مجله نماوا، رضا صائمی

سعید ملکان پیش از تجربه کارگردانی، سینما را در دو موقعیت چهره‌پردازی و تهیه‌کنندگی تجربه کرده بود. هم چهره‌پرداز چیره‌دستی بود چنانکه ۶ سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی را از جشنواره فیلم فجر در کارنامه خود دارد و هم تهیه‌کننده‌ای نوآور که بسیاری از ستاره‌های نوین سینمای ایران را او به سینمای ایران معرفی کرد چنانکه می‌توان او را تهیه‌کننده فیلم اولی‌های موفق در یک دهه گذشته دانست از جمله سعید روستایی و فیلم «ابد و یک روز». اگر بخواهیم وزن تهیه‌کنندگی‌اش را در سینمای ایران بسنجیم باید اشاره کنیم که سعید ملکان تهیه‌کننده فیلم‌هایی مثل «غلامرضا تختی»، «تنگه ابوقریب»، «ویلایی‌ ها»، «ابد و یک روز»، «ویلایی‌ها»، «آرایش غلیظ»، «برادرم خسرو» و «آسمان زرد کم‌ عمق» بوده است. او همچنین تجربه تهیه‌کنندگی در شبکه نمایش خانگی را هم دارد و سریال «نهنگ آبی» را تهیه کرد که البته به موفقیت کارهایش در سینما نبود. ملکان همچنین تجربه فیلمنامه‌نویسی دو فیلم «غلامرضا تختی» و «روز صفر» را هم در کارنامه‌اش دارد.

سعید ملکان ابتدا به عنوان مجری و چهره‌پرداز کارش را با صدا و سیما آغاز کرد و بعد به سینما تغییر مسیر داد. او به مدت بیست سال، چهره‌پردازی بیش از ۵۰ فیلم را در کارنامه خود ثبت کرد. گویی او پس از تجربه چهره‌پردازی و تهیه‌کنندگی به تجربه‌ای غنی از فهم نظری و عملی سینما رسیده بود تا در میانسالی از آن در حیطه کارگردانی بهره ببرد. به همین دلیل است که او برای کارگردانی نخستین فیلمش «روز صفر» از زیر صفر شروع نکرده بود و نشانه‌های پختگی و مهارت و تجربه را می‌توان در اولین فیلم بلند او فهمید. او در همان گام اول هم توجه منتقدان را به خود جلب کرد هم مخاطبان را و البته توجه داوران جشنواره فجر را. ملکان در سال ۱۳۹۸ سیمرغ بلورین بهترین فیلم در بخش نگاه نو، سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی و همچنین جایزه ویژه هیأت داوران را برای کارگردانی و تهیه‌کنندگی فیلم سینمایی «روز صفر»، از سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد.

امیر جدیدی در فیلم روز صفر

سعید ملکان پس از تهیه‌کنندگی ۱۲ فیلم سینمایی تصمیم گرفت تا از تغییر چهره دیگران به تغییر حرفه خود دست بزند و کارگردانی را تجربه کند. او در این تجربه سراغ ساخت کاری سنگین از حیث تولید و کاری تازه از حیث ژانری و فضاسازی رفت. «روز صفر» یک تریلر سیاسی و امنیتی بود با یک بیگ پروداکشن سخت و ژانری که پیش از این در تجربه‌های محدوش شکست خوره بود، اما ملکان موفق شد فیلمی در تراز معقول این ژانر بسازد که هم از یک سو از دل یک واقعیت سیاسی و تاریخی برآمده و هم از سوی دیگر واجد مولفه‌های بومی باشد. ضمن اینکه موفق می‌شود تا تصویری کاریزماتیک و قابل قبولی از یک قهرمان را با بازی خوب امیر جدیدی به نمایش بگذارد. «روز صفر» یک فیلم امنیتی و ضدجاسوسی است که در یک ساختار رئالیستی بر مبنای واقعیت ساخته شده که برخی آن را مصداقی از الگوی موفق در ساخت یک فیلم ملی می‌دانند. ملکان خودش درباره «روز صفر» گفته است: «تمام داستان این فیلم براساس واقعیت است. دوست داشتم آدم‌هایی که بدون اسم و گمنام برای امنیت کشورمان تلاش می‌کنند را روایت کنم. شخصی که در فیلم مامور امنیتی است نیز در پایان به زندگی در میان مردم برمی‌گردد و از آن‌ها طلبکار نیست.» فیلمی که حالا خیلی را مشتاق کرده تا در آینده دومین فیلم این کارگردان جدید و چهره‌پرداز قدیم را ببینند.

تماشای فیلم روز صفر در نماوا