مدت زمان زیادی است که بونگ جون هو به خاطر فیلم‌‌هایی مثل «خاطرات قتل»، «مادر» و «میزبان» به عنوان یکی از بهترین کارگردانان کره‌ی جنوبی شناخته می‌شود، اما در سال ۲۰۱۹ بود که این کارگردان در سطح دنیا معروف شد. بونگ با «انگل» خودش را در میان بهترین کارگردانان دنیا مطرح کرد. «انگل» با اکران در مراسم فیلم کن سال ۲۰۱۹ به عنوان اولین فیلم کره‌ی جنوبی برنده‌ی نخل طلای کن، تاریخ‌ساز شد. در ماه‌های بعد این فیلم جوایز زیادی دیگری را از آن خود کرد و در مراسم‌‌های متفاوتی سر و صدا به پا کرد. ماجرای فوق‌العاده‌ی بونگ با‌ «انگل» در نهایت به ۶ نامزدی اسکار از جمله اسکار بهترین فیلم و بهترین کارگردانی ختم شد که در نهایت موفق به بردن اسکار این دو بخش شد.

همچنین بخوانید:
بررسی آثار کارگردان فیلم موفق انگل Parasite، بونگ جون-هو تا به امروز

حالا که بونگ در جهان سر و صدای زیادی به پا کرده است، شاید جالب باشد کمی با فیلم‌های مورد‌علاقه‌ی این کارگردان کره‌ جنوبی آشنا بشوید. بونگ علاوه بر این که یک کارگردان فوق‌العاده است، یک طرفدار پر و پاقرص سینما نیز است که علاقه‌ی زیادی به صحبت درباره‌ی فیلم‌ها و آگاهی‌بخشی در مورد بهترین کارگردانان آسیایی پیش از خودش، دارد.
برای شما از ۳۰ فیلم موردعلاقه‌ی کارگردان مطرح سینما بونگ جون هو نوشته‌ایم.

The 400 Blows – فرانسوا تروفو

400 ضربه - فیلم مورد علاقه بونگ جون هو

از نظر بونگ جون هو کلاسیک موج نوی فرانسه‌ی سال ۱۹۵۹ فرانسوا تروفو “زیباترین فیلمی که است که کارگردانی به عنوان اولین فیلم خود در تاریخ سینما بر روی پرده برده باشد.”. در این درام ژان-پیر لئو در نقش آنتونی دونیل یک پسر جوان پاریسی که در مقابل قانون‌‌هایی که پدر و مادر و معلم‌‌هایش برایش تعیین کرده‌اند می‌ایستد، بازی کرده است. معمولا به «چهارصد ضربه» به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های سینما یاد می‌شود، این فیلم هم‌چنین در فهرست فیلم‌های مورد علاقه‌ی مارتین اسکورسیزی نیز قرار دارد.

The Ballad of Narayama – کیسوته کینوشیتا

تصنیف نارایاما - فیلم مورد علاقه بونگ جون هو

از نظر بونگ، درام «تصنیف نارایاما» کیسوته کینوشیتا ۱۹۵۸در میان ۱۰ فیلم برتر سینما قرار دارد و همیشه از تاثیری که این فیلم بر روی او گذاشته است می‌گوید. فیلم در روستایی کوهستانی دورافتاده‌ای روایت می‌شود که غذا محدود است و رسم و رسومی وجود دارد که طبق آن شهروندانی که به ۷۰ سالگی می‌رسند به کوه نارایاما برده شده و در آن‌جا رها شوند. فیلم داستان اورین (کینویو تاناکا) را دنبال می‌کند، زنی که در روزهای آخر زندگی‌اش تلاش می‌کند شادی را برای پسر و همسر جدیدش محیا کند.

Being John Malkovich – اسپایک جونز

جان مالکویچ بودن

از نظر بونگ جون هو لذت تماشای «جان مالکوویچ بودن» این است که به شما این امکان را می‌دهد تا درون مغز او رفته و تمام زوایای ذهن او را بکاوید. این کمدی درام سال ۱۹۹۹ اولین فیلم بلند جونز و فیلم‌نامه‌نویس شارلیز کافمن است. جان کوسک در نقش عروسک‌‌گردانی ناموفق بازی کرده است که بعد از اینکه راهی برای به ذهن بازیگر جان مالکوویچ پیدا می‌کند، زندگی کاری و عشقی‌اش بهم می‌ریزد.

A City of Sadness – هو شیائو شین

شهر اندوه - فیلم مورد علاقه بونگ جون هو

بونگ جون هو در سال ۲۰۱۲ فهرستی از ۱۰ فیلم برتر سینما از نظر خودش منتشر کرد که در آن درام تاریخی «شهر اندوه» سال ۱۹۸۹ هو شیائو شین هم قرار داشت. فیلم داستان سختی‌های یک خانواده‌ی تایوانی در زمان ترور سفید این کشور که دولت کومینتانگ چین وارد کشور شده و هزاران نفر را زندانی کرده و به قتل رساند را به تصویر کشیده است.

Cure – کیوشی کوروساوا

درمان

بونگ درام جنایی سال ۱۹۹۷ کیوشی کوروساوا، «درمان» را به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های سینما از نظر خودش در سال ۲۰۱۲ اعلام کرد و گفت یکی از فیلم‌هایی بوده که بیشترین تاثیر را بر روی حرفه‌ی کاری او به عنوان یک کارگردان داشته است. فیلم‌نامه‌ی کوروساوا در مورد تحقیقات در مورد یک سری قتل‌های مرموز و خشن است که در آن قاتل‌ها هیچ خاطره‌ای از قتلی که انجام داده‌اند ندارند.

Fanny and Alexander – اینگمار برگمان

فنی و الکساندر اینگمار برگمان

بونگ جون هو در مورد درام تاریخی «فنی و الکساندر» سال ۱۹۸۲ اینگمار برگمان گفته بود:” زیباترین پایان زندگی یک فیلم بلند در تاریخ سینماست”. این فیلم تاریخی برگمان را نامزد اسکار بهترین کارگردانی کرد، یکی از ۶ بخشی که این فیلم در ۵۶امین مراسم اسکار برای آن رقابت کرد. «فنی و الکساندر» جایزه‌ی بهترین فیلم خارجی را به همراه اسکار بهترین کارگردان هنری، بهترین طراحی لباس و بهترین فیلم‌برداری برد.

Deliverance – جان بورمن

بازماندگان - فیلم مورد علاقه بونگ جون هو

وقتی فیلم شهر نیویورک در لینکلن سنتر تصمیم گرفت با پخش فیلم‌های بونگ‌ جون هو به این کارگردان ادای احترام کند، از او خواسته شد برخی از فیلم‌های مورد علاقه‌اش را انتخاب کرده تا پخش شوند. یکی از انتخاب‌های او فیلم مهیج ۱۹۷۲ بورمن «بازماندگان» بود، فیلمی در مورد چهار دوست که در گرجستان به سفری با قایق کانو می‌روند و ماجراهای ترسناکی برای آن‌ها اتفاق می‌افتد.

Fargo – جوئل و ایتان کوئن

فارگو برادران کوئن

بعضی از منتقدین جنبه‌ی کمدی تاریک «انگل» را با فیلم های جوئل و ایتان کوئن مقایسه می‌کنند، که احتمالا به خاطر تاثیری که این زوج کارگردان بر روی بونگ گذاشته‌اند کاملا عمدی بوده است. بونگ از «فارگو» در فهرست ۱۰ فیلم برتر سینما به انتخاب خودش یاد کرده است. این فیلم اسکار بهترین فیلم، بهترین بازیگر زن برای فرانسیس مک‌دورمند و بهترین فیلم‌نامه‌ی غیراقتباسی را به همراه داشت.

The Great Escape – جان استرجس

فرار بزرگ

بونگ گفته بود که «فرار بزرگ» جان استرجس یکی از فیلم‌‌های مورد علاقه‌ی او در کودکی بوده و او همیشه رویایی برای کارگردانی یک فیلم اکشن بزرگ با همین حال و هوا را در سر داشته است. «فرار بزرگ» استیو مک‌کوئین را در یکی از مهم‌ترین ایفای نقش‌هایش به تصویر کشیده است. بونگ گفت:” یادم می‌آید در هنگام تماشای این فیلم روی پوستم عرق سرد جمع شده بود. داستان در مورد فرار شخصی از کمپ‌های زندان در جنگ جهانی دوم است، با این حال رگه‌‌های عاشقانه‌ی قوی در فیلم دیده می‌شود و من خیلی دوست دارم چیزی شبیه به این را بسازم.”

The Housemaid – کیم کی‌-یانگ

خدمتکار - فیلم مورد علاقه بونگ جون هو

با توجه به اینکه بونگ جون هو چندین بار در مورد تاثیر «انگل» از درام کره‌جنوبی سال ۱۹۶۰ کیم کی‌-‌یانگ «خدمتکار» صحبت کرده است، جای تعجب ندارد که این فیلم را در میان فیلم‌های برگزیده‌ی سینما از نظر این کارگردان می‌ببینیم. درست مانند «انگل»، «خدمتکار» هم تقریبا به طور کامل در یک خانه روایت می‌شود و در مورد خدمتکاری است که تلاش می‌کند خانواده‌ی ثروتمندی که برای آن کار می‌کند را از بین ببرد. این فیلم یک ملودرام جنایی است که بر اساس داستانی واقعی که کیم در یک روزنامه خوانده بود، ساخته شده است.

Intensions of Murder – شوهی ایمامورا

فیلم مورد علاقه بونگ جون هو

درام روانشناسانه‌ی ۱۹۶۴ شوهی ایمامورا ، ماسومی هاروکاوا را در نقش سداکو، زنی که توسط یک دزد مورد حمله قرار می‌گیرد و در نهایت یا باید با این اتفاق کنار بیاید و یا اینکه انتقام گرفته و او را بکشد، به تصویر کشیده است. بونگ این فیلم را برای اکران در مراسم شهر نیویورک‌اش انتخاب کرد. شوهی ایمامورا یکی از کارگردانان مورد علاقه‌ی بونگ است. ایمامورا در سال ۱۹۸۳ نیز یکی دیگر اقتباسی از یکی از فیلم‌های موردعلاقه‌ی بونگ، «تصنیف نارایاما» را بر روی پرده برد.

Io Island – کیم کی-یونگ

جزیره یو

به نظر می‌آید کیم کی-یونگ کارگردان موردعلاقه‌ی یونگ جون هو باشد. بونگ درام سال ۱۹۹۷ کیم «جزیره‌ی یو» را برای پخش در لینکلن سنتر انتخاب کرد. این فیلم در مورد بیزینس‌منی است که به قتل مردی اهل جزیره‌ی یو متهم شده است. بعد از این اتهام این بیزینس‌من به این جزیره می‌رود تا حقیقت را درباره‌ی گم شدن قربانی داستان پیدا کند.

Life Is Sweet – مایک لی

زندگی شیرین

بونگ جون هو وقتی «زندگی شیرین» را در میان ۱۰ فیلم برتر از نظر خودش قرار می‌داد گفت:” بازیگران و شخصیت‌های فیلم‌های مایک لی همیشه به طرز عجیبی واضح و پررنگ هستند”. این فیلم که سومین فیلم لی است، توسط انجمن ملی منتقدین فیلم به عنوان بهترین فیلم سال ۱۹۹۲ انتخاب شد. داستان فیلم در چند هفته‌ی یک تابستان تفاق می‌افتد و در مورد یک خانواده‌ی معمولی است که در حاشیه‌ی شمال لندن زندگی‌ می‌کنند و با اتفاقات تراژیک زندگی، دست و پنحه نرم می‌کنند.

Lola Montes – ماکس افولس

لولا مونتز - فیلم مورد علاقه بونگ جون هو

وقتی از بونگ جون هو پرسیده شد چرا «لولا مونتز» را در لیست ۱۰ فیلم برتر سینما قرار داده است، او به سادگی گفت:”چون فیلم ماکس افولس است!”. این فیلم تاریخی عاشقانه‌ی سال ۱۹۵۵ کارگردان آلمانی گران‌ترین تولیدی اروپایی در آن زمان بود.

Mad Max: Fury Road – جرج میلر

مکس دیوانه

با اینکه وقتی صحبت از مجموعه فیلم اکشن جرج میلر می‌شود، تمام توجه‌ها به «مکس دیوانه: جاده خشم» است اما بونگ جون هو مکان خاصی را برای قسمت دوم این مجموعه فیلم، The Road Warrior سال ۱۹۸۱ در قلبش دارد. بونگ سال گذشته در مصاحبه‌ای گفت:”من یک طرفدار پر و پاقرص این فیلم هستم و آن را بیش از ۲۰ بار تماشا کرده‌ام. «جاده خشم» نیز بی‌نظیر است. هنگام تماشای این فیلم و وقتی که ماشین‌های به درون طوفان شن کشیده شده‌ و موسیقی زیاد می‌شود گریه کردم. “

The Man Who Fell to Earth – نیکلاس روگ

مردی که به زمین سقوط کرد

بونگ جون هو بعد از اینکه «مردی که به زمین سقوط کرد» را به ۱۰ فیلم برتر از نگاه خودش اضافه کرد، گفت: “فیلم‌های نیکلاس روگ هیچ‌وقت احساس شادابی و جوانی را منتقل نمی‌کنند”. در فیلم علمی تخیلی سال ۱۹۷۶ روگ، دیوید بویی در نقش یک بیگانه بازی کرده است که طی ماموریتی به زمین آمده است تا آب به سیاره خودش ببرد. «مردی که به زمین سقوط کرد» اولین ایفای نقش بویی در حرفه‌ی کاری‌اش است.

Midsommar – آری استر

فیلم سینمایی میدسامر 2019

بونگ جون هو در سال ۲۰۱۹ گفت به نظرش «میدسامر» آری استر یکی از بهترین فیلم‌های سال بوده است. بونگ یکی از تدوینگرهای مهمان برای نسخه‌ی مارچ ۲۰۲۰ مجله‌ی سایت اند ساوند است و «میدسامر» و آری استر را به عنوان عواملی که راه را برای آینده‌ی سینما هموار می‌کنند نام برده است. او گفت:” آری را یک بار در نیویورک دیدم. آدم خاصی است، من عاشق استعدادش هستم.”

Nashville – رابرت آلتمن

نشویل - فیلم مورد علاقه بونگ جون هو

«نشویل» سال ۱۹۷۵ آلتمن یکی از گسترده‌ترین وبه یادماندنی‌ترین گروه‌‌های بازیگری را در خود دارد که شامل ند بیتی، کیت کارادین، لی‌لی تاملین، جف گلدبوم، اسکات گلن، کرن بلک و جرالدین چاپلین می‌شود. فیلم‌نامه‌ی این فیلم را آلتمن همراه با جری وینتراب نوشته است ماجرای ۲۴ شخصیت را درگیر موسیقی کانتری هستند، دنبال می‌کند.

Psycho – آلفرد هیچکاک

روانی آلفرد هیچکاک

هر کارگردانی لااقل یک فیلم آلفرد هیچکاک در فهرست بهترین فیلم‌های تاریخ سینما می‌آورد. برای بونگ فیلمی که بهتر از بقیه بوده است، «روانی» است. فیلم ترسناک روانشناسانه سال ۱۹۶۰ در انتخاب‌های مجله‌ی سایت اند ساوند بونگ بوده است و یکی از فیلم‌هایی است که بونگ پیش از ساختن «انگل» برای الهام گرفتن آن را تماشا کرده است. بونگ گفته است:” او همیشه به شدت برای من الهام‌بخش است، من «روانی» را دوباره دیدم چرا که خانه‌ی بیت‌ها ساختار بسیار جالبی داشت.”

Raging Bull – مارتین اسکورسیزی

گاو خشمگین مدرسه فیلم

بونگ امسال در بخش بهترین کارگردانی با «انگل» با اسکورسیزی برای «مرد ایرلندی» به رقابت پرداخت. اسکورسیزی یکی از کارگردان‌های مورد علاقه‌ی بونگ است و او «گاو خشمگین» را در لیست بهترین فیلم‌های ساخته شده در مجله‌ی سایت اند ساوند آورده است. بونگ پیش از این گفته بود از نظر او «گاو خشمگین» در کنار «پس از ساعات اداری» و «رفقای خوب» از شاهکارهای این کارگردان است.

Rushmore – وس اندرسون

راشمور - فیلم مورد علاقه بونگ جون هو

بونگ جون هو وقتی که «راشمور» را در میان ۱۰ فیلم برتر سینما به انتخاب خودش قرار می‌داد گفت:” فیلم‌های وس اندرسون به طرز دلپذیری عجیب و جذاب هستند.” در کمدی سال ۱۹۹۸ اندرسون جیسون شوارتزمن در نقش مکس فیشر دانش‌آموز بلندپرواز دبیرستانی بازی کرده و بیل موری نیز در نقش یک مرد ثروتمند به نام هرمن بلوم به ایفای نقش پرداخته است. هر دوی آن‌ها عاشق معلم مدرسه رزماری کراس (الیویا ویلیامز) شده‌اند.

Seconds – جان فرانکن هایمر

دومی‌ها

بونگ جون هو «دومی‌ها»ی جان فرانکن‌هایمر را برای نمایش در فیلم شهر نیویورک در لینکلن سنتر به عنوان مجموعه فیلم‌های مورد علاقه‌اش انتخاب کرد. این درام علمی تخیلی سال ۱۹۶۶ در جشنواره‌ی فیلم کن به رقابت پرداخت و فیلم‌بردار جیمز وانگ هو را نامزد دریافت اسکار بهترین فیلم‌برداری کرد. در این فیلم جان رندولف در نقش آرتور همیلتون، یک مرد میان‌سال ناراضی که پیشنهاد یک کمپانی مرموز را قبول می‌کند که ادعا کرده است می‌تواند مرگ او را صحنه‌سازی کند و شروعی دوباره با هویتی جدید به او بدهد.

The Thing – جان کارپنتر

موجود - فیلم مورد علاقه بونگ جون هو

بونگ جون هو «موجود» جان کارپنتر را برای نمایش در لینکلن سنتر به عنوان یکی از فیلم‌های مورد علاقه‌اش انتخاب کرد. فیلم علمی تخیلی سال ۱۹۸۲ کارپنتر به عنوان بهترین فیلم وحشت جسمی ( فیلم‌هایی که ترس را از طریق نابودی یا اضمحلال واضح بدن منتقل می‌کنند.) تاریخ سینما باشد. این فیلم بر اساس رمان سال ۱۹۳۸ جان دبلیو. کمپبل جونیور ساخته شده است.

Things to Come – ویلیام کمرون مینزیز

آنچه در پیش است

بونگ جون هو پیش از این گفته بود که رمان‌های علمی تخیلی ایچ.جی ولز در زمان کودکی او را به هیجان می‌آوردند و فیلم‌نامه‌ی «آنچه در پیش است» Things to Come سال ۱۹۳۶ ویلیام کمرون منزیز نیز قاعدتا همین تاثیر را بر روی او گذاشته است و در نتیجه انتخابی واضح برای ۱۰ فیلم برتر تاریخ سینما از نگاه بونگ جون هو بوده است. ولز برای فیلم‌‌نامه‌ی این فیلم داستان خودش The Shape of Things to Come سال ۱۹۳۳ را بازنویسی کرد.

Touch of Evil – اورسن ولز

نشانی از شر

«نشانی از شر» اورسن ولز در میان انتخاب‌های بونگ برای مجله‌ی سایت اند ساوند به عنوان بهترین فیلم‌های تاریخ سینما قرار دارد. ولز در این فیلم در نقشی مقابل چارلتون هستون و جنت لی در داستانی از قتل و آدم‌ربایی در یک شهر مرزی مکزیک و آمریکا به ایفای نقش پرداخته است. بونگ گفته است یکی از پروژه‌های رویایی‌ که دوست در آمریکا بسازد فیلمی با حال و هوای «نشانی از شر» ولز در مرز آمریکا و مکزیک است.

Uncut Gems – جاش و بنی سفدی

جواهرات تراش نخورده

بونگ وقتی با مجله‌ی ایندی‌وایر در مورد فیلم‌‌های موردعلاقه‌اش در سال ۲۰۱۹ صحبت می‌کرد، از «جواهرات تراش‌نخورده» یاد کرد. در درام جاش و بنی سفدی آدام سندلر در نقش یک معتاد قمارباز که تلاش می‌کند خودش را از شر انبوهی از بدهی نجات بدهد، جلوی دوربین رفته است. او گفته است: “اگر موقعیتش پیش بیاید دوست دارم با آدام سندلر کار کنم. او را در «عشق پریشان»، «داستان‌های مایروویتز» و «جواهرات تراش‌نخورده» دوست داشتم.”

Vengeance Is Mine – شوهی ایمامورا

انتقام از آن من است

در درام سال ۱۹۷۹ شوهی ایمامورا «انتقام از آن من است»، ایوائو انزوکیو در نقش آکیرا نیشیگوچی، قاتلی واقعی که به خاطر کلاه‌برداری و در عین حال کشتن دو نفر خبرساز شد، جلوی دوربین رفته است. بونگ «انتقام از آن من است» را به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های سینما از نگاه خودش یاد کرده است. این فیلم عنوان بهترین فیلم را در مراسم جوایز آکادمی ژاپن از آن خود کرد.

The Wages of Fear – آنری-ژرژ کلوزو

مزد ترس -فیلم مورد علاقه بونگ جون هو

فیلم مهیج سال ۱۹۵۳ آنری-ژرژ کلوزو «مزد ترس» یکی از ۱۰ فیلم برتر تاریخ سینما از نگاه بونگ جو هو بوده است. این فیلم داستان چهار مرد اروپایی را دنبال می‌کند که باید با راندن کامیون در مناطقی خطرناک، آتش بزرگی که یکی از چاه‌های نفت آمریکای جنوبی را می‌سوزاند را مهار کنند. «مزد ترس» موفق شد هم خرس طلای جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم برلین و هم نخل طلای مراسم کن را از آن خود کند.

Wendy and Lucy – کلی رایکارد

وندی و لوسی- نامزد جایزه اسکار نشدند

به دنبال شروعی قوی برای یک فیلم می‌گردید؟ بونگ جون هو می‌گوید درام «وندی و لوسی» کلی رایکارد سال ۲۰۰۸ بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. از نظر این کارگردان تصاویر اولیه‌ی فیلم که وندی میشل ویلیامز و سگش را دنبال می‌کند یکی از زیباترین شروع‌های فیلم در تاریخ سینما بوده است.

Zodiac – دیوید فینچر

زودیاک دیوید فینچر

خیلی از منتقدین از «خاطرات یک قتل» این کارگردان به عنوان «زودیاک» دیوید فینچر یاد می‌کنند، اما «خاطرات یک قتل» چهار سال پیش از فیلم فینچر بر روی پرده رفته است. با این وجود بونگ معتقد است «زودیاک» یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما است. او درباره‌ی این فیلم گفته است: “به نظرم روندی آرام و حال و هوایی واقع‌گرایانه دارد. واقعا مرا شگفت‌زده می‌کند که چطور فینچر به این زیبایی سرعت فیلم را در دست دارد، طوری که یک نوع حس تعلیق در مخاطب ایجاد می‌کند.”
این مطلب برگرفته از نوشته‌ی زک شارف در وب‌سایت indiewire.com است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.