چه کسی گفته است که بزرگ‌سالان نمی‌توانند کارتون نگاه کنند؟ در این مطلب به بررسی انتخاب‌های خود برای بیست سریال کودکانه که بزرگ‌سالان عاشقش هستند خواهیم پرداخت. برای این این لیست به سریال‌های انیمیشنی مختلفی نگاه خواهیم کرد که مخاطب هدف آن‌ها کودکان هستند اما به طور عمومی مورد استقبال بزرگ‌سالان هم واقع شده‌اند. البته سریال‌هایی مانند سیمپسون‌ها و مرد خانواده که به طور خاص برای بزرگ‌سالان طراحی شده‌اند را در نظر نخواهیم گرفت.

۲۰. Tom and Jerry از ۱۹۴۰ تا ۱۹۶۷

تام و جری

ویلیام هانا و جوزف باربارا دو اسم بزرگ در تاریخ انیمیشن‌سازی هستند که مجموعه‌ی جاویدان تام و جری را در سال ۱۹۴۰ ساختند. این دو شخصیت از ابتدا در صدها کارتون کوتاه که توسط ام‌جی‌ام تولید می‌شد در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ میلادی ظاهر شدند. در آن زمان این کارتون‌های کوتاه تعداد شگفت‌انگیز هفت جایزه‌ی آکادمی را به ارمغان آورد که نشان می‌دهد ظرافت‌های هنری به کار رفته در آن‌ها مورد توجه بزرگ‌سالان هم قرار گرفته است.

۱۹. Teen Titans از ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶

تایتان‌های نوجوان تیمی از ابرقهرمان‌ها هستند که در سال ۱۹۶۴ معرفی شدند. حدود چهل سال بعد شبکه‌ی کارتون نتورک سریال تاثیرگذار آن‌ها را که به یکی از بهترین و بزرگ‌ترین سریال‌های انیمیشنی تاریخ تبدیل شده بود، پخش کرد. این سریال در طول پخش پنج فصل خود به طور پیوسته مورد استقبال مخاطبان و منتقدین قرار گرفت، که یکی از نکات بارز آن شخصیت‌پردازی و مضمون پخته‌ی آن به شمار می‌رفت.

۱۸. The Amazing World of Gumball از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹

 دنیای شگفت‌انگیز گامبال

آیا کودکان از کمدی سورئال لذت می‌برند؟ اگر دنیای شگفت‌انگیز گامبال با شش فصل و ۲۴۰ قسمت آن‌را در نظر بگیریم جواب قطعا مثبت است. این سریال که ساخته‌ی بن بوکلت برای کارتون نتورک است درباره‌ی یک گربه‌ی آبی به نام گامبال و برادر ناتنی‌اش — یک ماهی قرمز به نام داروین — است. کودکان می‌توانند از طنز عجیب آن لذت ببرند، همچنین شخصیت‌های آشنا و قابل هم‌ذات‌پنداری. این سریال طنز خود را به گونه‌ای طراحی کرده است که اطمینان حاصل کند بزرگ‌سالان هم به اندازه‌ی کودکان با آن سرگرم خواهند شد.

۱۷. Scooby-Doo! Mystery Incorporated از۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳

ترکیب هانا-باربارا دوباره با سریال اصلی اسکوبی-دو! در این لیست ظاهر شده‌اند که اسم رسمی آن اسکوبی-دو، کجا هستی؟ بود و در شبکه‌ی سی‌بی‌اس در سال‌های ۱۹۶۹ و ۱۹۷۰ پخش شد. علی‌رغم این‌که این سریال تنها یک سال پخش شد اما سرآغازی برای یک مجموعه‌ی بزرگ و پرطرف‌دار بود که تا همین امروز ادامه دارد. «راز رسمی‌شده» یازدهمین بازآفرینی این سریال است که چرخ را در دنیای اسکوبی از نو اختراع کرد.

۱۶. Pokémon از ۱۹۹۷ تا امروز

پوکمون

پوکمون تبدیل به یک نهاد اجتماعی شده است. تنها کافیست به موج اجتماعی “پوکمون گو” در سال ۲۰۱۶ نگاهی بیاندازید تا متوجه آن شوید. این سریال به جان مخاطبان خود نفوذ کرده و تا ابد آن‌ها را طرف‌دار خود می‌کند. اما به سختی می‌توان روی بخش خاصی از پوکمون انگشت گذاشت و ادعا کرد که این ویژگی خاص باعث شده در مقیاس جهانی دوست‌داشتنی باشد. البته که خلاقیت و تخیل بی حد و حصر در دنیاسازی و ترکیب هیولاها جذاب است، اما چیزی جادویی در مورد شخصیت‌ها و تعامل‌شان با یکدیگر، و همچنین تم پخته‌ی آن وجود دارد.

۱۵. Star Wars: The Clone Wars از ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۰

مجموعه‌های اندکی می‌توانند به خوبی جنگ ستارگان تعادل را میان مخاطبان خود در تمام رده‌های سنی برقرار کنند. حتی از شروع آن در سال ۱۹۷۷ جنگ ستارگان کودکان و بزرگ‌سالان را به یک اندازه هیجان‌زده می‌کرد، و این موضوع تا سال ۲۰۰۸ و جنگ‌های کلون هم ادامه داشت. در حالی‌که این سریال در کارتون نتورک پخش شد و مخاطب اصلی آن کودکان بودند، اما به شدت مورد استقبال هواداران قدیمی این مجموعه نیز قرار گرفت.

۱۴. Teenage Mutant Ninja Turtles از ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷

لاک‌پشت‌های نینجا

کودکان نسل‌های مختلف از لاک‌پشت‌های نینجا لذت برده‌اند. سریال اصلی سال ۱۹۸۷ یک اثر کلاسیک است و خیزش لاک‌پشت‌های نینجا هم قطعا ارزش نام‌ بردن را دارد. اما آخرین اثر این مجموعه در سال ۲۰۱۲ شروع شد. در حالی‌که نیکلودین قصد داشت بازآفرینی جدیدی از این مجموعه برای کودکان ۶ تا ۱۱ ساله بسازد، اما این سریال رفته رفته بین طرف‌داران بزرگ‌سال محبوبیت بسیار شدیدی پیدا کرد.

۱۳. The Powerpuff Girls از ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۵

دختران قوی آخرین کارتونی است که زوج کهکشانی هانا-باربارا تولید کرده‌اند، چرا که در سال ۲۰۰۱ پس از مرگ هانا این کمپانی هم تغییر یافت. اما چه حسن ختامی بهتر از این؟ دختران قوی در دهه‌ی اول قرن بیست و یکم توجهات بسیار زیادی را به خود جلب کرد. این سریال جوایز بسیاری از جمله دو جایزه‌ی پرایم‌تایم امی برای دستاوردهای انیمیشنی نصیب خود کرد.

۱۲. Hey Arnold! از ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۴

هی آرنولد

هی آرنولد! که از سال ۱۹۹۶ تا سال ۲۰۰۴ در شبکه‌ی نیکلودین و نیکلودین تی‌وی پخش شد درباره‌ی پسری با سر شبیه توپ فوتبال آمریکایی به نام آرنولد بود که در یک محله‌ی داخل شهر زندگی می‌کند. در حالی‌که نامی از این شهر برده نمی‌شود تا جهان‌شمول باقی بماند، اما شباهت بسیاری به بروکلین نیویورک دارد. این سریال به شکلی بسیار واقع‌گرایانه و به دور از تسامح تصویر واقعی زندگی شهر را به نمایش می‌گذارد. هیچ ابرقهرمان، هیولا یا حیوان سخنگویی در کار نیست — تنها یک پسر کلاس چهارمی معمولی با گروه دوستانش.

۱۱. Samurai Jack از ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴ و ۲۰۱۷

جک سامورایی پس از آزمایشگاه دکستر دومین اثر بزرگ گندی تارتاکوفسکی بود. و یکی از آن سریال‌هاست که بدون تلاش و تقلا بر روی مرز باریک میان سرگرمی کودکان و بزرگ‌سالان راه می‌رود. کودکان بدون شک از اکشن‌ها و داستان سامورایی لذت می‌برند اما بزرگ‌سالان هم از کیفیت فنی و هنری این سریال بی‌نصیب نخواهند بود. این سریال به شکل‌های متفاوتی پیش‌زمینه‌های هنری معمول را در هم شکست، مانند سبک دیداری منحصر به فرد و ده دقیقه انیمیشن بدون دیالوگ در قسمت اول آن.

۱۰. Looney Tunes از ۱۹۳۰ تا امروز

لونی تونز

هیچ چیز نمی‌تواند با لونی تونز بد از آب دربیاید. این مجموعه که در سال ۱۹۳۰ برای اولین بار معرفی شد بسیار از شخصیت‌های ماندگار را که همگی با آن‌ها آشنا هستیم از دل خود بیرون آورد، از جمله باگز بانی، دفی داک، المر فاد، و توییتی و سیلوستر. این یکی از مجموعه‌های نادر و کمیاب تلویزیونی است که به لطف انسجام فیلم‌نامه، انیمیشن، کارگردانی و صداپیشگی، تمام شخصیت‌های آن مورد علاقه‌ی مخاطبان هستند. این مجموعه سریال‌های مختلفی را داراست که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از باگز بانی شو، رودرانر شو و ماجراهای تاینی تون.

۹. Phineas and Ferb از ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵

سازندگان فینیس و فرب دن پوونمیر و جف مارش ایده‌ی این سریال را حدود بیست سال پیش از آن‌که توسط دیزنی در اواخر دهه‌ی اول قرن بیست و یکم به مرحله‌ی اجرا برسد ارائه می‌دادند. این کمدی سورئال که به دو داستان در هم تنیده می‌پردازد — که یکی از آن‌ها درباره‌ی فینیس، فرب و خواهرشان کاندیس است و داستان دیگر در مورد پری پلاتیپوس است.

۸. My Little Pony: Friendship Is Magic از ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹

پونی کوچولوی من

سازنده‌ی این سریال لارن فاست با ساختن آن غوغایی به پا کرد. این سریال که از طرف مخاطبان و هوادارانش به عنوان چهارمین نسل پونی کوچولوی من شناخته می‌شود و نام اصلی‌اش دوستی جادویی است بیش از همه به شخصیت‌پردازی غنی و عمیقش شناخته می‌شود که استریوتایپ‌های معمول در مورد جنسیت را زیر سوال برد و همچنین گستره‌ی وسیع ماجراجویانه‌ای که پیش روی مخاطب ترسیم می‌کند. علی‌رغم اینکه مخاطب هدف این سریال کودکان و نوجوانان دختر بودند، در کمال تعجب استقبال گسترده‌ای از طرف مخاطبان بزرگ‌سال‌تر و مرد دریافت کرده است.

۷. SpongeBob SquarePants از 1999 تا امروز

یکی از چیزهایی که به خاطر اینترنت باید بابتش شکرگذار باشیم باب اسفنجی شلوار مکعبی است. البته این سریال پیش از همه‌گیری اینترنت هم به شدت محبوب و شناخته شده بود، اما نمی‌توان تاثیر میم‌های اینترنتی که از این سریال دوست‌داشتنی الهام گرفته‌اند را نادیده گرفت. باب اسفنجی شلوار مکعبی در سطح خود (و یا شاید در عمقش) درباره‌ی ماجراهای یک اسفنج دریایی است که در شهر بیکینی باتم زندگی می‌کند. اما سبک سورئال این سریال در کمدی آن‌را تبدیل به اثری جذاب و سرگرم‌کننده در میان مخاطبان بزرگ‌سال کرده است، و حضور شخصیت‌های ماندگاری چون پاتریک و اوختاپوس تولید محتوای با کیفیت برای چندین دهه را تضمین کرده است. دوران طلایی باب اسفنجی شلوار مکعبی شاید به سر آمده باشد اما میراث آن برای همیشه باقی خواهد ماند.

۶. Batman: The Animated Series از ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵

بتمن

مجموعه‌ی بتمن در سال‌های اخیر با موفقیت‌های فراوانی روبرو بوده است، در حالی‌که بیشتر تحسین‌ها حول ویژگی‌های بالغ‌تر و بزرگ‌سالانه‌تر آن مطرح می‌شوند. وقتی صحبت از مجموعه‌های ابرقهرمانی در میان باشد، تعداد اندکی وجود دارند که به اندازه‌ی بتمن مملو از خشونت باشند. و بر خلاف دموگرافیک جوان آن، این سریال انیمیشنی به خاطر تم پخته و نوآر آن در میان مخاطبان بزرگ‌سال نیز به طور گسترده مورد تحسین قرار گرفت.

۵. Steven Universe از ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۹

خالق دنیای استیون ربکا شوگر در زمان ساختن آن در نوامبر سال ۲۰۱۳ تنها ۲۶ سال سن داشت. اما بر خلاف سن نسبتا کمش یکی از بهترین سریال‌های انیمیشنی دوران حاضر را برای ما به ارمغان آورده است. داستان این سریال درباره‌ی استیون است که از دنیا در برابر هیولاها و آدم‌های بد محافظت می‌کند. تولید سریال به طور کلی و انسجام آن تم‌های دگرباشی مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است.

۴. Regular Show از ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷

شوی معمولی

برخلاف عنوان ساده‌ای که به صورت عامدانه برای شوی معمولی در نظر گرفته شده است، این سریال هر چیزی هست به جز معمولی. شوی معمولی که هشت فصل و ۲۶۱ قسمت دارد درباره‌ی ماجراها و داستان‌های عجیب و غریب و سورئال دو نگهبان است — یک پرنده‌ی آبی به نام مردخای و یک راکون به نام ریگبی. این سریال انیمیشنی المان‌هایی دارد که طیف وسیعی از مخاطبان از جمله بزرگ‌سالان را سرگرم می‌کند.

۳. Adventure Time از ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸

کارتون نتورک با زمان ماجراجویی پندلتون وارد موفقیت انفجاری به دست آورد. این سریال درباره‌ی ماجرا‌های جادویی فین و سگش جیک است که قابلیت تغییر ظاهر دارد که در سرزمین آخر‌الزمانی او به ماجراجویی می‌پردازند. این سریال هم مانند دنیای استیون به دنیاسازی خلاقانه‌اش شناخته می‌شود. زمان ماجراجویی به بررسی تم‌های بزرگ‌سالانه و مسائل پیچیده و متنوعی می‌پردازد، شخصیت‌ها به شکل غیرمنتظره‌ای عمیق هستند و چالش‌های فلسفی سنگینی در آن مطرح می‌شود.

۲. Avatar: The Last Airbender از ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸

آنگ - آواتار: آخرین بادافزار

در میان سریال‌هایی که انیمه را با انیمیشن‌های سنتی غربی تلفیق می‌کنند، هیچ عنوانی جرات عرض اندام در مقابل آواتار را ندارد. آواتار درباره‌ی سفر آنگ ۱۲ ساله است، آخرین بازمانده‌ از قبیله‌ی باد‌افزارها و کسی که مسئولیت برقراری دوباره‌ی صلح و تعادل را در دنیای آواتارها بر شانه‌های خود احساس می‌کند. این سریال طرف‌داران بزرگ‌سال بسیار زیادی دارد، و نکته‌ی بارز آن تزریق مفاهیم سنگین و پیچیده به داخل داستانش است، از جمله تم‌های کشتار جمعی و حاکمیت‌های تمامیت‌طلب. کودکان بدون شک از داستان و جلوه‌های دیداری جذاب آن لذت خواهند برد، اما بزرگ‌سالان پیام آن‌را بهتر درک خواهند کرد.

۱. Gravity Falls از ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶

آبشار جاذبه در اصل تویین پیکس است که در استیون کینگ آمیخته شده است و تبدیل به یک سریال انیمیشنی کودکانه شده است. بله، دقیقا به همان اندازه که به نظر می‌رسد جذاب و شگفت‌انگیز است. این سریال درباره‌ی یک خواهر و برادر به نام‌های دیپر و میبل است که به بررسی وقایع فراطبیعی که در شهر آبشار جاذبه اتفاق می‌افتد، می‌پردازند. کودکان عاشق این سریال هستند اما عشاق واقعی آن بزرگ‌سالان‌اند، چرا که به اسطوره‌پردازی و اسرار متعد این سریال با دقت در جزئیات پرداخته شده است. این یکی از بهترین و مجذوب‌کننده‌ترین سریال‌هایی است که تلویزیون‌های ما تا به حال به خود دیده است، و دنبال‌کنندگان وفاداری را با خود همراه کرده‌ است که بزرگ‌سالان بخش قابل توجهی از آن‌را تشکیل می‌دهند.

این مطلب برگرفته از نوشته‌ی نیتان شارپ در وب‌سایت واچ‌موجو است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.