مجله نماوا: از آتلانتیس افلاطون و داستان‌های ژول ورن تا فیلم‌های علمی تخیلی، همگی گواه یک بند از قانون زندگی انسان‌هاست؛ اینکه خیال انسان به طرز شگفت‌انگیزی می‌تواند از علم او جلوتر باشد. ژانر علمی تخیلی از آنجا که وجود سینما حاصل علم و تخیل بود یک درهم‌تنیدگی شگفت‌انگیز با سینما دارد. فیلم‌های علمی تخیلی که معمولا با ژانر فانتزی همراه می‌شوند در سال‌های اخیر با رونق گرفتن آثار ابرقهرمانی دنیای مارول و دی سی و برجسته شدن مسائل تکنولوژی و پیشرفت دانش انسان از دنیای خارج از زمین و دنیای میکروسکوپی بار دیگر مورد توجه مخاطبان نسل جدید سینما قرار گرفته و به یکی از ژانر های محبوب تبدیل شده است.

سینمای علمی تخیلی چیست؟

 پس از اختراع سینماتوگراف توسط برادران لومیر در ۱۹۸۵ انسان فرصتی یافت تا مرزهایی که علم به آن دست نیافته است را پیشگویی کند و این بار نه با ادبیات و نقاشی، بلکه با سینما آنرا هرچه بیشتر به واقعیت نزدیک‌تر کند و با دیگران به اشتراک بگذارد. اولین تلاش جدی جهت دستیابی به این هدف به سال ۱۹۰۵ و فیلم سفر به ماه ژرژ ملی‌یس برمی‌گردد. سفر به ماه را بسیاری اولین فیلم سینمایی علمی تخیلی می‌داندند. با گذشت زمان و اختراع تکنولوژی‌های مختلف سینمایی فیلم‌های علمی تخیلی با سرعت زیادی پیشرفت کرد و به یکی از ژانرهای مهم سینما تبدیل شد. فیلم علمی تخیلی لزوما بر اساس اصول علمی و اثبات شده نیست، هرچند که در آثار شاخص این قضیه رعایت می‌شود، اما به طور کلی علم یک بهانه است تا به‌وسیله تخیل فرای آن‌را تصور کنیم. پس از سفر به ماه فریتز  لانگ آلمانی با فیلم شاخص «متروپولیس» بسیاری از قواعد آنرا خط‌کشی می‌کند! تا اینکه بالاخره به لطف وجود رایانه‌ها ساختن این آثار آسان‌تر می‌شود و بازار تولید و دانلود فیلم علمی تخیلی رونق خوبی می‌گیرد! بهه‌طور کلی سوژه فیلم‌های علمی تخیلی موجودات فضایی و کلا فرازمینی، استفاده از تکنولوژی و خطرات آن، سفر در آینده و چرخش در زمان و… هستند. در ادامه به بررسی ۵ فیلم برتر علمی تخیلی که تاثیر مهمی بر بقیه آثار بعد از خود گذاشتند می‌پردازیم!

 ‏۵ فیلم برتر علمی تخیلی!

 ‏۲۰۰۱: ادیسه فضایی – 2001 :A Space Odyssey

 ‏۲۰۰۱ : ادیسه فضایی - 2001 : A Space Odyssey

«فیلم ۲۰۰۱: ادیسه فضایی» یکی از بهترین آثار کلاسیک ژانر علمی تخیلی و همچنین یکی از بهترین آثار فیلسوف بزرگ سینما استنلی کوبریک محسوب می‌شود. «۲۰۰۱: ادیسه فضایی» در فرم و تکنیک بسیار جلوتر از زمان خودش بود و به عقیده بسیاری هنوز حرف برای گفتن دارد، به گونه‌ای که برخی منتقدان فیلم «میان ستاره‌ای» نولان را کپی درجه چندم ازین فیلم می‌دانند. از تکنیک این فیلم نیز همین بس که پس از اکران برخی این ادعا را مطرح کردند که فیلم قدم گذاشتن آرمسترانگ بر روی ماه توسط کوبریک ساخته شده و حقیقت ندارد. داستان فیلم در سه پرده روایت می‌شود و به فرگشت انسان اشاره می‌کند. پرده اول در دوران ماقبل تاریخ اتفاق می‌افتد و با ظهور شئ مکعبی میمون‌های ساکن در سیاره وحشت‌زده به جنب و جوش می‌افتند. در پرده دوم بلوکه اینبار در عصر حاضر در ماه کشف می‌شود و سه دانشمند ماموریت می‌یابند تا گیرنده امواج در مشتری را شناسائی کنند ، اما ماموریت…

 سال ساخت ۱۹۶۸ / ۱۴۶ دقیقه / کلاسیک، ماجراجویی، علمی تخیلی / نمره کاربران نماوا ۷۳٪ / IMDB : 8.3

تماشای فیلم ۲۰۰۱: ادیسه فضایی در نماوا

نابودگر۲: روز داوری – Terminator 2

نابودگر ۲: روز داوری - Terminator 2

«نابودگر ۲» گل سر سبد از مجموعه فیلم‌های ترمیناتور است که توسط جیمز کامرون کارگردانی شد و موفق به دریافت چهار جایزه آکادمی اسکار شد. آثار جیمز کامرون چه «آواتار» باشد چه «ترمیناتور» همواره از نقاطی است که جلوه‌های ویژه سینما را یک قدم رو به جلو می‌برد. «ترمیناتور ۲» به زیبایی مسائلی مانند ارتباط میان آدم‌ها و تکنولوژی و بحث احساسات در بین انسان‌ها را به چالش می‌کشد و در بستری از اکشن مخاطبینش را به مدت دو ساعت میخکوب می‌کند. شخصیت‌پردازی بسیار قوی فیلم موجب می‌شود تا بازی آرنولد شوارتزنگر که حتی از بازیگران تراز اول به شمار نمی‌آید در زمره به یادماندنی‌ترین شخصیت‌های اکشن قرار گیرد. «نابودگر ۲» روایت زندگی یک ربات انسان‌نما با قابلیت تغییر شکل است که به گذشته سفر می‌کند تا از بچگی جان کانر که اکنون رهبر نیروهای مقاومت است در برابر کسانی که قصد نابودی او را دارند مراقبت کند.

سال ساخت ۱۹۹۱ / ۱۲۸ دقیقه / اکشن، علمی تخیلی / نمره کاربران نماوا ۹۴٪ / IMDB : 8.5

تماشای فیلم نابودگر۲: روز داوری در نماوا

بیگانه – Alien

بیگانه - Alien

ژانر علمی تخیلی به واسطه سفر به ناشناخته‌ها در موارد زیادی با ژانر ترسناک گره می‌خورد. «بیگانه» بهترین مثال از ژانر علمی تخیلی ترسناک است. «بیگانه» را بسیاری یکی از جریان‌سازترین فیلم‌های علمی تخیلی می‌دانند که به قلم دن اوبانون و کارگردانی ریدلی اسکات ساخته شد و در فهرست آثار ملی آمریکا ثبت شد. ریدلی اسکات در این فیلم با تعلیق‌های جذاب و کارگردانی حساب‌شده، یکی از بهترین قهرمان‌ها و همچنین یکی از بهترین بدمن‌های تاریخ سینما را می‌سازد و انسان را به واسطه بیگانگان با شرارت‌های وجودش روبه‌رو میکند. فیلم «بیگانه» داستان یک سفینه فضایی به نام نوسترو و ۷ نفر خدمه آن است که در مسیر بازگشت از یک ماموریت یک تماس اضطراری غیرعادی از یکی از قمرهای سیاره‌ای دوردست دریافت می‌کند. تماسی که می‌تواند آخرین تماس آن‌ها باشد.

سال ساخت ۱۹۷۹ / ۱۰۴ دقیقه / ترسناک، علمی تخیلی / نمره کاربران نماوا ۸۲٪ / IMDB : 8.4

تماشای فیلم بیگانه در نماوا

تلقین – Inception

تلقین - Inception

در هالیوود قرن جدید برادران نولان شناخته شده‌ترین اسامی حیطه فیلم‌های علمی تخیلی‌اند. «تلقین» نیز مانند سایر آثار کریستوفر نولان ملغمه‌ای است از صحنه‌های بزرگ و اکشن، بازی با زمان، عشق، ایمان و فلسفه که به نظر من در فیلم «تلقین» (Inception) در بهترین ترکیب ممکن به سر می‌برند. فیلمی به اندازه سرگرم‌کننده، به اندازه عمیق و به اندازه گیج‌کننده با بازی درخشان بازیگرانی چون لئوناردو دی کاپریو، تام هاردی، کیلیان مورفی، جوزف گوردون و ماریون کوتیار با کارگردانی و تدوینی عالی و خوش ریتم. فیلم «تلقین» درباره سارقی عجیب است که تخصص او تاثیر در اطلاعات موجود در ضمیر ناخودآگاه افراد مختلف است. دام کاب در آخرین کار خود سعی می‌کند که یک ایده مخرب را در ذهن مدیرعامل یک شرکت تجاری بسیار بزرگ قرار دهد که…

سال ساخت ۲۰۱۰ / ۱۴۷ دقیقه / ماجرایی، اکشن، علمی تخیلی / نمره کاربران نماوا ۹۵٪ / IMDB : 8

تماشای فیلم تلقین در نماوا

ای.تی موجود فرازمینی – E.T the extra-terrestrial

ای.تی موجود فرازمینی - E.T the extra-terrestrial

و بالاخره نوبت به پرکردن جای خالی اسپیلبرگ جسور در لیست بهترین فیلم‌های علمی تخیلی است. فیلم «ای.تی موجود فرازمینی» با بودجه ده میلیون دلاری ساخته شد و به فروش بیش از ۸۰۰ میلیون دلار در گیشه رسید. نکته قابل توجه این فیلم نگاه مدرن به انسان در یک فیلمنامه کاملا کلاسیک است. در «ای.تی» برخلاف تمام فیلم‌های فرازمینی، یک موجود فضایی دوست انسان است و انسان‌ها همان موجودات خطرناکی هستند که او باید از دستشان فرار کند. شخصیت‌پردازی ای.تی ، چهره خاص و مهارت ستودنی در ساخت عروسک آن، سمپاتی کم‌نظیری از یک موجود فضایی در سینما ساخت که سال‌ها در دنیای کودکان و بزرگسالان ماندگار شد. فیلم «ای.تی موجود فرازمینی» داستان یک موجود فضایی به نام ای‌.تی است که در سفری که همراه با هم‌نوعانش به جنگلی در زمین داشتند از سفینه‌اش جا می‌ماند و برای ایمن ماندن از دست انسان‌ها در حیاط یک خانه قایم می‌شود. این داستان موجب آشنایی ای.تی با پسربچه ده ساله ساکن آن خانه می‌شود تا به ای.تی برای یافتن خانواده‌اش کمک کند.

سال ساخت ۱۹۸۲ / ۱۰۹ دقیقه / خانوادگی، علمی تخیلی / نمره کاربران نماوا ۸۹٪ / IMDB : 7.9

تماشای فیلم ای.تی موجود فرازمینی در نماوا

تماشای آنلاین فیلم‌های علمی تخیلی در نماوا

واضح است که عناوین فوق که به عنوان بهترین فیلم علمی تخیلی با شما به اشتراک گذاشته شد فقط بخش کوچکی از این دنیا هستند که طرفداران خاص خود را دارد و معمولا حاوی آثار مهمی است که پس از اکران تاثیر قابل توجهی بر عموم مردم مخصوصا نوجوانان و جوانان دارد. فیلم‌هایی مانند «بازگشت به گذشته»، «جنگ ستارگان»، مجموعه فیلم‌های ماتریکس، مجموعه فیلم‌های بیگانه، سایر آثار نولان یا فیلم ۱۲ میمون همگی از نمونه‌هایی هستند که به دلیل محدودیت امکان نام بردن از آنها وجود نداشت اما همگی جزو بهترین آثار علمی تخیلی هستند. برای تماشای آثار بیشتری از این دست فقط کافی‌ست به سایت نماوا و قسمت فیلم‌های علمی تخیلی مراجعه کنید و از تماشای آنلاین فیلم‌های علمی تخیلی لذت ببرید!