خدمتکار Servant می‌خواهد تعادل شما در حین تماشا به هم بزند، و برای نامطمئن نگه داشتن مخاطبان خود از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند. موسیقی زمینه‌ی آن پر است از صدای ویولن نتراشیده، و صحنه‌های بسیاری هستند که در آن‌ها دوربین به آرامی حرکت می‌کند تا مخاطب چیزی را ببیند که به هیچ وجه انتظارش را ندارد. داستان آن درباره‌ی مذهب، اتفاقات ناگوار، از دست دادن والدین، اشیایی که یادآور اسباب‌بازی‌های «پروژه‌ی جادوگر بلر» هستند، و حس همیشگی مرموز بودن است. تمامی این موارد به خوبی سریال جدید اپل پلاس از سازنده و نویسنده‌ی انگلیسی تونی بسگلوپ و تهیه‌کننده‌ی اجرایی ام. نایت شیامالان است که دو قسمت از ده قسمت این فصل سریال را کارگردانی کرده است.

همچنین بخوانید:
خانم میزل شگفت‌انگیز The Marvelous Mrs. Maisel – نقد و بررسی فصل دوم

این سریال را می‌توان یک ملودرام پر زرق و برق و پر هیجان دانست که در نگاه اول در همه‌ی زمینه‌ها زیاده‌روی کرده است، اما بر خلاف تمام آن‌ها بسیار سرگرم‌کننده است، به همین خاطر به نظرم اپل اشتباه بسیار بزرگی مرتکب می‌شود که همه‌ی آن‌را به یک‌باره پخش نمی‌کند تا مردم بتوانند در روزهای جمعه و شنبه تمام آن‌را تماشا کنند، و سپس در روز یکشنبه درباره‌ی قسمت‌های فوق‌العاده عجیب و غریب آن توییت کنند.

فصل اول سریال خدمتکار

خدمتکار Servant عملا یکی از قسمت‌های «بلک میرر» است که به ده قسمت نیم ساعته تقسیم شده است. و یا مانند «داستان ترسناک آمریکایی» منهای قابلیت آن مجموعه فیلم برای اشاره‌ی طنزآمیز به خود. و با این وجود، علی‌رغم آن‌که این سریال رفته رفته احمقانه‌تر می‌شود، من همچنان می‌خواستم بدانم آخر کار شان و دوروتی ترنر (با نقش‌آفرینی توبی کبل و لورن آمبروز) چه می‌شود، همچنین خدمتکار جدید آن‌ها لین (با بازی نل تایگر فری، بازیگر میرسلا باراتئون در «بازی تاج و تخت»)، و پسر کوچک خانواده‌ی ترنر، جریکو، که قرار است لین از او مراقبت کند. برند سریال‌های اپل پلاس را می‌توان “احمقانه اما تماشایی” دانست. البته که این بدترین برند نیست.
در این‌جا لازم است هشدار بدهم که ادامه‌ی خواندن این مطلب ممکن است باعث لو رفتن بخشی از داستان شود. اگر می‌خواهید بدون هیچ پیش‌زمینه‌ای سریال خدمتکار را تماشا کنید، ادامه‌ی این مطلب را نخوانید.
در صحنه‌ی آغازین قسمت اول، لین که یک زن جوان آرام و در حال نیایش است، برای اولین بار با تمام اثاثیه‌ی خود و انرژی اسرارآمیز “غریبه‌ی تازه‌وارد در فیلم ترسناک” به منزل خانواده‌ی ترنر در فیلادلفیا می‌رود.

مدت زیادی از مستقر شدن او در خانه‌ی جدید نمی‌گذرد که او درمی‌یابد کاسه‌ای در مورد این خانه و خانواده زیر نیم‌کاسه است. در یک صحنه‌ی پرهیجان و میخ‌کوب‌کننده، شان در نیمه‌شب سراغ پسرش می‌رود، بچه را از پاهایش می‌گیرد و از گهواره‌اش بلند می‌کند، در این میان سر بچه به گوشه‌ی گهواره می‌خورد، اما جریکو آسیبی نمی‌بیند، چرا که — “لحظه‌ی افشاگری” — جریکو وجود خارجی ندارد. او یک عروسک زنده است که به خانواده‌ی ترنر داده شده است تا به دوروتی کمک کند با شوک ناشی از  فاجعه‌ی از دست دادن جریکو واقعی کنار بیاید. علت مرگ او به دلایلی تا چند قسمت مبهم باقی می‌ماند. شان در خفا به لین می‌گوید که با این وضعیت کنار بیاید و همکاری کند. پیش از پایان قسمت اول، مشخص می‌شود که او مجبور نیست این کار را بکند، چون جریکو صحیح و سالم باز می‌گردد، اما دوروتی که وانمود می‌کرده است آن عروسک واقعی و زنده است، نمی‌تواند تفاوت آن‌ها را از یکدیگر تشخیص دهد.
این کاری است که خدمتکار می‌کند، و نگرانم سریال‌های دیگری هم این کار را با ظرافت کمتر تکرار کنند.

توبی کبل

سریال خدمتکار راه‌حل‌های محتمل و سوال‌های جواب‌داده‌شده به مخاطب ارائه می‌کند و با چیدن آن‌ها پشت به پشت هم، پیش می‌رود. و بر خلاف تمام کاستی‌هایش، ما به تماشای آن ادامه می‌دهیم چون می‌خواهیم گازی از این شکلات خوشمزه و راحت بزنیم.
این مطلب برگرفته از نوشته‌ی جن چنی در وب‌سایت والچر بود.

حال به بررسی نظر سایر منتقدین می‌پردازیم:

کریستن بالدوین Kristen Baldwin | اینترتینمنت ویکلی Entertainment Weekly

پس از تماشای تمام ده قسمت، به سختی می‌توان تصور کرد که معماهای اسرارآمیز این سریال بتواند بیش از حدود دو فصل دوام بیاورد. اما هنوز برای قضاوت در این مورد بسیار زود است. در حال حاضر، خدمتکار جذابیت‌هایی که از یک فیلم ترسناک توقع دارید را به شما می‌دهد: همه‌چیز برای خانواده‌ی ترنر بد و بدتر می‌شود، و نمی‌توانم از آن لذت نبرم.

نل تایگر فری - خدمتکار

برایان تالریکو Brian Tallerico | راجر ابرت RogerEbert.com

گاهی اوقات قسمت جدید شروع می‌شود اما شخصیت‌ها آن شور و هیجانی که انتظار دارید پس از وقایع قسمت قبل داشته باشند را ندارند. صادقانه بگوییم، اگر بتوانید با افت اضطرار و هیجان در قسمت‌های ۴ و ۵، و قسمت پایانی دیوانه‌وار خدمتکار کنار بیایید، بیش از آن‌چه نیاز داشته باشید چیزهای جذاب و دوست‌داشتنی در این سریال وجود دارد.

آرون بارنهارت Aaron Barnhart | پرایم‌تایمر Primetimer

تماشای این سریال به مراتب لذت‌بخش‌تر می‌شود اگر به آن به چشم یک کمدی، و یا هر ژانری که شیامالان به آن تعلق دارد نگاه کنید. به جد معتقدم اگر بخواهید خدمتکار را به عنوان یک سریال ترسناک و یا حتی اسرارآمیز تماشا کنید مایوس خواهید شد و برایتان کسل‌کننده خواهد بود. آیا خدمتکار می‌تواند این شروع قابل قبول را به خوبی ادامه دهد یا نه؟ باید منتظر باشیم و ببینیم.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.