مجله نماوا: مخاطبان تلویزیون اسپانیا در سال ٢٠١٧ شاهد یک سریال جمع‌وجور به نام «لاکاسا دِ پاپِل» به معنای خانه‌ی اسکناس یا همان خانه‌ کاغذی بودند که شاید در آن زمان، هیچ‌کدام از اسپانیایی‌های دنبال‌کننده‌ی این سریال، یا حتی هیچ‌کدام از عوامل اثر، فکر نمی‌کردند روزی شهرت‌ سریال‌شان، این‌چنین از مرزهای اسپانیا عبور کند و توجه همه‌ی جهان را به‌خودش جلب کند.

نتفلیکس با ارزیابی فوق‌العاده‌ای که از پتانسیل‌های این سریال اسپانیایی داشت و حق پخش این سریال اسپانیایی را خرید، باعث شد موفقیت‌های جهانی این سریال آغاز شود؛ این‌بار با عنوانِ «مانی هایست» یا «سرقت پول»؛ عنوانی غیراسپانیایی و فراگیرتر از نام اولیه‌ی سریال.

آن‌چه داستان سریالی را که چهار فصل اول آن به نام خانه‌ی کاغذی در نماوا در دسترس است، از داستان‌های مشابه‌اش با موضوع سرقت متمایز می‌کند، نقشه‌ی اصلی تیم سارقان سریال است. در خانه‌ی کاغذی، تیم سارقان جای آن‌که مطابق کلیشه‌ها، به‌دنبال طرحی برای سرقت در کم‌ترین زمان ممکن و فرار از محل جرم باشند، باید چندین روز در محل سرقت بمانند و در همان‌جا زندگی کنند تا موعد فرار سر برسد. این طرح کلی قصه، مهم‌ترین امتیاز و وجه‌تمایز خانه‌ی کاغذی نسبت به آثار مشابه است. مغز متفکر این نقشه‌ی چندروزه‌ی عجیب، شخصیتی با نام مستعار «پروفسور» و با بازی «آلوارو مورته» است که بیرون از محل سرقت است و افراد گروهش را رهبری می‌کند.

اعضای گروه پروفسور، آدم‌های بخت‌برگشته‌ای هستند که برای فرار از واقعیت‌های زندگی‌شان، دل‌بسته‌ی نقشه‌ی پروفسور شده‌اند. «اورسولا کوربِرو» در نقش توکیو و «پدرو آلونسو» به نقش برلین، دوتن از شخصیت‌های بسیار محبوب تیم پروفسور را نزد تماشاگران‌ بازی می‌کنند.

پروفسور، همان کاراکتر «هوش برتر» است که در بیش‌تر آثار پلیسی و جنایی، ما را با خودش همراه می‌کند. چیزی که در خانه‌ی کاغذی، به تعلق خاطر مخاطبان به شخصیت هوش برتر می‌افزاید، ادعاهای عدالت‌خواهانه‌ی تیم سرقت سریال است. سارقینِ سریال محبوب آقای آلکس پینا، مدعی‌اند که وقتی به ضراب‌خانه‌ یا بانک اسپانیا دستبرد می‌زنند، منافع آدم‌های کم‌درآمد را هم درنظر می گیرند. همین رویکرد نقشه‌ی پروفسور و سریال، باعث شد تا ترانه‌ی ضد فاشیستی «بلا چائو» که درطول سریال پخش می‌شود، با توزیع این سریال، شهرت دوباره‌ای در سطح جهان پیدا کند.

تاکنون چهار فصل از مجموعه‌ی پرطرفدار خانه‌ی‌ کاغذی توزیع شده است که می‌توانید هر چهار فصل را با دوبله‌ی اختصاصی نماوا که به شهادت آمار پرطرفدارترین دوبله‌ی سریال در ایران است تماشا کنید.

شما می‌توانید فصل پنجم سریال خانه‌ی کاغذی را که تازه‌ترین فصل این سریال است و می‌تواند پرمخاطب‌ترین سریال تمام سال هم باشد، با زیرنویس فارسی و با فاصله‌ای کوتاه از پخش به‌صورت دوبله، روی سایت یا اپلیکیشن نماوا تماشا کنید.

متن: محمدحسین گودرزی
گفتار: گل‌بو فیوضی
تدوین: حسین اکبری

تماشای این سریال در نماوا