در سال ۱۹۰۳، با ساخت فیلم ده دقیقه‌ای سرقت بزرگ قطار، ژانر جدیدی در سینمای آمریکا متولد شد: ژانر فیلم‌های وسترن.
فیلم‌های این ژانر مورد توجه طرفداران فیلم و سینما قرار گرفت، اما کم‌کم و تا سال ۱۹۹۰ از تب و تاب آن کم شد، تا جایی‌که دیگر کم‌تر کسی فیلم وسترن می‌ساخت. حتی نام‌های معروف این ژانر، از جمله کلینت ایست‌وود پس از فیلم سوارکار رنگ‌پریده در سال ۱۹۸۵ دیگر فیلمی نساخته بود.
در همان سال‌ها بود که نام بازیگر دیگری در ژانر وسترن بر سر زبان‌ها افتاد: کوین کاستنر که با بازی در فیلم‌های تسخیرناپذیران (۱۹۸۷)، بول دورهام (۱۹۸۸) و سرزمین رویاها (۱۹۸۹) به شهرت رسید. او در سن ۳۵ سالگی تصمیم به احیای دوباره ژانر وسترن گرفت.
رقصنده با گرگ ها Dances with Wolves در سال ۱۹۹۱ اکران شد و نامزد دریافت ۱۲ جایزه اسکار و در نهایت برنده ۷ جایزه شد. این فیلم بیش از ۱۸۴ میلیون دلار در آمریکا فروش داشت و سومین فیلم پرفروش آن سال، پس از تنها در خانه و روح شد. رقصنده با گرگ ها Dances with Wolves با فروشی بیش از ۲۴۰ میلیون دلار در سراسر دنیا، یکی از موفق‌ترین و محبوب‌ترین فیلم‌های وسترن تاریخ سینما است.

همچنین بخوانید:
نکاتی جالب در مورد فیلم شبکه اجتماعی Social Network

رقصنده با گرگ ها Dances with Wolves

در زیر نکاتی جالب در مورد این فیلم خاطره‌انگیز را آورده‌ایم:

۱- این فیلم براساس رمانی نوشته مایکل بلیک ساخته شد.
بلیک در ابتدا داستان کتابش را در قالب یک فیلم‌نامه ناتمام نوشته بود. اما با تشویق کاستنر آن را تبدیل به کتابی کرد که در سال ۱۹۸۸ منتشر شد. او برای این داستان در مورد افسری آمریکایی به نام جان دونبار که در نهایت زندگی صلح‌طلبانه در کنار سرخ‌پوستان آمریکایی را به جنگیدن ترجیح می‌دهد، برنده جایزه اسکار شد.

۲- این فیلم از جولای تا نوامبر سال ۱۹۸۹ در جنوب داکوتا فیلم‌برداری شد.

۳- گراهام گرین، تانتو کاردینال، رادنی ای. گرنت، فلوید رد رو وسترمن، وس استودی و مری مک‌دانل در این فیلم نقش‌آفرینی کردند. کاستنر، گرین و مک‌دانل هر سه برای بازی در این فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار شدند.

۴- در برنامه‌ای تلویزیونی از گراهام گرین در مورد بازی در رقصنده با گرگ ها Dances with Wolves پرسیدند و او در جواب گفت: “شخصیت جالبی بود، باید به بازیگر آن اسکار می‌دادند.” (جو پشی در آن سال برای بازی در رفقای خوب برنده جایزه اسکار شد.)

 گراهام گرین

۵- آنی کاستنر، فرزند کوین کاستنر و همسرش سیندی، در این فیلم در نقش کودکی شخصیت ایستاده با مشت بازی می‌کند.

۶- فیلم‌برداری صحنه شکار گاو‌ میش‌ها تقریبا یک ماه طول کشید. فیلم‌برداری این صحنه شامل ۳۵۰۰ گاو‌ میش و ۲۴ آمریکایی بومی سوارکار و ۱۵۰ بازیگر سیاهی لشکر، سه هفته طول کشید.

۷- نیل یانگ دو گاو میش خود را برای فیلم‌برداری به کاستنر قرض داده بود.

۸- یک گاو میش کامپیوتری با هزینه ۲۵۰۰۰۰ دلار برای این فیلم ساخته شد.

۹- کاستنر ۳ میلیون دلار از سرمایه خود را برای کامل کردن فیلم هزینه کرد.

۱۰- هزینه فیلم‌برداری صحنه‌های فضای آزاد از بودجه ۱۵ میلیون دلاری خود فراتر رفت.

۱۱- کاستنر ۴۰ میلیون دلار از فروش فیلمش سود برد.

۱۲- معلمی برای یاد دادن زبان لاکوتا به بازیگران فیلم که با این زبان نا‌آشنا بودند، از جمله گرین، در پشت صحنه حضور داشت.

رقصنده با گرگ ها Dances with Wolves

۱۳- رقصنده با گرگ ها Dances with Wolves برنده جایزه اسکار برای بهترین ویرایش، بهترین موسیقی فیلم و بهترین فیلم‌برداری نیز شد.

۱۴- رقصنده با گرگ ها Dances with Wolves اولین فیلم وسترن پس از سیمارون (۱۹۳۱) بود که برنده جایزه اسکار برای بهترین فیلم شد. پس از آن در سال ۱۹۹۲ فیلم نابخشوده ساخته کلینت ایست‌وود برنده جایزه اسکار بهترین فیلم و بهترین کارگردانی شد.

۱۵- موسیقی فیلم موسیقی مورد‌علاقه پاپ ژان پل دوم بود.

۱۶- رقصنده با گرگ ها Dances with Wolves با مدت زمان سه ساعته خود، یکی از طولانی‌ترین فیلم‌های برنده جایزه اسکار بهترین فیلم است.

۱۷- کاستنر پس از این فیلم، در سه فیلم موفق دیگر نقش‌آفرینی کرد: رابین هود: شاهزاده دزدان، جی‌اف‌کی در سال ۱۹۹۱ و بادیگارد در سال ۱۹۹۲. پس از آن برای یک دهه فیلم‌های او آن‌طور که باید دیده نشدند، تا سال ۲۰۱۲ که او برای بازی در مجموعه تلویزیونی کوتاه خانواده هتفیلد و مک‌کوی برنده جایزه امی شد.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.