مجله نماوا، یاسمن خلیلی‌فرد

«خاتون» عنوان سریالی عاشقانه تاریخی است که طی ماه‌های گذشته در د‌و نیم فصل از نماوا پخش شد.

تینا پاکروان در جدیدترین تجربه‌ی کارگردانی خود، سراغ موضوعی پیچیده رفت که نیازمند بررسی‌ها، تحقیقات و مطالعات تاریخی متعدد بود و آمیختن فراز و فرودهای تاریخی با یک داستان عاشقانه در آن مقطع پرآشوب و دوره‌ی حساس از تاریخ معاصر ایران بی‌شک سختی‌های بسیاری را به او تحمیل کرده است؛ سختی‌هایی که پاکروان با سربلندی از پس آن‌ها برآمده است.

سریال خاتون را می‌توان کامل‌ترین ساخته‌ی تینا پاکروان دانست که سر و گردنی بالاتر از آثار قبلی او قرار گرفته است.

علاوه بر جنبه‌ی محتوایی و داستان دقیق و درخشان سریال که خشت به خشت جلو می‌رود و تعلیق‌اش را قسمت به قسمت در بحرانی‌ترین نقطه‌ی درام به آستانه‌ی اوج می‌رساند، سریال به لحاظ فرم و اجرا نیز اثری باشکوه، حرفه‌ای و منظم است. به لحاظ بصری می‌توان از زوایای درست دوربین، قاب‌های دلنشین با اندازه‌های درست نما و طراحی بی‌‌عیب و نقص صحنه و لباسِ این سریال نام برد که از علل اصلی موفقیت آن به شمار می‌آیند.

همان طور که پیش‌تر نیز اشاره کردم، روایت به شکلی مرحله‌بندی‌شده جلو می‌رود و مسیر مهندسی‌شده و درخشانی که برای رسیدن از نقطه‌ی آغاز (آرامش نسبی) به تنش‌های متعدد و بهم‌ریختگی‌ها طی می‌کند در بازه‌ی زمانی سریال به ظرافت به بار می‌نشیند و در آن قسمتی از مجموعه، شاهد افت ریتم یا کندی ضرباهنگ هستیم.

طراحی و پرداختن به شخصیت‌ها در سریال خاتون در سطح باقی نمی‌ماند بلکه به لایه‌های زیرین نفوذ می‌کند. شخصیت‌ها دارای پیشینه‌اند. انگیزه‌ها، ترس‌ها، تصمیمات، دردها و شادی‌هایشان منشایی مشخص دارد. به همین جهت کنش‌ها و واکنش‌های این شخصیت‌ها در روند پیشروی داستان سریال هرگز توی ذوق نمی‌زند و در بستر رئالیستی اثر‌ به شکلی هوشمندانه موقعیت‌ها را به قصه تبدیل می‌کنند.

اشکان خطیبی در سریال خاتون

اهمیت حضور شخصیت‌های غیرمنفعل

«خاتون» سریالی است با شخصیت‌های فرعی متعدد که در کنار شخصیت‌های اصلی و مکمل به پیشبرد قصه کمک می‌کنند. حضور این شخصیت‌ها ممکن بود به کار‌ ضربه بزند، اما به این دلیل که هیچ‌یک از آن‌ها منفعل نیستند و بی‌شک کارکردی در روایت دارند مخاطب با آن‌ها ارتباط برقرار کرده و حضور آن‌ها را در داستان می‌پذیرد.

پانته‌آ پناهی‌ها در انتخاب بازیگرانِ سریال خاتون نقشی اساسی داشته و گزینه‌های انتخابی او برای بازی در سریال گزینه‌های به‌جا و درستی هستند.

اشکان خطیبی یکی از بهترین بازی‌های کارنامه‌ی بازیگری‌اش را در این سریال ارائه کرده است. شیرزاد با فراز و نشیب‌های پیچیده‌ی شخصیتی‌اش کاراکتری کامل و کم‌نقص است که با بازی درخشان خطیبی می‌تواند به یکی از به‌یادماندنی‌ترین کاراکترهای این سریال بدل شود.

هم‌چنین بازیگرانی چون مهران غفوریان، عاطفه رضوی، پانته‌آ پناهی‌ها، مهران مدیری، میرسعید مولویان، بابک حمیدیان، شبنم مقدمی و … انتخاب‌های مناسبی برای ایفای نقش‌های مکمل، اما مهم سریال بوده‌اند.

از دیگر امتیازات بزرگ «خاتون» موسیقی متن و تیتراژ آن است. تم تصنیف ماندگار استاد غلامحسین بنان به شکل موتیف‌وار در سریال تکرار می‌شود که چنین انتخابی یکی از متناسب‌ترین انتخاب‌ها برای سریالی‌ست که داستانش در آن مقطع زمانی سپری می‌شود.

در نهایت باید به پایان‌بندی ‌رئالیستی اثر اشاره کرد؛ این که کارگردان کوشیده است پایانی را برای اثر در نظر بگیرد که به دور از هرگونه ساده‌انگاری و یا خیا‌ل‌پردازی هم‌سو و هم‌بافت با کلیت اثر شکل گیرد.

تماشای آنلاین سریال خاتون در نماوا