مجله نماوا: کریم امینی کارگردان فیلم گربه سیاه بر این باور است که در وضعیت کنونی سینما، کسی به فکر آن نیست و همچنین رفاقت قدیمی سینما و تلویزیون به رقابل ناجوانمردانه‌ای بدل شده است.

کریم امینی بازیگر و کارگردان تئاتر و سینما که کارگردانی دو فیلم «دشمن زن» و «گربه سیاه» را در کارنامه خود دارد، این ‌روزها شاهد اکران دومین فیلم سینمایی خود «گربه سیاه» با نقش‌آفرینی بهرام رادان و بهاره کیان افشار است. کریم امینی درباره بازخورد این فیلم و همچنین دلایل و تاثیرات کپی‌برداری‌های غیرقانونی از فیلم‌های در حال اکران گفت‌وگو کرد.

مدتی است که فیلم گربه سیاه در پلتفرم‌ها در حال اکران است. معمولا پس از قرار گرفتن فیلمی در پلتفرم‌ها کپی و قاچاق هم صورت می‌گیرد. تاثیر این اتفاق روی فیلم شما چگونه بوده است؟

قبل از هر چیز باید بگویم خدارا شاکرم که پلتفرم‌ها وسیله‌ای شدند تا فیلم‌ها بیشتر و به شکل دیگری هم دیده شوند. دوره‌ای بود که بعد از اکران سینمایی یک فیلم و یا حتی همزمان با اکران آن، کپی آن فیلم، بخشی به صورت قانونی و بخشی به صورت غیرقانونی در قالب دی‌وی‌دی به دست مردم می‌رسید ولی الان در پلتفرم‌ها بلیت‌فروشی می‌شود و وسیله موثری شده است برای دیده شدن فیلم‌هایی که در هنگام اکران به هر دلیلی بازخورد خوبی نداشته‌اند. مثلا اکران فیلم گربه سیاه در دوره اوج کرونا بود و همین باعث شد استقبال خوبی صورت نگیرد اما حالا اکران آنلاین این فیلم باعث شد من مخاطب اصلی فیلمم را پیدا کنم.

اما درباره فیلم دزدی هم باید حرف شما را تایید کنم و بگویم بله متاسفانه این اتفاق می‌افتد. مساله اینست که هنوز هم فرهنگسازی درستی در این زمینه صورت نگرفته است. البته یک وقتی خوب پیگیری می‌شد ولی الان پیگیری‌ها ضعیف شده است. شبکه‌های خارج از ایران هم همین فیلم‌های کپی شده را حتی همزمان با اکران، پخش می‌کنند و من نمی‌دانم اصلا امکانی برای شکایت از این‌ها هست یا خیر؟ حالا آنها که خارج از ایران و غیرقابل دسترسی هستند اما کانال‌های تلگرامی در ایران وجود دارند که فایل فیلم‌ها را برای دانلود ارائه می‌دهند. اگر محتوای اینها سیاسی بود ظرف سه روز اکانت‌شان بسته می‌شد و این یعنی توان مقابله با افراد خاطی وجود دارد ولی درباره موضوع دزدی فیلم‌ها حتی پیگیری هم صورت نمی‌گیرد. هیچ‌کس به فکر سینما نیست وگرنه مگر ممکن است کانال تلگرامی را که در ایران فعالیت می‌کند نتوانند پیدا کنند؟ باور کنید اگر چند نفرشان دستگیر شوند بقیه هم حساب کار دست‌شان می‌آید. تصور اشتباه مردم هم این است که دریافت فیلم به شکل غیرقانونی برایشان رایگان تمام می‌شود ولی عملا آن هزینه‌ای که برای دانلود از جیبشان می‌رود چندان تفاوتی با هزینه خرید بلیت ندارد.

فیلم گربه سیاه

به فرهنگسازی اشاره کردید. من کم دیده‌ام فیلم در حال اکران، رایگان در اختیار شخصی قرار بگیرد و او نگاه نکند.
درست گفتید. خیلی از مردم متوجه نیستند که این کار با دزدی تفاوتی ندارد. مثل این است که بروی از بانک دزدی کنی و تازه دزدی یک محصول فرهنگی جرم سنگین‌تری هم هست چون این کار نه تنها نتیجه زحمات عده‌ای از بین می‌برد بلکه می‌تواند فرهنگ کشور را از ریشه فلج کند و این مساله کوچکی نیست.

البته شاید همه چیز هم فقط مربوط به فرهنگسازی نباشد. تبلیغات هم موضوع مهمی به نظر می‌رسد. نبود تبلیغات کافی باعث می‌شود عده‌ای اصلا خبر نداشته باشند فیلمی که از یک شبکه خارج از ایران یا یک کانال تلگرامی تماشا می‌کنند الان در حال اکران است.

بله دقیقا. اگر تبلیغات به اندازه باشد و مردم اطلاع داشته باشند که می‌توانند به شکل قانونی آن فیلم را بینند خیلی‌ها اصلا به تماشای غیرقانونی آن فیلم فکر هم نمی‌کنند، اما حتی صدا و سیما هم تمام درهایش را روی ما بسته است. یک ‌وقتی صدا وسیما با سینما همکاری خوبی داشت. تیزر تمام فیلم‌ها از تلویزیون پخش می‌شد حتی جنس تبلیغ فیلم‌ها به گونه‌ای بود که مردم را جذب می‌کرد ولی الان صدا و سیما در حد یک رفع تکلیف عمل می‌کند آن‌هم به شکل موردی. شاید فکر می‌کنند که اگر سینما ضرر کند مردم بیشتر به سمت تلویزیون خواهند رفت در حالی‌که قضیه برعکس است. اتفاقا اگر همبستگی بین تلویزیون و سینما باشد می‌توانند مخاطبان‌شان را باهم به اشتراک بگذارند و این یعنی بازخورد بیشتر. اجازه دهید مثالی بزنم؛ تصور کنید که می‌دانید یکی از رفقای شما با آن‌ یکی قهر است. خب پس شما هم جمع سه نفره برگزار نمی‌کنید اما اگر با هم آشتی باشند دور هم جمع می‌شوید. همین را درباره رفاقت سینما، تلویزیون و مردم تصور کنید. اگر سینما و تلویزیون آشتی کنند هر دو مخاطب بیشتری خواهند داشت. از زمانی که شبکه خانگی راه افتاد تمام این سریال‌های ترکیه‌ای از مد افتادند. در شبکه‌های اجتماعی با تنوع خوبی و برای انواع سلیقه‌ها سریال‌ها و فیلم‌هایی وجود دارد. الان مخاطب با شبکه خانگی خیلی رفیق شده و تلویزیون از این رفاقت جا مانده است و به جای رفاقت شاهد یک رقابت ناجوانمردانه‌ هستیم.

با توجه به همه این مسایل الان از بازخورد اکران آنلاین فیلم‌تان راضی هستید؟

بله حتی بازخورد بهتری را نسبت به اکران سینمایی شاهد بودیم چون همان‌طور که گفتم اکران فیلم «گربه سیاه» در زمان اوج کرونا بود و الان فرصت خوبی است که بهتر دیده شود.

منبع: خبرگزاری صبا – نهال یوسفی‌پور