مجله نماوا، ترجمه: علی افتخاری

«سوامپ تینگ» (Swamp Thing) تولید دی‌سی یونیورس که بر مبنای یکی از شخصیت‌های دی‌سی کامیکس ساخته شد، یکی از سریال‌های خبرساز سال ۲۰۱۹ بود؛ مجموعه‌ای ترسناک-ابرقهرمانی که با وجود حضور تعدادی از چهره‌های شاخص دنیای تلویزیون مانند جیمز وان، لن وایزمن، گری دابرمن و مارک ورهایدن در پشت صحنه، عمری کوتاه داشت و به فصل دوم نرسید.

ماجراهای ناخوشایند تریلر فراطبیعی «سوامپ تینگ» از اواسط تولید فصل اول شروع شد و این زمانی بود که ناگهان اعلام شد برخلاف سفارش اولیه بجای ۱۳ اپیزود  ۱۰ اپیزود ساخته شود. سریال از ۳۱ مه تا ۲ اوت ۲۰۱۹ به نمایش درآمد و بلافاصله بعد از پخش اپیزود اول گفته شد که «سوامپ تینگ» ادامه نخواهد داشت.

سوامپ تینگ یا موجود باتلاقی، از سال‌ها پیش یکی از عجیب‌ترین و سورئال‌ترین شخصیت‌های دی‌سی در نظر گرفته می‌شود. او اولین بار در ژوئیه ۱۹۷۱ در شماره ۹۲ مجموعه قصه‌های مصور «خانه اسرار»، در یک داستان ترسناک مستقل که در اوایل قرن بیستم روی می‌دهد، ظاهر شد. سوامپ تینگ بعداً با یک مجموعه انفرادی از قصه‌های دی‌سی کامیکس که در دنیای معاصر اتفاق می‌افتد و ماجراهای آن در تداوم کلی قصه‌های دی‌سی است، بازگشت.

این شخصیت توده‌ای انسان‌نما از مواد گیاهی است که برای محافظت از خانه باتلاقی خودی، محیط زیست و بشریت دربرابر تهدیدهای مختلف فراطبیعی یا تروریستی مبارزه می‌کند. سوامپ تینگ در‌واقع دکتر اَلِک هالند گیاه‌شناس است که پس از مرگ ناگهانی و وحشتناک در باتلاق، به یک هیولای باتلاقی تبدیل می‌شود.

سری قصه‌های مصور «سوامپ تینگ» بیشترین محبوبیت را در دهه ۱۹۷۰ با قصه‌های اصلی لین وین نویسنده و برنی رایتسون طراح، و در اواسط تا اواخر دهه ۱۹۸۰ با قصه‌های آلن مور، استیون بیست و جان تاتلبنند داشتند. در دهه هشتاد، رابطه عاشقانه بین اَبی آرکین پزشک و متخصص، جلوه‌ای بحث‌انگیز به این مجموعه قصه‌های مصور داد، چیزی که به گفته مارک ورهایدن، یکی از دو نویسنده و تهیه‌کننده اصلی سریال «سوامپ تینگ» برای مجموعه بسیار حیاتی بود.

ورهایدن دراین‌باره به هالیوود ریپورتر می‌گوید: «ما واقعاً می‌خواستیم با داستان عشق بین ابی (با بازی کریستال رید) و الک (اندی بین)، و همچنین داستان “دیو و دلبر” بین ابی و سوامپ تینگ، بازی کنیم. این که رابطه او با الک در اپیزود اول چگونه تکامل می‌یابد، رابطه آن‌ها عملاً چگونه به پایان می‌رسد، چگونه کاملاً به چیز دیگری تبدیل می‌شود و چگونگی تکامل آن، یک خط داستانی کلیدی است که ما در سریال دنبال می‌کنیم.»

کریستال رید

سریال «سوامپ تینگ» با محوریت ابی آرکین، دانشمند مرکز مدیریت و پیشگیری بیماری (CDC)، داستان یک زن جوان درخشان را دنبال می‌کند که به شهر خود، مارِی در لوئیزیانا بازمی‌گردد، جایی که یک بیماری هولناک از مرداب ناشی شده است.

ورهایدن می‌گوید: «وقتی وارد پروژه شدیم، گری، جیمز و من تصمیم گرفتیم که داستان واقعاً داستان ابی باشد. او در ابتدا زنی است که با بارهای عاطفی فراوان از گذشته به شهر خود برمی‌گردد، اما او همچنین تجربه و توانایی زیادی برای کمک کردن دارد، و برای ما مهم بود که قدرت او و قدرت زنان دیگر در شهر را نشان بدهیم.»

کریستال رید بازیگر نقش ابی آرکین درباره این شخصیت به وبسایت کامیک بوک ریسورسز می‌گوید: «فکر می‌کنم ابی یک شورشی است. او همه‌چیز را زیر سؤال می‌برد. او آستین‌هایش را بالا زده و تلاش می‌کند بهترین قدم‌های بعدی را بردارد. او در عین حال یک آدم صادق – درواقع، به شکلی احمقانه صادق – است که همیشه با درستی پیش می‌رود. بنابراین فکر می‌کنم او اگر حس کند چیزی درست نیست، فقط از صدای خود استفاده می‌کند و هر کار ممکن را انجام می‌دهد. در اپیزود اول، ابی ماسک خود را برمی‌دارد تا به یک کودک کمک کند، درحالی‌که نباید این کار را می‌کرد. این خلاف همه مقررات و استانداردهای سی‌دی‌سی است. او زندگی خود را به خطر می‌اندازد. او با این کار می‌تواند جان خود را از دست بدهد، اما او در آن لحظه می‌داند این کاری است که باید انجام شود و جان بچه در خطر است.»

ویرجینیا مدسن و جنیفر بیلز

فاصله گرفتن از قصه‌های مصور، الهام‌بخش سریال «سوامپ تینگ» بود، زیرا در داستان‌های اصلی، همیشه تمرکز اصلی بر الک هالند، مرد هیولایی داستان است. در شروع داستان، معلوم می‌شود که هالند یک دانشمند بی‌آبرو است که در شهر کوچک ماری به دنبال رستگاری است.

ورهایدن می‌گوید: «او ناچار می‌شود با ایوری ساندرلند (ویل پاتون) تاجر معروف شهر و ناپدری ابی کار کند، کاری که ازنظر او یک شغل سطح پایین است، اما درواقع به کار بزرگ زندگی او تبدیل می‌شود. من و گری واقعاً ایده شخصیت‌هایی را دوست داشتیم که بیش از شرایط خارجی، با چالش شیاطینی که با خود آورده‌اند، روبرو هستند»

ساندرلند برای مدتی کوتاه در قصه‌های مصور، دشمن سوامپ تینگ بود، اما این سریال نشان می‌دهد که او شخصیت منفی اصلی داستان است، و نوع خاص قدرت پدرسالارانه او به‌ویژه در سال ۲۰۱۹ مابه‌ازاء داشت.

ورهایدن می‌گوید: «ما می‌خواستیم حس شهری را خلق کنیم که روزهای بهتری داشته است و سعی می‌کند خود را حفظ کند، و بعد گرفتار نوعی تاریکی فراطبیعی می‌شود. اما مردی مانند ایوری ساندرلند برای حفظ قدرت، اقتدار و احترام خود در شهری که فکر می‌کند پس از سال‌ها زندگی در آن و به‌عنوان ثروتمندترین مرد شهر، باید مدیون او باشد، دست به هر کاری می‌زند.»

اندی بین و کریستال رید

رید درباره این که با چه جنبه‌ای از شخصیت ابی ارتباط برقرار می‌کند، می‌گوید: «این جنبه که نمی‌داند چه کسی است. شاید حتی تا آخر کار هم متوجه نشود. به همین دلیل است که درس پزشکی می‌خواند. ابی می‌گوید: “این کاری است که من باید انجام دهم تا دوام بیاورم. باید روی این موضوع تمرکز کنم که قطعی است، و می‌توانم در این حوزه کاری برای خودم انجام دهم.” اما فراتر از همه این‌ها، ابی واقعاً کیست؟ این سؤالی است که درمورد سوامپ تینگ هم مصداق دارد: او در زیر آن اندام گیاهی واقعاً چه کسی است؟ این یک پرسش انسانی است. فکر می‌کنم چیزی است که مردم را وادار می‌کند حتی بعد از اتمام سریال به آن فکر کنند. همه این شخصیت‌ها – حتی ساندرلند – واقعاً کی هستند؟ ساندرلند مردی است که دخترش را از دست داده است. برای من، شخصیت‌های منفی جالب‌ترین آدم‌ها هستند، چون بد بودن آن‌ها دلیل دارد.»

ورهایدن توضیح می‌دهد: «کشف واقعیت‌های زندگی در یک شهر کوچک یک موضوعات مهم و حیاتی دیگر بود. ما می‌خواستیم با ایده شهری که با زندگی مدرن فاصله دارد بازی کنیم. این یک موضوع بسیار مرتبط و آشنا در شهرهای کوچک است. ماری چنین شهری است.»

اگرچه سریال «سوامپ تینگ» درمورد هیولای اصلی آن است، اما خود شهر ماری نیز نقش مهمی در داستان دارد و اغلب مانند یک شخصیت احساس می‌شود. برای ورهایدن، این مسئله حیاتی بود: «هر چه داستان جلوتر می‌رود مشخص می‌شود که همه در ماری، رازهای بسیار تاریکی دارند. این شهری است که از یک سو گرفتار اتفاقات فراطبیعی شده، اما همچنین مملو از افرادی با نیت‌های شیطانی است. ما عاشق جنبه‌های گوتیک ماری شدیم و می‌خواستیم آن را گسترش دهیم.»

«سوامپ تینگ» اولین سریال ترسناک پلتفرم دی‌سی یونیورس بود. برای ورهایدن تولید سریال برای یک استریمر مزایای بسیار واضحی دارد. او می‌گوید: «شما می‌توانید کارهایی انجام دهید که قطعاً در تلویزیون شبکه‌ای امکان آن را ندارید، نه‌فقط ازنظر خشونت بلکه زبان و موضوعات بزرگسالان. فکر می‌کنم چالش ما پیدا کردن لحن داستان‌هایی بود که می‌خواستیم بیان کنیم، که قطعاً می‌خواستیم ازنظر احساسی قدرتمند و در عین حال بسیار ترسناک باشند.»

بلافاصله پس از اعلام لغو «سوامپ تینگ» از سوی دی‌سی یونیورس، که دلیل آن اختلاف هنری با وارنرمدیا شرکت مالک دی‌سی یونیورس و کمبود بودجه اعلام شد، ، جنبشی با هشتگ «سوامپ تینگ را نجات بدهید» در رسانه‌های اجتماعی راه افتاد. در مه ۲۰۲۰، شبکه تلویزیونی سی‌دبلیو حق پخش سریال را به دست آورد و از ۶ اکتبر تا ۲۲ دسامبر ۲۰۲۰ آن را بازپخش کرد. بازپخش سریال از سی‌دبلیو این امید را در طرفداران زنده کرد که «سوامپ تینگ» مسیر بعدی خود را در این شبکه دنبال کند، اتفاقی که بعداً مارک پدوویتز رئیس سی‌دبلیو آن را بعید دانست.

تماشای این سریال در نماوا