مجله نماوا: شاید بهترین جمله برای شروع نوشتن در مورد بازی امین حیایی و بهترین فیلم‌های او جمله ای از خودش است که می‌گوید: «من احساس می‌کنم برای رسیدن به قضاوت درست در مورد کارنامه‌ام، تمام تجربیات بازیگری‌ام را باید در کنار هم قرار دهند.» امین حیایی، خلاصه شده در یک فیلم نیست، دوران درخشش او به یک بازه زمانی خاص محدود نمی‌شود و توانایی او در چهارچوب یک ژانر خاص و چند کارگردان محدود نمی‌گنجد. دلیل این مدعا جایزه‌ای است که او از چهلمین جشنواره فیلم فجر در بخش بازیگری مرد از آن خود کرد. او بعد از سال‌ها بازیگری در سینمای ایران توانست برای بازی در «برف آخر» برای دومین بار سیمرغ بلورین بازیگری را در دست بگیرد. او البته یک بار هم موفق شده بود دیپلم افتخاری بازیگری مرد را برای «شعله‌ور» از آن خود کند.

امین حیایی در همه این سال‌ها فراتر از یک ژانر و بدون حاشیه به راهش ادامه می‌دهد. او با صبوری وارد سینمای ایران شد و طی چندین سال مراحل رشد وترقی را به آرامی طی کرد. با خلاقیت خود به‌خصوص در ساخت نقش‌های کمدی جای پای خود را تثبیت کرد و اکنون در میدانی که حاصل دست رنج خودش است با جسارت جولان می‌دهد و مولتی ژانر بازی می‌کند. در ابتدا مختصری با زندگی او و نحوه شکل‌گیری کارنامه هنری‌اش آشنا شویم.

بیوگرافی امین حیایی

امین حیایی متولد ۱۹ خرداد ۱۳۴۹ در محله قیطریه تهران است. او در نوجوانی و جوانی فعالیت در حوزه تئاتر را در کنار تحصیل آغاز می‌کند و پس از اخذ دیپلم، در جریان خدمت سربازی در مرکز هنرهای نمایشی نیروی هوایی فعالیتش را ادامه می‌دهد. در سال ۱۳۷۰ در یک کار کودک به کارگردانی ثریا قاسمی و در یک فیلم به اسم «دو همسفر» به پیشنهاد ثریا قاسمی بازی می‌کند و کار خود را در این حرفه رسما آغاز می‌کند.

این آغاز طی یازده سال تلاش به نقطه‌ای می‌رسد که در سال هشتاد و یک ۶ فیلم (مزاحم ، مانی و ندا ، رز زرد ، اثیری ، بوی بهشت و مونس) با بازی او در سینماهای تهران بر روی پرده نقره‌ای می‌رود. اما حتی این رکورد هم پایان تلاش‌های امین حیایی نبود؛ چهره خاص، بدن و بیان مناسب، خلاقیت در ساخت کاراکترهای به‌یادماندنی و تیپ شخصیت‌های متفاوت از لیست فیلم‌های امین حیایی یک کارنامه پربار از حیث همکاری با کارگردانان بزرگ همچون مهرجوئی و بازیگران سرشناس چون خسرو شکیبایی ساخت که جوایز و نامزدی‌های متعددی برایش به ارمغان آورد.

۱۰ فیلم برتر امین حیایی

انتخاب ۱۰ فیلم برتر امین حیایی کار ساده‌ای نمی‌تواند باشد؛ پرکار بودن و تعدد فیلم‌های امین حیایی، ژانرها و شخصیت‌های متفاوت موجود در کارنامه فیلم‌هایش، فیلم‌های بدی که بازی های خوب دارند و… همگی از چالش‌های موجود در مسیر انتخاب ۱۰ فیلم برتر امین حیایی هستند که در ادامه سعی می‌کنیم با رعایت انصاف بهترین لیست ممکن را از دید سلیقه‌های مختلف ارائه دهیم.

دایره زنگی

فیلم دایره زنگی - ۱۰ فیلم برتر امین حیایی

دایره زنگی نخستین فیلم پریسا بخت‌آور به قلم همسرش اصغر فرهادی است که در سال ۸۷ اکران و به پرفروش‌ترین فیلم سال تبدیل شد. امین حیایی در «دایره زنگی» پرستاره اجرای قابل قبولی دارد و در کنار سایر بازیگران سرشناس سینمای ایران همچون صابر ابر ، مهران مدیری ، گوهر خیر اندیش ، باران کوثری ، حامد بهداد ، محمدرضا شریفی‌نیا و… تراز بازی خود را حفظ می‌کند. فیلم دایره زنگی داستان یک روز جمعه محمد یک نصاب ماهواره با بازی صابر ابر و شیرین با بازی باران کوثری است. شیرین بدون اجازه ماشین پدرش را برداشته و بعد از حادثه‌ای به پول برای تعمیر ماشین پدر احتیاج دارد، پس به همراه محمد راهی یک ساختمان در شمال شهر می‌شوند تا با نصب ماهواره پول لازم را کسب کنند و در این میان با ساکنین این ساختمان و زندگی شخصی آنها روبرو می‌شوند.

سال ساخت ۱۳۸۶ / ۱۰۷ دقیقه / کمدی ، اجتماعی / امتیاز کاربران نماوا ۹۱٪

تماشای آنلاین فیلم دایره زنگی در نماوا

دارکوب

فیلم دارکوب - ۱۰ فیلم برتر امین حیایی

«دارکوب» با اغماض می‌تواند جزو بهترین فیلم‌های امین حیایی باشد، البته از آن دسته فیلم‌هایی که بازی امین حیایی نکته برجسته فیلم محسوب نمی‌شود . «دارکوب» بهروز شعیبی به بررسی معضل اعتیاد در بستری عاشقانه می‌پردازد و برای این روایت از بازی‌های استادانه‌ای بهره می‌برد که دو جایزه نقش مکمل مرد و بهترین بازیگر زن جشنواره فجر را از آن خود می‌کند.

سال ساخت ۱۳۹۶ / ۹۱ دقیقه / عاشقانه و خانوادگی / نمره کاربران نماوا ۹۱٪

تماشای آنلاین فیلم دارکوب در نماوا

سن پطرزبورگ

فیلم سن پطرزبورگ - ۱۰ فیلم برتر امین حیایی

«سن پطرزبورگ» ساخته بهروز افخمی و به نویسندگی برادران قاسم‌خانی و بازی محسن تنابنده ، پیمان قاسم‌خانی ، امین حیایی ، سروش صحت ، شیلا خداد ، اندیشه فولادوند ، امید روحانی و..است. بَدمَن و ضدقهرمانی که امین حیایی در این فیلم خلق می‌کند یکی از به یادماندنی‌ترین و متفاوت‌ترین نقش‌های کمدی اوست که با اتکا به فیزیک جذاب و کمدی ذاتی امین حیایی به شکل قابل قبولی به بار می‌نشیند و مخاطب جذب می‌کند. سن‌پطرزبورگ داستان دو دله‌دزد و آس و پاس است که سرنوشت آنها را در مسیر پیدا کردن گنج تزار قرار می‌دهد و…

سال ساخت ۱۳۸۸ / ۱۲۱ دقیقه / کمدی / امتیاز کاربران نماوا ۹۲٪

تماشای آنلاین فیلم سن پطرزبورگ در نماوا

کما

فیلم کما - ۱۰ فیلم برتر امین حیایی

«کما» به کارگردانی آرش معیریان و نویسندگی پیمان معادی عنوان پرفروش ترین فیلم سال ۸۲ را دارد و نامی آشنا مخصوصا برای دهه شصتی‌ها محسوب می‌شود حضور فیلم «کما» در این لیست از چند جهت ضروری و قابل بحث است. ابتدا ویژگی‌های خود فیلم است که آنرا به عنوان یک الگوی استاندارد از سینمای بدنه مطرح می‌کند. دوم معرفی دو سوپر استار به نام‌های محمدرضا گلزار و امین حیایی به عنوان زوج بازیگر بود که با استقبال خوبی مواجه شد و موجب شد این همکاری در آثار دیگری همچون «شیش و بش»، «تله»، «ساخت ایران» و… تمدید شود. سومین دلیل، تیپ خاص امین حیایی است که می‌توان گفت پایه‌های آن از این فیلم شکل گرفت و سال‌ها با او ماند و به بهترین شکل به یادماندنی شد.

سال ساخت ۱۳۸۲ / ۸۹ دقیقه / کمدی ، درام / امتیاز کاربران نماوا ۹۱٪

تماشای آنلاین فیلم کما در نماوا

زن زیادی

فیلم زن زیادی - ۱۰ فیلم برتر امین حیایی

«زن زیادی» یک پکیج قابل قبول است. «زن زیادی» یکی از بهترین فیلم‌های تهمینه میلانی است که به نویسندگی ساخته شده و با امین حیایی ، پارسا پیروز فر ، مریلا زارعی و… در آن بازی می‌کنند. امین حیایی برای بازی در این فیلم در بخش نقش اول مرد در جشنواره فیلم فجر کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین شد. «زن زیادی» داستان سیما معلمی تحصیل کرده و همسرش احمد است …

سال ساخت ۱۳۸۴ / ۹۰ دقیقه / درام خانوادگی / امتیاز کاربران گوگل ۸۴٪

 درخونگاه

فیلم درخونگاه - ۱۰ فیلم برتر امین حیایی

 «‏درخونگاه» فیلمی متفاوت به کارگردانی سیاوش اسعدی و نویسندگی نیما نادری و سیاوش اسعدی است که در جشنواره فجر سی و هفت برای اولین بار به نمایش درآمد و برای امین حیایی یک نامزدی دیگر در بخش نقش اول مرد به ارمغان آورد. «درخونگاه» از ستون‌های فازسوم بازیگری امین حیایی محسوب می‌شود که در نیمه دوم دهه نود به مخاطبان عرضه شد و نتایج آن قطعا جای تامل دارد. این فیلم روایتی متفاوت از سال‌های بعد از جنگ و معضلات آن در محله «درخونگاه» تهران ارائه می‌دهد. موفقیت کارگردان در رسیدن به هدفش و اینکه می‌تواند یک فیلم در حال و هوای سینمای کیمیایی بسازد جای بحث دارد، اما بازی امین حیایی و ژاله صامتی درست و حسابی و قابل دفاع هستند.

 ‏سال ساخت ۱۳۹۸ / ۱۰۴ دقیقه / درام / نمره کاربران نماوا ۸۴٪

تماشای آنلاین فیلم درخونگاه در نماوا

شعله ور

فیلم شعله ور - ۱۰ فیلم برتر امین حیایی

«شعله ور» یکی دیگر از میخ‌های محکم کارنامه شلوغ حیایی محسوب می‌شود که توسط حمید نعمت‌الله کوبیده شد و برای امین حیایی دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد سی‌وششمین جشنواره فجر را به ارمغان آورد. نمی‌توان گفت «شعله‌ور» فیلم بدی است اما می‌توان ادعا کرد که بازی امین حیایی در این فیلم یکی از به‌یادماندنی‌ترین اجراهای دوران بازیگری اوست. فیلم داستان فرید است که تازه از دام اعتیاد خارج شده و در بستری از پوچی به دنبال نقطه‌ا‌ی امیدبخش شنا می‌کند و اتفاقاتی حول این محور برایش رخ می‌دهد.

سال ساخت ۱۳۹۵ / ۹۷ دقیقه / خانوادگی و اجتماعی / نمره کاربران نماوا ۶۸٪

تماشای آنلاین فیلم شلعه ور در نماوا

شب

فیلم شب - ۱۰ فیلم برتر امین حیایی

فیلم «شب» به کارگردانی رسول صدرعاملی و نویسندگی کامبوزیا پرتوی را می‌توانیم نقطه اوج بازی امین حیایی به شمار بیاوریم. جایی که امین حیایی در کنار بزرگانی همچون عزت الله انتظامی و خسرو شکیبایی قرار می‌گیرد و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد جشنواره بیست و ششم را از آن خود می‌کند. فیلم داستان یک گروهبان و یک مجرم سابقه‌دار است که مجبور می‌شوند یک شب را در مشهد باهم بگذرانند.

سال ساخت ۱۳۸۶ / ۸۱ دقیقه / درام اجتماعی / نمره کاربران نماوا ۸۱٪

تماشای آنلاین فیلم شب در نماوا

مهمان مامان

فیلم مهمان مامان - ۱۰ فیلم برتر امین حیایی

«مهمان مامان» از به‌یادماندنی‌ترین محصولات سیما فیلم و حتی تاریخ سینمای ایران محسوب می‌شود و در میان لیست بازی‌های مهم امین حیایی یک نقطه عطف به شمار می‌آید . تصور کنید امین حیایی جوان در فیلم داریوش مهرجویی بر اساس داستانی از هوشنگ مرادی کرمانی با بهترین‌های بازیگری زمان خویش همراه می‌شود. فیلمی که سکوی پرتاب مناسبی برای کسانی همچون امین حیایی و پارسا پیروز فر بود و جایزه بهترین فیلم جشنواره فجر یکی از موفقیت‌های آن است. فیلم «مهمان مامان» در باب مهربانی، نوع دوستی و محبت است. این فیلم داستان یک تازه داماد و عروس است که قصد دارند به خاله خود سر بزنند و….

سال ساخت ۱۳۸۲ / ۱۰۳ دقیقه / کمدی خانوادگی / نمره کاربران گوگل ۹۵٪

اخراجی ها ۱

فیلم اخراجی ها - ۱۰ فیلم برتر امین حیایی

و اما در نهایت یکی از معروف‌ترین تیپ‌های امین حیایی، «اخراجی‌ها»ی یک است. بازی کمدی امین حیایی با آن استایل و گویش خاص به تیپ معروفی بدل شد. داستان یک کمدی تراژدی درباره عشق مجید در دوره سال‌های غمگین و جنگ‌زده کشورمان است که می‌خنداند و پیش می‌برد.

سال ساخت ۱۳۸۶ / ۱۰۴ دقیقه / جنگی ، کمدی / نمره کاربران نماوا ۹۱ ٪

تماشای آنلاین فیلم اخراجی ها در نماوا

خلاصه کلام

شاید بعضی از شما هنگام مرور فیلم‌های برتر امین حیایی موارد دیگری به ذهنتان خطور کند؛ واضح است در میان ده فیلم برتر امین حیایی می‌توانست آثار دیگری همچون، «براده‌های خورشید» که اولین نامزدی سیمرغ بلورین را برای امین حیایی به ارمغان آورد یا «قاتل و وحشی» اثر جنجالی اکران نشده یا آثار پاپ و محبوب آن روزها همچون «عروس خوش قدم »، «رز زرد»، «سیب سرخ حوا»، «زنان مریخی مردان ونوسی» و «هلن» یا مجموعه‌های جوکر و ساخت ایران نیز جای بگیرد. در کل آنچه مهم است نقش مهم این سوپر استار و روند با ثبات او در دنیای هنر است که کار راحتی نیست و هرکسی از پس آن بر نیامده است. سه دهه فعالیت در کلاس اول فیلمسازی ایران و کمترین خطا خود یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های امین حیایی است که می‌توانید به تفکیک در وب‌سایت نماوا به صورت آنلاین مشاهده کنید و خاطرات خود را زنده کنید.