مخاطبان سینمایی در آمریکا در طول آخر هفته به خاطر ویروس کرونا کاهش شدیدی داشتند، و به تبع آن درآمد فروش فیلم‌ها بر اساس تخمین‌های اولیه‌ی روز یکشنبه به پایین‌ترین مقدار در بیست سال گذشته کاهش یافت.
جمع نهایی تا پایان دوشنبه اعلام نخواهد شد، اما به گزارش کام‌اسکور پیش‌بینی می‌شود درآمد آخر هفته به حدود ۵۵.۳ میلیون دلار برسد (اگر اوضاع خرید بلیت در روز یکشنبه بدتر از آن‌چه انتظار می‌رود باشد این تخمین پایین‌تر هم خواهد آمد). کام‌اسکور افزود آخرین باری که درآمد باکس آفیس آمریکای شمالی تا این حد افت کرد، آخر هفته‌ای در سپتامبر سال ۲۰۰۰ بود که در آن ۵۴.۵ میلیون دلار فروخت. حتی دو آخر هفته‌ی پس از فاجعه‌ی یازده سپتامبر هم فروش بالاتری داشتند و به ترتیب ۶۶.۳ میلیون دلار و ۵۹.۷ میلیون دلار فروخته بودند.

فیلم انیمیشنی خانوادگی دیزنی و پیکسار به نام «به پیش» در دومین آخر هفته‌ی خود با ۱۰.۵ میلیون دلار فروش در صدر جدول باقی ماند. این افت ۷۳ درصدی، شدیدترین افت در دومین آخر هفته در میان عناوین پیکسار محسوب می‌شود («دایناسور خوب» ۵۹ درصد افت کرده بود). جمع فروش ده روزه‌ی این فیلم به ۶۰.۳ میلیون دلار رسیده است.
تحلیل‌گران باکس آفیس معتقدند فیلم‌های مانند «به پیش» که از هفته‌های پیش باقی مانده‌اند دست‌کم ۲۵ درصد بیش از مقداری که باید، افت کردند. همچنین سه عنوان جدید که در این آخر هفته اکران شدند بین ۲۰ تا ۳۵ درصد کمتر از آن‌چه پیش‌بینی می‌شد بلیت فروختند.

در خارج از آمریکا، «به پیش» و سایر فیلم‌های هالیوودی با بسته شدن سالن‌های سینما در اروپا و ادامه‌ی محدودیت‌های رفت و آمدی در چین و سایر بخش‌های آسیا، با مشکلات جدی مواجه شدند. این فیلم انیمیشنی در دومین آخر هفته‌ی خود در ۴۷ مارکت توانست تنها ۶.۸ میلیون دلار بفروشد و به جمع فروش خارجی ۴۱.۴ میلیون دلار و جمع فروش جهانی ۱۰۱.۷ میلیون دلار برسد.
با توجه به شیوع کرونا و محدود شدن تعداد صندلی‌های بسیاری از سینماها در داخل آمریکا و همچنین تعطیلی بسیاری از سینماها در کشورهای مختلف، ابهام زیادی در مورد شرایط در آینده‌ی نزدیک وجود دارد و تمام فیلم‌ها با افتی فراتر از آن‌چه انتظار می‌رفت مواجه شده‌اند.

از میان عناوین جدید می‌توان به فیلم اعتقادی «من همچنان باور دارم» از کینگدم و لاینزگیت اشاره کرد که با ۹.۵ میلیون دلار فروش اکران شد. آخرین فیلم به کارگردانی برادران اروین، «تنها می‌توانم تصور کنم»، با ۱۷.۱ میلیون دلار فروش بدون در نظر گرفتن تورم، در سال ۲۰۱۸ اکران شد. «تنها می‌توانم تصور کنم» این مزیت را داشت که بر اساس آهنگی مسیحی و محبوب به همین نام از گروه راک مرسی‌می ساخته شده بود.
چند هفته پیش تحلیل‌گران باکس آفیس فکر می‌کردند «من همچنان باور دارم» اکران ۱۳ میلیون دلار تا ۱۴ میلیون دلاری را تجربه خواهد کرد. البته لاینزگیت همیشه توقع چیزی حدود ۱۰ میلیون دلار را دارد. این فیلم امتیاز درخشان A را در سینمااسکور دریافت کرده است. شنیده‌ها از داخل لاینزگیت حاکیست که این کمپانی از فروش اکران این فیلم رضایت دارد.

الیزابت ماس

«بلادشات» فیلم اکشن جدید وین دیزل از کمپانی سونی است که با ۹.۳ میلیون دلار فروش در جایگاه سوم اکران شد. تحلیل‌گران تخمین می‌زدند این فیلم دست‌کم ۱۰ تا ۱۲ میلیون دلار بفروشد. «بلادشات» امتیاز B در سینمااسکور دریافت کرده است.
این فیلم جدید وین دیزل با ۱۳ میلیون دلار فروش در خارج از آمریکا در ۵۰ مارکت اکران شد و جمع فروش جهانی ۲۴.۴ میایون دلار دست یافت.
دو جایگاه بعدی جدول باکس آفیس آخر هفته‌ی آمریکای شمالی متعلق به «مرد نامرئی» و «شکار» است، که هر دو از کمپانی یونیورسال هستند.

«مرد نامرئی» در دومین آخر هفته‌ی خود با افت ۶۰ درصدی ۶ میلیون دلار فروخت و به جمع فروش ده روزه‌ی ۶۴.۴ میلیون دلار رسید. این فیلم در خارج از آمریکا ۶.۲ میلیون دلار در ۶۵ مارکت فروخت و جمع فروش خارجی خود را به ۵۸.۳ میلیون دلار و جمع فروش جهانی‌اش را به ۱۲۲.۷ میلیون دلار رساند.
«شکار» پس از کسب امتیاز C+ در سینمااسکور با ۵.۳ میلیون دلار فروش اکران شد. اکران این فیلم قرار بود در پاییز گذشته باشد، که به دلیل تعدادی تیراندازی کور به تعویق افتاده بود.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.