مجله نماوا، ترجمه: علی افتخاری

شگفت‌انگیز است که فکر کنیم سریال پر از زامبی «مردگان متحرک» (The Walking Dead) تولید ای‌ام‌سی در تمام دهه ۲۰۱۰ روی آنتن می‌رفت. این مجموعه تلویزیونی محبوب در اوج خود، میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان به سمت خود می‌کشاند تا ببینند چه کسی – اگر کسی – قرار است بمیرد. با وجود کاهش کلی استقبال از «مردگان متحرک» در فصل‌های اخیر، آخرالزمان زامبی‌ها آشکارا به پایان نرسیده است و همچنان منطقه وسیعی را پوشش می‌دهد. بااین‌حال، چون فصل ۱۱ «مردگان متحرک» پایان‌بخش سریال است، این که درنهایت چه سرنوشتی در انتظار شخصیت‌هاست، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

سریال مردگان متحرک

تاریخ پخش «مردگان متحرک» فصل ۱۱ بخش ۲

ازآنجایی‌که فصل ۱۱ نیاز به پایان قطعی «مردگان متحرک» دارد، این فصل در سه بخش و درمجموع ۲۴ اپیزود پخش می‌شود. پخش بخش اول شامل هشت اپیزود از ۲۲ اوت ۲۰۲۱ آغاز شد و ۱۰ اکتبر به پایان رسید. پس از چهار ماه انتظار برای بازگشت «مردگان متحرک»، بخش ۲ فصل پایانی از ۲۰ فوریه ۲۰۲۲ نمایش داده شد و تا ۲۷ مارس ادامه دارد. بخش دوم تعداد اپیزودهای فصل ۱۱ را به ۱۶ می‌رساند و بعد از آن بخش سوم و پایانی تا قبل از پایان سال ۲۰۲۲ به نمایش درمی‌آید. تاریخ پخش هشت اپیزود پایانی هنوز مشخص نیست.

چرا فصل ۱۱ «مردگان متحرک» فصل پایانی است

مجموعه قصه‌های مصور رابرت کرکمن به پایان رسیده است، بنابراین پس از پایان داستان کامن‌ولث، چیز زیادی برای سریال «مردگان متحرک» باقی نمانده است تا از آن استفاده شود. به همین دلیل و ازآنجاکه ای‌ام‌سی برنامه‌های دیگری برای آینده رو به رشد فرنچایز دارد، فصل ۱۱ «مردگان متحرک» فصل پایانی خواهد بود.

اسکات گیمپل، مدیر ارشد تولید محتوای «مردگان متحرک» درمورد دنیای فراتر از دیوارهای هیلتاپ گفت: «ما داستان‌های هیجان‌انگیز زیادی برای گفتن در “مردگان متحرک” داریم و پایان سریال شروعی برای”مردگان متحرک” بیشتر خواهد بود – داستان‌ها و شخصیت‌های کاملاً جدید، چهره‌ها و مکان‌های آشنا، صداهای جدید و افسانه‌های جدید. این یک فینال بزرگ خواهد بود که به نمایش‌های جدید منتهی خواهد شد. تکامل در راه است.” مردگان متحرک” همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد.»

سریال مردگان متحرک

بازیگران فصل ۱۱: چه کسانی حضور دارند؟

در فصل آخر شاهد حضور چهره‌های همیشگی الکساندریا و هیلتاپ هستیم که همچنان خود را با شیوه زندگی جدید و پر از زامبی‌ سازگار می‌کنند. این شامل دریل (نورمن ریدس)، کارول (ملیسا مک‌براید)، اِزکیل (کاری پایتون)، نیگن (جفری دین مورگان)، رزیتا اسپینوزا (کریستین سراتوس)، پدر گابریل استوکس (ست گیلیام)، مگنا (نادیا هیلکر)، لیدیا (کسدی مک‌کلینسی)، یومیکو (النور ماتسورا) و مرسر (مایکل جیمز شاو) می‌شود؛ ضمن این که پس از یک غیبت طولانی، لورن کوهن در نقش مگی به سریال بازگشته است.

کوهن در کامیک کان نیویورک، خبر بازگشت خود را «کاملاً سورئال» توصیف کرد و ادامه داد: «دقیقاً مثل این که به خانه برگشتم. خیلی احساسی بود. این یک خانواده بسیار خاص است و من واقعاً خوشحالم که به آنجا برگشتم.»

اسپویلر فصل ۱۱ «مردگان متحرک»: چه اتفاقی خواهد افتاد؟

پس از رسیدن به یک راه حل برای تقابل مگی و نیگن در «مردگان متحرک»، هنوز دو گروه شرور اصلی برای بخش دوم فصل پایانی باقی مانده‌اند: ریپرها و کامن‌ولث. بخش اول فصل ۱۱ «مردگان متحرک» با حمله‌ به محوطه ریپر و مرگ پاپ، رقیب مگی، در حالی به پایان رسید که لیا کنترل ریپرها را در اختیار گرفت، در شرایطی که مگی، نیگن، گابریل و دریل زیر آتش سلاح مخوف هواچا قرار گرفتند. اپیزود با این موقعیت پراضطراب به پایان رسید که آیا آن‌ها زنده ماندند یا نه. در شروع بخش دوم، چهار شخصیت را می‌بینیم که با مواد غذایی مورد نیازشان به الکساندریا بازمی‌گردند، پس هنوز نیازی به نگرانی درمورد مرگ آن‌ها نیست.

از سوی دیگر، تقابل ریپرها و ساکنان الکساندریا در این بخش در مسیر دیگری می‌افتد. در ضمن با توجه به این که در پایان بخش اول، ساکنان کامن‌ولث محل الکساندریا را کشف می‌کنند، منطقی است که در ادامه این بخش، جامعه عظیم و به‌ظاهر ایده‌آل کامن‌ولث درنهایت رودرروی ساکنان الکساندریا‌ و ریپر قرار گیرد که شاید به اوج تقابل آن‌ها در بخش سوم فصل ۱۱ «مردگان متحرک» بینجامد. در شروع بخش دوم همچنین شاهد هستیم که جودیت و گریسی از طوفان هولناک ساحل شرقی و حمله زامبی‌ها جان سالم به درمی‌برند.

آنجلا کانگ نویسنده و یکی از تهیه‌کنندگان اجرایی «مردگان متحرک» در ‌مصاحبه‌ای با اینترتینمنت ویکلی گفت: «بخش دوم فصل ۱۱ حال و هوای کاملاً متفاوت با بخش اول دارد که برای ما غیرعادی نیست… واقعاً هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده‌ است. نمی‌خواهم قصه را لو بدهم، اما گروه دیگری هست که مردم ما را غافلگیر می‌کند و ما عمیق‌تر با شخصیت‌های خود در کامن‌ولث آشنا می‌شویم و با تعدادی شخصیت برای اولین بار ملاقات می‌کنیم.»

کانگ در گفت‌وگو با تی‌وی‌لاین توضیح داد: «ازآنجایی‌که ما با بیش از یک جامعه جدید آشنا می‌شویم، هر داستانی حال و هوای خاص خود را خواهد داشت؛ بنابراین برخی از آن‌ها ممکن است ژانرهایی را در بربگیرد که قبلاً واقعاً در سریال کاوش نشده‌اند. امیدوارم این احساس ایجاد شود که ما هنوز در حال پیدا کردن چیزهای جدید هستیم، حتی در فصل آخر، اما در عین حال درست پیش می‌رویم.»

او درمورد تنش‌های حل‌نشده بین مگی و نیگن به ددلاین گفت: «ما از شروع فصل واقعاً علاقه‌مند بودیم داستان مگی و نیگن را تعریف کنیم، به‌ویژه به این خاطر که این دو نفر تاریخچه‌ای دارند که ارتباط آن‌ها را با هم مشکل می‌کند. وقتی مجبور می‌شوید با کسی کار کنید که کاملاً به او اعتماد ندارید تعاملات جذابی ایجاد می‌شود. فکر می‌کنم این تقابل، فرصت‌های داستان‌گویی متفاوتی به ما می‌دهد و نیگن… او شخصیتی است که شخصاً از نوشتن او واقعاً لذت برده‌ام و جفری کار شگفت‌انگیزی با این شخصیت انجام می‌دهد. او یکی از شخصیت‌هایی است که در طول سفرش در مکان‌های مختلف دیده‌اید، اما مگی هم تغییر کرده است.»

کانگ همچنین درمورد این که تماشاگران باید از اپیزود‌های پایانی فصل ۱۱ چه انتظاراتی داشته باشند، توضیح داد: «چند چرخش داستانی هست و ما همیشه سعی می‌کنیم آن را ترسناک هم نگه داریم.»

کانگ می‌گوید: «شخصیت‌هایی مثل دریل هستند که خود را در موقعیت‌هایی متفاوت با آنچه قبلاً در آن بوده‌اند می‌بینند؛ بنابراین سعی می‌کنند موقعیت‌ها را به روش‌هایی هدایت کنند که گاهی اوقات برای شخصیت‌هایشان ناراحت‌کننده است، چون احساس می‌کنند که می‌دانند دنیا چگونه کار می‌کند یا جایگاه آن‌ها در گروه چیست و باید به‌نوعی فراتر از حلقه خود گسترش پیدا کنند.»

او ادامه داد: «فکر می‌کنم به‌طور کلی، این چیزی است که خیلی از شخصیت‌های ما، به شیوه‌های مختلف با آن سر و کار دارند و البته، ترس‌ها و همه چیزهای سرگرم‌کننده عادی هم هست که ما در سریال خود انجام می‌دهیم.»

هر اتفاقی که بیفتد، انتظار یک تغییر عمده را در نیمه دوم فصل پایانی داشته باشید.

نورمن ریدس گفت: «ما ده اپیزود اول را به‌نوعی در یک جهت کار کردیم که بیشتر درگیر داستان مگی بود و سعی می‌کردیم به‌عنوان گروه با آنچه با آن اتفاق می‌افتد کنار بیاییم؛ و بعد ناگهان صد و هشتاد درجه تغییر مسیر دادیم و حالا به‌نوعی شبیه کارخانه شکلات‌سازی ویلی ونکا شده است.»

او افزود: «دریل خیلی از بچه‌ها محافظت می‌کند و خیلی از مگی محافظت می‌کند. مگی در ابتدای این فصل با چالش بزرگی روبروست، دریل خود را موظف می‌داند او را زیر نظر داشته باشد و بخشی از آن سفر باشد.»

به گفته این بازیگر، «داستان دریل به یک نبرد بزرگ‌تر می‌رسد و به چیزی کاملاً متفاوت تبدیل می‌شود، اما من فکر می‌کنم او حواسش به آدم‌ها هست و از آن‌ها محافظت می‌کند، همان‌طور که با همکاری دیگران به‌نوعی از خانه ‌خودشان محافظت می‌کند.»

اسپین‌آف‌های «مردگان متحرک»

با فصل ۱۱، «مردگان متحرک» هم گسترش پیدا می‌کند و هم تکمیل می‌شود. ای‌ام‌سی پیش‌ازاین «از مردگان متحرک بترسید» را به‌عنوان یک اسپین‌آف روی آنتن فرستاد و بعد در آستانه دهمین سال شروع این مجموعه تلویزیونی، سومین سریال الهام‌گرفته از «مردگان متحرک» خود را با نام «مردگان متحرک: فراسوی جهان» در پاییز ۲۰۲۰ راه‌اندازی کرد و قصد دارد در آینده نزدیک دو سریال دیگر بسازد؛ یکی از آن‌ها یک اسپین‌آف با تمرکز بر کارول و دریل و دیگری یک مجموعه آنتولوژی است. علاوه بر این، یک سه‌گانه سینمایی برنامه‌ریزی‌شده با محوریت شخصیت‌های ریک گرایمز و میشون همچنان در دستور کار است، اگرچه مشخص نیست اولین فیلم چه زمانی اکران می‌شود.

گیمپل به کولایدر گفت: «ما بار دیگر با میشون داستان می‌گوییم. پایان کار او در سریال، از خیلی جهات، شروع یک داستان دیگر بود.»

او افزود: «تولید فیلم‌ها کمی بیشتر طول می‌کشد. ما از همه جهات روی آن کار می‌کردیم و بعد، همه‌گیری اتفاق افتاد که به ما فرصت یا ضرورت انجام آن را داد. ما همچنان درگیر آن هستیم. اندی (اندرو لینکلن) کاملاً با پروژه همراهی می‌کند، همین‌طور رابرت کرکمن (خالق قصه‌های مصور «مردگان متحرک»). تولید واقعاً در دستور کار است. فقط شرایط فعلی کمی زمان را طولانی‌تر کرده است که به نظر می‌رسد به‌هرحال به آن نیاز داریم. واقعاً می‌خواهیم این کار را به‌درستی انجام دهیم.»

بعلاوه، گیمپل و ای‌ام‌سی در حال کار روی یک سریال‌های اسپین‌آف آنتولوژی دیگر به نام «قصه‌های مردگان متحرک» هستند که سال آینده پخش خواهد شد. گیمپل گفت: «این سریال، بیش از هر مجموعه دیگری در دنیای “مردگان متحرک”، بر اساس صداها، دیدگاه‌ها و ایده‌های جدید اجرا می‌شود و داستان‌هایی را زنده می‌کند که بی‌شباهت با هر چیزی است که قبلاً گفته‌ایم.»

درنهایت، در مارس ۲۰۲۲ خبر تولید یک اسپین‌آف دیگر منتشر شد – این بار «جزیره مردگان» («مردگان متحرک: شهر مرده») با تمرکز بر مگی و نیگن. دن مک‌درموت رئیس اینترتینمت اند ای‌ام‌سی استودیوز گفت: «این نه‌تنها یک سریال جذاب دیگر به این مجموعه اضافه می‌کند، بلکه قصه‌گویی ما برای دو شخصیت فراموش‌نشدنی را گسترش می‌دهد که طرفداران، عشق و نفرت را با آن‌ها تجربه کرده‌اند. همچنین به ما امکان می‌دهد گوشه‌ای از این جهان واقع در جزیره منهتن را کاوش کنیم، با یک خط افق نمادین که از دریچه آخرالزمان زامبی‌ها معنای بسیار متفاوتی دارد.»

منبع: اسکرین رنت، دیجیتال اسپای

تماشای سریال «مردگان متحرک» در نماوا