در این لیست، به فیلم‌هایی نگاه کرده‌ایم که به صورت تضمینی خنده را بر لب شما خواهند آورد و احساس شادی را به شما القا می‌کند. با اینکه سعی خودمان را کرده‌ایم تا این اتفاق نیفتد، ولی ممکن است داستان برخی از این فیلم‌ها تا حدی لو بروند. این نکته را به یاد داشته باشید که از آن جایی که عموما فیلم‌های انیمیشنی احساس خوبی به مخاطب می‌دهند، ما به طور کلی در این فهرست از این فیلم‌ها یاد نکرده‌ایم.

همچنین بخوانید:
بررسی ۳۵ فیلم‌ بازی های ویدئویی تاریخ سینما

۲۰- The Sandlot ۱۹۹۳

The Sandlot

سینمای اوایل دهه ۹۰ دوران خوبی برای بچه‌ها بود. نظر منتقدین هر چه باشد، ما همیشه طرفدار The Little Rascals و Little Giants خواهیم بود. اما وقتی بخواهیم از کلاسیک‌های کودکی آن دهه بگوییم، اولین فیلمی که به ذهن می‌رسد The Sandlot است. داستان فیلم که در تابستان ۱۹۶۲ روایت می‌شود، در مورد گروهی از پسران جوان کالیفرنیایی است که علاقه‌ی زیادی به بیسبال دارند. The Sandlot که فیلمی نوستالژیک و دوست‌داشتنی است، از آن فیلم‌‌هایی است که شما را به یاد کودکی‌تان می‌اندازد. این فیلم داستان شیطنت‌های کودکی، کار گروهی و ارزش دوستی است، و از همه مهم‌تر اینکه فیلمی بی‌‌نهایت تماشایی است.

۱۹- About a Boy ۲۰۰۲

درباره یک پسر

این فیلم که اقتباسی از رمان محبوب نیک هورن‌بای است، داستان ویل فریمن بی‌ملاحظه و نابالغ را دنبال می‌کند. هیو گرانت در نقش نیک بازی بی‌نظیری از خودش به یادگار گذشته است.وقتی او دوستی عجیبی را با مارکوس ۱۲ ساله شروع می‌کند، چیزهای زیادی در مورد مسئولیت‌پذیری یاد می‌گیرد. در همین حین، ویل به یک الگو برای مارکوس تبدیل می‌شود و در زندگی به نسبت ناپایدار مارکوس، به نقطه‌ی اتکایی تبدیل می‌شود. فیلم به زیبایی لحظات طنز و درام را با هم تلفیق کرده و ثابت می‌کند که دوستی در همه شکل و سایز پیدا می‌شود.

۱۸- The Intouchables ۲۰۱۱

دست‌نیافتنی‌ها - کمدی

این فیلم فرانسوی کمدی سال ۲۰۱۱ انتخاب مناسبی برای کسانی است که نیاز دارند وجه مثبت اتفاقات زندگی را نیز ببینند. این فیلم که بر اساس داستانی واقعی ساخته شده است، رابطه‌ی میان یک میلیونر معلول، فیلیپ، و پرستار او دریس که پیش از این در زندان بوده است را روایت می‌کند. با این که این دو مرد ترکیبی غیرمعمول به نظر می‌رسند، اما زمانی که در کنار یکدیگر صرف می‌کنند در نهایت به دوستی قوی می‌انجامد. دوستی که در عین حال تفاوت‌های زیاد این دو فرد را نیز به خوبی نشان می‌دهد. یکی از موفقیت‌های این فیلم این است که در حین پرداختن به موضوعاتی حساس، کمدی نیز باشد. از روی این فیلم در سال ۲۰۱۹ اقتباسی به نام «قسمت بالایی» با بازی برایان کرانستون و کوین هارت ساخته شد. البته این فیلم هم درست مانند خیلی از اقتباس‌هایی که از روی فیلم‌های موفق بین‌المللی ساخته می‌شوند، در مقابل «دست‌نیافتنی‌ها» حرفی برای گفتن ندارد.

۱۷- Rudy ۱۹۹۳

رودی

این فیلم برای تمام کسانی که فکر می‌کنند به اندازه‌ی کافی خوب نیستند، به خصوص در زمینه‌ی ورزش، ساخته شده است. این فیلم بیوگرافی با بازی شان ‌آستین داستان الهام‌بخش دنیل روتیگر را روایت می‌کند. رودی با این که قد کوتاهی دارد و به نسبت هیکل ورزشکاری ندارد، اما هدفی بزرگ را دنبال می‌کند: اینکه در تیم فوتبال دانشگاه نوتردام بازی کند. با وجود تمام مشکلات، علاقه‌ی شدید او را به سمت رویایش سوق می‌دهد. با اینکه «رودی» یک فیلم ورزشی است، نشان می‌دهد چطور یک فرد می‌تواند با تعهد و فدا کردن خودش برای یک هدف، به آن چیزی که می‌خواهد دست پیدا کند.

۱۶- Little Miss Sunshine ۲۰۰۶

میس سان شاین کوچولو

معمولا تماشای فیلمی در مورد خانواده‌ای که با هم کنار نمی‌آیند، ناراحت‌کننده است. اما در مورد «میس سان شاین کوچولو»، به هیچ وجه اینطور نیست. فیلم داستان خانواده‌ی هور، که شامل یک مادر خسته، برادرش که قصد خودکشی دارد، همسر خودشیفته‌اش، پدر بددهنش و دو فرزند او دواین و الیو را دنبال می‌کند. وقتی این خانواده متوجه می‌شود که الیو در مسابقه‌ی زیبایی «میس سان‌شاین کوچولو» شرکت داده شده است، سوار ماشین شده و تلاش می‌کنند به موقع به این مسابقه برسند. فیلم تلاش می‌کند نشان دهد اینکه خودمان باشیم تا چه حد اهمیت دارد. فیلم هم‌چنین نشان می‌دهد خانواده تا چه حد مهم است، حتی اگر اعضای خانواده تمام مدت با هم کنار نیایند.

۱۵- Cool Runnings ۱۹۹۳

رقابت سرد

دومین فیلم ورزشی که به لیست ما راه پیدا کرده است، «رقابت سرد» است. این فیلم داستان اولین تیم بابسلد جامائیکا را روایت می‌کند. جان کندی در نقش ایرو بلیتزر، مربی که قبول می‌کند چند دونده را به ورزش بابسلد بیاورد، جلوی دوربین رفته است، مربی‌ای که روش‌های نسبتا عجیبی برای مربی‌گری دارد. فیلم داستان کلاسیک داوود و جالوت است (که فرد ضعیف‌تر به طرز معجزه‌آسایی از فرد قوی‌تر می‌برد) و تیم جامائیکایی به وضوح تیم ضعیف داستان است. آخر داستان را لو نمی‌دهیم، اما مطمئن باشید کاملا واقعی و تماشایی است. این فیلم برای کسانی مناسب است که روزی رویای آن‌ها به سخره گرفته شده است. «رقابت سرد» نشان می‌دهد چطور تلاش کردن در نهایت نتیجه می‌دهد.

۱۴- Billy Elliot ۲۰۰۰

بیلی الیوت

چه کسی فکرش را می‌کرد داستان یک پسر بریتانیایی جوان از طبقه‌ی کارگر که دوست دارد باله یاد بگیرد تا این حد برای مخاطبان سرتاسر دنیا جذاب باشد؟ داستان فیلم در دوران اعتصاب معدنچیان در اوایل دهه‌ی ۸۰ میلادی روایت می‌شود و داستان بیلی الیوت را که به دنبال علاقه‌اش برای باله می‌رود را روایت می‌کند. با توجه به اوضاع آن سال‌ها و طبقه‌ی اجتماعی که الیوت از آن آمده بود، او بارها مسخره می‌شود و هم‌چنین با مخالفت شدید پدرش مواجه می‌شود. اما همان‌طور که این فیلم به ما یادآوری می‌کند، با وجود تمام سختی‌ها و مشکلات، هیچ چیز نمی‌تواند میان یک فرد و آرزوهایش بیاید. جیمی بل جوان برای بازی در نقش بیلی تحسین شد و فیلم نظر منتقدین را به خود جلب کرد.

۱۳- Jerry Maguire ۱۹۹۶

تام کروز - اسکار - جایزه

یک درام کمدی در مورد یک مدیر ورزشی ممکن است اولین گزینه برای فیلمی که قرار است حال شما را خوب کند به نظر نیاید. اما بازی تام کروز آنقدر قوی است که نمی‌توانید در برابر جذب شخصیت اصلی این داستان شدن مقاومت کنید. با اینکه جری فردی مغرور است و می‌تواند خیلی سریع افراد قانع کند، اما بسیار خوش‌قلب است. بازی بی‌نظیر رنه زلوگر و کوبا گودینگ جونیور نیز به القای حس خوب این فیلم به مخاطب، کمک بزرگی کرده‌اند. این فیلم مخصوص کسانی است که آرزو دارند کاری که آن‌ را دوست ندارند را رها کرده و کسب و کار خودشان را شروع کنند.

۱۲- Love Actually ۲۰۰۳

درواقع عشق - کمدی رمانتیک

با اینکه بیشتر فیلم‌های این لیست یک پیام واضح و روحیه‌بخش دارند، «در واقع عشق» برای همه‌ی سلیقه‌ها و افراد، پیامی به خصوص دارد. اهمیت خانواده، روابط و دوستی در این کلاسیک به زیبایی به نمایش درآمده است. از میان بازیگران خیره‌کننده‌ی این فیلم می‌توان به هیو گرانت، کالین فرث، اما تامپسون، کیرا نایتلی، لیام نیسون و زنده‌یاد آلن ریکمن اشاره کرد. این فیلم بهترین کمدی رمانتیکی است که می‌تواند غم و غصه‌ها را از یاد شما ببرد. آیا می‌توانید در برابر هیو گرانت در نقش نخست‌ وزیری که در حال پایین آمدن از پله‌ها با شعر Jump (For My Love) می‌رقصد، مقاومت کنید؟

۱۱- Mean Girls ۲۰۰۴

دختران بدجنس مدرسه

«دختران بدجنس» از آن فیلم‌هایی است که هیچ وقت قدیمی نمی‌شوند. فیلم داستان سیدی هرون را که بعد از ۱۲ سال درس خواندن از خانه در خارج از کشور، تلاش می‌کند خودش را با محیط دبیرستان وفق دهد، دنبال می‌‌کند. او از دوستی با دوستان جدیدش جنیس و ایان و گروهی از دخترها درس‌های زیادی یاد می‌گیرد. تینا فی فیلم‌نامه‌ی این فیلم را نوشته است و رد قلم او در سرتاسر این فیلم به وضوح قابل تشخیص است. علاوه بر این پیام‌هایی در مورد نحوه‌ی رفتار ما با دیگران در این فیلم به چشم می‌خورد. این فیلم از همان ابتدا تا انتها، به شدت تماشایی است.

۱۰- Paddington 2 ۲۰۱۷

پدینگتون 2

با اینکه قرار گذاشتیم فیلم‌های انیمیشنی را در این لیست نیاوریم، اما چیزی از فیلم‌های لایو-اکشن با خرس‌هایی که با جلوه‌‌های ويژه‌ی تصویری درست شده‌اند نگفتیم. اولین فیلم «پدینگتون» که در سال ۲۰۱۴ بر روی پرده رفت دل خیلی‌ها را برد. اما در دنباله‌ی این فیلم، فیلم‌سازان توانسته‌اند فرمول فیلم قبلی را از تمام جهات بهبود ببخشند. پدینگتون در این فیلم خودش را در مخمصه‌هایی پیچیده‌تر می‌اندازد و با وجود دید مثبتش به زندگی، دل خیلی‌ها را از آن خود می‌کند. این فیلم، که گاهی اوقات نیز اشک را به چشم شما می‌آورد، به مخاطب یادآوری می‌کند با دید مثبت به افراد نگاه کرده و در مهربان بودن با دیگران خساست به خرج ندهد. این فیلم واقعا دوست‌داشتنی است.

۹- Life is Beautiful ۱۹۹۷

زندگی زیباست

فیلمی که در دوران جنگ جهانی دوم و در یک اردوگاه کار اجباری روایت می‌شود می‌تواند به مخاطب حس خوبی بدهد؟ با اینکه ایده‌ی دور از ذهنی به نظر می‌رسد، اما جادویی است که «زندگی زیباست» روبرتو بنینی موفق شده است جلوی دوربین ببرد. فیلم داستان گویدو اورفیس یک مرد ایتالیایی یهودی را روایت می‌کند که بعد از دستگیری توسط نازی‌ها برای بالا نگه داشتن روحیه‌ی پسر کوچکش از قدرت تخیل استفاده می‌کند. با اینکه فیلم از جنایت‌های هولوکاست نیز گفته است، اما توانسته است در تاریک‌ترین لحظات نیز زیبایی، عشق و لذت را پیدا کند.

۸- Amélie ۲۰۰۱

املی

گاهی اوقات تنها چیزی که می‌تواند شما را سرحال بیاورد فیلمی با تصاویری دیدنی و کادرهایی زیبا است، دقیقا همان چیزی که در «آملی» پیدا خواهید کرد. داستان این فیلم که در پاریس روایت می‌شود، داستان آملی پولن، یک دختر تنهای عاشق است که تصمیم می‌گیرد تا جایی که می‌‌تواند با کمک کردن به بقیه، آن‌ها را خوشحال کند. آملی، با بازی بی‌نظیر اودره توتو موفق می‌شود آدم‌های اطرافش را خوشحال کند و در نهایت خودش نیز عاشق می‌شود. تماشای این فیلم به کسانی که احساس تنهایی می‌کنند، پیشنهاد می‌شود. یادمان نرود وقتی صحبت از فیلم‌‌های عاشقانه می‌شود، فرانسوی‌ها حرف اول را می‌زنند.

۷- Mrs. Doubtfire ۱۹۹۳

خانم داوت‌فایر - آشپزی

رابین ویلیامز در نقش یک زن اسکاتلندی پیر؟ این ایده مطمئنا همه را سر شوق می‌آورد. ویلیامز در نقش دنیل هیلارد، یک پدر فداکار اما بی‌مسئولیت جلوی دوربین رفته است. بعد از اینکه از همسرش طلاق می‌گیرد، خودش را به شکل یک پرستار بچه در می‌آورد تا بتواند با بچه‌‌هایش وقت بگذراند. به هر حال باید به خاطر پشتکار و اراده‌اش او را تحسین کنیم. این فیلم یک اسکار و دو گلدن گلوب را از آن خود کرد و در فهرست ۱۰۰ فیلم ۱۰۰ خنده‌ی بنیاد فیلم آمریکا قرار گرفت. بازی ویلیامز بسیار خنده‌دار و تماشایی است. این فیلم نشان می‌دهد با وجود تمام فاصله‌ها، عشق و خانواده، در نهایت بر همه چیز فائق می‌آیند.

۶- Field of Dreams ۱۹۸۹

سرزمین رویاها

«سرزمین رویاها» که احتمالا توسط افرادی که علاقه‌ی چندانی به بسکتبال نداشتند نادیده گرفته شده است، اتفاقا برای طیف گسترده‌ای از مخاطبان الهام‌بخش خواهد بود. کوین کاستنر در نقش ری کینسلا، کشاورزی که بعد از اینکه صداهایی مرموزی این ایده را در سرش می‌اندازند، زمین کشاورزی‌اش را به یک زمین بسکتبال تبدیل می‌کند. فیلم به روابط پدر-پسر می‌پردازد و نگاهی هم به برخورد ما با موقعیت‌های از دست‌ رفته می‌اندازد. اما این فیلم بیشتر از همه، در مورد دنبال کردن رویاهاست. این فیلم به ما یاد می‌دهد به قلب‌مان گوش کنیم.

۵- Back to the Future ۱۹۸۵

بازگشت به آینده - سفر در زمان مدرسه فیلم

«بازگشت به آینده» که یک فیلم کلاسیک علمی‌-تخیلی لطیف است، به معنای واقعی کلمه یک فیلم خاص است. همه‌ی افراد می‌توانند با این فیلم بخندند و داستان آن به حدی پیچیده هست که هم بتواند بزرگ‌ترها را جذب خود کند و در عین حال بچه‌‌ها نیز از تماشای آن خسته نشوند. تا به حالی هیچ زوجی به اندازه‌‌ی دکتر براون و مارتی‌مک‌فلای تماشایی نبوده‌اند. به خاطر کارگردانی و فیلم‌نامه‌ی رابرت زمکیس، با اینکه روایت این فیلم سرعت تندی دارد اما در عین حال لحظاتی را نیز صرف خنداندن مخاطب می‌کند. «بازگشت به آینده» به طور قطع خنده را بر روی لب شما خواهد آورد.

۴- Groundhog Day ۱۹۹۳

روز گراندهاگ مدرسه فیلم

اگر در یک روز گیر کرده بودید و دائم مجبور به تکرار همان روز بودید، چه کار می‌کردید؟ دزدی می‌کردید؟ افراد را گول می‌زنید؟ یک زبان دیگر یاد می‌گرفتید؟ فیل کانر که در حلقه‌ای پایان‌ناپذیر از روز دوم فوریه گیر افتاده بود، تمام این انتخاب‌ها را پیش روی خود داشت. بیل موری و اندی مک‌داول در این فیلم بازی خارق‌العاده‌ای را به یادگار گذاشته‌اند. «روز گراندهاگ» فیلمی شوخ‌طبع و در عین حال دلنشین، خنده‌دار و در عین حال فیلسوفانه است، فیلمی کم‌نظیر که هیچ‌وقت تکراری نمی‌شود.

۳- The Princess Bride ۱۹۸۷

عروس شاهزاده فانتزی

این فیلم سال ۱۹۸۷ یک شاهکار کمدی تخیلی است. این فیلم به کارگردانی راب رینر و بازی کری الوز و رابین رایت داستان یک کشاورز فروتن و تلاشش برای نجات پرنسس باترکاپ، عشق زندگی‌اش را روایت می‌کند. با اینکه در زمان اکرانش فروشی معمولی داشت، در پخش خانگی موفق بود و در سال ۲۰۱۶ در فهرست ملی ثبت فیلم نیز آمد. این فیلم دیالوگ‌ها و مکالماتی فراموش‌نشدنی و نبردهای با شمشیر به یادماندنی در خود دارد و در عین حال کاملا دوست‌داشتنی است. امکان ندارند حین تماشای این فیلم لبخند نزنید.

۲- Forrest Gump ۱۹۹۴

فیلم سینمایی فارست گامپ دوست متنفر

دو فیلم در ۵ فیلم برتر ما؟ کارگردان رابرت زمکی به وضوح می‌داند چطور حس خوبی به مخاطب بدهد. وقتی که می‌خواهید این فیلم را تماشا کنید، از قبل می‌دانید چه چیزی در انتظار شماست. مهم نیست هر چند بار که دیده باشید، مطمئن باشید که قرار است بخندید، گریه کنید و به چیزهایی که در زندگی مهم است فکر کنید. با اینکه فارست گامپ ممکن است کمی کند باشد، اما قلبی از طلا و اراده‌ای غیرقابل‌ شکست دارد. او کاری که درست است را انجام می‌دهد، هر چیزی که به ذهنش می‌رسد را بر زبان می‌آورد و بسیار مهربان است. و از آن‌جایی که داستان فیلم به ما یادآوری می‌کند، حتی فروتن‌ترین افراد نیز می‌توانند کارهایی بزرگ کرده و حتی تاریخ را عوض کنند.

۱- It’s a Wonderful Life ۱۹۴۶

چه زندگی شگفت‌انگیزی

هیچ چیز به اندازه‌ی یک سفر نوستالژیک به دوران طلایی سینمای هالیوود نمی‌تواند بر لب شما خنده بیاورد. با اینکه «آواز در باران» سال ۱۹۵۲ نیز می‌تواند انتخاب خوبی باشد، اما بهترین فیلمی که به مخاطب حس خوبی می‌دهد «چه زندگی شگفت‌انگیزی» است. پیام فیلم را می‌توان از اسمش حدس زد. جورج بیلی بعد از اینکه ۸۰۰۰ دلار از پول‌هایش را از دست داد، آرزو کرد هیچ‌گاه به دنیا نیامده بود. اما فرشته‌ی نگهبانش کلارنس به او نشان می‌دهد که اگر جورج به دنیا نیامده بود دنیا چه شکلی می‌بود و اینکه زندگی او چطور زندگی دیگران را تحت تاثیر قرار داده است. حال و هوای اصلی این فیلم در مورد اهمیت دوستی است، همانطور که کلارنس در انتهای فیلم به جورج می‌گوید: “ کسی که یک دوست دارد، هیچ گاه شکست نمی‌خورد.”
این مطلب برگرفته از ویدئویی در سایت watchmojo.com به قلم مایکل ویناندز است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.