هر از چندگاهی، یک برنامه تلویزیونی پدیدار می‌شود که به‌دلیل وجود عوامل مختلف تبدیل به اثری به‌واقع پرطرفدار می‌گردد و همه جنبه‌های چشم‌انداز فرهنگی را اشباع می‌کند. سریال جدید نت‌فلیکس، ببر پادشاه: قتل، ضرب و شتم و جنون Tiger King،‌ یکی از این‌دسته سریال‌هاست؛ چیزی که پیش‌تر یک پرونده جنایی نسبتاً جزئی (و عجیب‌وغریب) را به چیزی کم‌تر از یک پدیده ملی ارتقا نمی‌دهد.
گرچه این سریال از جهات مختلفی بسیار منحصربه‌فرد است، اما بخشی از یک سنت مستندسازی طولانی قرار گرفته است که زندگی افراد عجیب‌وغریب و غیرعادی را مستند می‌کند؛ کسانی که حاشیه‌های جامعه آمریکایی را اشغال کرده‌اند.

همچنین بخوانید:
۸ مستندی که به بررسی نحوه شیوع بیماری ها پرداخته‌اند

۱۰ – گری گاردنز ۱۹۷۵ Grey Gardens

گری گاردنز

این فیلم به‌طور حتم نمونه نهایی یک مستند است که بر روی زندگی افراد غیرعادی تمرکز می‌کند. تمرکز فیلم بر دو زن است؛ ادی بزرگ و کوچک. که یک عمارت پوسیده در لانگ آیلند را تصاحب کرده‌اند. چیزی کاملاً قانع‌کننده در مورد این دو زن (که عموزاده بانوی اول جکی کندی بودند)، رابطه فروپاشیده آن‌ها و عظمت تخریب‌شده اطراف‌شان وجود دارد.
برادران Maysles که کارگردانی فیلم را به عهده داشته‌اند، هر ذره آسیب‌زا را از آن خارج کردند و بیننده را به همدردی با این زنان دعوت می‌کنند. حتی با وجود این‌که آن‌ها همچنان عجیب‌وغریب و اندکی غیرزمینی باقی مانده‌اند.

۹ – قلقلک ۲۰۱۶ Tickled

 قلقلک

حتی زیرک‌ترین بیننده نیز ممکن است به‌خاطر عدم درک چیزی که تحت عنوان قلقلک رقابتی وجود دارد، بخشوده شود. با این حال، این خرده‌فرهنگ، اگر کسی بتواند آن را به این نام بخواند، دقیقاً همان چیزی است که در این فیلم عجیب، خرابکارانه و کاملاً مسحورکننده بررسی شده است.
نیازی به گفتن نیست که بحث‌هایی در ارتباط با این موضوع وجود دارد (که البته برخی اختلافات ناگوار هم وجود دارد) و همچنین خود این فیلم. با این وجود، منتقدین آن را دوست داشتند و یک دنباله واقعی برای آن تولید شده است.

۸ – ۲۰۱۶ Sour Grapes

انگور ترش

شراب یکی از آن چیزهایی است که حتی فراتر از طعم و محتوای الکلی‌اش ارزش دارد. کیفیت یا فقدان آن، نه‌تنها مرتبط با وضعیت کلاس یک فرد، بلکه در مورد سلیقه یک فرد است. در واقع، بررسی مزه و تولید شراب، یک کسب‌وکار بسیار جدی است، به همین دلیل است که موضوع این فیلم مستند، یعنی کلاهبرداری شراب، بسیار جذاب است.
این فیلم طرحی را مستند می‌كند كه به موجب آن Rudy Kurniawan شراب ارزان‌قیمت می‌گرفت و برچسب‌های گران‌تری را روی آن‌ها قرار می‌داد. در نمایش این طرح، فیلم هم نبوغ وی را آشکار می‌کند و هم این مسئله که شراب بیانگر قدرت اجتماعی است.

۷ – کشور وحشی وحشی ۲۰۱۸ Wild Wild Country

کشور وحشی وحشی

شمال غربی پسیفیک مشهور است به این‌که برای جذب انواع افرادی که می‌خواهند در مسیر خودشان قرار بگیرند، زندگی جدیدی را ایجاد می‌کند. یکی از این افراد باگوان شری راجنیش بود که سوژه این مستند قرار گرفته است.
این یک پرتره به اعتراف خود، نسبتاً آزاردهنده از جنبش راجنیش است. چیزی که به‌عنوان یک آگاهی‌بخش آغاز گشته بود، خیلی زود با قتل و ترور بیولوژیکی پیوند می‌خورد. این فیلم مورد تحسین منتقدین قرار گرفت گرچه برخی نیز از جنبه‌های مختلف داستانش انتقاد کردند.

۶ – ۲۰۱۹ Don’t F*Ck With Cats

Don’t F*Ck With Cats

این یکی از آن فیلم‌های جنایت واقعی است که مطمئناً برای انسان‌های حساس مناسب نیست. فیلم با تعقیب کسی که دو بچه‌گربه را خفه می‌کرد و آن‌ها را می‌کشت سپس این کار خود را ضبط می‌کرد، آغاز می‌شود. اما کمی بعد بدل به تعقیب‌وگریزی بزرگ‌تر می‌گردد آن‌گاه که آشکار می‌شود او مسئول قتل و بریدن یک دانشجوی بین‌المللی چینی بوده است.
فیلم بازخورد کم‌جوش و خروشی دریافت کرد؛ هم به دلیل قصد و غرض مشکوک فیلم‌سازان و هم به علت ماهیت غیرمتمرکز داستان.

۵ – مرد گریزلی ۲۰۰۵ Grizzly Man

 مرد گریزلی

تیموتی تردول یکی از آن دسته افرادی است که تقریباً شبیه به هیچ‌کس دیگری نیست. او یکی از حامیان برجسته خرس‌های وحشی است؛ او سال‌های آخر زندگی پرفرازونشیب خود را بیشتر به دلیل وحشت مقامات حیات‌وحش و خانواده و دوستانش، میان آن‌ها سپری کرد.
کارگردان این فیلم، ورنر هرتسوک، سبک نشخوار فکری اگزیستانسیالیست مختص به خود را به زندگی حرفه‌ای این مرد پردردسر می‌آورد که نهایتاً توسط یکی از خرس‌هایی که بسیار دوستش می‌داشت، کشته شد و تا حدودی هم خورده شد.

۴ – ۱۹۹۲ Brother’s Keeper

Brother’s Keeper

صحنه‌پردازی این فیلم متعلق به شمال نیویورک است و تمرکز خود را بر مرگ غیرمعمول یک مرد سالخورده می‌گذارد. کسی که با برادرانش در خانه‌ای مخروبه به دور از بقیه مردم زندگی می‌کرد. به‌طور خاص بر محاکمه یکی از برادرانش که توسط پلیس متهم به ارتکاب جرم شده بود، تمرکز دارد.
این یک تفکر پیرامون روشی است که سیستم قضایی جنایی حول آن کار می‌کند و این‌که آیا واقعاً به‌نفع افرادی عمل می‌کند که حیطه بیرونی جامعه را اشغال کرده‌اند.

۳ – ۲۰۰۷ Crazy Love

عشق دیوانه

عنوان این فیلم همه چیز را می‌گوید. موضوع آن رابطه پیچیده بین یک وکیل و دوست‌دختر جوان‌ترش و همسر آخرش است. جنبه عجیب این بود که او گروهی از مردان را اجیر کرد تا آب قلیایی به صورت او پرتاب کنند و سپس او را کور و زخمی رها کنند. با وجود این، او بعدها با وی ازدواج کرد.
این یکی از فیلم‌هایی است که تماشای آن بسیار وحشتناک است. مهم نیست که این افراد چقدر موجب رنجش و دلهره می‌شوند، مهم نیست که چقدر بدبخت و بی‌نوا به نظر می‌رسند (و چقدر باعث تیره‌روزی بیننده می‌شوند) تقریباً غیرممکن است که از آن روی برگردانید.

۲ – ۲۰۰۹ The Wild And Wonderful Whites Of West Virginia

The Wild And Wonderful Whites Of West Virginia

ویرجینیای غربی و به‌طور کلی‌تر آپالاشیا، برای اشغال یک مکان غامض در فرهنگ آمریکایی آمده‌اند؛ به‌عنوان مکانی که عمدتاً پشت به مدرنیته مانده است و توسط افراد عجیب‌وغریب و غیرعادی اشغال شده است.
وایت‌ها مطمئناً هم عجیب‌وغریب و هم غیرعادی هستند؛ به‌طور خاص، جسکو که که به‌عنوان یک رقصنده، به شهرت خاصی رسیده است. این فیلم بینش شگفت‌انگیزی به زندگی‌های بسیاری از آپالاشیایی‌ها می‌اندازد که در دهه‌های متمادی به‌واسطه بهره‌برداری از صنایع مختلف سوخت فسیلی و وزن خردکننده فقر همه‌گیر آسیب دیده‌اند.

۱ – ۲۰۱۷ Voyeur

Voyeur

حق حریم خصوصی یکی از آن چیزهایی است که اکثر مردم آن را بدون هیچ سوالی پذیرفته‌اند و فضاهای مشخصی وجود دارند که کسی در آن ساکن است، فرض می‌کند که اجازه دیده شدن اتفاقی او وجود ندارد. یکی از این موارد، مطمئناً اتاق هتل است.
دقیقاً فرض مصونیت این فضاست که این مستند را می‌سازد. مستند بر روی مردی تمرکز می‌کند که ظاهراً دوست دارد میهمانان خود را تماشا کند، بنابراین عمیقاً مزاحم است. این فیلم یک یادآوری قدرتمند و آزاردهنده درباره این است که چقدر اکثر مردم حریم خصوصی کمی را در نهایت دارا هستند.

این مطلب برگرفته از نوشته Thomas West در سایت screenrant.com است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.