مجله نماوا، نغمه خدابخش

سریال بازی دروغین محصول سال ٢٠٠٧ کشور ژاپن از اولین سریال‌هایی است که در آن یک بازی طراحی شده و کاراکترها ناخواسته درگیر آن می‌شوند. پس از آن سریال‌هایی بر این اساس ساخته شد که معروف‌ترین و پرطرفدارترین آن، سریال بازی مرکب در سال٢٠٢١ بود. «بازی دروغین» تلاش برای کسب پولِ بیشتر از طریق دروغ و فریبِ دیگر شخصیت‌هاست و در نهایت شخص بازنده مبلغ بسیار زیادی بدهکار شرکتی می‌شود که طراح بازی است در نتیجه همه دارایی خود را باخته و سرانجامش نگون بختی است.

در سال ٢٠١۴ مجموعه‌ای کره‌ای با همین عنوان ساخته شد که مورد اقبال عموم قرار گرفت، سوژه‌ی آن نیز به‌دست آوردن پول از طریق فریب حریف است، اما در سریال معروف «بازی مرکب» بازی شکل خشن‌تری به خود می‌گیرد. بازی مرکب بازی بر سر پول و خون است و شخصیت‌ها برای کسب پول بر سر جان هم معامله می‌کنند.

مانگا چیست؟

سریال بازی دروغین بر اساس یک مانگای ژاپنی ساخته شده. مانگا واژه‌ای است ژاپنی با دو کلمه «مان» به معنای غریب و «گا» به معنای تصاویر که به «تصاویر طنزآمیز» ترجمه شده است این تصاویر راوی داستان‌هایی است با شخصیت‌های کارتونی که اعضای چهره‌ی شخصیت‌ها به طرز اغراق‌آمیزی کوچک یا بزرگ هستند، در فیلمبرداری سریال بازی دروغین به این مهم توجه شده و گاه دوربین این ترفند را روی صورت کاراکترها به نمایش می‌گذارد. مانگا در هنر کشور ژاپن پیشینه تاریخی طولانی دارد و در سراسر دنیا به زبان‌های مختلف ترجمه و منتشر شده و طرفداران خاص خود را دارد. بیشتر مردم ژاپن در هر رده سنی مانگا می‌خوانند که شامل مانگاهای سرگرمی و آموزشی و در طیف گسترده‌ای از ژانرهای متفاوت در دسترس است.

یک بازی واقعی

یک شرکت قدرتمند با طراحی یک بازی پیچیده عده‌ای را به دام خود انداخته که در این بین دختری ساده  به‌عنوان کاراکتر اصلی روایت ناخواسته قربانی و درگیر این بازی می‌شود و برای رهایی، از دیگران کمک می‌گیرد.

دختر قصه پرستاری است که صداقت و پاکی از اصول زندگی‌اش است. او صادقانه محبت می‌کند و برای کمک به دیگران پیش‌قدم است، دختری که با فریب و دورویی و دروغ بیگانه است، اما با رسیدن جعبه‌ای پر از پول ناچار تن به بازیِ دروغ می‌دهد. دیگر شخصیت اصلی که به‌عنوان ناجی دختر وارد بازی می‌شود پسری است با سابقه کلاهبرداری که با استفاده از هوش بالا ترفندهایی را به‌کار می‌برد تا دختر بازنده‌ی بازی نباشد. برخلاف تصور شرکت‌کنندگان بازی مراحل مختلفی داشته و هر بار پیچیده‌تر شده و باعث می‌شود شرکت‌کنندگان ترفندها و استراتژی‌های متفاوتی را برای فریب دیگر اعضا و برنده شدن در این چالش به‌کار ببرند.

سریال بازی دروغین درامی است روانشناسانه و هیجان‌انگیز که هر اپیزود آن مخاطب را تشویق و ترغیب به اپیزود بعدی می‌کند. در طول روایت برخی از کاراکترها با سر و وضع غیرمتعارف حضور دارند که باعث شده روایت رنگ و لعاب کمیک به خود بگیرد و به منبع اصلی، مانگا، وفادار بماند. علاوه بر خط روایی جذاب و ترفندهایی که گاه باعث تغییر مسیر بازی می‌شود فیلمبرداری قابل توجه و صحنه هایی با طراحی نورپردازی‌های گیج‌کننده از نکات قابل توجه سریال هستند.

سریال بازی دروغین

«بازی دروغین»، واقعی‌ترین بازی زندگی است و روی موضوعی فوکوس کرده که حقیقتا در دنیای امروزی وجود دارد و می‌توان آن را به وضوح در بین اقشار مختلف مشاهده کرد. دنیایی که دروغ و فریب دستمایه انسان شده تا بتواند با ترفندهای ساده و گاه پیچیده به پول و ثروت برسد، دنیایی که صداقت و درستی و انسانیت در آن رنگ باخته و انسان به‌خاطر کسب پولِ بیشتر به نازل‌ترین حد خود سقوط کرده است، دنیایی که هر چه در آن ترفندهای بیشتری برای فریب دیگران داشته باشی موفق‌تر هستی، دنیایی که باید از راستی و صداقت فاصله گرفت و به دروغ و خیانت متوصل شد تا با خیال آسوده‌تری زندگی کرد، دنیایی که صلاح فرد بر مصلحت جامعه می‌چربد و مهم نیست در این بازی چه بر سر روح و روان دیگری بیاید. «بازی دروغین» هشدار می‌دهد که در این دنیا باید باهوش باشید تا نجات پیدا کنید البته باهوش به‌معنای یافتن راه‌هایی بهتر برای فریب دیگران!

«بازی دروغین» تا جایی کاراکترهای خود را گرفتار می‌کند که دختر ساده ی قصه نیز برای کسب امتیاز بالاتر دروغگویی و فریب را تنها راه حل می‌داند و با رسیدن به هدفش خنده مستانه سر می‌دهد و دروغگویی به مذاقش خوش می‌آید.

مجموعه سیزده قسمتی «بازی دروغین» در هر قسمت غافلگیری مخاطب را باعث می‌شود و او را ترغیب به همراهی می‌کند. در قسمت دهم با ورود فردی جدید به بازی، ورق برمی‌گردد و روایت شکل دیگری به خود می‌گیرد. بازی به واقعیت زندگی یکی از کاراکترهای اصلی گره می‌خورد و روایت به سمت و سویی دیگر که انتقامی شخصی است، کشیده می‌شود. در قسمت‌های پایانی طراح اصلی بازی و هدف و تفکر پلید او از راه انداختن این معرکه آشکار می‌شود.

«بازی دروغین» را باید دید تا به نقاب‌هایی که انسان در مقاطع مختلف زندگی برای فریب هم‌نوعانش به چهره می‌زند، پی برد و به واقعی‌ترین بازی زندگی ایمان آورد. چه بسا انسان امروزی از بازی دروغین که بر سر مال دنیاست به بازی مرکب که هدف جان دیگر انسان‌هاست نرسد!!

تماشای آنلاین سریال بازی دروغین در نماوا