سریال «آرکان» یا «آرکین» با نام اصلی Arcane – league of legends محصول سال ۲۰۲۱ کشور فرانسه و آمریکاست که با اقتباس از یک بازی ویدئویی به همین نام ساخته شده است. League of legends از بازی‌های سبک MOBA (میدان مبارزه چند نفره آنلاین) به شمار می‌آید که توسط کمپانی Riot Games در سال ۲۰۰۹ عرضه شد. استقبال از دنیای این بازی کمپانی را برآن داشت تا در جشن دهمین سالگرد آن اقتباسی از این بازی به نام آرکین – لیگ افسانه ها با همکاری استودیو فورتیچه تولید و در شبکه نتفلیکس در ۳ اکت ۳ قسمتی در دسترس مخاطبان بالای ۱۶ سال قرار دهد. سریال «آرکین» در مدت کوتاهی نظر منتقدان و مخاطبان مختلف را به خود جلب کرد و توانست با پشت سر گذاستن سریال «بازی مرکب» صدر جدول بازدید مخاطبان نتفلیکس را از آن خود کند. سریال «آرکان» یا «آرکین» ترکیب استادانه‌ای از فضای دو بعدی و سه بعدی، نقاشی دستی و تکنولوژی CGI، اقتباس و حفظ اصالت، علم و جادو، جنگ و صلح، عشق و نفرت ، اکشن و احساس ، دیستوپیا و اتوپیا و سایر تضادهای ناهمگون است.

فصل اول، تعداد قسمت: ۹

نمره IMDB :9.2 ، نمره کاربران گوگل ۹۸٪، نمره راتن تومیتوز : ۱۰۰٪

اگر تماشای سریال «آرکین» را آغاز نکرده‌اید، این نوشته می‌تواند بخش‌هایی از داستان را لو دهد

داستان سریال «آرکین»؛ Arcane LOL

سریال آرکان (Arcane)

داستان فصل اول سریال «آرکین» در بازه صلح میان دو جنگ اتفاق می‌افتد. دنیای داستان حول محور دو شهر به هم چپسیده پیش می‌رود؛ یکی در بالا، آرمانشهر داستان که پیلتوور نام دارد و تمیز و خوش آب و هواست و مردمانی ثروتمند و از طبقات اجتماعی بالای جامعه در آن جای دارند. دیگری شهر لینز که خرابه و هوایی سمی با مردمانی فقیر و بزهکار دارد. داستان «آرکین» دو مورد دو خواهر به نام‌های وای و پاودر (Jinx) است که در جنگ میان دو شهر پدر و مادر خود را از دست می‌دهند و به سرپرستی وندر یکی از فرماندهان شهر زیرین درمی‌آیند و در خانه او تربیت می‌شوند. گره تراژیک داستان از آنجا آغاز می‌شود که دو خواهر در جریان خیانتی که سلکو یکی دیگر از فرماندهان جنگ قدیمی به وندر میکند از هم جدا می‌شوند و برای هرکدام سرنوشتی متفاوت رقم می‌خورد. در این میان جیس که جوانی از یک طبقه فرودست شهر پیلتوور است سعی در به کنترل درآوردن قدرت جادو به‌وسیله علم و استفاده از آن در جهات صلح‌آمیز دارد. جیس با هکس‌تک برگ برنده‌ای رو می‌کند که مناسبات قدرت را جا به جا می‌کند و فصل جدیدی از تاریخ این شهر را رقم می‌زند. قدرتی که طبیعتا با خود دوره جدیدی از فساد، جنگ، سیاست و تراژدی را به همراه می‌آورد.

بررسی سریال «آرکین»

شکست بیشتر نمونه‌های بازتولید و اقتباس سینمایی از بازی‌های ویدئوی مانند Resident Evil و تجربه‌های ناموفق این چنینی تقریبا همه را مجاب کرده بود که ساخت یک اثر اقتباسی موفق از یک بازی ویدئویی غیرممکن است. سریال «آرکین» اما نقطه به هم خوردن این معادلات بود. Arcane یک سریال دیدنی از جنس سرگرمی و هنر است که در اوج هارمونی به آنچه لایقش بود رسید. اولین نکته‌ای که هنگام دیدن سریال مخاطب را مجذوب می‌کند بخش شنیداری آن است. در بخش صداگذاری و دوبله سریال «آرکین» شاهد عملکرد بسیار خوب تیم صدا و کارگردان اثر هستیم بدین صورت که انتخاب درست صداپیشه‌گان، انتخاب مناسب موسیقی و آهنگسازی متناسب موجب باورپذیری و ارتباط هرچه بیشتر مخاطب با سریال شده و فضای موثری ایجاد می‌کنند.

برای مثال صدای خسته و نادم شهره آغداشلو هنرمند ایرانی در نقش گریسون و قطعه Enemy از Imagine Dragons از موارد مثال زدنی در این بخش محسوب می‌شوند. با تمام این تعاریف شاید «آرکین» از نظر شنیداری یک پکیج خوب و قابل قبول در خدمت فرم اثر ارائه داده باشد، اما نقطه قوت سریال جای دیگری‌ست‌. سریال «آرکین» از نظر بصری به مراتب قوی‌تر عمل می‌کند و گرافیک و کیفیت تصویر در این مجموعه مثال‌زدنی و مسحور کننده است. جلوه‌های بصری به تکنولوژی بالای کار محدود نمی‌شود و کارگردان از آن به عنوان ابزاری برای پیاده کردن تکنیک‌ها و قاب‌های بسیار ارزشمند استفاده می‌کند که حتی مخاطب‌های خاص و سختگیر را نیز با خود نگه می‌دارد. قاب‌هایی پر مفهوم و فرمیک که حس هر سکانس را به درستی منتقل می‌کند و در هرچه بیشتر غرق شدن مخاطب در دنیای ساختگی اثر کمک بسزایی می‌کند‌. سریال «آرکین» با جاه‌طلبی تمام سعی در راضی نگه داشتن تمامی مخاطبان خود دارد، هدف بزرگی که تا حدودی در رسیدن به آن موفق عمل می‌کند. سریال «آرکین» در لایه ظاهری یک داستان بدیع و نو دارد و مخاطبان جدیدی که روحشان هم از وجود بازی به این اسم خبردار نیست را راضی نگه می‌دارد. تکنیک‌ها و نکات کارگردانی «آرکین» اثر را برای مخاطبان خاص خود به سریالی دیدنی و جذاب بدل می‌کند و نکات ریز فیلم‌نامه و تصاویر گذرا و شخصیت‌های فرعی در واقع برای گیمرها و طرفداران این بازی حکم نان زیر کباب را دارد تا مخاطبی که حق آب و گل دارد را به وجد بیاورد و موجب شود هرکس به اندازه خودش از این سریال لذت ببرد.

نقطه ضعف اثر اما فیلمنامه آن است که به انسجام بیشتری احتیاج دارد و گاهی بسیار گیج‌کننده و گنگ می‌شود. در پرداخت شخصیت‌ها، شخصیت‌های ساده همچون مایلو و کلگر در اکت اول به شکل قابل قبول و در خدمت داستان خلق می‌شوند و مخاطب می‌تواند آنها را از هم تمییز دهد. شخصیت‌های پیچیده‌ای نیز همچون خود وای و جینکس با لایه‌های مختلف روانی و اکتی دشوارتر هرچند کمی ضعیف‌تر اما به زحمت خلق می‌شوند. در این میان ولی فیلم‌نامه با اینکه در نقطه‌ای درست شروع به روایت داستان می‌کند اما فلش بک‌ها و فلش فورواردهای گیج‌کننده‌ای دارد و در پاسخ به برخی سوالات مخاطب کم‌کاری می‌کند. برای سریال‌هایی که چنان دنیای جدید با قواعد خاص و قوانین جدید زمانی و مکانی خلق می‌کنند ، فصل اول و ایجاد روابط علت و معلولی فراوان برای درک بهتر و آشنایی با دنیای اثر بسیار پراهمیت است که فیلمنامه در این زمینه از مخاطب جا می‌ماند و به جای آنکه دست مخاطب را بگیرد و دنیای خود را به آن نشان دهد، خود نیز گاهی اوقات عنان از دست می‌دهد و گم می‌شود. برخی شخصیت‌ها را نساخته رها می‌کند، در ساختن برخی عاجز می‌ماند، در خلق عشق و تنفر میان دو شخصیت اصلی خود می‌لنگد. شاید بزرگترین عیبی که می‌توان از فرآیند ساخت و تولید سریال «آرکین» گرفت، ۹ قسمت بودن فصل اول آن است. بدیهی است که این حجم از داستان و شخصیت در ۹ قسمت میانگین ۴۰ دقیقه‌ای نمیتواند ساخته، پرداخته و پایان یابد و به همین دلیل است که شاید برای عده‌ای در حد یک جذابیت بصری که برای دو الی سه روز سرگرم می‌کند باقی می‌ماند.

سریال «آرکین» را ببینیم یا نه؟

به طور کلی نکات قوت سریال «آرکین» چنان غالب بر نقاط ضعف آن است که در پاسخ به سوال آیا سریال «آرکین» را ببینیم؟ قاطعانه می‌گوییم بله، ببینید و منتظر فصل بعدی باشید. نماها و زاویه درست دوربین، کات‌های تند و عصبی و خطوط شکسته، قاب‌های پرمفهوم، موسیقی جذاب و اکشن‌ساز، جلوه‌های بصری فوق‌العاده، اشاره درست به مفاهیم عمیق انسانی و دیالوگ‌هایی ناب (مانند جمله زیبای وندر : No body wins the war vii ) همگی وزنه‌هایی هستند که کفه ترازو را به سمت طرفداران و بینندگان سریال سنگین می‌کند. «آرکین» یک جشنواره رنگ است که در بستر اکشن و ماجراجویی به مفاهیم عمیقی همچون اعتیاد، جنگ، روانشناسی، اختلاف طبقاتی و… می‌پردازد و برای مدت کوتاهی شمارا از دغدغه‌ها و زندگی روزمره‌تان جدا می‌کند. شما می‌توانید از سایت نماوا دوبله سریال «آرکین» یا تمام قست‌های فصل اول سریال «آرکین» را به زبان اصلی و زیرنویس فارسی مشاهده کنید.

تماشای سریال «آرکین» در نماوا