کیت هادسن و جنل مونی می‌تواند برای مخاطبان کنجکاوبرانگیز باشد. روند معمایی داستان و پیش‌بینی ناپذیر بودن موقعیت‌ها و پایان ویران‌کننده فیلم نیز از دیگر جذابیت‌های یکی از مهمترین فیلم‌های سینمای هالیوود در سال ۲۰۲۲ است.

تماشای «پیاز شیشه‌ای: یک چاقوکشی اسرارآمیز» در نماوا