مجله نماوا، ترجمه: علی افتخاری

سریال پیشتازان فضا: دنیاهای عجیب جدید (Star Trek: Strange New Worlds)، اولین بار به‌عنوان سومین سری جدید فرنچایز «پیشتازان فضا» پس از بازگشت موفق به تلویزیون در پنج سال قبل با سریال پیشتازان فضا: دیسکاوری معرفی شد. در سری جدید، انسون مونت در نقش کاپیتان کریستوفر پایک فرمانده ستاره‌پیمای انترپرایز، ایتن پک در نقش آقای اسپاک و ربکا رومین در نقش «شماره یک»، نقش‌های خود در «دیسکاوری» را تکرار کرده‌اند و بازیگرانی کمتر شناخته‌شده در کنار آن‌ها نقش‌آفرینی می‌کنند.

سریال پیشتازان فضا: دنیاهای عجیب جدید
انسون مونت و ربکا رومین

مجموعه جدید که پخش آن در ماه مه ۲۰۲۲ در پارامونت پلاس آغاز شد، با استقبال منتقدان و طرفداران «پیشتازان فضا» مواجه شده است. این مجموعه نمونه‌ای از بهترین‌های فرنچایز است و انترپرایز را شجاعانه به‌جایی می‌برد که هیچ‌کس قبلاً نرفته است. داستان سریال دنیاهای عجیب جدید حدود یک دهه پیش از «پیشتازان فضا: مجموعه‌ اصلی» اتفاق می‌افتد که در دهه ۱۹۶۰ از تلویزیون پخش شد و شخصیت‌ها شامل بسیاری از افرادی است که طرفداران «پیشتازان فضا» با آن‌ها آشنا هستند. علاوه بر این، «دنیاهای عجیب جدید» هم به ستاره‌پیمای نمادین می‌پردازد و هم یک به‌روزرسانی قرن بیست و یکمی از زیبایی‌شناسی آینده‌نگرانه «پیشتازان فضا: مجموعه‌ اصلی» است.

ایده سریال خیلی تصادفی شکل گرفت

شاید فکر کنید موفقیت «دنیاهای عجیب جدید» مدیون یک طرح استراتژیک بزرگ است که مدیران استودیو و هنرمندان با دقت آن را طراحی و اجرا کردند. حالا معلوم شده است که این‌طور نبود. به گفته آکیوا گلدزمن تهیه‌کننده، ساخت «دنیاهای عجیب جدید» تا حد زیادی به خاطر تصادف و سردرگمی خودش است. گلدزمن در گفت‌وگو با د رپ، ماجرایی از سال ۲۰۱۷ را به یاد آورد، زمانی که او برای کار روی «دیسکاوری»، اولین سریال جدید «پیشتازان فضا» بعد از حدود یک دهه که در آن زمان در مرحله شکل‌گیری بود، فراخوانده شد.

سریال پیشتازان فضا: دنیاهای عجیب جدید
کریستینا چونگ

گلدزمن گفت: «الکس (کورتزمن، تهیه‌کننده اجرایی) با من تماس گرفت و گفت برای “دیسکاوری” به کمک کوچکی نیاز دارد.»

گلدزمن که دقیقاً نمی‌دانست دیگر تهیه‌کنندگان برای «دیسکاوری» چه چیز در ذهن دارند، قبل از موافقت، برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر به اینترنت رجوع کرد. او گفت: «در اینترنت شایعات بی‌پایانی بود مبنی بر این که سریال قرار است درمورد کاپیتان پایک و شماره یک باشد. من از طرفداران قدیمی “پیشتازان فضا” هستم، بنابراین فکر کردم بهترین چیزی است که تابه‌حال شنیدم.»

در کمال تعجب – و ناامیدی -گلدزمن، «دیسکاوری» اصلاً درباره پایک یا انترپرایز نیست. ما با یک ستاره‌پیمای کاملاً متفاوت، با خدمه کاملاً جدید روبرو هستیم. از آن زمان به بعد، گلدزمن مأموریت خود را این دید که سریالی خلق کند که ابتدا فکر می‌کرد برای تهیه آن فرا خوانده شده است.

«دیسکاوری» محل آزمایش «دنیاهای عجیب جدید» بود

گلدزمن عزم خود را جزم کرد و تصمیم گرفت به یک سریال «پیشتازان فضا» با محوریت کاپیتان پایک و شماره یک جان ببخشد و به‌عنوان یکی از تهیه‌کنندگان «دیسکاوری» که تازه راه‌اندازی شده بود، این کار را به‌آرامی و باظرافت انجام داد. او تقریباً از همان لحظه‌ای وارد سریال شد، چیزی را شروع کرد که درنهایت به «دنیاهای عجیب جدید» تبدیل شد.

گلدزمن گفت: «به همین دلیل، پایان فصل دوم “دیسکاوری”و نوع ظاهر شدن پایک و اسپاک در سریال به‌گونه‌ای طراحی شد که ما را به ایده سریال جدید برگرداند. این سریالی است که همیشه دوست داشتم ببینم.» اما تماشاگران نیز چنین چیزی می‌خواستند؟ گلدزمن برای پی بردن به این موضوع نیازی نداشت خیلی صبر کند. «دیسکاوری» با استقبال گسترده منتقدان روبرو شد و برای سرویس استریم که در آن زمان سی‌بی‌اس اُل اکسس نامیده می‌شد، تماشاگران زیادی به همراه آورد. «دیسکاوری» رکورد زد و بلافاصله به استودیو یادآوری کرد مردم تشنه «پیشتازان فضا» هستند.

سریال پیشتازان فضا: دنیاهای عجیب جدید
انسون مونت

برای فصل دوم «دیسکاوری»، انسون مونت («جهنم متحرک») برای نقش کاپیتان پایک انتخاب شد، ربکا رومین («مردان ایکس») نقش شماره یک را عهده‌دار شد و ایتن پک بازیگر تازه‌وارد نقش نمادین آقای اسپاک را بازی کرد. ثابت شد این سه نفر جالب‌ترین قسمت فصل هستند و طرفداران مشتاقانه خواستار یک اسپین‌آف شدند.

توجه به نگرانی‌های طرفداران

«دیسکاوری» خیلی محبوب شد، اما بسیاری از طرفداران سرسخت «پیشتازان فضا» با آن مشکل داشتند. برخی گفتند از تغییر لحن مجموعه و بی‌پرده‌‌تر شدن آن – همراه با ادبیات بزرگسالان و صحنه‌های جنسی گرافیکی – شگفت‌زده شدند. دیگران از زیبایی‌شناسی بصری تیره‌تر مجموعه و قوس‌های داستانی آن که به‌شدت از قالب «بیگانه‌ هفته» در «پیشتازان فضا» قدیمی فاصله داشت، شکایت داشتند. ظاهراً اعتراض‌های طرفداران از نگاه کورتزمن و گلدزمن دور نماند. آن‌ها می‌خواستند هوادارانی را که با «دیسکاوری» احساس بیگانگی می‌کردند، با چیزی نزدیک‌تر به آنچه در نظر داشتند، خوشحال کنند.

سازندگان با رجوع به مجموعه‌ اصلی «پیشتازان فضا»، سریال «دنیاهای عجیب جدید» را به سبک کلاسیک «پیشتازان فضا» با داستان‌های اپیزودیک، ظاهر و احساس روشن‌تر، لحن خوش‌بینانه‌تر و گروهی بزرگ از بازیگران تولید کردند. گلدزمن درست پس از اعلام خبر تولید سریال به ورایتی گفت: «ما سعی می‌کنیم به برخی از جنبه‌های کلاسیک “پیشتازان فضا” برگردیم، خوش‌بین باشیم و بیشتر اپیزودیک کار کنیم.» او لحن مجموعه جدید را نزدیک‌تر به سنت‌های فرنچایز توصیف کرد و گفت: «همه‌چیز درمورد گرد هم آوردن و استفاده از روش‌هایی است که در کل به نفع مردم باشد.»

سریال پیشتازان فضا: دنیاهای عجیب جدید
ربکا رومین

کورتزمن در مصاحبه‌ای با ددلاین بر این حساسیت تأکید کرد. «قرار است اپیزودهای مستقل بسازیم. قوس‌های طرح داستان بزرگ‌تر خواهد بود، اما واقعاً به مدل “بیگانه هفته”، “سیاره هفته” و”چالش هفته انترپرایز” برمی‌گردیم.»

طولانی‌ترین زمان از سفارش یک اپیزود آزمایشی تا پخش

همان‌طور که هر طرفدار «پیشتازان فضا» می‌داند، فضای «دنیاهای عجیب جدید» قبلاً دیده شده است. داستان با محور قرار دادن ستاره‌پیمای انترپرایز به فرماندهی کاپیتان کریستوفر پایک، یک پیش‌فرض مشابه با اپیزود آزمایشی «پیشتازان فضا: مجموعه‌ اصلی» دارد که در اواسط دهه ۱۹۶۰ تصویربرداری شد. آن اپیزود «قفس» نام داشت و نشان می‌داد اسپاک و شماره یک در ماجراجویی که آن‌ها را به سیاره مرموز تالوس چهارم می‌برد، به خدمه پایک اضافه می‌شوند.

ان‌بی‌سی در فوریه ۱۹۶۵ آن اپیزود را رد کرد و یک اپیزود آزمایشی دیگر سفارش داد که به «جایی که هیچ انسانی پیش‌ از این نرفته است» تبدیل شد. اپیزود اول کلاً تغییر کرد و به‌جز لئونارد نیموی، تمام بازیگران عوض شدند. اپیزود آزمایشی دوم با بازی ویلیام شاتنر در نقش جیمز تی کرک، درنهایت نظر مدیران ان‌بی‌سی را جلب کرد و در ۱۹۶۶ پخش شد. بخش‌هایی از اپیزود آزمایشیِ پخش‌نشده درنهایت برای تولید اپیزود دوقسمتی «وحوش» استفاده شد، اما طرفداران هرگز موفق نشدند سریال را آن‌طور ببینند که در ابتدا تصور شده بود.

سریال پیشتازان فضا: دنیاهای عجیب جدید

«دنیای عجیب جدید» یک تفسیر امروزی از اولین برداشت جین رادنبری، نویسنده، تهیه‌کننده و خالق «پیشتازان فضا: مجموعه‌ اصلی»، تقریباً ۶۰ سال پس از متنی است که او برای «قفس» نوشت. آن‌طور که هنری آلونسو مایرز تهیه‌کننده در مصاحبه‌ای با سای‌فای توصیف کرد، اپیزود آزمایشی «پیشتازان فضا: دنیاهای عجیب جدید» اساساً طولانی‌ترین سفارش/موافقت با پخشِ یک اپیزود آزمایشی در تاریخ تلویزیون است. با حضور دوباره پایک، شماره یک و اسپاک در انترپرایز همراه با شخصیت‌هایی که در «پیشتازان فضا: مجموعه‌ اصلی» دیده شدند، این یک مورد نادر از حالتی است که تماشاگران درنهایت فرصت پیدا می‌کنند، یک داستان را از جایی دنبال کنند که سال‌ها قبل در نظر گرفته شده بود.

استفاده از منابع داستانی مختلف

«دنیای عجیب جدید» که داستانش فقط چند سال قبل از ماجراجویی‌های کرک در انترپرایز در «پیشتازان فضا: مجموعه‌ اصلی» روی می‌دهد، آشکارا از اپیزود‌های قدیمی و داستان‌های آشنا راهنمایی می‌گیرد. علاوه بر گنجاندن شخصیت‌هایی که قبلاً دیده‌ایم – مانند پایک، اسپاک و شماره یک – اسطوره‌شناسی عمیق‌تر مجموعه از چیزی ورای داستان «پیشتازان فضا: مجموعه‌ اصلی» که فرنچایز را راه‌اندازی کرد، نشئت می‌گیرد. خیلی از چیزهایی که می‌بینیم از منابع دیگر مانند قصه‌های کتاب‌های مصور قدیمی و حتی «پیشتازان فضا: مجموعه‌ انیمیشنی» نیز گرفته شده‌اند.

ایتن پک برای نقش اسپاک به کار لئونارد نیموی توجه کرد

ایتن پک نقش اسپاک با آن گوش‌های نوک‌تیز معروف را اولین بار در ۹ اپیزود از «پیشتازان فضا: دیسکاوری» در ۲۰۱۹ بازی کرد و با تأیید قاطعانه خانواده لئونارد نیموی مواجه شد. پک در ۲۰۱۸ به ترک‌مووی گفت: «آن‌ها خیلی آرام و کنجکاو بودند. من سؤال کردم، “توصیه‌ای برای من دارید؟” و آن‌ها‌ گفتند، “فقط مجموعه‌ اصلی را ببین” و اساساً گفتند کنجکاو باشم که بهترین توصیه‌ به من بود.»

سریال پیشتازان فضا: دنیاهای عجیب جدید
انسون مونت، ربکا رومین و ایتن پک

پک در جالب‌ترین قسمت فصل دوم «دیسکاوری» نقش نوعی متفاوت از اسپاک را بازی می‌کند – نسخه‌ای جوان‌تر و خام‌تر از این شخصیت که در داستان دچار بیماری روانی است، اما وقتی قرار شد اسپاک به «دنیاهای جدید عجیب» بیاید، پک برای تبدیل‌شدن به نسخه‌ای از این شخصیت که به تصویر قطعی نیموی نزدیک‌تر باشد، تحقیقات بیشتری انجام داد.

پک در گفت‌وگویی دیگر با ترک‌مووی در ۲۰۲۲ گفت: «من دائماً در حال بازبینی هستم. در خیلی از صحنه‌ها صدای لئونارد نیموی در ذهنم است.» اگرچه او قول داده است که هرگز مستقیماً از نیموی تقلید نکند، اما واضح است که خود را متعهد می‌داند تفسیرش از این شخصیت ازنظر لحن و روحیه با نسخه اصلی سازگار باشد.

منبع: لوپر (آدام لوین)

تماشای سریال پیشتازان فضا: دنیاهای عجیب جدید در نماوا