مجله نماوا، ترجمه: علی افتخاری

تا همین اواخر وقتی صحبت از سریال‌های بریتانیایی می‌شد، نام دو شبکه بزرگ به میان می‌آمد: بی‌بی‌سی و آی‌تی‌وی، اما با گسترش سرویس‌های استریم در سال‌های اخیر، رقابت باعث شده است که شبکه‌های دیگری نیز بتوانند تولیدات خود را فراتر از مرزهای بریتانیا در دسترس تماشاگران قرار دهند.

نمونه آن ویرجین مدیا وانِ ایرلند (با نام قبلی تی‌وی ۳، اولین شبکه تجاری این کشور) است که سریال جنایی «رستگاری» (Redemption) را با همکاری آی‌تی‌وی تولید و اوایل سال جاری میلادی به نمایش گذاشت.

«رستگاری» که در بهار سال ۲۰۲۱ سفارش داده شد، ساخته تهیه‌کنندگان سریال جنایی موفق «خلیج» تولید آی‌تی‌وی است که از مارس ۲۰۱۹ تا حالا پخش می‌شود، ضمن این که اولین کار شان کوک، نویسنده در مقام سازنده یک مجموعه تلویزیونی است.

سریال جنایی رستگاری
پائولا مالکومسون

سریال یک کارآگاه زن کاملاً جدید را در قالب بازرس کولِت کانینگهام معرفی می‌‌کند که زنی رُک و جدی است و پائولا مالکومسون، بازیگر ایرلندی نقش او را بازی می‌کند. دی‌آی کانینگهام یکی از نیروهای زبده جوخه جرائم خطرناک اداره پلیس مرزیساید در شمال غربی انگلستان است که همکارانش برای او احترام زیادی قائل هستند.

کولت خونسرد و خوددار و نیروی مطلق طبیعت است تا این که روزی یک گروهبان گاردا (پلیس ایرلند) از اداره پلیس دوبلین تماس می‌گیرد. جسد یک زن جوان پیدا شده و نام کولت به‌عنوان خویشاوند درجه اول ذکر شده است. نام قربانی برای کولت اصلاً آشنا نیست، بنابراین او به کار روزانه خود ادامه می‌دهد.

افسر جوان با اصرار بر پرس و جو، دوباره زنگ می‌زند و وقتی مشخصات زن جوان را تشریح می‌کند زبان کولت بند می‌آید. او با فِری بعدی به دوبلین می‌رود تا جسد کیت، دختر گمشده‌اش را شناسایی کند که ۲۰ سال پیش در ۱۶ سالگی خانه را ترک کرد و از آن زمان به بعد کسی از او خبری نداشت. کاملاً مشخص است که کیت نمی‌خواست کسی او را پیدا کند چون نام خود را به استیسی لاکی تغییر داد. کولت متوجه می‌شود درحالی‌که دخترش را از دست داده است، صاحب دو نوه نوجوان شده است که ابی فیتز (کارا) و ایوان اوکانر (لیام) به‌خوبی نقش آن‌ها را بازی می‌کنند.

دختر و پسر نوجوان می‌گویند مادرشان ادعا می‌کرد کولت او را از خانه بیرون کرد و وقتی بیش از هر زمان دیگر به او نیاز داشت، رهایش کرد. کولت که گیج شده و احساس گناه می‌کند خود را به گاردا منتقل می‌کند تا حقیقت پشت اتفاقی را که برای دخترش افتاد کشف کند.

سریال رستگاری

پالا مالکومسون، بازیگر نقش دی‌آی کانینگهام بیش از همه برای بازی در نقش اَبی در سریال «ری داناوان» شهرت دارد، جایی که او بجای گویش محلی بلفاستی خود با لهجه غلیظ بوستونی حرف زد و نقش‌آفرینی قدرتمندی ارائه کرد.

با نگاهی به کارنامه بازیگر ۵۲ ساله متولد بلفاست، به‌راحتی می‌توان فهمید که چرا خیلی از مردم فکر می‌کنند او آمریکایی است. مالکومسون از ۱۹۹۱ که ایرلند را برای زندگی در آمریکا ترک کرد، در چند سریال خیلی خوب بازی کرده است؛ به‌جز ابی در «ری داناوان»، او نقش مورین اشبی در «فرزندان آشوب»، کالین پیکت در «گمشدگان»، مگ. رایلی در «ای آر» و تریکسی در «ددوود» را بازی کرد، ضمن این که در مجموعه فیلم‌های پرفروش «عطش مبارزه» در نقش مادر کَتنیس با بازی جنیفر لارنس ظاهر شد.

حالا مالکومسون با «رستگاری» به زادگاه خود بازگشته است تا نقش اصلی این سریال جنایی را بازی کند که داستانش در دوبلین روی می‌دهد. سریال جدید او آوریل ۲۰۲۱ در اوج قرنطینه و در شرایطی که رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای مقابله با کووید کاملاً الزامی بود، تصویربرداری شد.

او می‌گوید: «من در آپارتمانی نزدیک جایی که زمانی برندان بین و پاتریک کاوانا (دو نویسنده و شاعر معروف ایرلندی) زندگی می‌کردند، اقامت داشتم. وقتی در این پروژه کار می‌کردم، داشتن آن صداها در ذهنم فوق‌العاده بود، بودن در دوبلین باعث افتخار بود.»

سریال رستگاری

مالکومسون ادامه می‌دهد: «در آن روزها جز این که در حباب خودم زندگی کنم هیچ کاری نمی‌توانستم انجام دهم. خیلی سرم شلوغ بود. وقت کار دیگری نداشتم. سعی می‌کردم دیالوگ‌های روز بعد را یاد بگیرم و این بی‌وقفه بود. در عین حال سعی می‌کردم از متن جلوتر باشم.»

شرایط تولید باعث شد مالکومسون بیش از هر زمان دیگری در سه دهه گذشته در ایرلند بماند. او می‌گوید: «همه آنجا بودند و من آنجا بودم که واقعاً زیبا بود. این سریال بهانه خوبی برای بازگشت من بود و طولانی‌ترین زمان را برای کار در آنجا گذراندم.»

او با اشاره به کولت کانینگهام، شخصیت خود در سریال می‌گوید: «در چند سکانس اول، ما او را درحالی‌که یک مظنون را تحت نظر دارد و بعد در حال بازجویی از متهم می‌بینیم. روز تولد اوست، کولت چیزهای زیادی برای جشن گرفتن دارد و بعد با یک تماس تلفنی همه‌چیز در لحظه وارونه می‌شود.»

او که در «رستگاری» با تعدادی از بازیگران مطرح ایرلندی شامل شووان مک‌سوینی (ستاره سریال «دختران دِری»)، ایان لوید اندرسون، مو دانفورد و کیت مک‌ارلین، هم‌بازی است، تصویربرداری سریال را «از ابتدا بسیار فشرده» توصیف می‌کند. «زمان خیلی کمی داشتیم؛ بنابراین هر لحظه منتظر فرمان “صدا، دوربین، حرکت” بودیم. تقریباً ۱۲ ساعت در روز کار می‌کردیم.»

سریال رستگاری

مالکومسون می‌گوید کار در ایرلند با لس‌آنجلس کاملاً متفاوت است. «بیشتر تجربه کاری من در آمریکا بوده است. ۳۰ سال است آنجا کار می‌کنم. خیلی فرق دارد، اما به‌نوعی ذهن من در ایرلند بیشتر کار می‌کند.»

او همچنین بار دیگر توانایی خود در حرف زدن با لهجه‌های مختلف را به نمایش می‌گذارد و به‌خوبی با لهجه مردم لیورپول معروف به اسکوز حرف می‌زند.

مالکومسون می‌گوید نوع حرف زدن شخصیت کولت، شبانه و پس از فکر کردن به این که ریسک انجام آن را بپذیرد یا نه به ذهن او رسید. «خیلی سریع اتفاق افتاد. مطمئن نبودم. هنوز با کسی حرف نزده بودم، اما وقتی متن را خواندم، دیدم او به‌ظاهر اهل لیورپول است، اما من هنوز درمورد لهجه صحبت نکرده‌ام. بعد فکر کردم قید لهجه لیورپولی را بزنم، چون در فیلمنامه مشخصاً به لیورپولی بودن کولت اشاره نشده بود، ضمن این که با خودم گفتم کار خیلی سختی است. کمی شبیه لهجه بلفاستی است. اگر اشتباه کنید، پشیمان می‌شوید.»

او ادامه می‌دهد: «بعد خوابیدم و صبح که بیدار شدم به خودم گفتم این کار را انجام می‌دهم. باید این کار را می‌کردم. بعد با کانر فنتون، یک مربی صدا بسیار خوب کار کردم که واقعاً با یک روش خیلی جالب با من کار کرد. خیلی سرگرم‌کننده بود. وقت داشتم روی آن کار کنم. به نظر من لهجه خیلی زیبایی است و به‌نوعی چیزهای زیادی به شما می‌دهد.»

سریال رستگاری

مالکومسون اضافه می‌کند عاشق بازی در نقش شخصیت‌هایی از طبقه کارگر است. «خودم این را می‌خواستم. نمی‌خواستم کولت از یک مکان خنثی بیاید. فکر می‌کنم به‌اندازه کافی دیده‌ایم. او از تمام شخصیت‌هایی که قبلاً بازی کرده‌‌ام بالغ‌تر است. مطمئناً قبل از این نقش کسی را بازی نکرده‌ بودم که نوه داشته باشد.»

او کولت را زنی کاملاً متفاوت توصیف می‌کند: «من در سریال‌های طولانی نقش زنانی با قوس‌های شخصیتی بسیار متفاوت را بازی کرده بودم، اما هیچ‌کدام از آن‌ها به‌اندازه کولت به‌تنهایی به این نوع بلوغ نرسیده‌اند. او زن خودش است، اداره خودش است، حاکم خودش است.»

منبع: ساندی ورلد، آیریش میرور

تماشای سریال رستگاری در نماوا