مجله نماوا، محمد تقی‌زاده

علیرضا رسولی‌نژاد نامی آشنا برای دوستداران سینمای هنری و تجربی در ایران است. فیلمسازی که علاوه بر کارگردانی، تهیه‌کنندگی و نویسندگی آثارش را نیز برعهده دارد. این کارگردان سرشناس سینمای تجربه‌گرا با ساخت چهار فیلم در طول حدود ۲۰ سال فیلمسازی، نشان داده میزان وسواس و دقتش در دریافت، پرورش و پژوهش مستندهای داستانی‌اش بالاست.

«ایستوود» در واقع ادای دین رسولی‌نژاد به زادگاهش سیرجان و عشقش به سینما است. سینما و سیرجان در واقع دو تم مورد نظر فیلمساز در مستند «ایستوود» بوده که سعی کرده به بهترین و هنرمندانه‌‌ترین شکل به پیوند این دو و دراماتیزه‌کردن آن در قالب یک مستند داستانی بپردازد. «ایستوود» درباره سیرجان و رسولی‌نژاد است و از این رو اثری بیوگرافیک در کارنامه او به شمار می‌رود، اما رسولی‌نژاد سعی کرده با بیانی شیرین و صمیمی اثری دلپذیر و مخاطب‌پسند بسازد که برخلاف آثار مشابه که به طور کلی به تبیین آثار تاریخی و فرهنگ و رسوم مردم یک شهر می‌پردازند، در یک مستند متفاوت و تجربه‌گرا علاوه بر بیان تصویری و فرمیک به دل شهر زادگاهش بزند و تا حد زیادی این شهر را به مخاطبانش بشناساند.

از سوی دیگر، می‌توان  «ایستوود» را پخته‌ترین مستند داستانی رسولی‌نژاد نیز عنوان کرد، چرا که علاوه برمحتوای غنی فرهنگی و اجتماعی جاری و مستتر در فیلم، اثری سینمایی با المان‌های متعدد زیبایی‌شناسی و فرمیک است و آن‌ را از ابعاد مختلف فنی و کارگردانی جذاب و قابل تامل کرده است. از ریتم مناسب و مخاطب‌پسند فیلم که ناشی از تلاش توامان تدوینگر و فیلمنامه‌نویس اثر است تا قاب‌بندی‌ها، فیلمبرداری و موسیقی، جملگی با تامل و وسواس قابل تقدیری نوشته و ساخته‌اند.

ایستوود

بازیگوشی و تجربه‌گرایی در دل مستند
الگوی کلاسیک روایت داستان و دنبال‌کردن یک سوژه در شهر و نشان‌دادن ابعاد و جهات مختلف شهر سیرجان از برجسته‌ترین ابعاد محتوایی فیلمنامه «ایستوود» و پژوهش‌های رسولی‌نژاد است. فیلمساز در این فیلم، فارغ از کلیشه‌پردازی‌های مرسوم و با تکیه برتجربه‌گرایی و بازیگوشی‌های همراه‌کننده‌اش، توانسته تصویر سیرجان را به نحوی متفاوت و ماندگار برای تماشاگران به نمایش درآورد.

رسولی‌نژاد رویکرد آوانگارد و تجربه‌گرایش در نگارش و ساخت فیلم را تنها به الگوهای کلاسیک روایت داستانی محدود نکرده و در بسیاری از لحظات فیلم با رویکردی مدرن و شکلی متفاوت صریح‌ترین انتقادات و ثقیل‌ترین مضامین هستی‌بخشی و اجتماعی را در قالبی قابل فهم و ساده به نمایش گذاشته است. نباید فراموش کرد که رسولی‌نژاد از جدی‌ترین و پیگیرترین طرفداران ژان لوگ گدار در ایران است و درونمایه و فرم مدرن هنری آثار رسولی‌نژاد نیز تا حد زیادی متاثر از فیلم‌های گدار بوده و هست.

«ایستوود» پیشنهادی تازه در سینمای مستند ایران برای بازنمایی یک شهر تاریخی با مردمان دوست داشتنی و شریف است که به دور از غلو، احساسات‌گرایی و بزرگنمایی، جهانی جذاب، آموزنده و تاثیرگذار برای مخاطب خود می‌سازد.

تماشای آثار پانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت در پردیس نماوا