مجله نماوا: سینمای مستند در این سال‌ها یکی از غنی‌ترین، پیش‌روترین و در عین‌ حال کم‌سروصداترین بخش‌های حوزه‌ی فرهنگ و هنر در ایران بوده است. در سال‌های اخیر، هروقت سوژه‌های محکم و کم‌تر شناخته‌شده با جاه‌طلبیِ مستندسازانی مستعد عجین شد، نتایجی درخشان به‌دست آمد.

سام کلانتری یکی از آن مستندسازانِ بلندپرواز و فیلمش، «جایی برای فرشته‌ها نیست»، یکی از همان آثار پروپیمان این سال‌هاست. این مستند که روایت‌گرِ صفر تا صدِ مشکلاتِ دختران تیم ملی اسکیت هاکی برای اعزام به مسابقات آسیایی است، موفق می‌شود در کنار خلق شخصیتِ جمعی و روابط گروهی، روی زندگیِ فردی تعدادی از این دخترها تمرکز ویژه‌ای پیدا کند و از این طریق، با یک روایت موازیِ جذاب و خوش‌ریتم، فردیت دختران اسکیت هاکی را به هویت تیمی‌شان پیوند بزند. مستند جایی برای فرشته‌ها نیست یک مستند ورزشیِ تمام و کمال است، درباره‌ی شکست‌خوردن، تاب‌آوردن، زن‌بودن و میهن‌دوستی.

این فیلم که در جشنواره‌ی فجر سال ۱۳۹۸، سیمرغ بهترین فیلم بخش مستند را به‌دست آورد، می‌تواند پیشنهاد مناسبی برای جدی‌ترگرفتن سینمای اصیل مستند ایران باشد. این فیلم را می‌توانید روی اپلیکیشن یا سایت فیلم نماوا تماشا کنید.

متن: محمدحسین گودرزی
گفتار: گل‌بو فیوضی
تدوین: حسین اکبری

تماشای آنلاین مستند جایی برای فرشته‌ها نیست در نماوا