مجموعه داستان‌های هیجان‌انگیز و پرطرفدار آرتمیس فاول Artemis Fowl نوشته اوئن کالفر، در مورد نابغه خلافکار ۱۲ ساله‌ای به همین نام است. فیلم ساخته کنت برانا که براساس این مجموعه ساخته شده است، آرام‌تر و لطیف‌تر از کتاب‌های آن است که البته باعث شده این شخصیت مورد علاقه بسیاری، آن‌طور که انتظار دارند از آب درنیاید.
داستان فیلم در ایرلند اتفاق می‌افتد، جایی که خانواده فاول تنها با دزدین اشیای خاصی سعی در حفظ کردن تعادل بین دنیای آدم‌ها و دنیای جادویی دارند، چیزهایی مانند سنگ رزتا، کتاب کلز و اکولوس. تقاضای باج در دنیای جادویی، همان چیزی که اوپال کوبوی (شخصیت شرور داستان‌های فاول) در ازای پس دادن آرتمیس فاول پدر (با بازی کالین فارل) درخواست کرده است. آرتمیس جوان و نابغه (با بازی فردیا شاو) و دستیار مورد اعتمادش دومووی باتلر (با بازی نانسو آنوزی) برای گرفتن پدر آرتمیس، باید اکولوس را پیدا کنند و به همین دلیل نقشه ربودن الفی به نام هالی شورت (با بازی لارا مک دانل) را می‌کشند.

همچنین بخوانید:
نقد فیلم نقشه خروج exit plan – داستانی هیجان‌انگیز با بازی نیکولای کاستر-والدو

آرتمیس فاول

دنیای ساخته کالفر دنیای جادویی هوشمندی است، اما دنیای به تصویر کشیده شده در فیلم آرتمیس فاول Artemis Fowl نتوانسته به جالبی آن باشد. این موجودات جادویی به تکنولوژی و سلاح مجهز هستند و حتی بال‌های آن‌ها مکانیکی است. در این‌جا انسان‌ها هستند که کتابخانه‌ای پر از کتاب‌های قدیمی دارند. متاسفانه دنیای جادویی و شهر زیرزمینی آن‌ها به آن باشکوهی که تصویر می‌کردیم نیست و برانا نتوانسته جذابیت لوکیشن «ثور» و یا «سیندرلا» را در این ساخته خود نیز به نمایش بگذارد.
اما مشکل اصلی فیلم‌نامه فیلم آرتمیس فاول Artemis Fowl است که به نظر می‌رسد تنها تیکه‌هایی از کتاب‌های اول و دوم این مجموعه را در کنار هم قرار گرفته است. آرتمیسی که شاو به تصویر کشیده است به آن زیرکی و چابکی آرتمیس کتاب‌ها نیست و در بعضی از بخش‌های فیلم به نظر می‌رسد نمی‌داند قدم بعدیش چیست.

نانسو آنوزی - فردیا شاو - لارا مک دانل

فرصتی برای نشان دادن بازی تامارا اسمارت، که شخصیت دوست آرتمیس و خواهر باتلر به نام جولیت را بازی می‌کند، به او داده نشده است، مهم‌ترین صحنه‌ای که او در آن بازی کرده است، صحنه‌ای است که ساندویچی برای آرتمیس می‌آورد. همچنین اطلاعاتی در مورد گذشته شخصیت هالی شورت و رابطه‌اش با پدرش، و صحنه بازجویی پلیس از دورفی به نام مالچ دیگامز (با بازی جاش گد) کاملا بی‌ربط به روند داستان به نظر می‌رسد.
البته آرتمیس فاول Artemis Fowl نکات قابل توجهی نیز دارد، حضور جودی دنچ با لهجه ایرلندی در نقش فرمانده روت، جوک‌های مالچ و شخصیت جالب باتلر. با این حال داستان آرتمیس فاول Artemis Fowl لایق هیجان بیشتر و طرفداران این شخصیت لایق فیلمی جالب‌تر بودند.
این مطلب از نوشته هلن اوهارا در سایت امپایر گرفته شده است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.