قدم بعدی پس از سریال شاهکار اداره The Office باید بهشت می‌بود. در مورد مایکل شور و گرگ دنیلز، نویسندگان این سریال کلاسیک، همین اتفاق نیز افتاد و هر دوی آن‌ها سراغ ساختن سریال‌هایی در زندگی پس از مرگ رفته‌اند.
شور وارد سریال جای خوب Good Place از شبکه‌ی ان‌بی‌سی شد که به بررسی و موشکافی «آن‌چه به یکدیگر مدیونیم» و ماهیت درستی و نادرستی می‌پردازد. اما دنیلز کمتر فلسفی شده و بیشتر هوشمندی و مضمون رمانتیک را در کمدی جدید خود به نام آپلود Upload که از آمازون پخش می‌شود (و سه و نیم ستاره از چهار ستاره دریافت کرده است) وارد کرده است، این سریال در مورد آینده‌ای است که در آن انسان‌ها ضمیر خودآگاه خود را پس از مرگ بر روی کامپیوترهایی آپلود می‌کنند.
این سریال هوشمندانه و اغلب خنده‌دار، سعی در انتقال این موضوع دارد که با توجه به مخلوقات فراوانی که توسط نوع انسان که پر از خطاست، آفریده شده‌اند؛ این بهشت مجازی هم آن‌چه که به نظر می‌رسد نیست.

همچنین بخوانید:
نقد و بررسی می دانم حقیقت دارد I Know This Much is True – زیباترین بازی حرفه‌‌ی کاری مارک رافلو

سریال آپلود

“افزونه‌ی زندگی دیجیتالی” یک سیستم سرمایه‌داری و تجاری‌سازی‌شده است که زمین تا آسمان با آن‌چه وعده می‌دهد تفاوت دارد. و هر از گاهی شهروندان مرده‌ی خود را تا سر حد جنون می‌برد.
آپلود Upload درباره‌ی نیتان براون (با بازی رابی امل در «فلش») است، یک برنامه‌نویس در لس آنجلس که بر روی نسخه‌ی توزیع‌شده‌ی خود از زندگی دیجیتالی پس از مرگ کار می‌کند تا آن‌را از چیزی که شرکت‌های بزرگ ارائه می‌دهند متمایز کند. درست پیش از آن‌که به نتیجه برسد، در یک تصادف ماشین مشکوک آسیب می‌بیند. دوست‌دختر ثروتمند او اینگرید (با بازی آلگرا ادواردز) با استفاده از کارت اعتباری خانواده‌اش مغز او را به لیک‌ویو آپلود می‌کند، بهترین بهترین‌ها و بهشتی طراحی شده بر اساس لژ شکار نیو اینگلند در پاییزی همیشگی.
نیتان در تطبیق یافتن با دنیایی که در آن گرسنه و تشنه است به مشکل بر می‌خورد، چون یک برنامه‌نویس روی زمین او را در این شرایط طراحی کرده است. نورا (با بازی اندی الو که نقش‌آفرینی برجسته‌ای در طول سریال از خود به نمایش می‌گذارد) فرشته‌ی او، و یا به عبارتی نماینده‌ی پشتیبانی از مشتریان مختص اوست که در روند عادت کردن کمکش می‌کند.

رابی امل - اندی الو

کار نورا این است که در مورد هزینه‌هایش به او مشاوره دهد، و او را وادار کند پول بیشتری از خانواده‌اش گرفته و صرف گلف و خوراکی‌های مجازی کند.
اما نورا و نیتان عاشق یکدیگر می‌شوند، حتی با وجودی‌که هرگز هر دو به صورت فیزیکی در یک مکان نبوده‌اند. نورا صدایی در سر او است و گاهی با استفاده از عینک‌های واقعیت مجازی در لیک‌ویو به دیدار او می‌رود. او همچنین تلاش می‌کند معمای اسرارآمیز به قتل رسیدن او را حل کند، و کشف کند که چرا پیش از “آپلود” شدنش تعدادی از خاطرات او پاک شده‌اند.
آپلود Upload زرق و برق کمتری نسبت به جای خوب دارد و هیولاهای بسیار کمتری در آن می‌بینیم، اما این بدان معناست نیست که کمتر ذهن مخاطب را به تفکر عمیق وا می‌دارد. همچنین در موقعیت عجیب و غریبی مانند بحران ویروس کرونا، دیدگاه منفی‌گرایانه‌ی دنیلز به بشریت موضوعیت بیشتری پیدا می‌کند.
هیچ‌چیز کامل و بی‌نقص نیست، اما ارتباط با افرادی که بیش از همه دوستشان داریم، کمک‌کننده است.
این مطلب برگرفته از نوشته‌ی کلی لاولر در وب‌سایت یو‌اس‌ای‌تودی بود.

سریال آپلود

حال به بررسی نظر سایر منتقدین می‌پردازیم:

ریچارد روپر Richard Roeper | شیکاگو سان-تایمز Chicago Sun-Times

این سریال شما را دیوانه خواهد کرد. علاوه بر «جای خوب» رگه‌هایی از قسمت “سان جونیپرو” سریال «بلک میرر»، «روح» که اثری فراطبیعی رمانتیک و اسرارآمیز است، و همچنین فیلم «دفاع از زندگی خود» از آلبرت بروکس دیده می‌شود. المان‌های سنگین زیادی در این سریال در حال بازی هستند، اما همگی آن‌ها با چیرگی قابل تحسینی مدیریت می‌شوند. حتی وقتی آپلود Upload جدی می‌شود، تنها یک سکانس با خنده‌دار شدن فاصله دارد.

رابرت لوید Robert Lloyd | لس آنجلس تایمز Los Angeles Times

اگر تنها دستاورد آپلود Upload را پرداختن به تاثیرات خودش بدانیم، قطعا می‌توان گفت که قطعات پازل را هوشمندانه و به شکلی رضایت‌بخش کنار یکدیگر چیده است؛ و اگر به سوالات فلسفی که رها کرده و مسائل عملی‌تری که انتخاب کرده و به آن‌ها می‌پردازد نگاه کنیم، می‌بینیم که مفاهیم سرراست‌تری را در ذهن داشته و پرورانده است عشق و شک.

متیو گیلبرت Matthew Gilbert | بوستون گلوب Boston Globe

آپلود Upload اثری از طبقه‌بندی منحصر به فرد خود است. من از دنیایی که دنیلز در سال ۲۰۳۳ به تصویر کشیده است حیرت کردم. ساختن سیتکامی که منسجم و متمایز باشد به اندازه‌ی کافی سخت است، اما دنیلز این کار را در حالی‌ انجام داده است که میان واقعیت‌های مختلف نیز جابجا می‌شود.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.