مجله نماوا، سحر عصرآزاد

نخستین فیلم سینمایی بهرام ارك و بهمن ارك واجد رویكردی هوشمندانه به گونه‌های مهجور و مغفول سینمای ایران است كه با روایت و فرم منحصربه‌فرد آن‌ها تبدیل به فیلمی بدیع و ساختارشكن شده است.

فیلم پوست پس از تجربه ساخت فیلم‌های كوتاه موفق از سوی برادران ارك كه آخرین آن‌ها، «حیوان»، در گروه هنر و تجربه به نمایش درآمد، فیلمی است كه می‌تواند به عنوان یك الگو برای فیلم‌سازان اول در نهادینه كردن نگاه سینمایی و جهان‌بینی فردی، مورد توجه قرار بگیرد.

فیلم خوانشی است از افسانه‌های محلی كه بر بستر عاشقانه خلق شده، به ریشه‌های این باورها در دل قوم‌نگاری می‌پردازد و به واسطه شناخت دقیق آن‌ها به شكلی مستندگون این مهم را در دل یك درام‌پردازی جذاب به سرانجام می‌رساند.

برادران ارك با وام گرفتن از مولفه‌های فرهنگ و قوم و جغرافیایی كه انتخاب كرده‌اند و البته تكیه بر علاقه مخاطب شرقی به حكایت‌گویی و حكایت شنیدن، از حضور یك عاشیق به عنوان قصه‌گو و راوی بهره می‌برد. اما این همه ماجرا نیست، چراكه آن‌ها تلاش كرده‌اند این نقش را بسط دهند و از عاشیق ولی به عنوان پیش‌برنده درام نیز بهره ببرند و او را وارد كنش و واكنش‌های قصه كنند كه به نوعی تودرتویی قصه را در دل رمزآلود بودن كلیت آن موكد می‌كند.

فیلم پوست

فیلم پوست فیلمی است كه با رویكرد به گونه سینمای ترس و وحشت كه متاسفانه نمونه‌های نادری در سینمای ما دارد، تلاش می‌كند الگویی جدید به واسطه نمایش ترس ایرانی ارائه دهد. به همین جهت رجعتی به افسانه‌ها و باورهای محلی به حضور و نقش جن، طلسم، نفرین و دعا دارد، كه نمونه‌هایش در جامعه شهری و مدرن امروز هم كم نیستند.

اما هم‌خوانی این باورهای كهن با بستر و جغرافیای انتخابی كه روستایی بكر و رمزآلود در آذربایجان است، كمك كرده اتمسفر قصه و فیلم منحصربه‌فرد و در عین حال ملموس و باورپذیر شود؛ روستایی كه همه اجزای آن ساخته شده تا جهان فیلم را به بهترین و دقیق‌ترین شكل ممكن در ذهن مخاطب بازسازی كند.

فیلم از جزئیات فنی و تكنیكی و هنری بدیع و ساختارشكنانه‌ای بهره می‌برد كه در كنار هم تبدیل به چرخ‌دنده‌های پیش‌برنده درام برای تبدیل شدن به یك اثر منحصربه‌فرد شده‌اند؛ از موسیقی نوآورانه و غریب تا فیلم‌برداری جنون‌آمیز و البته میزانسن‌ها و قاب‌هایی كه چه بسا در منطق یك فیلم سینمایی اول دور از ذهن و انتحاری به نظر بیایند.

منبع: ماهنامه هنر و تجربه

تماشای آنلاین فیلم پوست در نماوا