کمی قبل‌تر از ۴ سال پیش بود که استودیوی انیمیشن آردمن سریال تلویزیونی هفت‌ دقیقه‌ای خودش Shaun The Sheep را به یک فیلم انیمیشنی بدون دیالوگ مخصوص بچه‌ها تبدیل کرد، فیلمی آنقدر تماشایی که پدر و مادرها را نیز طرفدار خودش کرد. شان شیطان با لبخند پهنش با نامزدی دریافت جایزه‌ی اسکار تبدیل به یک بره‌ی معروف در سطح جهانی شد و بیش از ۱۰۰ میلیون دلار در گیشه فروش داشت.
با تغییراتی که در کمپانی آردمن به وجود آمد، تصمیم گرفته شد برای این فیلم دنباله‌ای، اما این بار با کارگردان‌‌هایی متفاوت با فیلم قبلی، ساخته شود. در این دنباله که A SHAUN THE SHEEP MOVIE: FARMAGEDDON بره ناقلا: فارماگدون نام دارد، شخصیت جدیدی به نام لو-لا به فیلم اضافه می‌شود. با اینکه ممکن است پدر و مادرها فکر کنند این فیلم تنها بهانه‌ای برای فروش و کسب درآمد بوده است، اما آردمن هنوز هم بر روی این بره و دشمن خونی‌‌اش بیتزر برای ارائه‌‌ی افتخار دیگری برای این استودیو و شرکای بین‌المللی‌اش، حساب کرده‌اند. در این فیلم همانند قسمت قبلی دیالوگ و کلمه‌ی خاصی در این فیلم شنیده نمی‌شود. تماشاگران جوان این فیلم داستان سفینه‌ای را می‌بینند که به طور اتفاقی نزدیک مزرعه‌ی ماسی باتم فرود آمده و همه‌ی شخصیت‌های فیلم را درگیر یک ماجرای رنگین‌کمانی می‌کند.

 A SHAUN THE SHEEP MOVIE: FARMAGEDDON بره ناقلا: فارماگدون

شان لو-لا، یک بچه‌ی بیگانه‌ی فراری را پیدا کرده و تلاش می‌کند او را به خانه‌اش برگرداند. این در حالی است که بیتزر مثل همیشه تلاش می‌کند جلوی شان و دوستانش را بگیرد و طبق معمول نیز شانس کمی دارد. در همین حین مزرعه‌دار که دلش می‌خواهد یک کمباین جدید برای مزرعه‌اش بخرد، تصمیم می‌گیرد با باز کردن یک شهربازی به نام فارماگدون از این اتفاقات پول به جیب بزند. و مامور رد نیز به شدت دنبال به دست آوردن لو-لا است. به نظر می‌رسد شخصیت لو-لا شخصیتی خرابکار نبوده و حتی به طرز مشکوکی معصومیت اسبا‌ب‌بازی‌های کریسمسی را داشته و دوستانه به نظر می‌رسد. Shaun سال ۲۰۱۵ با مجموعه‌ای از تصاویر شروع شد که سرگذشت‌ مزرعه و نگرانی‌هایی در مورد آینده‌ی مزرعه را به تصویر کشید. در صحنه‌ی ابتدایی این دنباله اما فیلم گوسفندهایی در حال انجام کارهایی به شدت احمقانه مثال شلیک خودشان به عنوان گلوله‌های توپ را نشان می‌دهد. A SHAUN THE SHEEP MOVIE: FARMAGEDDON بره ناقلا: فارماگدون فیلم صامت ۸۶ دقیقه‌ای است که گاها می‌تواند تماشای آن حوصله‌سربر باشد. فیلم نسبت به «نفرین موجود خرگوش‌نما» برای مثال هیجان کمتری داشته و هیجان‌ها و خطرات داستان آن به نسبت کمتر است: شان اینجاست تا صرفا بچه‌ها را سرگرم کند و به خواسته‌اش نیز می‌رسد. به کمک جلوه‌های ویژه‌ی ابتدایی، گوش‌های جادویی لو-لا برق می‌زنند و شگفتی می‌آفرینند.

SHAUN THE SHEEP MOVIE

ریچارد استارزک و مارک برتون کهنه‌کاران آدرمن که اولین کارگردانی‌اشان را با فیلم قبلی رقم زدند، تهیه‌‌کنندگی اجرایی و نوشتن فیلم‌نامه A SHAUN THE SHEEP MOVIE: FARMAGEDDON فارماگدون را برعهده گرفته و این بار کارگردانی را به زوج تازه‌کار ویل بچر و ریچارد فلن سپردند. به غیر از این تغییرات، بقیه‌ی تیم تقریبا تغییری نکرده و همانند قسمت قبلی در ساخت این فیلم نیز مشارکت داشته‌ا‌ند.

و حالا نظر سایر منتقدین درباره‌ی این فیلم:

وندی آیده منتقد گاردین نوشته است:

“دنباله‌ی فیلم Shaun the Sheep ۲۰۱۵ که از نظر بصری بسیار خلاقانه است، مرزهای داستان قبلی را گسترش داده و فراتر از این دنیا می‌برد. حتی اگر شما از تماشای این فیلم لذت نبرید، مطمئن باشید مخاطبان کم سن و سال این فیلم عاشق آن خواهند شد. داستان فیلم که در مورد ملاقات یک بیگانه‌ی دوست‌داشتنی شبیه به یک توله سگ آبی رنگ هیجان‌انگیز با گوش‌هایی دراز است، شباهت زیادی به «ای.تی» دارد.

فارماگدون

شان در فیلمی ظاهر می‌شود که داستان آن نشانه‌هایی از «دکتر هو» تا «۲۰۰۱: ادیسه‌ی فضایی» تا «پرونده‌‌های مجهول» را در خود دارد. تماشای این فیلم به شدت لذت‌بخش است.”

گای لادج منتقد ورایتی در نقد خود آورده است:

بره ناقلا: فارماگدون اولین دنباله‌ی بلند ژانری است که بعد از موفقیتش در ابتدای قرن با«فرار جوجه‌ای» و فروش ۲۲۵ میلیون دلاری‌اش، روندی نزولی را در پی گرفته بود. در مقایسه Shaun the Sheep Movie ۱۰۶ میلیون دلار درآمد داشت که تا قبل از «انسان‌های نخستین» که در آمدی نصف این را داشت، کمترین فروش در میان آثار این استودیو به حساب می‌آمد. بنابراین شاید از برخی جهات بهترین انتخاب برای سرمایه‌گذاری و ساخت‌ قسمت دوم نبوده است. این فیلم، طنزی که در فیلم اول نیز به چشم می‌خورد را با گره‌‌ها و پیچش‌های علمی-تخیلی نسبتا ساده‌ای که شباهت زیادی به «ای.‌تی.» دارند، تلفیق کرده است. «فارماگدون» به طور کلی خوب از آب درآمده است و جوک‌های مخصوص بزرگ‌سالان آن درست به اندازه‌ای است که بزرگ‌سالان را نیز با لبخند بر روی لب از سالن سینما به خانه بفرستد. در این فیلم نیز مانند فیلم قبلی دیالوگی وجود نداشته و روایت‌گویی آن در سطح حرفه‌ای قرار می‌گیرد”.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.