مجله نماوا: هر کسی که اندکی با نقشه جهان سینما آشنایی داشته باشد می‌داند انتخاب عناوینی مانند ده فیلم برتر کمدی از سینمای جهان یا حتی بیست فیلم برتر کمدی، اصلا کار راحتی نیست. تهیه لیستی از بهترین فیلم‌های کمدی خارجی که غالب سلیقه‌ها را در بر بگیرد و همچنین بتواند مخاطبان را با مرزهای جدیدی از فیلم‌های کمدی آشنا کند با چالش‌های مختلفی روبروست که در ادامه به‌صورت اجمالی به آن اشاره می‌کنیم.

لازمه انتخاب بهترین فیلم کمدی داشتن تعریف کمدی است و این در حالی‌ست که تعریف کمدی از شخصی به شخص دیگر، بسته به سلیقه و ذائقه سینمایی فرد متفاوت است. برخی خنده‌دارترین فیلم‌های سینمایی را بهترین فیلم کمدی می‌دانند و برخی اصلا معتقدند هدف از کمدی خنداندن نیست.

‏چالش بعدی تعداد بسیار زیاد فیلم‌های خارجی است که به‌صورت اختصاصی و یا مولتی ژانر زیرمجموعه دنیای فیلم کمدی قرار می‌گیرند چرا که از ابتدای اختراع صنعت سینما تا عصر حاضر تولید فیلم‌های کمدی همواره یکی از اصلی‌ترین دلایلی بود که عده زیادی از مردم را به سمت سینما می‌کشاند.

‏مشکل بعدی وجود انواع مختلف کمدی است. کمدی به همراه تراژدی قدیمی‌ترین سبک‌های نمایش‌اند و در طول زمان برای همراه کردن مخاطب دچار تغییر و تحولات فراوانی شده‌اند. انواع کمدی، طیف گسترده‌ای از شاهکارهای کمدی کلاسیک تا کمدی‌های رفتاری و پارودی و حتی ابزورد و مدرن را شامل می‌شود که هرکدام دارای شرایط و قوانین خاصی است و همین امر مقایسه آنها را سخت می‌کند.

توصیه ما در مواجهه با این مسائل تنها می‌تواند یک جمله باشد: اینکه از سینما فارغ از قالب‌ها و چارچوب‌هایش لذت ببرید و در دنیای آن غرق شوید. ما نیز سعی می‌کنیم با گلچین انواع مختلف از بهترین فیلم‌های کمدی شما را تا قسمتی در این مسیر همراهی کنیم!

ده فیلم برتر کمدی سینمای جهان؛ از چارلی چاپلین تا وودی آلن!

لبوفسکی بزرگ  – The Bing Lebowski

لبوفسکی بزرگ  - The Bing Lebowski

فیلم‌های کالت دسته‌ای از فیلم‌های مهم‌اند که از جریان اصلی سینما جدا هستند و معمولا فرقه‌ای از هوادران پرطرفدار پشت آنها ایستاده‌اند. «لبوفسکی بزرگ» بهترین نماینده کمدی برای این دسته از فیلم‌هاست. «لبوفسکی بزرگ» به نویسندگی و کارگردانی برادران کوئن و بازی به‌یادماندنی جف بزیجز، فیلیپ سیمور هافمن و جان گودمن با الهام از زندگی یک رمان‌نویس یه نام ریموند چندلر ساخته شد. «لبوفسکی بزرگ» بیشتر از اینکه یک فیلم باشد یک سبک زندگی است که طرفداران خاص خود را دارد. داستان در مورد شخصیتی به نام جف است که همه روزهای خود را با رفتن به یک باشگاه بولینگ هدر می‌دهد تا اینکه یک روز او را با یک فرد ثروتمند اشتباه می‌گیرند.

سال ساخت ۱۹۹۸ / ۱۰۱ دقیقه / کمدی ، جنایی / نمره کاربران نماوا ۶۱٪ / IMDB : 8.1

تماشای فیلم لبوفسکی بزرگ در نماوا

مرگ استالین – The Death of Stalin

مرگ استالین - The Death of Stalin

کمدی از زمان یونان باستان و مجادلات آریستوفان و سقراط همواره یکی از بستر های آماده برای نقد محسوب می‌شد. در کمدی تاریکی‌های وجودمان و واقعیت‌های تلخ بیرونی به گونه‌ای روایت می‌شوند که خنده‌آور شوند، همین ویژگی‌ها سبب عجین شدن کمدی با سیاست است؛ ترکیبی که در کشور ما برگونه کمدی غالب شده و مخاطبان خاص خود را دارد. این سبک روایی نمونه‌های خارجی نیز دارد که «دکتر استرنجلاو» کوبریک را می‌توان سرآمد آن‌ها دانست. و اما «دکتر استرنجلاو» اگر معادل امروزی داشت قطعا همین اثر «مرگ استالین» به کارگردانی آرماندو یانوچی بریتانیایی بود، یک هجو بی‌رحمانه به سیاست و یک کمدی تلخ برای مخاطب. فیلم داستان آخرین روز های زندگی استالین رهبر اتحاد جماهیر شوروی و اتفاقات بعد از مرگ اوست.

سال ساخت ۲۰۱۷ / ۱۰۷ دقیقه / کمدی، تاریخی / نمره کاربران نماوا ۸۱٪ / IMDB : 7.2

تماشای فیلم مرگ استالین در نماوا

هتل بزرگ بوداپست – Grand Budapest Hotel

هتل بزرگ بوداپست - Grand Budapest Hotel

کمدی‌های فانتزی، از فضاهای جذابی است که چشم مخاطب ایرانی کمتر به دیدن آن عادت دارد. در‌ این دسته نیز آثار زیادی از جمله آثار ژان پیر ژونت و یا سایر آثار وس آندرسن مانند «گزارش فرانسوی» می‌تواند جای بگیرد، اما به دلیل اهمیت این فیلم، انتخاب ما «هتل بزرگ بوداپست»بود. وس آندرسن استاد دزدیدن چشمان مخاطب است. او با جلوه‌های زیبا، طراحی لباس و صحنه بی‌نظیر و کمدی‌های هوشمندانه معنی جذابیت را می‌داند و از آن نهایت بهره را می‌برد و مخاطب را در دنیای ساختگی خود غرق می‌کند. ویلیام دفو، آدرین برودی، جود لا، رالف فاینر، موری آبراهام و… از جمله بازیگران این فیلم به شمار می‌آیند. داستان در مورد ملاقات یک نویسنده با صاحب یک هتل قدیمی بسیار مجلل و مرور داستان‌ها و خاطراتی است که…

سال ساخت ۲۰۱۴ / ۹۸ دقیقه / کمدی، فانتزی، جنایی / نمره کاربران نماوا ۸۲٪ / IMDB : 8

تماشای فیلم هتل بزرگ بوداپست در نماوا

روز گراندهاگ – Groundhog Day

روز گراندهاگ - Groundhog Day

شاید بسیاری از ما فیلم کمدی را صرفا ساعتی برای فکر نکردن و قهقهه در نظر بگیریم. اما کمدی گاهی آنچنان عمیق است که جرقه بزرگترین تغییرات درونی را می‌زند. «روز گراندهاگ» شاید فلسفی‌ترین اثر لیست باشد. این فیلم از دید بسیاری شاخص‌ترین کمدی دهه نود به شمار می‌آید و جوایز متعددی از جمله بهترین فیلمنامه غیراقتباسی بفتا را از آن خود کرد. این فیلم به کارگردانی هرولد رمیس و بازی بیل ماری به عنوان یکی از آثار ارزشمند آمریکا به مرکز نگهداری فیلم به ثبت رسیده است. «روز گراندهاگ» داستان فیل کانرز کارشناس هواشناسی است که در روز گراندهاگ یا دوم فوریه گیر می‌کند و هر روز اتفاقات برایش تکرار می‌شوند.

سال ساخت ۱۹۹۳ / ۸۵ دقیقه / کمدی، عاشقانه، فانتزی / نمره کاربران نماوا ۸۲٪ / IMDB : 8

تماشای فیلم روز گراندهاگ در نماوا

قاب زنی – Snatch

قاب زنی - Snatch

در سال‌های اخیر سینمای کمدی پست مدرن و در صدر آن امثال کوئنتین تارنتینو و گای ریچی و مک دونا جایگاه ویژه‌ای در میان جوانان و کسانی که تازه به دنیای سینما وارد می‌شوند پیدا کرده، به نحوی که می‌توان ادعا کرد دیدن «داستان عامه‌پسند» تارنتینو از جانب نوجوانان به بلیت ورود به دنیای سینما بدل شده است. به هر حال بر کسی پوشیده نیست که تارنتینو ، گای ریچی و حتی افراد کمتر شناخته شده‌ای در کشور ما مانند مارتین مک دونا که شکسپیر عصر حاضر شناخته می‌شود سازنده بهترین فیلم‌های کمدی جنایی عصر حاضر و کارگردانانی غیرقابل چشم پوشی هستند. «قاپ زنی» گای ریچی شاید به اندازه «قفل ، انبار و دو بشکه باروت» او فیلم خوبی نباشد، اما یک فیلم کمدی ، جنایی سرپا و جذاب است که می‌تواند یک ساعت و نیم شما را از روزمرگی‌تان جدا کند و با هنرمندی تمام شما را سرگرم کند. داستان درباره یک الماس سرقتی در بلژیک است که افراد مختلفی را برای پیداکردنش به دنبال خود می‌کشاند و…

سال ساخت ۲۰۰۱ / ۱۰۰ دقیقه / کمدی ، جنایی / نمره کاربران نماوا ۸۳٪ / IMDB : 8.3

تماشای فیلم قاپ زنی در نماوا

آنی هال – Annie Hall

آنی هال - Annie Hall

وودی آلن شناخته شده‌ترین چهره سینمای کمدی مدرن است. طنز تلخ خاص او و شیوه روایی منحصر به‌فردش او را به نامی آشنا در میان سینمادوستان تبدیل کرده است. «آنی هال» شاهکار او داستان عاشقانه میان دختری خواننده به همین نام و یک کمدین نیویورکی به نام سینگر‌ است که با گسست‌ها و پیوندهای خاص وودی آلنی همراه می‌شوند. در این لیست می‌توانست آثار دیگر او همچون «نیمه شب در پاریس» هم جای بگیرد، اما «آنی هال» گل سر سبد فیلم‌های کمدی مدرن به شمار می‌آید و گذشتن از آن غیرممکن است.

سال ساخت ۱۹۷۷ / ۸۰ دقیقه / کمدی عاشقانه / نمره کاربران نماوا ۸۴٪ / IMDB : 8

تماشای فیلم آنی هال در نماوا

احمق و احمق‌تر – Dumb and Dumber

احمق و احمق تر - Dumb and Dumber

کمدی از معدود ژانرهایی است که بازیگر اهمیت بسیار زیادی در ایجاد آن دارد و میزان تکیه بر بازیگر و کمدین در آن زیاد است. جیم کری اسطوره کمدی چند دهه اخیر در فیلم‌های خارجی است و تقریبا غیرممکن است درباره بهترین فیلم‌های کمدی گفت و حرفی از جیم کری نزد! جیم کری نقش‌آفرینی‌های بهتر و فیلم‌های ماندگارتر کم ندارد، از جمله «نمایش ترومن»، «ماسک» و «درخشش ابدی یک ذهن پاک»، اما دلیل انتخاب ما صرفا کمدی بودن و خنده‌آور بودن این فیلم است. «احمق و احمق‌تر» اثری به کارگردانی پیتر و بابی فارلی و با بازی جیم کری و جف دانیلز است که در دو قسمت در کشور امریکا عرضه شد و نظرات مثبت منتقدین و خنده مردم را در سینماها به همراه داشت. داستان فیلم درباره دو دوست احمق و احمق‌تر است که راهی یک سفر جاده می‌شوند تا یک کیف پول را به مقصد برسانند و…

سال ساخت ۱۹۹۴ / ۱۰۲ دقیقه / کمدی / نمره کاربران نماوا ۸۷٪ / IMDB : 7.3

تماشای فیلم احمق و احمق‌تر در نماوا

کوکو – Coco

کوکو - Coco

کمدی غالبا بخش جدایی‌ناپذیر انیمیشن‌های خانوادگی بوده چراکه لازمه دنیای کودکان خنده است. انیمیشن معمولا همان بهانه‌ای است که می‌تواند خط‌کشی‌های سنی را از بین ببرد و در قاب سینما هنری ارائه دهد که همه اعضای خانواده از جمله کودک و بزرگسال به یک اندازه محو تصویر روبه‌رویشان شوند. نکته دیگری که جذابیت این دسته را دو‌چندان می‌کند این است که بهترین کارتون‌های کمدی همواره به‌واسطه حساسیت مخاطبینش از بهترین فیلم‌های دوبله نیز محسوب می‌شدند. در بخش انیمیشن کمدی انتخاب‌های فراوانی از جمله «یخ زده»، «ظاهر و باطن»، «عصر یخبندان» و… وجود داشت، اما در نهایت «کوکو» انتخاب شد. اثری تقریبا جدید به کارگردانی لی اونکریج که با بردن جوایز متعددی از جمله اسکار و گلدن گلوب توجه مخاطبین خاص و عام جهان سینما را به خود جلب کرد. «کوکو» در دنیایی جذاب از موسیقی و تصاویر زیبا به مهمترین مسائل زندگی کودکان و والدین می‌پردازد و به آنها غلبه کردن به چالش‌های بزرگ مسیر زندگی را می‌آموزد. «کوکو» داستان پسربچه بازیگوش مکزیکی به نام میگل است که به موسیقی علاقه دارد، اما خانواده او مخالف ادامه این مسیر هستند تا بالاخره در روز مردگان میگل در قبرستان…

سال ساخت ۲۰۱۷ / ۱۰۵ دقیقه / انیمیشن، کمدی، موزیکال / نمره کاربران نماوا ۹۳٪ / IMDB : 8.6

تماشای فیلم کوکو در نماوا

روشنایی‌های شهر – City Lights

روشنایی های شهر - City Lights

سینمای صامت از آن نقاط طلایی تاریخ سینما است که این هنر باید بابت آثار مربوط به این دوره به خود ببالد. هنرمندانی که بدون گفتن حتی یک دیالوگ در بستری از اخلاق و مفاهیم انسانی چندان خنده‌ای هدیه می‌دادند که فیلم‌های کنونی با صدها خط دیالوگ قادر به انجام دادن آن نیستند. در هر صورت واقعیت این‌ است که حق سینمای صامت نیست که فقط یک کاندیدا در میان بهترین فیلم‌های کمدی داشته باشد پس حتما توصیه می‌کنیم سایر فیلم‌های چارلی چاپلین مانند «عصر جدید» و «دیکتاتور بزرگ» و همچنین آثار باستر کیتون و هنرمندانی مانند هارولد لوید را در لیست آثار تماشایی خود قرار دهید. «روشنایی‌های شهر» چاپلین در بسیاری از لیست‌های سینمایی به عنوان یکی از برترین آثار تاریخ سینما از آن یاد می‌شود و به نظر بسیاری نقطه اوج آثار چاپلین محسوب می‌شود . جالب است بدانید City lights در دوره فیلم‌های ناطق ساخته شد و چاپلین آن‌را به جولانگاهی برای قدرت پانتومیم و کمدی رفتار و اسلپ استیک قرار داد. داستان درباره چارلی همان ولگرد معروف مخلوق چاپلین است که عاشق دختری نابینا می‌شود و تلاش می‌کند تا هزینه درمان او را تامین کند..

سال ساخت ۱۹۳۱ / ۷۴ دقیقه / کمدی، درام / نمره کاربران نماوا ۹۵٪ / IMDB : 8.5

تماشای فیلم روشنایی‌های شهر در نماوا

انجمن شاعران مرده – Dead Poets Society

انجمن شاعران مرده - Dead Poets Society

کمدی به‌هم‌رسانی هوشمند اشک و خنده است. کاری که «انجمن شاعران مرده» انجام می‌دهد. این فیلم حتی اگر جزو آثار فاخر کمدی با انبوهی از جوایز سزار و اسکار و بفتا هم نبود باز هم برای ادای دین به رابین ویلیامز بزرگ در این لیست جای می‌گرفت. فیلمی‌ سرشار از درس‌های بزرگ زندگی برای مخاطبانی که به چشم‌های خود احترام می‌گذارند و وقت‌شان را به دیدن هر فیلمی اختصاص نمی‌دهند. «انجمن شاعران مرده» داستان جان کیتینگ معلم ادبیات انگلیسی یک مدرسه مهم در ایالات متحده است که تاثیر زیادی در زندگی شاگردان خود می‌گذارد.

سال ساخت ۱۹۸۹ / ۱۲۶ دقیقه / کمدی / نمره کاربران نماوا ۹۵٪ / IMDB : 8.1

تماشای فیلم انجمن شاعران مرده در نماوا

دست‌نیافتنی‌ها – The Intouchables

دست نیافتنی ها - The Intouchables

سینمای بین‌الملل نیز از آن دنیاهای حاوی کمدی‌های خارق‌العاده است که کمتر دیده می‌شود درحالی که آثار آن قابل چشم پوشی نیست. آثاری مانند «انگل» یا کمدی‌های روان اتکینسون (مستر بین) می‌توانستند گزینه انتخابی برای بهترین کمدی غیرآمریکایی باشند اما «دست‌نیافتنی‌ها» انتخابی کمتر دیده شده و مطمئن است. به شخصه اگر قرار باشد لیست قشنگ‌ترین (نه بهترین) فیلم‌های دنیا را بنویسم اسم این فیلم را دوبار تکرار می‌کردم. کمدی انگیزشی و جذاب فرانسوی با بازی‌ها و شخصیت پردازی بسیار عالی و سکانس‌های کمدی همچون اسمش دست نیافتنی. این فیلم بر اساس داستان واقعی زندگی فیلیپ پوززو دی بورگو ساخته شده و روایت آشنایی او و خدمتکار جوانش دریس که اهل حومه شهر است یک کمدی پارادوکس به یادماندنی خلق می‌کند.

سال ساخت ۲۰۱۱ / ۹۱ دقیقه / کمدی، درام / نمره کاربران نماوا ۹۶٪/ IMDB : 8.5

تماشای فیلم دست‌نیافتنی‌ها در نماوا

بهترین فیلم های کمدی خارجی را به صورت دوبله از نماوا ببینیم!

ما سعی کردیم در آنچه گفته شد شما را تا حد زیادی با بهترین فیلم‌های کمدی خارجی آشنا کنیم. قطعا در لیستی که معرفی شد غایبین بزرگی به دلایل محدود‌کننده از از قلم انداخته شد که نام بردن از آنها در هر لیستی ضروری است. از جمله بیلی وایلدر بزرگ که استاد کمدی کلاسیک بود تا ارنست لوبیچ و حتی گروه مانتی پایتان و یکی از اعضای آن تری گیلیام که با پارودی چنان خنده‌ای برای شما به ارمغان می‌آوردند که نظیرش یافت نمی‌شد؛ اما به جرئت می‌توان گفت اگر دوست‌دار سینما باشید با خواندن همین مقاله درمورد فیلم‌های خارجی به اندازه کافی سرنخ دارید تا به زودی خودتان لیست مخصوص خودتان از بهترین فیلم های کمدی سینما را مرتب کنید. شما همچنین می‌توانید برای دیدن فیلم‌های مختلف کمدی ، سایت نماوا و دسته‌بندی کمدی آنرا دنبال کنید و لحظه‌های خوب و به یادماندنی برای خود و خانواده‌تان خلق کنید.