همه آن سخن معروف را می‌دانیم که اگر از تاریخ درس نگیریم محکوم به تکرار آن هستیم. و در حالی‌که در این روزهای سخت و تاریک به سر می‌بریم، ممکن است فکر کنید تماشای سریالی نه قسمتی با داستانی در مورد سرکوب ممتد زنان و ریشه‌های اوضاع نامطلوب سیاسی فعلی، بسیار سخت خواهد بود. اما در واقع، کاری که سازنده‌ی این سریال، داهوی والر، با خانم آمریکا Mrs. America انجام می‌دهد، روایت داستانی درباره‌ی راه‌های متنوع زن بودن است — و تاکید بر این موضوع که نداشتن وحدت چیزی است که در نهایت باعث چند دسته بودن ما خواهد شد. کارگردان‌ها و گروه بازیگران درجه یک در کنار یکدیگر کار می‌کنند تا لحظات تاثیرگذاری را خلق کنند، همچنین سیرهای داستانی متنوعی که هر کدام قابلیت تبدیل شدن به سریال منحصر به فرد خود را دارند.
داستان خانم آمریکا Mrs. America که در سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۸۰ روایت می‌شود و هر قسمت آن به طرز شگفت‌انگیزی حجم زیادی از تاریخ را در خود جای داده و در عین حال هرگز اضافی به نظر نمی‌آید. نام هر قسمت برگرفته از نام زنی است که داستان بر محوریت او پیش می‌رود.

همچنین بخوانید:
نقد و بررسی مینی سریال توسعه دهندگان Devs – سریالی علمی-تخیلی با نگاهی خاص به آینده

خانم آمریکا

اولین قسمت درباره‌ی چهره‌ی جنبش زنان محافظه‌کار، فیلیس شلفلی (با بازی کیت بلانشت)، است. بلانشت با گردنبند مروارید و لبخند مخصوصش، بهترین ظاهر را برای نقش‌آفرینی خانم خانه‌دار خوشحالی دارد که شلفلی نماینده‌اش است، کسی که شش فرزندش را در کنار شوهرش فرانک (با بازی جان اسلتری) بزرگ کرده است. به لحاظ فیلم‌نامه‌ای ساده‌تر می‌بود که شلفلی یک شخصیت منفی تک‌بعدی و منفور باشد — و با توجه به پیشینه‌ی بازیگری بلانشت که در نقش‌های ضد قهرمان زیادی بازی کرده است، انتخاب او برای این نقش نشان‌دهنده‌ی تمایل داستان به این سمت و سو است — اما مانند خود زنانگی، چنین چیزی بیش از حد سر راست و ساده‌انگارانه است.
خانم آمریکا Mrs. America که تبلیغات خود را بر روی کنجکاوی این‌که زن آمریکایی چه کسی است سوار کرده، چنین می‌نماید که خانم آمریکا Mrs. America از آن‌چه که هست یاغی‌تر است. آن‌چه والر و سایر کارگردانان — از جمله آنا بودن و رایان فلک، همچنین آما آسانته — انجام می‌دهند، در هم تنیدن متمم حقوق برابر با تفاوت‌های جزئی در فمینیسم است که زنان را تا به امروز چندپارچه و غیر متحد نگه داشته است.

رز بیرن

گروه “متمم حقوق برابر را متوقف کنید” شلفلی در مقیاس کوچک تبدیل به جوخه‌ی دختران سنگدل می‌شود که توسط رزماری با نقش‌آفرینی ملانی لینسکی رهبری می‌شود. اشتیاق شلفلی برای بردن به هر قیمتی، راه را برای پذیرش نژادپرستی و جذب کردن کلن باز می‌کند.
گرینر، بازیگری که شخصیت‌های مستحکمی را بازی می‌کند، هم شانسی برای نمایش مهارت‌های فوق‌العاده‌ی بازیگری خود در قسمت پنجم به نام «فیلیس و فرد و برندا و مارک» به دست می‌آورد. گرینر که در مقابل آدام برودی بازی می‌کند مصداق بارز گیج شدن در مسائل مربوط به زندگی زناشویی است. مهم‌تر از همه، کاری که با فیلیس در برنامه‌ی تلویزیونی پخش زنده می‌کند باید مدام تکرار شود.
چیزهای بسیار زیادی می‌توان درباره‌ی خانم آمریکا Mrs. America نوشت، از تحلیل آن از مذهب گرفته تا اختلاف طبقاتی، و یا هر یک از خانم‌های نقش‌اولی که به آن‌ها نپرداختیم. نکته اینجاست که این سریال جدید اف‌اکس در هولو را حتما باید تماشا کنید. این سریال به ما یادآوری می‌کند که خوشبختانه چه راه سختی را تا به اینجا آمده‌ایم، و متاسفانه چه راه طولانی‌تری همچنان در پیش است.

خانم آمریکا

همچنین نشان می‌دهد که تنها یک راه و روش برای زن بودن وجود ندارد، و زنان لزوما بر روی تمام موضوعات اتفاق نظر ندارند — و این‌که آیا این باعث می‌شود ما هرگز نتوانیم متحد باشیم؟ خانم آمریکا Mrs. America سریالی است که شما را به فکر وا می‌دارد و اگر به هر شکلی هوادار فمینیسم باشید، شما را وادار به قدم گذاشتم در مسیر انقلاب خواهد کرد.
این مطلب برگرفته از نوشته‌ی کریستن لوپز در وب‌سایت ایندی‌وایر بود.

حال به بررسی نظر سایر منتقدین می‌پردازیم:

جیمز پونیوازیک James Poniewozik | نیویورک تایمز The New York Times

خانم آمریکا Mrs. America نفس‌گیر است. جنگی که یک دهه طول کشیده است به شکلی حماسی روایت می‌شود و موسیقی متن آن با تحولات فرهنگی که به تصویر کشیده می‌شوند همراهی می‌کنند. ساختار ارتباطات میان شخصیت‌ها، حس گروه «انتقام‌جویان» را به مخاطب القا می‌کند، چه از لحاظ دور هم جمع شدن شخصیت‌های تاریخی — حتی روث بیدر گینزبرگ هم حضور کوتاهی دارد — و چه از لحاظ کیفیت بالای نقش‌آفرینی‌هایی که در آن شاهد هستیم.

خانم آمریکا

جن آدامز Jenn Adams | کانسیکوئنس آو ساوند Consequence of Sound

داستان خانم آمریکا Mrs. America وسط گروه پرستاره‌ای از بازیگران به تصویر کشیده شده است. با وجودی‌که نقش‌آفرینی‌های جذابی از طرف مردان، مانند جیمز مارسدن، آدام برودی، و مهم‌تر از همه جان اسلتری در نقش شوهر جذاب اما سلطه‌گر فیلیس شلفلی (با بازی کیت بلانشت) به نام فرد، وجود دارد اما این سریال متعلق به زنان است.

کریستی ترنکوییست Kristi Turnquist | اورگونین The Oregonian

از بازیگران نقش اصلی گرفته تا سایر نقش‌های حاشیه‌ای، خانم آمریکا Mrs. America گروه فوق‌العاده‌ای از بازیگران دارد، و فیلم‌نامه دست آن‌ها را باز گذاشته است تا کاری که می‌خواهند را با نقش خود بکنند. بلانشت در نقش شلفلی کاملا بر همه چیز مسلط است. خانم آمریکا Mrs. America یکی از بهترین سریال‌های امسال است و بدون شک ارزش تماشا کردن را دارد.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.