در طول ۲۵ سال گذشته، استودیو دیزنی انبوهی از دنباله‌ٔ بزرگ‌ترین فیلم‌هایش را منتشر کرده است؛ مثل «بازگشت جعفر» و «شیرشاه یک و نیم». در بهترین حالت، بسیاری از آنها به فراموشی سپرده شدند و برای همیشه به تاریک‌ترین گوشه‌های دیزنی+ تبعید شدند. 
اما بالاخره طلسم شکسته شد. دومین فیلم مجموعه یخ ‌زده با پویانمایی خیره‌کننده و موسیقی خوش‌آهنگ و تکامل‌یافته‌ای که دارد، حتی از فیلم اول هم بهتر است. 
السا یک بار این آهنگ را خواند: «من هرگز به گذشته برنمی‌گردم! گذشته در گذشته است!» و یخ ‌زده Frozen II به صورت عاقلانه‌ای مسیر رو به جلو را پیش گرفته است. به جای تکرار مکررات اتفاقات فیلم اول در سال ۲۰۱۳ و اغراق در پیچیدگی‌هایی مثل توانایی جادویی ملکه که با نوک انگشت‌هایش می‌توانست همه چیز را منجمد کند، در فیلم جدید شروعی تازه و خارج از تفکرات قالب ماجراجویانه را شاهد هستیم. 
حالا قهرمان زن داستان روی تخت آرندل نشسته است، اما السا (ایدینا منزل) با وجود جایگاه بلند ملکه بودن، دچار حسی از پوچی شده است.

او شروع به شنیدن آهنگ افسونگری می‌کند که هنگامی که نیروی ماوراءطبیعی سلطنت کشور را غارت کرده، او را به راهی دور می‌خواند. او باور دارد که این آهنگ فرازمینی و منبع خسارت‌ها هر دو از جنگل سحر‌شده‌ای که مادرش در کودکی راجع به آن برای او تعریف کرده بود می‌آید. آیا این موضوع می‌تواند کلیدی برای قدرت‌های جادویی او هم باشد؟ خب، او به همراه خواهرش آنا (کریستن بل)، اولاف برفی (جاش گد)، دوفی کریستوف (جاناتان گراف) و اسون گوزن پا به این مسیر می‌گذارد.
سوال مهمی که برای والدین به‌وجود می‌آید این است که: قرار است کدام آهنگ این فیلم را تا ابد در ماشین پخش کنم؟ این آهنگ «به سمت ناشناخته‌ها» خواهد بود که السا پیش از شروع سفرش آن را می‌خواند. 
زمانی که به جنگل، این سرزمین جادویی خارج از دنیای بیرون می‌رسیم، یکی از زیباترین منظره‌ها و شخصیت‌های دیزنی پس از «کوکو» سال ۲۰۱۷ را تماشا خواهیم کرد. یخ ‌زده فراتر از انتظاری که نسبت به آن وجود داشت فروش داشت و به‌نظر می‌رسد دنبالهٔ آن نسبت به قسمت اول هزینه ساخت بسیاری بالاتری داشته است. شیطان‌های آتشین صورتی با هر نبض رنگ عوض می‌کنند و غول‌های سنگی به جذابیت موجودات «ارباب حلقه‌ها» هستند. 

 یخ ‌زده Frozen II منجمد 2

نگران نباشید! کل فیلم تنها دربارهٔ هیولاها و مفاهیم سنگین نیست. موسیقی یخ ‌زده Frozen II ساختهٔ رابرت لوپز و کریستن اندرسون-لوپز برندگان اسکار، این بار بسیار بامزه‌تر است. شخصیت اولاف در حالی که از دست نیروهای دشمن در جنگل در حال فرار است، آهنگ‌ دلپذیری دربارهٔ این که چطور وقتی بزرگ‌تر شود همه چیز معنی پیدا خواهد کرد، می‌خواند. گراف در نقش کریستوف در قسمتی که داستان همراه با شعر تعریف می‌شود، شبیه ویدیویی از کارلی سایمون (خواننده آمریکایی) شده است. 
نام این آهنگ «گم‌شده در جنگل» است، اما مجموعه یخ ‌زده تا حد زیادی در جنگل پیدا شده است. قدرت‌های السا و تزلزل‌هایش هنوز پرجلوه هستند. یخ ‌زده Frozen II باید برای دیزنی مهر تأییدی بر کل مجموعه شخصیت‌های این فیلم باشد که بسیار عالی هستند.
این مقاله برگرفته از نوشته جانی اولکسینسکی در سایت nypost.com است.

 یخ ‌زده 2

سایر منتقدان دربارهٔ این فیلم چه گفته‌اند؟

نل مینو | RogerEbert.com

یخ ‌زده Frozen II یلمی جالب، هیجان‌انگیز، غمگین، رمانتیک و احمقانه است. این فیلم پر از آهنگ‌های عالی و یادآوری‌های خنده‌دار از قسمت اول است. 

کیت اربلاند | ایندی‌وایر

ساخت هیچ دنباله‌ای ضروری نیست، اما یخ ‌زده Frozen II این بحث را به پا کرد که حتی در سرزمین شاه پریان دیزنی هم این موضوع می‌تواند مهم باشد.

سیمران هانس | آبزرور

هر چه بیشتر به آهنگ اصلی این فیلم گوش می‌دهم (Into the Unknown)، بیشتر قانع می‌شوم که این آهنگ پتانسیل تکرار شدن در ناخودآگاه ما را دارد. این آهنگ به خوبی (و حتی بهتر از) آهنگ فراموش‌نشدنی «رهایش کن» از فیلم اول است. 

 یخ ‌زده 2

درو تیلور | پلی‌لیست

هرچند فیلم دوم یخ ‌زده نسبت به فیلم اصلی از سادگی و هیجان کمتری برخوردار است، این دنباله هنوز هم یک فیلم عالی به حساب می‌آید. یخ ‌زده Frozen II بدون ترس، شخصیت‌های اصلی و فرمت داستان‌گویی‌اش را تغییر داده و از عناصر آشنا برای رسیدن به داستانی پیچیده‌تر و وسیع‌تر دوری کرده است.

آلن ان‌جی | فیلم تریت

چیزی که در این فیلم نسبت به فیلم اصلی بیشتر به چشم می‌آید، رابطهٔ قوی‌تر آنا و السا است. آنها در بیشتر بخش‌های داستان کنار هم هستند و رابطهٔ خواهرانهٔ آنها رابطه‌ای قوی است که دوست دارید آن را تماشا کنید و یکی از اصلی‌ترین بخش‌های فیلم است. یخ ‌زده Frozen II یک دنبالهٔ ارزشمند است و احتمالا شما هم از طمع دیزنی برای ساخت آن خوشحال خواهید شد. 

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.