پیش از اکران فیلم شبکه اجتماعی Social Network بسیاری از طرفداران کارگردان دیوید فینچر و فیلم‌نامه‌نویس آرون سورکین، از شنیدن خبر ساخت فیلمی در مورد فیسبوک توسط این دو هنرمند تعجب کردند.
چرا باید کارگردانی که فیلم‌های فوق‌العاده‌ای مانند باشگاه مبارزه و هفت را در کارنامه هنری خود دارد، فیلمی در مورد وبسایتی بسازد که برای لایک‌هایش معروف است.
اما فینچر با فیلم‌نامه فوق‌العاده‌ای از سورکین توانست داستانی جذاب، سرگرم‌کننده با بازی‌های تماشایی بسازد که نامزد ۸ جایزه اسکار، از جمله اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر نقش اول مرد (برای جسی آیزنبرگ) شد. در نهایت این فیلم برنده سه جایزه اسکار شد: اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی، اسکار بهترین موسیقی اورجینال فیلم و بهترین ویرایش فیلم.
در این‌جا به مناسبت دهمین سالگرد اکران شبکه اجتماعی Social Network فیلمی که راه موفقیت را برای بازیگران جوانی از جمله جسی آیزنبرگ، اندرو گارفیلد، آرمی همر و رونی مارا باز کرد، چند نکته جالب را آورده‌ایم:

همچنین بخوانید:
رتبه‌بندی فیلم‌های دیوید فینچر

۹- اولین صحنه فیلم، ۹۹ بار فیلم‌برداری شد

رونی مارا و جسی آیزنبرگ شبکه اجتماعی Social Network

در صحنه آغازین فیلم، مارک زاکربرگ (آیزنبرگ) رابطه خود را با دوست‌دخترش اریکا آلبرایت (با بازی مارا) بهم می‌زند. اتفاقی که در نهایت باعث به وجود آمدن فیسبوک می‌شود.
با این‌که شخصیت اریکا شخصیتی ساختگی است، اما این صحنه برای معرفی شخصیت زاکربرگ مهم و حیاتی است و برای رسیدن به بهترین نتیجه، این صحنه ۹۹ بار فیلم‌برداری شد.
مارا در مورد فیلم‌برداری این صحنه در مصاحبه‌ای گفت: “با خودم می‌گفتم امکان ندارد بتوانیم این دیالوگ‌ها را بارها تکرار کنیم، اما هر برداشت حس متفاوتی داشت. دیوید دقیقا می‌دانست دنبال چه چیزی است و به ما راهنمایی‌های بسیار خوبی می‌کرد. من و جسی سعی می‌کردیم در هر برداشت بهترین خود را به نمایش بگذاریم.”

۸- شایا لباف در نقش زاکربرگ

شایا لباف در نقش زاکربرگ

فرقی نمی‌کند طرفدار جسی آیزنبرگ باشید یا نه، همه در مورد بازی فوق‌العاده او در «شبکه اجتماعی» هم‌عقیده هستند. اگر شبکه اجتماعی Social Network هم‌زمان با «سخنرانی پادشاه» با بازی کالین فرث اکران نمی‌شد، آیزنبرگ شانس بردن جایزه اسکار را داشت. با این‌حال این فیلم نقطه عطفی در زندگی حرفه‌ای آیزنبرگ به شمار می‌رود و نمی‌توان بازیگر دیگری را در این نقش تصور کرد. با این‌حال او تنها انتخاب برای بازی در این نقش نبود.
این نقش قبل از آیزنبرگ به شایا لباف پیشنهاد شده بود، اما او این پیشنهاد را قبول نکرد. چرا که لباف در آن زمان مشغول بازی در فیلم‌های «ترنسفورمز» و «ایندیانا جونز و قلمرو جمجمه بلورین» بود.

۷- جونا هیل در نقش شان پارکر

جونا هیل

وقتی نام جاستین تیمبرلیک برای بازی در نقش شان پارکر اعلام شد، بسیاری باور داشتند تنها دلیل این انتخاب استفاده از نام تیمبرلیک برای این فیلم است. اما او بازی تماشایی از خود به نمایش گذاشت و نامزد دریافت جایزه اسکار برای بهترین بازیگر مرد نقش مکمل شد.
اما در ابتدا استودیو مشتاق بود که جونا هیل را برای بازی در این نقش انتخاب کند. اما فینچر از این انتخاب راضی نبود و در نهایت این نقش به تیمبرلیک رسید.
البته هیل نیز یک سال پس از اکران شبکه اجتماعی Social Network با فیلم موفق «مانیبال» اولین نامزدی اسکار خود را به دست آورد. با این‌حال او مشتاق بازی در نقش پارکر بود.

۶- بازیگران نقش‌های مکمل فیلم

شبکه اجتماعی Social Network

با این‌که بازیگران نقش‌های اصلی فیلم، پس از اکران آن به سرعت به شهرت رسیدند، اما این موفقیت برای بازیگران نقش‌های مکمل شبکه اجتماعی Social Network کمی دیرتر اتفاق افتاد.
معروف‌ترین آن‌ها داکوتا جانسون است که برای بازی در مجموعه فیلم پنجاه طیف به شهرت رسید. نقش او در شبکه اجتماعی Social Network یکی از اولین‌ بازی‌های او در سینما بود. جو مازلو که کودکی در نقش تیم در پارک جوراسیک بازی کرده بود، در این فیلم در نقش بنیان‌گذار کم‌تر شناخته شده فیسبوک، داستین موسکویتز حضور داشت. او بعدتر در نقش راجر دیکون در فیلم بوهمین راپسودی بازی کرد.
راشیدا جونز و مکس مینگلا که در حال حاضر در مجموعه تلویزیونی سرگذشت ندیمه بازی می‌کند، نیز در این فیلم حضور دارند.

۵- سورکین فیلم‌نامه خود را در کمتر از دو ساعت برای فینچر خواند

سورکین و فینچر

آٰرون سورکین یکی از بهترین فیلم‌نامه‌نویس‌های تلویزیون و سینما است. فیلم‌نامه‌های او همیشه پر از دیالوگ‌های جالب، سریع و هوشمندانه و با طنزی دقیق است.
او با نوشتن فیلم‌نامه‌ای با اقتباس از کتاب میلیونر تصادفی نوشته بن مزریک، برنده جایزه اسکار شد.
با این‌حال فیلم‌نامه اولیه او با ۱۶۲ صفحه و زمان تقریبی دو ساعت و چهل و دو دقیقه (با احتساب یک دقیقه برای هر صفحه) از نظر کمپانی سونی طولانی بود. او با حذف کردن بخش‌هایی توانست مدت زمان آن را به دو ساعت برساند.
در جلسه ملاقات او با فینچر، فینچر با ساعت خود تایم خواندن سورکین را ثبت کرد. او توانست فیلم‌نامه نوشته خود را در یک ساعت و ۵۹ دقیقه برای فینچر بخواند.
شبکه اجتماعی Social Network گواهی دیگر بر استعداد و توانایی‌های این فیلم‌نامه‌نویس فوق‌العاده است.

۴- کمک ناتالی پورتمن برای درک بهتر دانشگاه هاروارد

کمک ناتالی پورتمن برای درک بهتر دانشگاه هاروارد

با این‌که شخصیت‌های فیلم همه در هاروارد تحصیل می‌کنند، اما هیچ‌کدام از صحنه‌های فیلم در آن‌جا فیلم‌برداری نشده است. دانشگاه هاروارد اجازه فیلم‌برداری به هیچ پروژه‌ای را نمی‌دهد. در نهایت این ناتالی پورتمن بود که اطلاعاتی در مورد نحوه زندگی و تحصیل در هاروارد به فینچر داد.
این بازیگر در همان سالی که زاکربرگ در هاروارد تحصیل می‌کرد، دانشجوی این دانشگاه بود.

۳- تنها کسی که شخصیت واقعی نقش خود را ملاقات کرد تیمبرلیک بود

تیمبرلیک شبکه اجتماعی Social Network

بسیاری از شخصیت‌های حقیقی داستان از نحوه به تصویر کشیده شدن شخصیتشان راضی نیستند. چرا که مطمئنا جنبه ساختگی به این شخصیت‌ها اضافه شده است.
فینچر برای درک بهتر شخصیت‌های نوشته سورکین،‌از تمام بازیگران خود خواسته بود که با شخصیت‌های واقعی داستان ملاقات نکنند. با این‌حال تیمبرلیک قبل از این صحبت فینچر شان پارکر را ملاقات کرده بود اما این اتفاق تاثیری منفی برای بازی او نداشت.

۲- شخصیت رونی مارا شخصیتی واقعی نیست

رونی مارا شبکه اجتماعی Social Network

شخصیت اریکا آلبرایت شخصیت کوتاه اما مهمی در داستان است. چرا که تمام شدن رابطه او با زاکربرگ باعث به وجود آمدن ایده اولیه فیسبوک شد. با این‌حال در واقعیت این شخصیت وجود خارجی ندارد.
با این‌حال زاکربرگ در همان زمان با دختری به نام پریسیلا چان دوست بود و در مورد دختری به نام جسیکا الونا در وبلاگ خود می‌نوشت. در فیلم‌نامه شبکه اجتماعی Social Network به نوعی این دو شخصیت واقعی در هم آمیخته شده‌اند.

۱- استفاده آیزنبرگ از اختلال وسواس فکری خود برای بهتر شدن نقشش

آیزنبرگ شبکه اجتماعی Social Network

یکی از دلایلی که آیزنبرگ نقش شخصیت‌های آرام و کمی عجیب را به خوبی بازی می‌کند، درگیری او با اختلال وسواس فکری و عملی است.
به گفته او بازیگری به او کمک می‌کند که این اختلال را کنترل کند. اما او برای بازی در نقش زاکربرگ با کمک گرفتن از تجربیات خود در این‌باره توانست رفتار این شخصیت را بهتر درک کند.
این مطلب از سایت WhatCulture گرفته شده است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.