مجله نماوا، ترجمه: علی افتخاری

نگهبانان کهکشان در طول سال‌ها با خطرات بین‌ستاره‌ای روبرو بوده‌اند. این گروه عجیب و غریب کیهانی از ۲۰۱۴ که اولین فیلم اکران شد، با دشمنانی مانند رونان، ایگو و تانوس روبرو بوده‌اند. تازه‌ترین ورودی آن‌ها، «نگهبانان کهکشان: ویژه تعطیلات» (The Guardians of the Galaxy: Holiday Special) یک ماجراجویی با ‌خطر کمتر، اما به همان اندازه سرگرم‌کننده است.

وقتی جیمز گان، نویسنده و کارگردان این فرنچایز محبوب ۲۰ ساله بود، در یک نمایش فیلم در نیویورک کوین بیکن را دید. جوان علاقه‌مند به فیلمسازی پیش ستاره سینما رفت تا حرف دلش را بگوید. گان به یاد می‌آورد: «به سمت او رفتم و گفتم: “آقای کوین بیکن، شما و آقای پیتر فالک بازیگران محبوب من هستید.”»

«نگهبانان کهکشان: ویژه تعطیلات»
کوین بیکن

متأسفانه فالک قبل از این که گان فرصت همکاری با او را پیدا کند از دنیا رفت، اما حالا حدود چهار دهه پس‌ازآن دیدار کوتاه، بیکن بازیگر نقش اول و مرکزی فیلم «نگهبانان کهکشان: ویژه تعطیلات» است.

بیکن که قبلاً در ۲۰۱۰ در «سوپر» به کارگردانی گان ظاهر شده بود، در اینجا نقش خودش را بازی می‌کند – خوب، البته نقش یک نسخه عاشق کریسمسِ کوین بیکن که منتیس (پوم کلمنتیف) و درکس (دیو باتیستا) او را از زمین می‌دزدند تا به‌عنوان هدیه‌ کریسمس پیش پیتر کوئیل/استار لرد (کریس پرت) که از طرفداران پر و پا قرص بیکن است، ببرند!

این یک چرخش داستانی خنده‌دار و یک قصیده بسیار غیر عادی در ضیافت‌های سینمایی است که گان با آن بزرگ شد. ضمن این که گریزی عالی از صحنه تولید «نگهبانان کهکشان ۳» بود که به گفته گان نسبت به این فیلم مخاطره‌ بیشتری داشت. درواقع کار کردن روی «ویژه تعطیلات» که فضای مفرح‌تری دارد به‌نوعی حال و روز او را بهتر کرد.

گان درباره فیلم ۴۴ دقیقه‌ای خود که ۲۵ نوامبر از دیزنی پلاس پخش شد، می‌گوید: «می‌خواستم این فیلم را قبل از اکران “نگهبانان کهکشان ۲” (‌۲۰۱۷) بسازم. ایده آن را زمانی مطرح کردم که آن فیلم در مرحله پس از تولید بود. آن موقع کوین (فایگی، رئیس مارول استودیوز) خیلی از این ایده استقبال کرد. خود من عاشق کریسمس هستم. عاشق همه‌ ویژه‌برنامه‌های کریسمس هستم که در کودکی می‌دیدم و می‌خواستم خودم هم کاری با این موضوع بسازم، اما می‌خواستم هرج و مرج “نگهبانان کهکشان” را هم به آن اضافه کنم.»

«نگهبانان کهکشان: ویژه تعطیلات»
پوم کلمنتیف و دیو باتیستا

سینماگر ۵۶ ساله آمریکایی در توصیف یک ویژه‌برنامه خوب با موضوع کریسمس می‌گوید: «هر ویژه‌برنامه باید چرخش داستانی خاص خود را داشته باشد، اما در عین حال باید بدون این که طعنه‌آمیز به نظر برسد عشق به کریسمس را نشان دهد. همه ویژه‌برنامه‌های محبوب من چه “گرینچ” یا “رودولف گوزن بینی قرمز” یا “الف”، همه بدون شرمندگی عاشق کریسمس هستند و به جنون حول و حوش آن بها می‌دهند.»

بیکن انتخاب اول گان برای بازی در «نگهبانان کهکشان: ویژه تعطیلات» بود و خوشحال است که او هرچند شخصاً کریسمس را دوست ندارد پیشنهاد کار در این پروژه را پذیرفت.

گان می‌گوید: «نکته بامزه ازنظر من این بود که کوین کریسمس را دوست ندارد، اما خانه شخصیت او در فیلم پر از وسایل تزئینی کریسمس است. انگار بابانوئل در همه جای خانه بیکن بالا آورده است. این به‌هیچ‌وجه شبیه خانه کوین بیکن در دنیای واقعی نیست. ظاهر خانه او در فیلم خیلی لس آنجلسی است که بی‌شباهت با خانه کوین در واقعیت است، اما کوین یک مرد فوق‌العاده خوب است. او بسیار بااستعداد، بسیار حرفه‌ای، بسیار بی‌شیله‌پیله و در یک‌کلام یک فرد واقعاً مهربان است. این بخش شخصیت او در فیلم دقیقاً شبیه اوست.»

«نگهبانان کهکشان: ویژه تعطیلات»
جیمز گان، دیو باتیستا و کریس پرت

بخش زیادی از «ویژه تعطیلات» به یک کمدی دونفری با حضور منتیس (کلمنتیف) و درکس (باتیستا) شباهت دارد.

گان از درکس و منتیس به‌عنوان «گروه ابوت و کاستلو» یاد می‌کند و می‌گوید: «فکر می‌کنم آن‌ها ناخواسته شلنگ آتش‌نشانی “جهان سینمایی مارول” و نیروهای طبیعی آن هستند. من این دو را با هم دوست دارم. احساس می‌کنم تا الان واقعاً در فیلم‌های “نگهبانان کهکشان” شخصیت‌هایی در پس‌زمینه بوده‌اند. ضمن این که پیش‌ازاین فرصت آشنایی کامل با منتیس را نداشتیم، چون در “نگهبانان کهکشان ۲” یک شخصیت وامانده است که سلستیال او را به بردگی می‌گیرد. او مطیع بود، اما حالا چند سالی است با این شخصیت‌ها بوده و کاراکترش شکل گرفته است. او ساده‌لوح است، اما با کسی ساده‌لوح‌تر از خودش (درکس) جور شده است. من از پویایی بین این دو خوشم می‌آید.»

گان فیلمنامه «نگهبانان کهکشان: ویژه تعطیلات» و «نگهبانان کهکشان ۳» (که حالا در مرحله پس از تولید قرار دارد) را هم‌زمان نوشت. او می‌گوید: «راستش را بخواهید فیلمنامه “ویژه تعطیلات” را واقعاً در سه روز نوشتم. مارول هیچ توصیه‌ای نداشت و هیچ‌چیز در متن تغییر نکرد، به‌جز مواردی که بعضی وقت‌ها در حین فیلمبرداری اضافه می‌کنم. واقعاً کار آسانی بود و در طول کار آسان ماند و این عالی بود، چون “نگهبانان کهکشان ۳” خیلی احساسی است. ما هر دو فیلم را هم‌زمان در آتلانتا فیلمبرداری کردیم. درواقع کار کردن روی این فیلم در شرایط سخت تولید “قسمت ۳” به‌نوعی آرامش‌بخش بود، چون خطر کمتری داشت. خیلی مفرح بود، درحالی‌که “قسمت ۳” از هر نظر شکنجه بود. نکته جالب درمورد “ویژه تعطیلات” این است که هیچ آدم بدی در فیلم نیست. به یاد ندارم هیچ داستانی از مارول شخصیت منفی نداشته باشد.»

«نگهبانان کهکشان: ویژه تعطیلات»

روی کاغذ، اولین باری نیست که در یک فیلم مارول به نام کوین بیکن اشاره می‌شود. پیتر کوئیل/استار لرد در اولین فیلم «نگهبانان کهکشان» از ستاره درام/موزیکال «بی‌دغدغه» (Footloose) – یکی از فیلم‌های محبوب دهه ۱۹۸۰ که بیکن در آن نقش یک نوجوان شیکاگویی عاشق رقص را بازی می‌کند – به‌عنوان یکی از قهرمانان بزرگ زمین یاد می‌کند، اما بیکن در «ویژه تعطیلات» واقعاً روی پرده ظاهر می‌شود.

بازیگر ۶۴ ساله فیلادلفیایی با خنده می‌گوید: «من دوست دارم با خودم را شوخی کنم یا نقش نسخه‌ای اغراق‌شده از خودم را بازی کنم. کم فرصت پیش می‌آید کارهای مفرح و احمقانه انجام دهم. من اغلب بخشی از داستان‌های درام هستم، به‌نوعی چیزهای تیره‌تر و عصبی‌تر؛ بنابراین پا گذاشتن در این دنیا یعنی دنیای مارول فرصت خوبی بود. واقعاً احساس می‌کردم در جهان دیگری قدم می‌زنم.»

بیکن نمی‌دانست گان در اولین فیلم «نگهبانان کهکشان» به او اشاره کرده است. او برای حمایت از دوستش در اولین هفته اکران فیلم بلیت خرید و به سینما رفت. موقع تماشای فیلم بود که متوجه شد از او نام برده می‌شود.

«نگهبانان کهکشان: ویژه تعطیلات»
کریس پرت

بیکن می‌گوید: «می‌دانستم باید فیلم باحالی باشد، چون جیمز آن را ساخته بود، ضمن این که من قبلاً در “سوپر” با او کار کرده بودم، اما نمی‌دانستم در فیلمش اسم من را می‌آورد. واقعاً شوکه شدم. تجربه عجیبی بود. این که در یک کمدی یا درام از شما نام ببرند یک چیز است، اما این یک جهان کاملاً متفاوت بود. درواقع در یک سیاره خیالی آدم‌ها درمورد من صحبت می‌کردند.»

بیکن به‌قدری هیجان‌زده شده بود که دوباره بلیت خرید تا بار دیگر «نگهبانان کهکشان» را ببیند، اما این بار از همسر بازیگرش، کیرا سجویک (که به‌عنوان صداپیشه حضوری کوتاه در «ویژه تعطیلات» دارد.) خواست با او به سینما بیاید.

بیکن می‌گوید: «به کیرا زنگ زدم و گفتم: “می‌خواهم این فیلم را ببینی. اولاً، فوق‌العاده است. دوما، یک چیز واقعاً دیوانه‌کننده در آن اتفاق می‌افتد که به تو نمی‌گویم چیست. باید خودت ببینی»

سال‌ها بعد، گان از بیکن پرسید دوست دارد در «نگهبانان کهکشان: ویژه تعطیلات» بازی کند و او بلافاصله پاسخ مثبت داد. بیکن می‌گوید: «واقعاً فیلمنامه را نخواندم. فقط گفتم، “اوه، بله، عالی به نظر می‌رسد.” درواقع ابتدا حتی نمی‌دانستم قرار است نقش خودم را بازی کنم. البته این ایده به چند سال قبل برمی‌گردد. به خاطر کووید و موارد دیگر مدتی طول کشید تا به نتیجه برسد. بعد که فیلمنامه را خواندم هیجان‌زده شدم و وقتی بعداً جیمز به من گفت قرار است در فیلم آواز هم بخوانم، به خودم گفتم: “باید خیلی باحال باشد.”»

وقتی بیکن به صحنه فیلمبرداری رفت، از قرار گرفتن در کنار قهرمانانی مانند استار لرد، درکس، منتیس، نبیولا (کارن گیلان)، کرگلین (شان گان)، راکت (بردلی کوپر) و گروت (وین دیزل) هیجان‌زده شد. ضمن این که تجربه‌ فیلمبرداری، فراگیرتر از چیزی بود که پیش‌بینی می‌کرد.

بیکن توضیح می‌دهد: «من هرگز بازیگران را بدون گریم ندیدم، بنابراین ملاقات با آن‌ها درست مثل ملاقات با شخصیت‌هایشان بود. هنوز هم آن‌ها را با ظاهر واقعی‌شان ندیده‌ام. خیلی خنده‌دار بود که وارد چنین محیطی می‌شدم و همه در کل روز من را کوین بیکن صدا می‌کردند.»

«نگهبانان کهکشان: ویژه تعطیلات»
پوم کلمنتیف، دیو باتیستا و کوین بیکن

بیکن می‌گوید بازی در «ویژه تعطیلات» تجربه خیلی خوبی برای او بود و کل آن را به یک جشن کریسمس شرکتی تشبیه می‌کند.

او می‌گوید: «خیلی از این آدم‌ها سال‌ها بخشی از دنیای “نگهبانان کهکشان” بودند و بعد وسط فیلمبرداری قسمت سوم کار را به‌طور موقت متوقف کردند تا یک ویژه‌برنامه بسازند. انگار کل سال در یک دفتر کار می‌کنید و ناگهان تصمیم می‌گیرد کریسمس را جشن بگیرید. این حال و هوای سر صحنه بود. همه خوشحال بودند و من از همه خوشحال‌تر بودم.»

«نگهبانان کهکشان: ویژه تعطیلات» در بهار فیلمبرداری شد و تولید آن در ماه مه به پایان رسید. در خیلی از صحنه‌ها از دکورهای «نگهبانان کهکشان ۳» استفاده شد که به لحاظ هزینه و امکانات تولید برای مارول بسیار به‌صرفه بود.

سومین فیلم «نگهبانان کهکشان»، آخرین فیلم گان در فرنچایز مارول استودیوز است. او به‌تازگی به همراه پیتر سافران، تهیه‌کننده به‌عنوان یکی از دو رئیس و مدیرعامل دی‌سی استودیوز انتخاب شد و این دو مشغول برنامه‌ریزی برای آینده کاری این استودیو هستند.

«نگهبانان کهکشان ۳» از ۵ مه ۲۰۲۳ روی پرده سینماها می‌رود و گان امیدوار است مجموعه سینمایی خود را که دو فیلم اول آن ۱.۶ میلیارد دلار در دنیا فروش داشتند با موفقیت به پایان برساند.

او از «ویژه تعطیلات» به‌عنوان فرصتی برای معرفی برخی عناصر به دنیای «نگهبانان کهکشان» استفاده کرد تا مجبور نباشد در ابتدای آخرین فیلم «نگهبانان کهکشان» خود آن‌ها را توضیح دهد. او این رویکرد را به «یک اسب تروآ» تشبیه می‌کند.

«نگهبانان کهکشان: ویژه تعطیلات»
پوم کلمنتیف

یکی از افشاگری‌های مهم «ویژه تعطیلات» برای علاقه‌مندان این سری فیلم‌ها این است که معلوم می‌شود پیتر کوئیل و منتیس، خواهر و برادر هستند و ایگو با بازی کرت راسل پدرشان است.

گان می‌گوید: «”نگهبانان کهکشان ۳” یک فیلم جدی است که به زندگی عاطفی این شخصیت‌ها می‌پردازد. فیلم درمورد این خانواده از طردشدگان است که همدیگر را پیدا کرده‌اند، به هم عشق می‌ورزند و از هم حمایت می‌کنند. حالا شاید واقعیت خود را بپذیرند، چون همه‌ از خودشان متنفرند. موضوع سفر پایانی آن‌ها واقعاً همین است.»

گان درباره این که مارول بعد از او فرنچایز «نگهبانان کهکشان» را به چه کسی واگذار خواهد کرد، می‌گوید: «به دلایل مختلف هرگز قرار نیست درباره همان گروه از شخصیت‌ها باشد. شاید شخصیت‌‌های جدیدی معرفی شوند. کسی نمی‌داند، اما داستان این گروه با “نگهبانان کهکشان ۳” به پایان می‌رسد.»

منبع: ورایتی، ددلاین، اینترتینمنت ویکلی

تماشای فیلم نگهبانان کهکشان: ویژه تعطیلات در نماوا