سال‌ها پیش از آن که دیوید لیچ و چاد استاهلسکی کارگردان فیلم‌های «جان ویک» شوند و یا حتی «بلوند اتمی» و «ددپول ۲» را کارگردانی کنند، این دو بدلکارانی حرفه‌ای در صنعت سینما بودند که به طراحی صحنه‌های بدلکاری می‌پرداختند. یکی از مهم‌ترین کارهای آن‌ها را می‌توان در مجموعه فیلم‌های «ماتریکس» تماشا کرد. حالا لانا واچوفسکی، کارگردان جدیدترین فیلم «ماتریکس»، از این زوج برای طراحی صحنه‌های اکشن فیلم‌اش دعوت کرده است.
لیچ و استاهلسکی که صاحب کمپانی طراحی صحنه‌های اکشن ۸۷الون هستند، گفته‌اند که بر روی ایده‌های اکشن چند صحنه‌ی این فیلم‌ کار کرده‌اند.
استاهلسکی که در فیلم «ماتریکس» بدل کیانو ریوز بوده است، در مصاحبه‌ای گفته است:

اصل موضوع ایده‌های خلاقانه‌‌ی صحنه‌های اکشن و در نهایت تکمیل آن‌ها با جزییات است. چیزی که لانا را به کارگردانی خاص تبدیل می‌کند این است که او صحنه‌های اکشن را خودش کارگردانی کرده و پیش می‌برد. در برخی صحنه‌‌های «ماتریکس»، از چند کارگردان دیگر نیز کمک گرفتیم. اما جلوتر و به ویژه در «ماتریکس ۴» او خودش به تنهایی این صحنه‌ها را کارگردانی می‌کند. معمولا سایر کارگردان‌ها بیشتر به ثبت دقیق گلوله‌ها و چیزهایی از این دست می‌پردازند. اما لانا راه خودش را پیش می‌گیرد. او صحنه‌‌های اکشن را جزء اصلی کار در نظر می‌گیرد و به همین دلیل فیلم‌های او این‌قدر خوب از آب درمی‌آیند.

اما واچوفسکی و تیم تولیدش می‌دانستند که با کمک گرفتن از این زوج حرفه‌ای ضرر نخواهند کرد.
فیلم‌برداری «ماتریکس ۴» هنوز تمام نشده بود که مجبور به توقف فیلم‌برداری شد. با این حال تاریخ پخش این فیلم ۲۱ ماه می اعلام شده است احتمالا به تاخیر خواهد افتاد.
این مطلب برگرفته از نوشته‌ی جیمز وایت در وب‌سایت empireonline است.