یادداشت دبرا فلدمن در سال ۲۰۱۲ با عنوان «غیر مومن: رد کردن جنجال‌برانگیز ریشه‌های حسیدی» مسیر مشابهی از مقاومت را ترسیم می‌کند. فلدمن که در بخش حسیدی‌نشین ویلیامزبرگ بزرگ شده است در سن ۱۹ سالگی در حالی‌که با اولین بچه‌اش حامله بود، از یک ازدواج اجباری فرار کرد و در آلمان ساکن شد. در حالی‌که برخی شرایط فرار فلدمن قدرت منحصر به فردی به آن می‌دهند، داستان فلدمن متعلق به سنتی در آستانه‌ی ظهور از طبیعت سرکوب‌گرانه‌ی جوامع افراطی یهودی است، و همچنین مردمانی که با انگیزه و امید رهایی تقلا می‌کنند. این مینی سریال چهار قسمتی برگرفته از کتاب فلدمن به همان نام غیر مومن Unorthodox است که با نگاهی جدید به بررسی این دوراهی می‌پردازد.
در یک سطح، غیر مومن Unorthodox در همان جهان یاغی دینی روایت می‌شود که اخیرا در سینما مورد توجه قرار گرفته است، از درام «نافرمانی» گرفته تا درام پدر و پسری «مناشه» که در ویلیامزبرگ روایت می‌شود — و مانند غیر مومن Unorthodox بیشتر آن به زبان ییدیش است. با این حال، کارگردان ماریا شریدر و سازنده‌ی آن آنا وینگر این قالب آشنا را به یک مجموعه‌ی هیجان‌انگیز تبدیل کرده‌اند که پر است از تقلای یک زن جوان در جستجوی هویت فردی خود، و تلاش‌های عصبی‌کننده‌ی مردانی که سعی دارند سد راه او شوند.

همچنین بخوانید:
نقد فصل اول نقشه علیه آمریکا The Plot Against America – این سریال جدید اچ‌بی‌او بسیار تیزبینانه و به موقع است

غیر مومن

غیر مومن Unorthodox با بازی درخشان شیرا حاس ترکیبی است از یک درام دوران بلوغ و داستان یک تلاش سخت برای بقا. همان‌طور که در کتاب فلدمن ماجرای استی آمده است، حاس هم داستانی عمیق را با احساساتی که در میان دو دنیا گیر کرده‌اند به تصویر می‌کشد: در شروع داستان او را می‌بینیم که یواشکی از مراسم شبات جیم می‌زند بدون آن‌که بداند شوهر جدیدش یانکی (با بازی آمیت راهاو) یک جوان لاغراندام حسید از حاملگی همسرش بی‌اطلاع است. وقتی استی به برلین می‌رسد شروع به کشف جنبه‌های مبهم زندگی جدید سکولار خود می‌کند. او به دنبال شرکت در آزمون دانشکده موسیقی برلین است، و در همین بین سبک سنگین می‌کند که آیا به مادرش — که خود یک فراری دیگر است — در مورد رسیدنش به برلین اطلاع بدهد یا نه.
غیر مومن Unorthodox در طول چهار قسمت یک ساعته که با سرعت مناسب پیش می‌روند، میان تجربه‌های بی‌ثبات استی در دنیای جسورانه‌ی جدید و تلاش‌های یانکی و پسرعمویش موشه (با بازی جف ویلبوش) برای گرفتن رد او تعادل برقرار می‌کند، و همچنین فلش‌بک‌هایی به عروسی ناراحت‌کننده‌ای دارد که به تصمیم استی سرعت بخشید.

شیرا هاس

چند آشکارسازی بزرگ در مورد ماهیت این پروسه وجود دارد، اما داستان به آرامی تنش فزاینده‌ای را حول آن‌چه وجود دارد می‌سازد: گذشته از معلم پیانویی که با او — در خلال کمک به پدر الکلی‌اش برای گرفتن کرایه خانه — آشنا شده است، استی هیچ تجربه‌ای با دنیای بیرون از جامعه‌ی حسیدی خود ندارد، و حاس این پروسه را مانند حلزونی که به آرامی از صدف ظریف خود بیرون می‌خزد به نمایش درآورده است.
غیر مومن Unorthodox در طول نمایش خود تار و پودی احساسی در هم می‌تند که در صحنه‌های پایانی خود به اوج می‌رسد، که در آن‌ها آن‌چه که در میان است اهمیت کمتری دارد تا تصمیم‌هایی که هر شخصیت می‌گیرد و در مسیر خود پیش می‌رود. با این حال اگر درخشش حاس در محوریت تقریبا تمام صحنه‌ها نمی‌بود، هیچ‌کدام از آن موقعیت‌ها نمی‌توانست درست در جای خود قرار بگیرد. این بازیگر ۲۴ ساله تک تک لحظاتی که در صحنه حضور دارد را رهبری می‌کند. او ماجراجویی است که در عین حال هم کنجکاو و هم ترسیده است.
این مطلب برگرفته از نوشته‌ی اریک کوهن در وب‌سایت ایندی‌وایر بود.

حال به بررسی نظر سایر منتقدین می‌پردازیم:

آرون بارنهارت Aaron Barnhart | پرایم‌تایمر Primetimer

غیر مومن

غیر مومن Unorthodox سریال گیرایی است. حین تماشای آن احساس می‌کنید با مستندی از یک زن روبرو هستید که در زمان بلوغ خود از جامعه‌ای مذهبی، افراطی و سرکوب‌گر فرار می‌کند که تمام زندگی‌اش در آن شکل گرفته است. و دلیل مهم جذابیت آن نقش‌آفرینی بی‌نظیر شیرا حاس است.

جن چنی Jen Chaney | نیویورک مگزین (والچر) New York Magazine (Vulture)

اطلاعات مربوط به گذشته‌ی استی آهسته آهسته در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد. این رویکرد یکی از عواملی است که غیر مومن Unorthodox را جذاب می‌کند. این سریال هم یک واکاوی شخصیتی است، و همچنین وقتی یانکی و پسرعمویش موشه به دنبال استی در آلمان می‌روند، تبدیل به سریالی شبه ماجرایی می‌شود. حاس نقش‌آفرینی ماندگار و فوق‌العاده‌ای از خود به جای می‌گذارد.

هنک استوور Hank Stuever | واشینگتن پست Washington Post

آن‌چه در مورد این درام چهار قسمتی خوش‌ساخت نتفلیکس ساخته‌ی آنا وینگر و الکسا کارولینسکی (و کارگردانی ماریا شریدر) بیش از بقیه به چشم می‌آید، ساختار داستانی آن است که کنجکاوی مخاطب را بر می‌انگیزد و در قالب فلش‌بک هم به سنت‌های حسیدی و هم به دست ردی که استی به سینه‌ی آن می‌زند رنگ و بوی آشنا می‌دهد. مخاطب نمی‌تواند از پای سریال غیر مومن Unorthodox تکان بخورد و ذهنش مدام درگیر این است که در قدم بعدی چه اتفاقی خواهد افتاد، به همین سبب انتخاب مناسبی برای گذران وقت در خانه است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.