مجله نماوا، پانته‌آ گلفر

در بخش دوم مرور انیمیشن‌های مختص کودکان و نوجوانان نگاهی می‌اندازیم به تعدادی از انیمیشن‌های سینمایی که اغلب به صورت مجموعه‌های سینمایی و تلویزیونی درآمده‌اند. مهرماه از نیمه گذشته و هفته کودک فرا رسیده و حالا بیش از هر زمان دیگری وقت تماشا کردن این انیمیشن‌هاست که همه را می‌توانید در نماوا پیدا کنید.

بچه رئیس (دو فیلم و یک سریال)

مجموعه انیمیشن «بچه رئیس» شامل  دو فیلم و یک سریال می‌شود. داستان روایت‌گر احساسات کودکی است که فکر می‌کند با آمدن بچه جدید به کانون خانواده تمام احساسات مادر و پدر به عضو کوچکتر خانواده معطوف شده است و مامان و بابا فقط به آن بچه فکر می‌کنند و دیگر هیچ‌کس به فکر او نیست.

فیلم پویا نمایی سه‌بعدی آمریکایی «بچه رئیس» (با عنوان اصلیThe Boss Baby) محصول ۲۰۱۷ را تام مک گراس کارگردانی کرده و مایکل مک‌کولرز بر اساس کتابی به همین نام به قلم مارلا فارزی فیلمنامه‌اش را نوشته است. دنباله‌ای برای این فیلم در سال ۲۰۲۱ ساخته شد که با نام «بچه رئیس: کاسبی خانوادگی» به نمایش  درآمد. سریالی بر اساس این فیلم با نام «بچه رئیس: بازگشت به کار» در سال ۲۰۱۸ ساخته و نمایش داده شد. در نسخه انگلیسی‌زبان «بچه رئیس» الک بالدوین صداپیشگی شخصیت بچه رئیس را به عهده دارد و مایلز بکشی در نقش تیموتی تمپلتون صحبت می‌کند. جیمی کیمل صداپیشه نقش پدر تیم، آقای تمپلتون است و لیزا والری کودرو در نقش مادر تیم، خانم تمپلتون صحبت می‌کند. توبی مگوایر که سال‌ها پیش در نقش «مرد عنکبوتی» بازی می‌کرد در این مجموعه صداپیشگی راوی (تیم بزرگ) را بر عهده دارد. موسیقی متن این فیلم  را هانس زیمر ساخته است. فیلم اول «بچه رئیس» نامزد جایزه اسکار و همچنین نامزد جایزه گلدن گلوب بهترین انیمیشن بلند بود و در جشنواره‌های متعددی نامزد دریافت جوایز و برنده چهار جایزه شده است.

در انیمیشن «بچه رئیس» قهرمان داستان (در اصطلاحات ادبیات نمایشی به قهرمان داستان پروتاگونیست گفته می‌شود؛ بد نیست با این اصطلاح آشنا شویم) پسری است به نام تیموتی تمپلتون که قوه تخیل بالایی دارد. این کودک هفت‌ساله که قوۀ تخیلی بسیار قوی دارد و از مرکز توجه بودن لذت می‌برد تا وقتی تنها فرزند خانواده است، از زندگی لذت می‌برد. اما وقتی عضو جدیدی به این خانواده وارد می‌شود، واقعاً «بچه رئیس» است؛ موجودی همه‌فن‌حریف و خطرناک و کت‌وشلوار پوشیده که همه‌جا سد راه تیموتی قهرمان داستان می‌شود و رشته‌هایش را پنبه می‌کند. (خوب است با این اصطلاح هم آشنا شویم: آنتاگونیست یا شخصیت منفی در داستان، مقابل پروتاگونیست مانع درست می‌کند.)

نکته جذاب فیلم این است که ذهنیت قهرمان داستان را به یک واقعیت عینی برای تماشاگر تبدیل می‌کند. انیمیشن رایانه‌ای فیلم‌های سینمایی این مجموعه نیز بسیار واقع‌نما و جذاب است. از معایب سریالی که بر اساس این انیمیشن ساخته شده است، می‌توان به این نکته اشاره کرد که گرافیک انیمیشن آن سریال کاملاً با گرافیک فیلم سینمایی فرق می‌کند و این موضوع از جذابیت سریال می‌کاهد. از نظر من همان دو فیلم جذاب و سرگرم‌کننده کفایت می‌کرد و نیازی به یک سریال دیگر که کیفیت و گرافیک نه چندان جالبی دارد، نبود.

مجموعه انیمیشن هتل ترانسیلوانیا (٣ فیلم انیمیشن و یک سریال)

شخصیت‌‌های این مجموعه انیمیشن شرکت سونی پیکچرز که تاکنون شامل ٣ فیلم سینمایی است و فیلم چهارم آن در سال ۲۰۲۲ میلادی اکران خواهد شد، خانواده‌ای از خون‌آشام‌ها و هیولاهای دوستشان هستند که از انسان‌ها گریزانند. در اولین فیلم مجموعه «هتل ترانسیلوانیا» محصول آمریکا که در سال ۲۰۱۲ تهیه شده است، متوجه می‌شویم ماجرا از این قرار بوده که در گذشته‌های دور شخصیت اصلی داستان، کُنت دراکولا (لولوخان) و همسرش مورد حمله آدم‌ها قرار گرفته‌اند و در این اتفاق غم‌انگیز همسر لولوخان مرده است و حالا لولوخان به همراه تنها دخترشان میویس در جایی دور از چشم انسان‌ها هتلی بزرگ بنا کرده تا همه هیولاهای جهان صرف نظر از نژادشان به دور از آزار و اذیت انسان‌ها در صلح و صفا زندگی کنند. اما روزی انسانی در حال گشت و گذار در جنگل ناخواسته به این هتل می‌رسد و…

دومین فیلم سینمایی این مجموعه در سال ٢٠١۵ ساخته شد و سریال «هتل ترانسیلوانیا» در سال ۲۰۱۷ منتشر شد. فیلم «هتل ترانسیلوانیا: تعطیلات تابستانی» سومین فیلم سینمایی این مجموعه در سال ۲۰۱۸ اکران شد و چهارمین فیلمش که قرار است سال آینده روی پرده برود «هتل ترانسیلوانیا: ترانسفورمانیا» نام دارد.

تاد دورهام نویسنده‌ای است که این مجموعه و شخصیت‌هایش را پدید آورده و نویسندگان مختلفی چون پیتر باینهام، رابرت اسمیگل و همچنین آدام سندلر که صداپیشه شخصیت دراکولا در این مجموعه است، فیلمنامه قسمت‌های مختلف را به صورت مشترک نوشته‌اند. گنادی تارتاکوفسکی کارگردانی سه فیلم سینمایی موجود در شبکه نماوا را بر عهده داشته اما فیلمی را که سال آینده قرار است به روی پرده بیاید، درِک درایمون و جنیفر کلاوس کارگردانی کرده‌اند. در این مجموعه غیر از آدام سندلر کمدین، بازیگران مشهور دیگری نیز صداپیشگی کرده‌اند؛ از جمله سلینا گومز در نقش میویس، اندی سمبرگ به جای جاناتان، کوین جیمز در نقش فرانکنشتین و استیو بوشمی صداپیشه نقش وین.   

انیمیشن‌های «هتل ترانسیلوانیا» به ما نشان می‌دهند که معمولاً نبود شناخت است که ترس از دیگری را به وجود می‌آورد. همانقدر که ما از هیولاهایی که در ذهن خودمان ساخته‌ایم و موجوداتی که درکی از آن‌ها نداریم می‌ترسیم، آن‌ها هم از ما می‌ترسند و فکر می‌کنند ما موجودات شریری هستیم که می‌خواهیم بلاهایی سر آن‌ها بیاوریم و مثلاً از کله هیولا‌ها ظرف شیرینی‌خوری درست کنیم!  

مجموعه «هتل ترانسیلوانیا» از نظر من انیمیشین زیبا و جالبی است که از تماشای لذت می‌برید و بزرگسالان نیز می‌توانند همراه با کودکان و نوجوانان خانواده به تماشای آن بنشینند. هرکدام از فیلم‌های این مجموعه در جشنواره‌های مختلف انیمیشن برنده یا نامزد جوایز متعددی شده‌اند.

مجموعه انیمیشن‌های من نفرت انگیز (4 فیلم)

«من نفرت‌انگیز» مجموعه پویانمایی جالبی است که برای تمام سنین توصیه می‌شود و از دیدن آن ضرر نخواهید کرد. شخصیت اصلی این انیمیشن مرد تنها و تبهکاری است که می‌خواهد  به کمک موجودات عجیب‌وغریبی به اسم مینیون‌ها که از او پیروی می‌کنند ماه را بدزدد اما با آمدن سه دختر یتیم به زندگی‌اش دنیای او تغییر می‌کند.

اولین فیلم سینمایی انیمیشن «من نفرت انگیز» را یونیورسال پیکچرز در سال ۲۰۱۰ تولید کرد. این انیمیشن با بودجه ۶٩ میلیون دلاری در گیشه مورد استقبال قرار گرفته و بیش از ۵٠٠ میلیون دلار فروش آن بود. فیلم دوم این انیمیشن در سال ۲۰۱۳ ساخته شد. نویسندگی هر دو فیلم بر عهده سینکو پول و کن داریو بود. پی‌یر کافین و کریس رنو کارگردان دو فیلم اول بودند ولی فیلم سوم و «مینیون‌ها» را پی‌یر کافین با اریک گویون و کایل بلادا «من نفرت انگیز ٢» با فروش ٩١۴ میلیون دلاری سومین فیلم پرفروش سال ۲۰۱۳ و در آن زمان چهل‌و‌پنجمین فیلم پرفروش تاریخ سینمای جهان شد (در حال حاضر در جایگاه پنجاهم قرار دارد). انیمیشن «مینیون‌ها» در سال ۲۰۱۵ اکران شد که درباره خدمتکاران زرد و کوچولوی آقای گرو قبل از آشنایی با همدیگر است. سومین فیلم «من نفرت‌انگیز» هم در سال ۲۰۱۷ اکران شد. فیلم سینمایی پویانمایی رایانه‌ای دیگری نیز مرتبط با این مجموعه با عنوان «مینیون‌ها: خیزش آقای گرو» قرار است در سال ۲۰۲۲ به روی پرده بیاید. فیلم‌های این مجموعه برنده و نامزد جوایز متعدد مهمی مانند اسکار و بفتا شده‌اند.  

  از صداپیشگان نسخه انگلیسی این انیمیشن استیو کارل در نقش آقای گرو، السی فیشر در نقش اگنس،  میراندا کاسگروو در نقش مارگو و دانا گایر در نقش ادیث هستند. جیسن سیگال، راسل برانت، بنجامین برَت و کریستین ویگ از بازیگران مشهور دیگری هستند که در این مجموعه انیمیشن صداپیشگی کرده‌اند و جولی اندروز بازیگر «آوای موسیقی» (اشک‌ها و لبخندها) نیز در نقش مادر گرو صحبت کرده است.

تماشای هر سه فیلم «من نفرت‌انگیز» و همین‌طور فیلم «مینیون‌ها» از نظر من فرصت خوبی است برای آن‌که حال خوبی پیدا کنید و روحتان تازه شود و از مشکلات دنیای واقعی حتی برای مدت کوتاهی بسیار فاصله بگیرید. البته در این داستان متوجه نکته‌ای ظریف می‌شویم و می‌فهمیم درون هر آدمی، خوبی هم وجود دارد، حتی اگر «نفرت‌انگیز» به نظر برسد. داستان این انیمیشن کاملا ساده است و هیچ پیچیدگی خاصی ندارد برای همین ممکن است همان‌طور که بسیاری آن را لذتبخش می‌دانند برای عده‌ای هم کسل‌کننده به نظر برسد.

انیمیشن روح

فیلم سینمایی پویانمایی «روح» (Soul) محصول سال ۲۰۲۰ شرکت انیمیشن پیکسار که در نودوسومین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار برنده دو جایزه بهترین فیلم انیمیشن بلند و بهترین موسیقی متن و همچنین نامزد جایزه اسکار بهترین تدوین صدا شد، تاکنون در جشنواره‌های مختلف ١١٧ جایزه برده و نامزد دریافت ٩٠ جایزه دیگر شده است که از جمله می‌توان به جوایز بهترین فیلم پویانمایی و بهترین موسیقی متن بفتا و گلدن‌گلوب امسال اشاره کرد.

جو، قهرمان داستان «روح»، معلم موسیقی یک مدرسه است که از زندگی و کار خود ناراضی است و تصمیم می‌گیرد به یک گروه موسیقی جاز بپیوندد، اما ناگهان روح او از بدنش جدا می‌شود و اتفاقاتی غیرمنتظره برای او رقم می‌خورد…

فیلم انیمیشن «روح» با زمان نمایش حدود ١٠٠ دقیقه را پیت داکتر و کِمپ پاورز کارگردانی کرده‌اند و همین دو نفر همراه با مایک جونز داستان و فیلمنامه‌اش را نوشته‌اند. جیمی فاکس، تینا فی، گراهام نورتن، ریچل هاوس، آلیس برگا و انجلا بست از صداپیشگان این فیلم هستند که با روش پویانمایی رایانه‌ای تولید شده است. موسیقی برنده جایزه اسکار، بفتا و گلدن‌گلوب این فیلم را ترنت رزنور و آتیکاس راس ساخته‌اند.

انیمیشن موزیکال «روح» در واقع به افکار متفاوت دو نفر در دو سن مختلف می‌پردازد. یکی از آن‌ها روحی است که هنوز نمی‌داند چه‌کار می‌خواهد بکند اما استعداد هر کاری را دارد و دیگری مردی در اواخر دوران جوانی خود است که سعی دارد به هر نحو که شده وارد یک گروه موسیقی جاز بشود. به عبارت دیگر فیلم درباره دیدگاه متفاوت دو نسل است. نسلی که نمی‌داند چه می‌خواهد یا چه انتظاری از آینده خود دارد و نسلی که چیز های زیادی را پشت سر گذاشته اما به درستی نمی‌داند چطور باید با نسل جدید رفتار کند. شاید اگر بخواهیم با عباراتی که اغلب بزرگترها مورد استفاده قرار می‌دهند، دربارۀ مسائل موجود در این فیلم صحبت کنیم، باید بگوییم فیلم «روح» به زبانی استعاری یا نمادین دربارۀ اختلاف نسل‌ها و سرگردانی نسل‌هایی که نمی‌توانند یکدیگر را درک کنند، پرداخته است.

من شخصاً از دیدن این انیمیشن لذت بردم اما گاهی حوصله‌ام سر می‌رفت. مثلاً بی‌دست‌وپایی مرد میانسال یکی از مواردی بود که مرا جذب خودش نکرد. شاید علتش این بود که سازندگان بزرگسال این مجموعه هنوز خودشان آن‌طور که باید نسل ما را درک نکرده‌اند.

فیلم‌ها و سریال‌های کودک را اینجا می‌توانید ببینید