مجله نماوا، نغمه خدابخش

انیمیشن شانس، Luck ۲۰۲۲، یکی از پرحاشیه‌ترین انیمیشن‌هایی است که تاکنون ساخته شده است. جان آلن لسِتِر معروف به  والت دیزنی معاصر و خالق انیمیشن‌های پرطرفداری چون «cars» (ماشین‌ها) و «toy story» (داستان اسباب بازی)  و تهیه‌کننده انیمیشن جذاب «finding nemo» (در جستجوی نمو) پس از جدا شدن از استودیوهای انیمیشن والت دیزنی و پیکسار و پیوستن به استودیوی اسکای دنس سرپرستی بخش انیمیشن آنرا به عهده گرفت و قرارداد ساخت انیمیشن شانس، به‌عنوان اولین پروژه استودیو بسته شد و اعلام شد که در مارس ۲۰۲۱ به اکران عمومی در خواهد آمد اما به‌دلیل تغییرات در تیم سازنده و شیوع بیماری کرونا مراحل ساخت آن به تعویق افتاد و در نهایت در پنجم آگوست امسال ،۲۰۲۲، اکران شد.

در ابتدا کارگردانی شانس به عنوان اولین پروژه مستقل به عهده، الساندرو کارلونی، بود. او در پروژه انیمیشن پاندای کونگ فوکار٣ تجربه کارگردانی مشترک را دارد. پس از مدتی به‌دلیل اختلاف سلیقه از تیم سازنده جدا و پگی هلمز با داشتن آثار قابل توجهی چون، «راز بال‌ها»، و، «دزدان پری دریایی»، کارگردانی کارتون شانس را به‌عهده گرفت. از دیگر حاشیه‌های این انیمه می‌توان به حضور اِما تامپسون در گروه صداپیشگان اشاره کرد که به دلیل حضور، لسِتِر و شایعاتی که درباره آزار جنسی او در زمان فعالیتش در دیزنی و پیکسار وجود داشت، از پروژه انصراف داد. جین فوندا، ووپی گلدبرگ و  سایمون پگ از صداپیشگان اصلی فیلم هستند و اِوا نوبلزادا صداپیشگی کاراکتر، سم، را به عهده دارد.

داستانِ کارتون شانس سرگذشت شخصیت اصلی، دختری است به نام سم که به دلیل رسیدن به سن هجده سالگی از پرورشگاه بیرون آمده و سعی دارد زندگی مستقل خود را آغاز کند. او به دوست کوچک خود هِیزِل قول می‌دهد سکه‌ای برایش بیاورد که شانس با او یار باشد تا به آرزویش برسد.

سکانس افتتاحیه با موسیقی و رقص شروع می‌شود و آغاز پر شوری را رقم می‌زند، هر چند تاکید بر بدشانس بودن سم از همان سکانس آغازین وجود دارد. هیجان قصه از جایی شروع می‌شود که آشنایی سم با گربه سخنگو، او را با دنیای جدیدی آشنا می‌کند دنیایی که بدشانسی و خوش شانسی را به دنیای آدم‌ها سرازیر می‌کند و ماجراجویی سم از این نقطه آغاز شده و او با موجوداتی عجیب آشنا می‌شود، موجوداتی جادویی که قدرت بی‌نظیری دارند و جادوگرانی به معنی واقعی‌اند!

انیمیشن شانس

خلاقیتِ قابل توجه

انیمیشن شانس ایده تازه و جذابی را به نمایش می‌گذارد، ایده‌ای که تخیل مخاطب را بر می‌انگیزد و همراه با دخترکِ قصه به دنیایی فانتزی و رنگارنگ پا می‌گذارد. «شانس» شگفت‌انگیز است و سرشار از شور و شوق که می‌تواند تماشاگرش را در هر لحظه به دنبال خود بکشاند.

انیمیشن کمدی «شانس» با مفاهیم و ایده‌هایی نو یکی از جذاب‌ترین و خلاقانه‌ترین آثاری است که نه تنها برای کودکان جذابیت دارد بلکه مخاطب بزرگسال خود را نیز غرق در روایت کرده و او را سر شوق می‌آورد.

سم گرینفیلد در سرزمین جادویی یادآور «گالیور» در سرزمین لی لی پوت‌هاست. در ابتدا قد و قواره بزرگ او باعث تعجب ساکنان سرزمین جادویی شده و در نهایت حضور او را پذیرا هستند. گویی سم نیز همچون گالیور که مشکل گشای اهالی لی لی پوت بود، به کمک ساکنان سرزمین عجیب و غریب آمده تا آنان را با مفاهیمی فراتر از شانس آشنا کند. «باب» دوست و همراه سم نیز گربه‌ای دوست‌داشتنی است که به دل مخاطب می‌نشیند. به شخصیت‌پردازی دیگر کاراکترها نیز تا حدی اهمیت داده شده که مخاطب جذب و همراهشان می‌شود.

شانس به مفاهیمی چون خوش‌شانسی و بدشانسی می‌پردازد، مقوله‌ای که انسان امروزی را درگیر خود کرده است و به دنبال راهی برای یافتن خوش‌شانسی و عبور از بدشانسی‌های موجود است. او آنچنان خود را اسیر تاریکی‌ها و غرق در مشکلات می‌بیند که گویی تنها یک گوی بلورین و سکه‌ی خوش شانسی می‌تواند نجات دهنده او باشد.

ساکنان سرزمین جادویی همچون قدرتمندانی‌اند که سرنوشت ساکنان زمین را به‌دست گرفته‌اند و با استفاده از وسایل پیشرفته و تکنولوژی مدرن شانس را بین زمینیان تقسیم می‌کنند.

شانس برای دقایقی مخاطب را به دنیای خیال‌انگیزِ خوشبختی می‌برد و عواطف و احساسات او را درگیر می‌کند. با ماجراجویی‌ها و شوخی‌های سرگرم‌کننده‌اش فضایی جذاب ساخته و تمام سعی خود را می‌کند تا با خلق صحنه‌ها و لحظات مفرح بیننده‌اش را از دنیای واقعی دور کند.

مسیر پرسرعتی که در ابتدا آغاز شده و اتفاقاتی که پشت سر هم رقم می‌خورند تا به هیجان روایت بیافزاید، در یک سوم انتهایی آرام پیش رفته تا بتواند نکات قابل تاملی را گوشزد کرده و مخاطب را همراه با کاراکتر اصلی از دنیای جادویی به دنیای واقعی با زیبایی‌ها و خوش شانس‌های فراوانش بازگرداند.

تماشای انیمیشن شانس در نماوا