مجله نماوا، فرهاد خالدی نیک

فیلم بدون قرار قبلی به تهیه‌کنندگی محمود بابایی، تازه‌ترین فیلم سینمایی بهروز شعیبی در مقام کارگردان است. کارگردانی که پیش از این با «دهلیز»، «سیانور»، «دارکوب» و «روز بلوا» در جشنواره فیلم فجر حضور داشته‌ و با «دهلیز» توانسته سیمرغ بلورین بهترین فیلم در بخش نگاه نو سی و یکمین جشنواره فیلم فجر را به دست آورد و با «دارکوب» در جمع نامزدهای سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی از سی و ششمین جشنواره فیلم فجر قرار گرفت.

فیلمنامه «بدون قرار قبلی»، توسط فیلمنامه‌نویس کارکشته‌ای چون فرهاد توحیدی با همراهی مهدی تراب‌بیگی با نگاهی به یکی از داستان‌های مصطفی مستور نوشته شده است. داستان فیلم در مورد دختری به نام یاسمن است که پس از سال‌ها به دلیل مرگ پدرش به ایران بازگشته است. پسر او دچار اوتیسم است و این مسئله، سفر را برایش دشوار می‌کند. یاسمین شناختی از پدرش ندارد و بیش از آن میراثی که پدر برایش گذاشته است باعث تعجب او می‌شود. اقامت کوتاه او در زادگاه پدر و دیدار با کسانی ‌که پدرش را می‌شناسند او را به درک تازه‌ای از انسان و مفهوم مرگ می‌رساند.

فیلم بدون قرار قبلی

گفته می‌شود فیلم بدون قرار قبلی فیلمی با هویت ایرانی است که نوع نگاه ملی بر آن حاکم است و همه طیف‌ها و با هر نگاهی می‌توانند دوستش داشته باشند و با آن ارتباط برقرار کنند. فیلم لوکیشن‌های متعددی دارد و فیلمبرداری آن در شهرهای تهران، برلین و مشهد انجام شده است. بخش عمده‌ای از فیلمبرداری در شهر مشهد بوده و تعدادی از بازیگران قدیمی شهر مشهد هم در فیلم بازی کرده‌اند. پروژه‌ای که هر چند در مرحله فیلمنامه‌ به ظاهر ساده بوده ولی گویا در اجرا و پرداخت، سختی‌های خاص خودش را داشته است.

پگاه آهنگرانی در فیلم در نقش یاسمین ظاهر شده و با بهره بردن از لهجه‌ای که ضرورت این کاراکتر است، بازی متفاوتی را ارائه کرده است. مصطفی زمانی، صابر ابر، الهام کردا، امین میری‌، حامی ترابی و رضا صابری دیگر بازیگران فیلم هستند. فیلمی که از کنجکاوی برانگیزترین فیلم‌های جشنواره چهلم محسوب می‌شود.