مجله نماوا، ترجمه: علی افتخاری

بعد از فیلم دانتون ابی در ۲۰۱۹ و حالا دنباله آن، فیلم دانتون ابی: عصر جدید (Downton Abbey: A New Era) به کارگردانی سایمون کرتیس که از آوریل ۲۰۲۲ در بریتانیا روی پرده سینماها رفت، این‌طور احساس می‌شود که لیدی مری (با بازی میشل داکری) اداره املاک خاندان ثروتمند کراولی و هدایت ساکنان عمارت اربابی دانتون ابی در یورکشایرِ اوایل قرن بیستم را عهده‌دار خواهد شد، بخصوص که او تأییدیه وایولت کراولی، کنتس بیوه گرانتام (دیم مگی اسمیت) را نیز دارد.

فیلم دانتون ابی: عصر جدید
میشل داکری و کوین دویل

داکری می‌گوید: «از فیلم اول و فیلم دوم مشخص است مشعل دست‌به‌دست می‌شود و حالا مری خانه و کارها را اداره می‌کند، اما نمی‌دانم در آن زمان (اواخر دهه ۱۹۲۰) این اتفاق دقیقاً چگونه می‌افتد، بنابراین دوست دارم ببینم که جولین فلوز (نویسنده و خالق) آن را به کجا می‌برد. علاقه‌مندم ببینم قرار است لباس‌هایی مانند وایولت در نوع جوان‌تر آن بپوشم یا نه.»

در کنار داکری، لورا کارمایکل که نقش لیدی ایدث، خواهر مری را بازی می‌کند، مطمئن است اگر فرنچایز برای یک فیلم دیگر بر‌گردد، مری در قالب نسخه جوان‌تر وایولت فرو می‌رود. آلن لیچ بازیگر نقش تام برانسون نیز چنین نظری دارد.

هرچند سریال تحسین‌شده پی‌بی‌اس پس از شش فصل در سال ۲۰۱۵ به پایان رسید، حمایت عمومی و موفقیت تجاری اولین فیلم سینمایی که از روی این مجموعه ساخته شد، به‌طور طبیعی فیلم دوم را به دنبال داشت. این بار تعدادی از اعضای خانواده برای کاوش درباره گذشته مرموز کنتس بیوه به فرنچ ریویرا، ناحیه ساحلی فرانسه و ایتالیا در کناره‌های دریای مدیترانه سفر می‌کنند، درحالی‌که بقیه در خانه می‌مانند تا بر یک گروه فیلمسازی که دانتون را برای فیلمبرداری پروژه خود انتخاب کرده‌اند، نظارت کنند.

فیلم دانتون ابی: عصر جدید
مگی اسمیت و پنه‌لوپه ویلتون

الیزابت مک‌گاورن، بازیگر نقش لیدی گرانتام می‌گوید: «بخشی از داستان در جنوب فرانسه رخ می‌دهد. رفتن این شخصیت‌ها به یک کشور دیگر و محیطی آرام‌تر باعث می‌شود بعضی چیزها که پنهان بود، آشکار شود.»

میشل داکری اذعان می‌کند: «این که تولید فیلم سوم یک پیشنهاد جدی باشد تا حد زیادی به تقاضای بیرونی بستگی دارد و این که آیا تماشاگر همچنان می‌خواهد بیشتر آن را ببیند.»

روند ساخت دنباله «دانتون ابی» نیز به‌طور قابل توجهی متفاوت بود و در دوره همه‌گیری اتفاق افتاد؛ مثل خیلی چیزهای دیگر در چند سال گذشته، اولین جلسه روخوانی فیلمنامه «دانتون ابی: عصر جدید» به‌صورت آنلاین و با حضور تمام بازیگران برگزار شد. لورا کارمایکل تخمین می‌زند که احتمالاً ۵۰ نفر ازجمله دیم مگی اسمیت در آن گردهمایی مجازی حضور داشتند. کارمایکل مؤدبانه اشاره می‌کند اسمیت از این شیوه کار کردن اکراه داشت. «به نظر نمی‌رسید هیجان‌زده شده باشد.» در همین حال جوآن فراگت (آنا بیتس)، یکی دیگر از بازیگران فیلم از لحظه بامزه‌ای می‌گوید که اسمیت در حین کار سرش را روی میز گذاشت و از عصبانیت آه ‌کشید. فیلیس لوگان (خانم هیوز) اضافه می‌کند اسمیت در یک لحظه بلند شد و جلسه آنلاین را ترک کرد. «در پس‌زمینه صدای او را می‌شنیدیم که با یکی از دوستانش حرف می‌زد.»

فیلم دانتون ابی: عصر جدید

پیام‌هایی که بین بازیگران رد و بدل می‌شد، به هرج و مرج اضافه می‌کرد تا این که متوجه شدند یک نفر نوتیفیکیشن خود را خاموش نکرده است. فراگت با خنده می‌گوید: «ما دائم به راب (جیمز-کالیر، بازیگر نقش توماس بارو) پیام می‌دادیم و وقتی دیالوگ‌هایش را می‌گفت، لپ‌تاپ او دینگ صدا می‌داد. ما از قصد به او پیام می‌دادیم و حالت او طوری بود که انگار می‌گفت، “متأسفم، نمی‌توانم خاموشش کنم!”» خوانش فیلمنامه دوساعتی حدود سه ساعت و نیم طول کشید، چون به گفته کوین دویل (آقای مولزلی)، «در خیلی لحظه‌ها بازیگران باید پیام‌های خود را چک می‌کردند.»

آلن لیچ که نقش تام برانسون را بازی می‌کند، با مهربانی نتیجه‌گیری می‌کند نگاه‌های ملامت‌آمیز اسمیت در آن تماس از راه دور، احتمالاً به این دلیل بود که او فقط «می‌خواست با همه در اتاق باشد.»

داکری اضافه می‌کند: «او هیچ بخش را از قلم نینداخت. او همه دیالوگ‌ها را بلد است. او بسیار حرفه‌ای است و حتی در زوم هم توجه‌ها را به خودش جلب می‌کرد.»

فیلم دانتون ابی: عصر جدید

بااین‌حال پس از زیر سؤال رفتن سلامت زن ۸۰ ساله با بازی اسمیت در پایان فیلم اول، باید یک جانشین در نظر گرفته می‌شد – و جولین فلوز نویسنده/خالق مدتی است لیدی مری با بازی داکری را به‌طور جدی در نظر دارد.

فلوز می‌گوید به این خاطر است که لیدی مری می‌تواند زمان و سنت‌های در حال تغییر قرن بیستم را بپذیرد. «بنابراین، بله ما آن تحول را دنبال می‌کنیم و اگر آن را ادامه دادیم و فقط خدا می‌داند که این کار را خواهیم کرد یا نه آن‌وقت حتی فراتر هم خواهیم رفت.»

هیو دنسی می‌تواند بخشی از آن تغییر باشد. در فیلم جدید، جک باربر با بازی او یک کارگردان فیلم است که همراه با گای دکستر (دومینیک وست) و مرنا دالگلیش (لورا هادوک)، دو بازیگر خیالی معروف عصر خود، مسئولیت دارد در یک عصر جدید هالیوود را به دانتون بیاورد. دنسی با یادآوری توصیه کلیدی فلوز به او می‌گوید: «نگاه جک به این خانواده و تشکیلات و به‌ویژه خود خانه، احتمالاً تا حدی با بیشتر آدم‌هایی که از آنجا گذر کرده‌اند، متفاوت است و او از این روند متنفر نیست، آن را رد نمی‌کند، اما به‌هیچ‌وجه بیش‌ازحد مرعوب نمی‌شود. درواقع، او فقط می‌خواهد آن‌ها از سر راه کنار بروند تا بتواند کارهای روزانه‌اش را انجام دهد و من فکر می‌کنم این یک محرک جالب و کاملاً مفید برای کل داستان است.»

فیلم دانتون ابی: عصر جدید
لورا هادوک و مایکل فاکس

همان‌طور که دویل اشاره می‌کند، با توجه به نحوه شروع سریال، آینده روشن است. او به یاد می‌آورد: «جولین و تهیه‌کنندگان، برنامه‌‌ای سه‌ساله برای سریال داشتند؛ فقط سه فصل و هیچ‌کس انتظار مسیری را نداشت که بعداً طی شد.»

لوگان با خوشحالی برای مدت بیشتری به بازی در نقش خانم هیوز ادامه می‌دهد. او درباره موفقیت فرنچایز می‌گوید: «همیشه یک عنصر مرموز هست که واقعاً نمی‌دانید چیست.» فراگت ادامه می‌دهد: «این که نمی‌توانید روی چیزی خاص انگشت بگذارید، کمی جادویی است و خدا را شکر که دانتون این جادو را دارد.»

هیو بونه‌ویل که در اینجا به‌عنوان لرد گرانتام شناخته می‌شود (یا آقای براون از فیلم‌های «پدینگتون»؛ او می‌گوید: «فیلم سوم در دستور کار است، اما نه به این زودی‌ها.») به حمایت تماشاگران دانتون درمورد آینده این فرنچایز احترام می‌گذارد. «همه‌چیز به استقبال آن‌ها از فیلم جدید بستگی دارد، این که مردم با دیدن فیلم احساس راحتی کنند و ما واقعاً امیدواریم این اتفاق بیفتد.»

فیلم دانتون ابی: عصر جدید
آلن لیچ، تاپس میدلتون، لورا کارمایکل و هری هدن پیتن

بااین‌حال لیدی گرانتام کمتر خوش‌بین به نظر می‌رسد. مک‌گاورن می‌گوید: «شخصاً از این که “دانتون ابی” را فراتر از حد پیش ببریم متنفرم. واقعاً به این فیلم افتخار می‌کنم و برای من هنوز خاص و زنده است؛ یک رعشه واقعی، یک انرژی واقعی، یک لذت واقعی است که فقط تکرار ساختگی چیزی نیست؛ و شخصاً دوست دارم آن را آن‌قدر جلو ببریم که فقط چرخ‌هایی که می‌چرخد نباشد، اما این فقط نظر من هستم.»

درحالی‌که قطعاً بذر داستان‌های بیشتر کاشته شده است، برای همه تغییر احتمالی شخصیت‌هایشان قابل پذیرش نیست. بونه‌ویل با اشاره به نقش خود به‌عنوان پدر لیدی مری، با ‌خنده می‌گوید: «من مدام به جولین می‌گویم، “من هنوز زنده‌ام، می‌دانی؟” درمورد این ایده که مری همه‌چیز را اداره ‌کند، باید جولین را وادار می‌کردم یک بخش را بازنویسی و به این نکته اشاره کند که من هنوز نفس می‌کشم! اما البته ایده تسلط نسل جوان‌تر، یک موضوع ثابت است.»

مک‌گاورن در نقش مادر مری نیز یک حس ناتمام دارد. او می‌گوید: «در طول سال‌ها احساس کردم کورا شخصیتی نیست که به لحاظ تضاد فرهنگ آمریکایی و فرهنگ انگلیسی‌ خود خیلی بررسی شده باشد؛ درواقع همه‌چیزهایی که هنری جیمز و ایدث وارتون مجذوب آن بودند؛ تفاوت دو فرهنگ در آن زمان بررسی نشده است و فکر نمی‌کنم کسی هم علاقه خاصی به این کار داشت، اما فکر می‌کنم حالا کمی دیر شده است.»

فیلم دانتون ابی: عصر جدید
هیو بونه‌ویل و میشل داکری

شاید هم دیر نشده باشد. دویل که در «دانتون ابی: عصر جدید» استعدادهای نهفته آقای مولزلی با بازی او در همکاری با کارگردان هالیوود شکوفا می‌شود، می‌گوید: «فکر می‌کنم ما از آن نقطه‌ای که “دیگر کافی است” عبور کرده‌ایم، چون انگار هر سه سال یا چیزی همین حدود مردم واقعاً مشتاق داستان دیگری از “دانتون” هستند، چون حالا واقعاً این حس وجود دارد که یک خانواده از بازیگران دور هم جمع می‌شوند – و نه‌فقط بازیگران، بلکه گروه هم بازمی‌گردند و واقعاً احساس می‌شود که یک تجدید دیدار درست است.»

داکری اضافه می‌کند: «ما هر بار خداحافظی می‌کنیم – در پایان فصل ششم و بعد فیلم قبلی و حالا این فیلم. درواقع، این بار با این حس خداحافظی کردم که “بچه‌ها شما را می‌بینم!” خیلی احساساتی نشدم، چون احتمالاً دوباره همدیگر را خواهیم دید!»

منبع: هالیوود ریپورتر (ناتالی جیمیسون)

تماشای آنلاین فیلم دانتون ابی: عصر جدید در نماوا