مجله نماوا، ایلیا محمدی نیا

حال دیگر می‌توان گفت تماشاگر مجموعه‌های تلویزیونی با توجه به فراگیری آن و البته امتیاز بزرگ این رسانه عریض و طویل یعنی رایگان بودنشان به رغم تمام بگیر و ببندها و محدودیت‌ها دیگر رقیب مجموعه‌های در حال پخش در شبکه های خانگی محسوب نمی‌شوند چرا که مجموعه‌های خانگی از یک محل فعالیت کارگردانان با ذوقی شده که بنابر سلیقه شخصی دست‌اندرکاران تلویزیون امکان فعالیت در آن رسانه ندارند و از طرفی نگاه‌های گاه بسته و ایدئولوژی زده آنها امکان ساخت مجموعه‌هایی را از کارگردانان سلب کرده است که عملا تولیدشان در چارچوب همین قوانین گاه قابل نقد هیچ منع قانونی ندارد. بدیهی است که همین نگرش دگم امکان پخش مجموعه‌هایی همچون «قورباغه» به کارگردانی هومن سیدی، «روزی روزگاری مریخ» ساخته پیمان قاسم‌خانی و همچنین مجموعه‌های در حال پخش در پلتفرم نماوا همچون «آکتور» به کارگردانی نیما جاویدی و«مترجم» ساخته بهرام توکلی و.. را نمی‌دهد.چرایی این امر با دیدن این مجموعه‌ها و مجموعه‌های در حال پخش از صداوسیما به خوبی قابل دریافت است. با این مقدمه نگاهی کوتاه به سه مجموعه ایرانی در حال پخش در نماوا می‌اندازیم.

آکتور

نیما جاویدی پیش از ساخت نخستین مجموعه خود در شبکه نمایش خانگی، فیلم های «ملبورن» با بازی نگار جواهریان و پیمان معادی و بعدتربا فیلم موفق «سرخپوست» نشان داد کارگردانی است که فیلمنامه و جزییات آن در کنار کارگردانی برایش از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

«آکتور» داستان دوبازیگر ناشناخته تئاتر علی  با بازی نوید محمدزاده و مرتضی با بازی احمد مهران‌فراست که از راه اجرای بازیگری در موقعیت‌های واقعی با فیلمنامه‌ای از قبل طراحی شده به سفارش پیشنهاد دهنده کار کسب درآمد می‌کنند که هم بتوانند امورات زندگی خود را بگذرانند و هم شرایط اجرای نمایش خود در تماشاخانه استیجاری با عنوان «آکتور» را براساس نمایش‌نامه‌ی «بازرس» اثر آنتونی شِیفر نمایش‌نامه‌نویس و فیلم‌نامه‌نویسِ انگلیسی فراهم کنند.

بازیگران اصلی سریال «آکتور» نوید محمدزاده، احمد مهران‌فر، هستی مهدوی‌فر، هومن برق‌نورد، سها نیاستی، گلاره عباسی، هانیه توسلی، مهراوه شریفی‌نیا و فریده سپاه منصور هستند.

برای علاقه مندان به بازیگری شیوه بازی و نوع مواجهه دو بازیگر اصلی یعنی نوید محمدزاده و احمد مهران‌فرمی‌تواند کلاس جذابی برای درک بازیگری باشد.از دیگر نکات حائز اهمیت «آکتور» استفاده از از اصل غافلگیری درفیلمنامه و طراحی گریم چشم‌نواز آن است .

مترجم

دیگر مجموعه‌ای که به تازگی در نماوا نمایش آن شروع شده «مترجم» به نویسندگی و کارگردانی بهرام توکلی است. برای کسانی که با فیلم‌ها و نوشته‌های بهرام توکلی آشنا هستند «مترجم» یک اتفاق جذاب و دیدنی محسوب می‌شود که در آن نیاز است تماشاگر همانند غالب کارهای توکلی با مکث بیشتری به تصاویر و دیالوگ‌ها دقت کند تا به درک مناسبی از داستان و مجموعه برسد. «مترجم» از آن دست آثاری است که اصطلاحا «پاپ کورنی» محسوب نمی‌شود (اصطلاح پاپ کورنی به فیلم‌ها و سریال‌هایی اطلاق می‌شود که صرفا جنبه سرگرمی داشته و نیازی به فکر و مکث تماشاگر ندارد. همه چیز در آن محیا و آماده است و کافیست تماشاگر آن را ببیند).

«مترجم» زندگی مترجمی جوان را روایت می‌کند که ناخواسته پی به رازی بزرگ در خانواده خود می‌برد او در می‌یابد داستان زندگی خانوادگی‌اش آنگونه نبوده که او فکر می‌کرده…

صابر ابر، پانته‌آ پناهی‌ها، مهتاب ثروتی، مهرانه مهین‌ترابی، مجتبی پیرزاده، مارال بنی‌آدم، سولماز غنی، محمدرضا مالکی، شیدا خلیق‌، بازیگران این مجموعه معمایی هستند. نکته جالب در این مجموعه فضاسازی متفاوت از تهرانی است که می‌شناسم اما کمتر آن را دیده‌ایم.

سرگیجه

مجموعه «سرگیجه» به کارگردانی بهرنگ توفیقی برخلاف دو مجموعه «آکتور» و «مترجم» نخستین تجربه کارگردانش نیست. اگر نیما جاویدی و بهرام توکلی از سینما با نخستین اثر خود در حوزه ساخت سریال به نماوا آمدند توفیقی تجربه سال‌ها فعالیت در حوزه ساخت سریال را دارد و با کارگردانی مجموعه‌هایی همچون «انقلاب زیبا»، «آمین»، «پشت بام تهران»، «زیر پای مادر»، «افرا» و… از تلویزیون به بخش نمایش خانگی و نماوا آمد.

«سرگیجه» سریال معمایی است که در آن بازیگران شناخته شده‌ای همچون حامد بهداد، رعنا آزادی‌ور، هومن سیدی، هادی حجازی‌فر، پیام دهکردی، مهراوه شریفی‌نیا، علی عمرانی، ژرژ هاشم‌زاده، فرید سجادی حسینی، مریم شیرازی، شبنم مقدمی و… به ایفای نقش پرداخته‌اند.

شاید تفاوت عمده این سریال با دو مجموعه «آکتور» و «مترجم» روایت سهل‌تر داستان مجموعه است. (البته این سهل‌تر بودن نشانه دم دستی بودن و یا آسان بودن مجموعه «سرگیجه» نیست بلکه نوع مواجهه کارگردان و فیلمنامه‌نویس با موضوعی معمایی تفاوت اثر را با دو سریال ذکر شده در بالا را مشخص می‌کند).

به نظر می‌رسد این روزها تلویزیون با چالش‌های بسیاری برای جلب مخاطب روبه‌رو خواهد بود.و این شاید تلنگری باشد که در سیاست‌های دستوری و اعمال سلیقه‌های شخصی و جناحی‌اش تجدید نظر کند؛ البته شاید.

تماشای «آکتور»، «مترجم» و «سرگیجه» در نماوا