مجله نماوا: گونه‌ی فیلم‌های ترسناک یکی از مهم‌ترین جلوه‌های خیال‌پردازی در هنرِ رؤیاپردازِ سینما بودند و به همین واسطه از همان ابتدا جایگاه بسیار مهمی در سینما پیدا کردند. فیلم‌های ترسناک از همان اول تحت‌تأثیر مکتب اکسپرسیونیسم، به قواعد ساخت مشخص و هم‌سانی رسیدند؛ مثل نورپردازی با کنتراست بالا برای ایجاد سایه‌‌‌روشن‌ در صحنه و طراحی صحنه‌های رازآلود.

در ابتدای مسیر سینما، عامل وحشت‌زا و دلهره‌آفرین در فیلم‌ها، موجودات ناشناخته و بعضاً فرازمینی بودند. درادامه، طمع و جنایت انسان‌ها و بیماری‌های روان‌شناختی هم به فهرست مولدان ترس در سینما اضافه شدند. به این‌ترتیب ژانر وحشت در سینما صاحب زیرژانرهای متعددی شد که هرکدام باتوجه به علت اصلی ایجاد ترس در مخاطب، دارای قواعد ساختاری منحصربه‌فردی شدند.

می‌شود ساعتی از روزمره‌ی خود را جدا کرد، به انتخاب یک فیلم ترسناک نشست و ازپسِ تجربه‌ی یک ترسِ خودخواسته، به این فکر کرد که کاش همه‌ی ترس‌ها شروع و انتهای مشخصی داشتند؛ درست مثل فیلم‌های «هالووین» محصول ۲۰۱۸، فیلم «هالووین می‌کشد» محصول ۲۰۲۱، «اسلیپی هالو» محصول ۱۹۹۹، «دیگران» محصول ۲۰۰۱، «روانی» محصول ۱۹۶۰ و «درخشش» ساخته شده در سال ۱۹۸۰ پیشنهادهای این ویدیوی نماوا برای تماشا که همه روی سایت و اپلیکیشن نماوا موجودند.

متن: محمدحسین گودرزی
گفتار: گل‌بو فیوضی
تدوین: حسین اکبری