مجله نماوا، ترجمه: علی افتخاری

با دیدن اپیزود اول سریال نانسی درو (Nancy Drew) مشخص می‌شود برداشت جدید به اندازه رمان‌های معمایی کوچک و محبوب که نسل‌های مختلف از بچه‌ها را وا‌داشت تا دیروقت بیدار بمانند و صفحات را ورق بزنند، صاف و ساده و بی‌ضرر نیست.

این نانسی درو (با بازی کِنِدی مَک‌مان) خودش را یک فرد نیکوکار تصور نمی‌کند و وقتی در اپیزود اول با او آشنا می‌شویم، حتی نمی‌خواهد کاری را که در آن مهارت دارد – یعنی حل انواع جنایت‌ها در زادگاهش، هُورس‌شو بِی – انجام دهد. او یک بار در کودکی وارد عمل شد و زندگی دختری کوچک را نجات داد، اما حالا که به سن جوانی رسیده است، دیگر حتی حوصله ندارد تلاش کند.

بیماری و مرگ ناگهانی مادر نانسی، مدت‌ها پیش او را از صحنه حل جرم و جنایت دور کرد و باعث شد رابطه‌ای تا حدی پرتنش با پدرش، کارسون (اسکات ولف) داشته باشد. او حس تلخی نسبت به همه چیز و همه کس در شهر ساحلی محل تولد خود دارد، البته به‌جز ند «نیک» نیکرسون (تونجی کاسیم) – یک فوتبالیست سابق که در نوجوانی به زندان محکوم شد و حالا یک تعمیرگاه ماشین دارد – که در خفا به او عشق می‌ورزد، اما همچنان او را از باقی دنیای خود پنهان نگه می‌دارد.

کندی مک‌مان در نقش نانسی درو
کندی مک‌مان در نقش نانسی درو

دختر ۱۸ ساله به‌جای این که به کالج رؤیایی خود برود، پیشخدمت یک غذاخوری است، جایی که جُرج فن (لیا لوئیس)، دشمن دوران کودکی‌‌اش؛ بِس ماروین (مدیسون جازانی)، یک دختر پولدار شهری با گذشته‌ای مرموز؛ و ایس (الکس ساکسون)، جوانی دوست‌داشتنی، اما دل‌زده نیز در آن کار می‌کنند. نانسی ناامید است، خسته است و از همه مهم‌تر عصبانی است.

زمانی همه چیز به‌طور ناگهانی تغییر می‌کند که یک قتل در پارکینگ غذاخوری اتفاق می‌افتد. هرقدر نانسی دوست داشته باشد از علایق خود به تحقیقات دور بماند، کنجکاوی درمورد این پرونده دست از سرش برنمی‌دارد؛ بنابراین دست‌به‌کار می‌شود.

اینجاست که شباهت‌ها با سریال «ورونیکا مارس» اجتناب‌ناپذیر می‌شود – نانسی ابایی ندارد از یک حصار به آن طرف بپرد یا شواهد احتمالی را بررسی کند و حتی با رئیس پلیس شهر جر و بحث کند، اما برخلاف کارآگاه خصوصی سوپراستار شهر نپتون در «ورونیکا مارس»، او خیلی باهوش نیست؛ یک روز کامل طول می‌کشد تا نانسی یادش بیفتد ازقضا حمله را با تلفن خود ضبط کرده است. عجیب است، نه؟

«نانسی درو» حتماً لحظه‌های شعاری دارد، اما به نظر می‌رسد دو چیز سریال را از یکنواخت بودن دور نگه می‌دارد. اول، یک عنصر فراطبیعی که بر کل شهر سایه انداخته است – در اپیزود اول «ملکه دریا» که به‌تازگی تاج‌گذاری کرده است، بدون هیچ ردی ناپدید می‌شود و یک جلسه ترسناک احضار روح برگزار می‌شود. دوم، درحالی‌که نانسی یک شخصیت اصلی با ظاهر و باطن آشکار است، اطرافیان او خیلی کمتر ازآنچه به نظر می‌رسد صادق هستند. تنها در چند دقیقه پایانی اپیزود اول شاهد چند افشاگری‌ شخصیتی هستیم که هرچه تازه درمورد همه این آدم‌ها فهمیدیم زیر سؤال می‌برد، اما تردیدی نیست نانسی درو درنهایت ته توی قضیه را درمی‌آورد.

اسکات ولف، کندی مک‌مان
اسکات ولف، کندی مک‌مان

این بازنگری مجموعه کارآگاهی محبوب نوجوانان، با فضای غم‌انگیز یک شهر کوچک و یک قهرمان غمگین و بی‌میل با گذشته‌ای تراژیک در مرکز داستان، دقیقاً در قالب سریال‌های سی‌دابلیو قرار می‌گیرد (همچنین «دروغ‌گوهای کوچولوی زیبا» و «ریوردیل» را ببینید). اگر به دنبال سریالی هستید که آن حال و هوای خاص را با عنصری دوستانه از «ارواح خبیثه» ترکیب می‌کند، «نانسی درو» را ببینید.

یک نانسی درو جدید در شهر

این که کندی مک‌مان در کودکی کتاب‌های «نانسی درو» را می‌خواند، اصلاً باعث شگفتی نیست. تقریباً هر دختری در آمریکا از دهه ۱۹۳۰ تاکنون حداقل یکی از کتاب‌های این مجموعه معمایی کلاسیک را خوانده و شیفته کارآگاه آماتور آن شده است. آنچه کمی بیش از تصادف (یا به‌جرئت بگوییم سرنوشت) به نظر می‌رسد، دل‌بستگی بیش‌ازحد کندی به کتاب‌هاست.

او فقط رمان‎های «نانسی درو» را نمی‌خواند، بلکه بازی‌های کامپیوتری با موضوع این شخصیت را نیز دوست داشت. مک‌مان در کالج یکی از نویسندگان موزیکالی درباره نانسی درو بود و در یکی از آهنگ‌ها از خودش به همین نام یاد کرد. بعدها، پیش‌ازاین که حتی صحبت یک سریال تلویزیونی مطرح شود، نامزد مک‌مان به او لقب «نانسی درو» داد.

فیلم نانسی درو

ازنظر مک‌مان، نانسی هیچ‌وقت تنها یک شخصیت خیالی نبود. او تقریباً احساس می‌کرد نانسی به‌نوعی درونش زندگی می‌کند یا انگار هر دو یک نفر هستند: دختری مصمم اهل یک شهر کوچک که از تن به خطر دادن نمی‌ترسد؛ بنابراین، بله، هم دیوانه‌وار است و هم نیست که نانسی درو از بین همه نقش‌ها، اولین نقش بزرگ اوست.

مک‌مان تا پیش از بازی در نقش اصلی اقتباس جدید از «نانسی درو» که فصل اول آن اکتبر ۲۰۱۹ تا آوریل ۲۰۲۰ در ۱۸ اپیزود از سی‌دابلیو پخش شد، تنها در دو اپیزود سریال‌های «رفته» و «نظم و قانون: واحد قربانیان ویژه» بازی کرده بود؛ و درحالی‌که مسیر سنتی‌تر برای رسیدن به یک نقش اصلی شامل بازی در یک یا چند اپیزود تلویزیونی، نقش‌های تکرارشونده و شاید یک نقش مکمل در یک یا دو فیلم باشد، مسیر ستاره جوان برای رسیدن به شهرت به‌هیچ‌عنوان سنتی نبود.

او در دبیرستان تئاتر کار می‌کرد و بعد به مدرسه نمایش رفت. مک‌مان در ۲۰۱۸ از دانشگاه کارنگی ملون در مقطع کارشناسی هنرهای زیبا در رشته بازیگری فارغ‌التحصیل شد و یک سال بعد برای بازی در نقش نانسی درو در سریال سی‌دابلیو قرارداد امضا کرد.

ملیندا شو تیلور، گرداننده سریال «نانسی درو» درباره انتخاب کندی مک‌مان می‌گوید: «می‌توانم بگویم ما حدود چهار هزار فیلم تست بازیگری از سراسر دنیا دریافت کردیم. درنهایت به شش یا هشت گزینه رسیدیم که همگی برای انتخاب نهایی در سی‌بی‌اس استودیوز حاضر شدند. دیدن همه آن زنان جوان واقعاً باعث افتخار بود. آن‌ها یک هفته تمام خود را برای تست نهایی آماده کردند. همگی از جهات مختلف عالی بودند، اما وقتی فیلم‌ها را دیدیم، کندی ناگهان به چشم آمد، برای این که او از درون مسلط است. واقعاً باهوش است، خیلی پیچیده است، به لحاظ احساسی بسیار آگاه است و می‌تواند پا‌به‌پای دیگران حرکت کند. به نظر نمی‌رسید که او برای اثبات خودش مشکلی داشته باشد، اما هرگز باعث آزردگی نمی‌شد.»

بخشی از سریال نانسی درو

مک‌مان درباره انتخاب خود برای این نقش توضیح می‌دهد: «وقتی با من تماس گرفتند و خواستند برای نقش نانسی تست بدهم، به خودم گفتم: “اوه، خدای من، واقعاً یک احتمال است.” در آن مقطع برای گذران زندگی به‌عنوان یک پرستار بچه کار می‌کردم. خاطرم هست وقتی به من زنگ زدند در مترو بودم. از شدت هیجان گریه‌ام گرفت. سر از پا نمی‌شناختم که تا این حد به گرفتن نقش نزدیک شده بودم. واقعاً هیجان‌انگیز بود.»

بازیگر ۲۷ ساله متولد شهر هلند در ایالت میشیگان می‌گوید وقتی اولین بار متن سریال را خواند، بلافاصله گفت: «خدای من، این صدای من است. این مغز من است. این شخصیت من هستم. همه چیز بسیار آسمانی است. «اگر می‌توانستم یک نفر را برای بازی در نقش او انتخاب کنم، نانسی درو بود. حتی با گفتن این حرف بدنم به لرزه درمی‌آید.»

شهری کوچک وهم‌آور شبیه «توئین پیکس»

فصل اول «نانسی درو» با واکنش‌های متفاوت تماشاگران و منتقدان روبرو شد، اما آن‌قدر موفق بود که تا ۲۰۲۳ به فصل چهارم برسد و درمجموع با ۶۲ اپیزود به کار خود پایان بدهد. سریال مانند «ریوردیل»، همتای خود در سی‌دابلیو، از محیط یک شهر کوچک وهم‌آور که یادآور «توئین پیکس» است، استفاده می‌کند، اما ابایی ندارد تصویری امروزی و بی‌شباهت با آنچه از رمان‌های اصلی در ذهن داریم، ارائه دهد.

سریال نانسی برو

مک‌مان می‌گوید: «این نسخه‌ بچه مثبت و تر و تمیز از نانسی و دوستانش نیست. آن‌ها دوران دبیرستان را به پایان رسانده‌اند و حالا همگی بزرگ شده‌اند. شخصیت‌های اصلی در یک مقطع سنی بسیار جالب قرار دارند و خود را بالغ می‌بینند. این نکته‌ای است که تقریباً همه می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند. ما خیلی واقعی با این شخصیت‌ها و اشتباهاتی که همه آن‌ها می‌توانند مرتکب شوند، روبرو شدیم.»

«نانسی درو» از جهاتی «ورونیکا مارس» را تداعی می‌کند. هر دو سریال بر یک زن جوان تمرکز دارند که درگیر حل معماهای شهر کوچک خود می‌شوند و هر دو با پدری مجرد زندگی می‌کنند که تا حدی از طبیعت کنجکاو دخترشان حمایت می‌کنند، اما هرچند هر دو رابطه با حس دست انداختن و حمایت همراه است، اما «نانسی درو» یک تفاوت کلیدی دارد: وقتی سریال شروع می‌شود، نانسی یک بزرگسال است و این مسئله به‌شدت بر نحوه ارتباط او با پدرش، کارسون که یک وکیل جنایی است، تأثیر می‌گذارد.

مک‌مان می‌گوید: «این که نانسی تصمیم می‌گیرد مرزهای قانون را رد کند، یک تخلف است و دیگر یک کار کوچک تصادفی و بامزه نیست.»

بخشی از سریال نانسی درو

وقتی سریال شروع می‌شود، نانسی پس از پایان دبیرستان هنوز در خانه پدرش زندگی می‌کند. برنامه اولیه این بود که او به دانشگاه برود، اما مادرش مریض شد و نانسی در خانه ماند تا از او مراقبت کند. حالا نانسی در یک رستوران محلی کار می‌کند و به‌سرعت درگیر یک معمای قتل می‌شود، اما این تنها اتفاق مشکوک در شهر زادگاه او نیست و نانسی قصد دارد موارد دیگری را که شاید پیوند شخصی با خانواده او داشته باشد حل کند.

اسکات ولف، بازیگر نقش کارسون درباره رابطه پدر و دختری می‌گوید: «ما دو نفر را داریم که اساساً به همان اندازه که می‌توانند مرتبط باشند همدیگر را گم کرده‌اند. بین این دو شکافی ایجاد شده است و توانایی پیدا کردن دیگری را از دست داده‌اند.»

سریال با این ایده شروع می‌شود که «من حالا باید برای تو چه کسی باشم؟ و نیاز دارم تو برای من چه کسی باشی؟»

ولف اضافه می‌کند: «خود کارسون هم تنش‌هایی دارد. او ازیک‌طرف آغوش خود را به روی نانسی باز می‌کند، عاشق کنجکاوی اوست و عاشق استعداد او در کشف معماست، عاشق این است که نانسی درنهایت واقعاً خودش را در مسیر عدالت و آشکار شدن حقایق قرار می‌دهد، اما از طرف دیگر می‌داند کاری که دخترش می‌کند پراسترس و خطرناک است.»

سریال نانسی درو

و بعد این ایده مطرح می‌شود که شاید نانسی بخشی از مهارت‌هایی که او را به یک کارآگاه خوب تبدیل می‌کند از پدرش گرفته باشد. مک‌مان درمورد کارسون می‌گوید: «فکر می‌کنم از خیلی جهات، بسیاری از توانایی‌های نانسی از پدرش ناشی می‌شود. درواقع، کارسون جنبه‌ای از ویژگی‌های خود را در او می‌بیند و این که نانسی روزبه‌روز جسورتر می‌شود برای او ترسناک است.»

مک‌مان ادامه می‌دهد: «آن‌ها از خیلی جهات به هم شباهت دارند و شما با ادامه سریال این را کاملاً احساس می‌کنید. می‌بینید هر دو چرخ آن‌ها به یک شکل و با یک سرعت می‌چرخند. وقتی با هم جر و بحث می‌کنند، هر دو در این کار خیلی خوب هستند، چون به یک شکل فکر می‌کنند؛ پس هر دو یک قدم از دیگری جلوتر هستند. بحث‌های عقلانی آن‌ها خیلی جالب است، چرا که هر دو از یک پارچه بریده شده‌اند.»

مک‌مان و ولف باید خیلی سریع رابطه خود روی صفحه را پیدا می‌کردند. در نسخه اصلی اپیزود افتتاحیه قرار بود فردی پرینز جونیور نقش کارسون درو را بازی کند، اما بعد از قطعی شدن تولید سریال، سازندگان تصمیم گرفتند راه دیگری را بروند و ولف را که او نیز یک بازیگر کهنه‌کار است برای این نقش انتخاب کنند. مک‌مان و ولف مجبور شدند صحنه‌های کلیدی اپیزود اول را دوباره تصویربرداری کنند. هر دو تأکید می‌کنند که خوش‌شانس بودند همسویی پدر و دختری‌شان به‌طور طبیعی شکل گرفت و ناچار نبودند برای پیدا کردن نوع تعامل شخصیت‌های خود زمان زیادی را در دیدارها یا تمرین‌ها بگذرانند.

سریال نانسی درو

ولف خود را «پدری مفتخر» می‌خواند که مک‌مان را می‌دید در نقش همبازی او و در نقش بازیگر اصلی سریال وارد صحنه تصویربرداری می‌‌شود. مورد دوم چیزی بود که مک‌مان احساس نمی‌کرد فقط مسئولیت او باشد، اما اذعان می‌کند وقت گذاشت و مراقب بود نقش خود را بسیار جدی بگیرد.

او می‌گوید: «فکر می‌کنم بهترین کاری که می‌توان انجام داد – هر کس در صحنه تصویربرداری در هر جایگاه – این است که بیشتر تلاش کنید تا بیشتر به دست آورید و هر چه بیشتر تلاش کنید تا یک محیط واقعاً مثبت فراهم شود، همه کار خود را به بهترین شکل انجام می‌دهند.»

درنهایت نسخه تلویزیونی جدید «نانسی درو» چیزهای زیادی دارد: ارواح، قتل، روابط پدر و دختری، دغدغه‌های دوران جوانی و البته تخلفات کوچک از جانب نانسی، اما برای مک‌مان جذابیت این شخصیت بیش از هر چیز دیگری اهمیت داشت.

او می‌گوید: «نانسی در این سریال بسیار دقیق است، خیلی قوی و جسور و مثل همیشه همدل است، اما در عین حال دختری است که می‌کوشد از زندگی خود سر دربیاورد و در این راه اشتباهات زیادی می‌کند. او در اینجا همیشه یک دوست دختر یا یک دختر ایده‌آل نیست. درواقع، آن نانسی درو پاستوریزه و کامل نیست که از کتاب‌های دهه ۱۹۳۰ می‌شناسید.»

منبع: تی‌وی گاید، ورایتی، هالیوود لایف

تماشای سریال نانسی درو در نماوا