رولد دال، نویسنده کودکان، را می‌توان دکتر زوس بریتانیایی دانست؛ فقط با داستان‌هایی ترسناک‌تر و تاریک‌تر. اما آثار او کاملاً با کودکان در هر جایی مانوس می‌شوند چراکه این داستان‌ها از کش‌مکش‌هایی که هرکودکی می‌تواند با آن‌ها روبرو شود، دوری نکردند و اخلاقیاتی را که هریک باید یاد بگیرند، در بر نداشتند. بنابراین آثار او همیشه مورد اقتباس سینمایی و تلویزیونی قرار می‌گرفتند و نت‌فلیکس نیز حتی از آثار وی استفاده می‌کند.
به افتخار آن، به‌ویژه با در نظر گرفتن اخبار اخیر در مورد صحبت‌های رالف فاینز برای بازی در نقش یک ضدقهرمان محبوب، در این‌جا ۱۰ تا از بهترین اقتباس‌های ساخته‌شده از آثار رولد دال را معرفی کرده‌ایم؛ از فیلم‌های سینمایی تا موارد ویژه تلویزیونی.

۱۰ – بی‌اف‌جی ۱۹۸۹ The BFG – شصت و پنج درصد

بی‌اف‌جی - رولد دال

این انیمیشن توسط کاسگرو-هال فیلمز ساخته شد و از طریق ITV پخش گردید. «بی‌اف‌جی» براساس یک داستان از دختری به نام سوفی ساخته شده است که با یک غول فروتن روبرو می‌شود؛ کسی که او نامش را بی‌اف‌جی (غول بزرگ مهربان) می‌گذارد. کمدین دیوید جیسون این غول مشهور را با جذبه و ملایمت لحن خود صداگذاری کرد و حتی با بازگشت به آن زمان، این انیمیشن بی‌نقص و شگرف دیده می‌شود. کمپانی سازنده انیمیشنهای «موش پرخطر» Danger Mouse و «قلعه هزار اردک» Count Duckula، در به تصویر کشیدن دنیاهای متمایز انسان‌ها و غول‌ها به‌طور موثری موفق عمل کرد.
حتی اگر در اجرا و خاطره‌سازی خود بی‌زرق‌وبرق بوده باشد، اما «بی‌اف‌جی» همچنان مجذوب‌کننده است.

۹ – بی‌اف‌جی ۲۰۱۶ The BFG – هفتاد و پنج درصد

بی‌اف‌جی رولد دال

«بی‌اف‌جی» تقریباً پنجاه سال پس از اولین اقتباسش، یک پرداخت طولانی‌مدت دیگری به دست آورد؛ این‌بار یک اقتباس لایواکشن با والت دیزنی پیکچرز و استیون اسپیلبرگ و نتایج به‌واقع محصول نهایی آن را نشان می‌دهند.
مارک رایلنس در یک اجرای موشن‌پیکچر این غول صاحب‌نام را بازی می‌کند؛ اجرایی که کاملاً او را به این غول گوش‌دراز تبدیل کرده است. گرچه سطح وسواس اسپیلبرگی و امضای رولد دال غیرعادی با سطح مورد نیاز این انیمیشن هم‌خوانی ندارد، اما «بی‌اف‌جی» ۲۰۱۶ به‌طور موفقیت‌آمیزی اجراهای تماشاگرپسند، فراست بصری، یک موسیقی خوب دیگر از جان ویلیامز و سکانس‌های شگرف را به ارمغان می‌آورد. خیلی حیف شد؛ عملکردش در گیشه تقریباً به آن صدمه زد.

۸ – ۳۶ ساعت ۱۹۶۵ 36Hours – امتیاز مخاطبان ۷۶ درصد

36 ساعت - رولد دال

رولد دال جدا از داستان‌های کودکان، رمان‌ها و داستان‌های کوتاهی نیز برای بزرگ‌سالان به نگارش در آورده است. در بین آن‌ها، داستان اسیرمحور Beware of the Dog قرار گرفته است که یک فیلم پرتعلیق با بازی جیمز گارنر، اوا ماری سنت و راد تیلور از آن اقتباس شده است. این داستان درباره یک اسیر آمریکایی است که توسط آلمان‌ها مورد بازپرسی قرار گرفته است. آن‌ها قصد دارند او را متقاعد کنند که جنگ جهانی دوم تمام شده است و بدین ترتیب او اطلاعاتش را درباره استراتژی‌های متفقین با آن‌ها به اشتراک بگذارد.
«۳۶ ساعت» یک تریلر پرکشش است که زمان خود را با سختگیری اوضاع اطلاعات جنگی جلو می‌برد. این جواهر بسیار کم‌دیده‌شده را بررسی کنید.

۷ – چارلی و کارخانه شکلات‌سازی ۲۰۰۵ Charlie And The Chocolate Factory – هشتاد و سه درصد

چارلی و کارخانه شکلات‌سازی رولد دال

گرچه اقتباسی دیگری وجود داشت، نهاد دال از «ویلی وانکا و کارخانه شکلات‌سازی» راضی نبود بنابراین اقتباس دیگری از «چارلی و کارخانه شکلات‌سازی» توسط تیم برتون ساخته شد. لزوماً یک بازسازی نیست، این یک تصویرسازی مجدد از این فیلم‌ساز مولف گوتیک است.
تفاوت متمایز آن از فیلم تماشاگرپسند ۱۹۷۱ در وفادار بودنش به کتاب و همچنین ناشی از آوازها و خصیصه‌های کاراکترهاست و این‌بار طراحی صحنه نسبت به نسخه اصلی ارتقا پیدا کرده است. با این وجود فراست بصری آن در تضاد با ویلی وانکا تاریک‌تر جانی دپ و برخی ظرافت‌ها قرار داشت.

۶ – قافیه‌های شورشی ۲۰۱۶ Revolting Rhymes – هشتاد و پنج درصد

رولد دال

یک فیلم تلویزیونی دیگر که از BBC پخش شد و نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم کوتاه انیمیشنی گردید. «قافیه‌های شورشی» یا ترانه‌های آشوبگر یک انیمیشن کامپیوتری ویژه است که به دو بخش تقسیم شده است. یکی ترکیب درهم‌برهمی از سفیدبرفی و شنل‌قرمزی است؛ جایی که هر دو قهرمان پری‌مانند باید به ترتیب با ملکه شیطانی و یک دسته از گرگ‌ها مقابله کنند. دیگری همگذری جک و لوبیای سحرآمیز و سیندرلا است که به دنبال آن جک سیندرلا را دنبال می‌کند، اما با یک غول وارد نبرد می‌شود.
کتاب رولد دال پیرامون ترکیب این افسانه‌هاست. نتیجه یک ماجراجویی سرگرم‌کننده و غریب با گروهی از ستاره‌های مشهوری است که برای صداپیشگی حضور پیدا کرده‌اند.

۵ – ماتیلدا ۱۹۹۶ Matilda – نود درصد

ماتیلدا

«ماتیلدا» ممکن است در زمان خودش یک شکست محسوب می‌شد، اما این فیلم ارتقا پیدا کرد و به یک اثر کالت کودکانه محبوب بدل گشت. این فیلم براساس رمان دوست‌داشتنی ۱۹۸۸ رولد دال ساخته شده و درباره دختری بازیگوش اما خوش‌قلب است؛ او درمی‌یابد که دارای قدرت‌های تله‌کینتیک است و از آن‌ها برای کنترل پدر و مادر بی‌خیال و بی‌تفاوتش بهره می‌برد و خانم مدیر مدرسه خبیثش را سرنگون می‌کند.
مارا ویلسون در نقش این دختر مشهور بازی موثری را ارائه می‌کند و موفق می‌شود تعادل درستی بین چهره بی‌احساس و اشتیاق او برقرار سازد و همچنین بازیگران نقش‌های مکمل که شامل دنی دویتو در نقش آقای وُرموود تحقیرکننده و پم فریس در نقش خانم ترانچبال که تماشایش سرگرم‌کننده است. «ماتیلدا» صادقانه و سرگرم‌کننده است و بیش از قبل به پرواز درمی‌آید.

۴ – جیمز و هلوی غول‌پیکر ۱۹۹۶ James And The Giant Peach – نود و یک درصد

جیمز و هلوی غول‌پیکر رولد دال

بعد از «کابوس قبل از کریسمس» تهیه‌کننده تیم برتون و کارگردان هنری سیلیک، برای اقتباس دیزنی از «جیمز و هلوی غول‌پیکر» دست به کار شدند و خیلی شبیه به «کابوس قبل از کریسمس»، این یک تلاش استاپ‌موشن با تناقض‌گویی‌های مختص برتون و وحشت‌زدگی‌هایی است که کاملاً متناسب با داستان رولد دال هستند.
داستان در مورد یک بچه یتیم به‌نام جیمز است که به یک دنیای غریب مخفی درون یک هلو وارد می‌شود و با کاراکترهای عجیب‌وغریبی مثل خانم اسپایدرِ سوزان ساراندون، آقای گرس‌هاپرِ سیمون کالو و آقای سنتیپدِ ریچارد درایفس ملاقات می‌کند. پیشرفت‌های انیمیشن به نفع فیلم کار کردند زیرا این اثر لایواکشن و استاپ‌موشن را برای رسیدن به جلوه‌های یکپارچه با یکدیگر تلفیق می‌کنند؛ خارق‌العاده است.

۳ – ویلی وانکا و کارخانه شکلات‌سازی ۱۹۷۱ Willy Wonka & The Chocolate Factory – نود و یک درصد

ویلی وانکا و کارخانه شکلات‌سازی

«چارلی و کارخانه شکلات‌سازی» یک کلاسیک ادبی محسوب می‌شود و بنابراین ساخت فیلم اقتباس‌شده از آن اجنتاب‌ناپذیر بود. یک فیلم فانتزی در سال ۱۹۷۱ ساخته شد که موفقیت اندکی به دست آورد اما در آن زمان مورد هجوم منتقدین حتی خود رولد دال (که فیلم‌نامه را نوشته بود) قرار گرفت.
با این وجود بدل به یک کلاسیک با کاراکترهایی به‌یادماندنی، آوازهایی زیبا (از “The Candy Man” تا “Pure Imagination”) و یک اجرای گیرا از جین وایلدر در نقش ویلی وانکا گردید. پرداخت او از وانکا، غرابت سوال‌برانگیز و اسرار شوم وی را خنثی می‌کند اما همچنان جذابیتی در او وجود دارد. «ویلی وانکا و کارخانه شکلات‌سازی» یک لذت بسیار ناخوشایند است.

۲ – آقای فاکس شگفت‌انگیز ۲۰۰۹ Fantastic Mr. Fox – نود و دو درصد

آقای فاکس شگفت انگیز - ر

گرچه برای تیم برتون مناسب است که تم‌های مهیب رولد دال را به تصویر بکشد، اما در مورد وس اندرسن شگفت‌آور است که موضوعات خودمانی و کاراکترهای غیرعادی‌اش را به نمایش بگذارد. به‌همین دلیل، «آقای فاکس شگفت‌انگیز» یک انیمیشن استاپ‌موشن خوب است که بین سبک‌های هر دو هنرمند تعادل برقرار می‌کند. داستان ۱۹۷۰ بر آقای فاکس صاحب‌نام (جرج کلونی) متمرکز شده است؛ کسی که باید در مقابل سه مزرعه‌دار بدجنس حیله بهتری به کار ببرد تا غذاها را به تسخیر خود در آورد.
به‌مانند همه فیلم‌های وس اندرسن، این فیلم نیز مملو از نماهای متقارن، کاراکترهای دمدمی‌مزاج، درگیری‌های خانوادگی، یک موسیقی کر،‌ فیلم‌برداری آمیخته به رنگ نارنجی و طنز خشک و بی‌روح است. به‌عنوان یک اقتباس از آثار رولد دال، این فیلم خلاقانه و فریبنده است.

۱ – جادوگرها ۱۹۹۰ The Witches – نود و هفت درصد

جادوگرها رولد دال

«جادوگرها» آشکارا براساس روزهای کودکی رولد دال است که از والدینی نروژی متولد شده بود و انواع مختلفی از افسانه‌های قومی و اجدادی نروژی را آموخته بود. این داستان درباره یک پسر و مادربزرگش است که محفلی از جادوگران را کشف می‌کنند؛ کسانی که وجودشان را به‌واسطه کشتن کودکان رونق بخشیده‌اند. این داستان برای یک فیلم بلندمدت مناسب به نظر می‌رسد و ستاره‌های این اثر مای زترلینگ، روآن اتکینسون و آنجلیکا هیوستون در نقش جادوگر اعظم هستند.
تصویرسازی ۱۹۹۰ نیکلاس روگ تاریکی و غرابت را به این داستان دال می‌آورد؛ به‌همراه عروسک‌گردانی جیم هنسن و بازی شیطانی و دلپسندانه هیوستون. «جادوگران» گرچه یک نمونه ناب و بارز اقتباسی از آثار دال نیست اما به‌طرز فوق‌العاده‌ای سرگرم‌کننده است.

این مطلب برگرفته از نوشته Paolo Alfar در سایت screenrant است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.