فیلم ترکیبی مستند و داستانی جالب پرونده سازی علیه جان دلورین Framing John DeLorean با یک سوال آغاز می‌شود: چرا فیلم‌های زیادی در مورد جان دلورین ساخته نشده است؟ چرا که داستان این مرد با اعتماد به نفس و مقتدر که بیشتر برای موفقیتش در صنعت خودروسازی شناخته شده است، کاملا مناسب یک فیلم سینمایی جذاب است.
دلورین که تا دهه ۷۰ یکی از سهام‌داران کمپانی جنرال موتورز بود، در سال ۲۰۰۵ از دنیا رفت. او در دهه ۷۰ برای تاسیس کمپانی ماشین‌سازی خود، جنرال موتورز را ترک کرد و موفق به طراحی و ساخت ماشینی شد که باعث به شهرت رسیدن او شد. ماجرای تاسیس کارخانه خودروسازی دلورین در ایرلند شمالی در دوران اوج خشونت‌های فرقه‌ای و یا دور شدن او از موفقیت و درگیری او با عملیات قاچاق مواد مخدر و تصویر او در حالی‌که کیسه‌ای پر از کوکائین را در دست دارد و می‌گوید “با‌ارزش‌تر از طلا”، هرکدام می‌تواند موضوعی بسیار جالب برای یک فیلم باشد.

پرونده سازی علیه جان دلورین

البته فیلم کوتاهی در مورد او در سال ۱۹۸۱ ساخته شد، که در فیلم پرونده سازی علیه جان دلورین نیز به آن اشاره شده است. در صحنه‌ای از این فیلم الک بالدوین در مورد زمانی صحبت می‌کند که خود دلورین با او تماس گرفته بود و در مورد ساخت فیلم زندگینامه‌ای در مورد خودش با او صحبت کرده بود.
کارگردانان این فیلم، شینا ام. جویس و دان آرگوت تصاویر و مصاحبه‌های واقعی را با داستانی درام با بازی بالدوین در نقش دلورین ترکیب کرده‌اند. پرونده سازی علیه جان دلورین Framing John DeLorean با فیلم‌نامه‌ای همراه با بالا و پایین‌های زیاد، داستان کلاسیک آمریکایی در مورد بلندپروازی و حریص بودن را روایت می‌کند، در عین‌حال این فیلم داستانی در مورد ویرانه‌ای است که این مرد پس از خود برای فرزندانش به جا گذاشته است.
فیلم داستانی مستند Fپرونده سازی علیه جان دلورین به بسیاری از سوالاتی که خود مطرح کرده است پاسخی نمی‌دهد. با این‌حال این موضوع به همان اندازه که می‌تواند برای مخاطب آزاردهنده باشد، باعث جذابیت و گیراتر شدن این فیلم شده است.

این مطلب از نوشته گلن کنی در سایت نیویورک تایمز گرفته شده است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.