• داستان دل بیچاره Dil Bechara:

رابطه‌ای عاشقانه بین دو جوان که با سرطان دست و پنجه نرم می‌کنند شکل می‌گیرد، کیزی و منی، و آن‌ها بر خلاف تراژدی غیر قابل اجتنابی که لحظه به لحظه به آن‌ها نزدیک می‌شود بیشترین لذت ممکن را از آن می‌برند.

  • نقد دل بیچاره Dil Bechara:

دل بیچاره Dil Bechara فیلمی هندی و اقتباسی از رمان محبوب جان گرین در سال ۲۰۱۲ به نام بخت پریشان The Fault in Our Stars است. در واقع اقتباس سینمایی هالیوودی از این کتاب به همین نام در سال ۲۰۱۶ اکران شد که مورد توجه گسترده‌ای از سوی منتقدان قرار گرفت.
دل بیچاره Dil Bechara در جمشیدپور روایت شده و ما را با خانواده‌ی باسو آشنا می‌کند. کیزی باسو (با بازی سانجانا سنگی) از سرطان تیروئید رنج می‌برد، که حالا به ریه‌هایش سرایت کرده و او را نیازمند اکسیژن خارجی کرده است که تقریبا همیشه باید به او متصل باشد. کیزی با حمایتی مستحکم و قوی از سوی والدینش با آغوش باز زندگی‌اش را در بر می‌گیرد، اما آن‌چه که در شوق و آرزویش می‌سوزد یک زندگی عادی و معمولی مانند سایر دختران هم سن و سالش است — که دغدغه‌هایی مثل دوست‌پسر و معشوق و غیره دارند.

دل بیچاره Dil Bechara - سوشانت سینگ راجپوت، سانجانا سنگی

در عوض او به مراسم خاک‌سپاری افرادی می‌رود که نمی‌شناسد، تا بتواند با سرنوشت ناگریزی که پیش رویش قرار دارد بهتر ارتباط برقرار کند. او با امانوئل راج کومار کوچک (با بازی سوشانت سینگ راجپوت) — که به نام منی هم صدایش می‌زنند — در کالج آشنا می‌شود و آشنایی آن‌ها در گروه حمایتی سرطان هم ادامه پیدا می‌کند. با توجه به طبیعت آرام و درون‌گرایی که کیزی دارد، در ابتدا از انرژی و شور زیاد و اعتماد به نفس بالای منی حس خوبی نمی‌گیرد. منی هم داستان خود را دارد — او از تومور استئوسارکوما جان سالم به در برده است و سرطانش در حال حاضر رو به بهبودی است.
این دو نفر ارتباطی زیبا را توسعه می‌دهند و منی راه خود را به قلب کیزی باز می‌کند، با وجودی‌که او به خاطر تراژدی بزرگی که در نهایت در سرنوشت‌شان قرار خواهد گرفت سعی در طفره رفتن دارد. در حالی‌که آن دو در خیابان‌های جمشیدپور اسکوترسواری می‌کنند رابطه‌ی بانمک و دوست‌داشتنی‌شان در زیر پوست شما نفوذ خواهد کرد. آن‌ها همچنین به دوست نزدیک منی به نام جگدیش پندی (با بازی ساحیل وید) که آرزوی کارگردانی یک فیلم پیش از نابودی کامل بینایی‌اش به خاطر سرطان را دارد، کمک می‌کنند.

دل بیچاره Dil Bechara

وقتی منی تصمیم می‌گیرد به هر قیمتی شده آرزوی کیزی را برآورده کند و ترتیبی بدهد تا او با موزیسین مورد علاقه‌اش، آبیمانیو وید (با بازی سیف علی خان)، ملاقات کند، کیزی هم می‌فهمد که او هم عاشق منی شده است. اما هیچ ایده‌ای ندارد که چه پیچش اندوهناکی در ادامه‌ی داستان آن‌ها وجود دارد.
با توجه به آغاز غم‌انگیزی که دل بیچاره Dil Bechara دارد، تماشای آن تجربه‌ای بسیار احساس‌برانگیز خواهد بود. حتی با در نظر گرفتن پیام ضمنی داستان، که در آغوش کشیدن زندگی با وجود اتفاقات غیر قابل اجتناب است، و انرژی زیادی را به این فیلم تزریق می‌کند. مخصوصا در فرم شخصیت منی که می‌خواهد عملا از تک تک لحظاتی که به او داده شده است به بهترین شکل استفاده کند.
سوشانت سینگ راجپوت که به خوبی اعماق این شخصیت را به تصویر کشیده است با نقش‌آفرینی استثنایی خود که سرشار از زندگی، احساس، عمق و آسیب‌پذیری است، می‌درخشد. با تماشای او که بدون تقلا و تلاش، به راحتی در قالب نقش خود جای می‌گیرد و جذبه‌ای طبیعی از خود بروز می‌دهد قلب مخاطب متاثر می‌شود.
سانجانا سنگی که اولین نقش اصلی خود را تجربه می‌کند لبریز از اطمینان و اعتماد به نفس در نقش‌آفرینی خود است.

دل بیچاره Dil Bechara - سیف علی خان

بازیگران نقش‌های مکمل مخصوصا سواستیکا موکرجی و ساسواتا چاترجی به عنوان والدین کیزی عالی ظاهر شده‌اند و سیف علی خان با حضور کوتاه خود فضا را گرم و صمیمی می‌کند. موسیقی فیلم که آن‌را ای. آر. رحمان تنظیم کرده و شعرش را آمیتاب باتاچاریا نوشته است، فوق‌العاده و پرضرب است. ارتباط نزدیک و گرم زوج اصلی بسیار تماشایی است، مخصوصا صحنه‌هایی با فیلم‌برداری فوق‌العاده‌ای که ساتیاجیت پاندی که در پاریس ضبط شده‌اند.
کارگردان موکش چابرا و نویسندگان سوپروتیم سنگوپتا و شاشانک کیتان اطمینان حاصل کرده‌اند که سیر روایی دل بیچاره Dil Bechara لحظات تاثیرگذار و ظریفی را میان کیزی و منی و همچنین کیزی و پدر و مادرش برای شما خلق کند. آماده‌ی تماشای صحنه‌هایی ناراحت‌کننده باشید که قلب‌تان را خواهد شکست و اشک‌تان را جاری خواهد کرد.
با وجودی‌که حال و هوای کلی فیلم و سرعت روایت آن فوق‌العاده است، اما آشفتگی که در گوشه گوشه‌ی آن پرسه می‌زند شما را در مردابی از احساسات مختلف رها خواهد کرد که با دیدن پایان فیلم در گلویتان گیر خواهد کرد. این فیلم را ببینید تا آخرین نقش‌آفرینی سوشانت سینگ راجپوت را تماشا کنید، که بسیار فوق‌العاده است.

  • تحلیل عمیق:

رتبه‌دهی کلی منتقدین ما میانگین امتیاز‌های زیر نیست اما در هر بخش این امتیازها به دل بیچاره Dil Bechara داده شده است.
کارگردانی: ۳.۵ از ۵
دیالوگ‌ها: ۳.۵ از ۵
موسیقی: ۴ از ۵
جلوه‌های بصری: ۳.۵ از ۵

این مطلب برگرفته از نوشته‌ی سریپارنا سنگوپتا در وب‌سایت timesofindia است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.