مجله نماوا: اردیبهشت ماه برای هر سینه‌فیلی با جشنواره‌ی فیلم کن به یاد آورده می‌شد. جشنواره‌ای که با آن بسیاری از فیلم‌سازان آینده‌دار دنیای سینما را شناختیم یا چندباری به‌واسطه‌ی درخشش فیلم‌سازان ایرانی دچار غرور ملی شدیم.
با این همه و به سیاق اکثر پدیده‌های دنیا، فستیوال کن هم از گزند کرونا در امان نماند. سال گذشته امانوئل مکرون آب پاکی را روی دست دوستداران سینما ریخت و گفت خبری از کن ۲۰۲۰ نخواهد بود و شاید وقتی دیگر بتوانیم کنار هم جمع شویم و فیلم ببینیم. سال ۲۰۲۱، همان وقت دیگر است و با واکسیناسیون گسترده، جهان به حال عادی خود بازگشته.
تعطیلی یک‌ساله‌ی کن باعث شد تعدادی از فیلم‌سازان مشهور دنیا، قید نمایش آثارشان را بزنند. وِرهوفن «بِنِدِتا» را به هیچ فستیوالی نداد و وس اندرسون «گزارش فرانسوی‌»اش را یک‌سال و نیم نگه داشت تا کن دوباره راه بیافتد.
کن ۲۰۲۱، حداقل روی کاغذ یکی از پربارترین دوره‌های این فستیوال است. یک گردهمایی از فیلم‌سازان مولف که مدت‌هاست منتظر آثار جدیدشان هستیم: از نانی مورِتی و ژاک اودیار تا میا هانسن لا و اصغر فرهادی.

با هفت فیلم مهم و پرسروصدای کن ۲۰۲۱ آشنا شوید:

آنِت به کارگردانی لئوس کاراکس
لئوس کاراکس فرانسوی و از مبدعان جنبش «سینما دو لوک» پس از هولی موتورز و دوری ۹ساله‌اش از سینما دوباره بازگشته. یک عاشقانه‌ی موزیکال با حضور آدام درایور و ماریون کوتیار. کافی‌ست جادوی نور و رنگ در آثار کاراکس را به چشم دیده باشید تا برای تماشای این فیلم لحظه‌شماری کنید.

همه‌چیز به‌خیر گذشت به کارگردانی فرانسوا اوزون
جدیدترین اثر فیلم‌ساز فرانسوی که برای دوست‌داران سینما در ایران با آثاری نظیر ۵ در ۲ و فرانتس شناخته می‌شود. «همه چیز به خیر گذشت» در ادامه‌ی دغدغه‌های پیشین اوزون است و روایت‌کننده‌ی آن‌چه میان انسان‌ها می‌گذرد که گاه مرهم است و گاه زخم.

گزارش فرانسوی به کارگردانی وس اندرسون
اندرسون در این فیلم سعی کرده ادای دینی به کارکنان مجله‌ی نیویورکر داشته باشد. به سیاق دیگر فیلم‌های وس اندرسون با اثری پربازیگر طرف هستیم. یار قدیمی اندرسون بیل مورای دوباره کنار اوست و ستاره‌‌ی نوظهور این سال‌های سینما، تیموتی شالامه، مقابل دوربین این کارگردان رفته است.

بندتا اثر پل ورهوفن
انتظار می‌رفت پس از موفقیت فیلم «او» در فصل جوایز، ورهوفن فیلم بعدی خود را به سرعت مقابل دوربین ببرد اما حالا پنج سالی از ساخت «او» گذشته و ورهوفن در این میان ماجراهای عجیبی را طی کرده. او سه سال قبل مقدمات ساخت «بندتا» با بازی ویرژینی افیرا را فراهم کرد و فیلم را در سال ۲۰۱۸ مقابل دوربین برد. علت این تاخیر سه ساله شکستگی لگن آقای کارگردان‌ست که او را یک سالی خانه‌نشین کرد و مراحل پس‌تولید را عقب انداخت. از سوی دیگر ورهوفن به‌خاطر تعطیلی یک‌ساله‌ی کن فیلم‌ش را به هیچ فستیوال دیگری نداد و منتظر بازگشایی این فستیوال ماند.

جزیره‌ی برگمان به کارگردانی میا هانسن لا
به‌نظر می‌رسد هانسن لا با درام روانشناختی دیگری بازگشته است. زوجی در تابستان برای نوشتن فیلم‌نوشت‌شان به جزیره‌ای می‌روند و از جایی به بعد مرز میان واقعیت و داستان‌ شکسته می‌شود. میا واشیکوفسکا، تیم راث و ویکی کریپس بازیگران اصلی این فیلم هستند.

منطقه‌ی ۱۳ پاریس
جدیدترین اثر ژاک اودیار فرانسوی. خالق «زنگار و استخوان» و «پیامبر». اودیار این‌بار درامی ساخته مبتنی بر یک مثلث انسانی. نکته‌ی قابل‌توجه در مورد فیلم حضور سِلین سیاما در مقام فیلم‌نامه‌نویس است. سیاما دو سال قبل با فیلم پرتره‌ی زنی در آتش توانست جایزه‌ی بهترین فیلم‌نامه‌ی کن را از آن خود کند.

قهرمان از اصغر فرهادی
نهمین ساخته‌ی اصغر فرهادی در مقام کارگردان دوباره راهی کن شده است. از معدود فیلم‌های حاضر در این دوره که پخش‌کننده‌ای در اندازه‌ی آمازون دارد و همین نکته می‌تواند نشان از کیفیت عجیب فیلم فرهادی باشد. در خلاصه داستان فیلم آمده که رحیم به علت بدهی در زندان است و چندروزی را مرخصی می‌گیرد تا بتواند طلب‌کارش را راضی کند. امیر جدیدی، محسن تنابنده دو بازیگر اصلی «قهرمان» هستند و در کنارشان سارینا فرهادی، فرشته صدرعرفایی و احسان گودرزی حضور دارند.

متن و گفتار: گل‌بو فیوضی
تدوین: حسین اکبری