سریال‌های خوبی که پایانی ضعیف داشتند از آن چیزی که فکرش را می‌کنید هم بیشتر هستند. فصل‌های پایانی ضعیف معمولا زمانی اتفاق می‌افتند که سریال باید تمام شود اما شبکه‌ی پخش‌ آن اصرار دارد سریال ادامه پیدا کند. در این متن از سریال‌هایی نوشته‌ایم که فصل‌های ابتدایی آن‌ها بسیار تماشایی بوده و علاوه بر جلب نظر مخاطبان، نقدهای مثبت زیادی را هم از منتقدین دریافت کردند، اما فصل پایانی و یا دو فصل پایانی آن‌ها افت شدیدی داشته است.

همچنین بخوانید:
۱۰ سریال درام برتر کره‌ ای در سال های اخیر

GAME OF THRONES

بازی تاج و تخت

«بازی تاج و تخت» از همان قسمت اول که جیمی لنیستر برن بیچاره را از پنجره‌ی برج به پایین انداخت، مخاطبان را شیفته‌ی خود کرد. این درام تخیلی آوریل سال ۲۰۱۹ و بعد از دو سال وقفه، با فصل هشتم و آخر خود بازگشت. فصلی که با نبردهای ناامیدکننده و سرهم‌بندی داستان، بسیاری از طرفداران «بازی تاج و تخت» را دلسرد کرد. بعضی از طرفداران درباره‌ی این فصل گفته‌اند این فصل رفتار نامناسبی با شخصیت‌های داستان، به ویژه زن‌ها و افراد رنگین پوست، داشته است و برخی دیگر از سرعت کم سریال و فاصله گرفتن فیلم‌نامه از داستان جرج آر.آر مارتین ناراضی بودند.

DEXTER

سریال تلویزیونی دکستر

هنوز هم یادآوری فصل آخر افتضاح «دکستر» دل طرفداران این سریال را به درد می‌آورد، چه برسد به اینکه بخواهیم درباره‌ی قسمت آخر سریال حرف بزنیم که حکم سیلی بر صورت طرفداران قدیمی این سریال دارد. هر اتفاقی که در فصل هشتم این سریال می‌افتد بسیار احمقانه است. هانا که زمانی شخصیتی پیچیده بود، تقریبا تمام لایه‌های خودش را از دست می‌دهد. بعد از اینکه دب به لاگوئرتا شلیک می‌کند، این کارش هیچ عواقبی را برای او به دنبال ندارد. ماسوکا هم به دلایلی دختردار می‌شود. شخصیت‌های جدیدی معرفی شده، ولی خیلی زود از داستان سریال محو می‌شوند. به طور کلی این فصل آن‌چنان افتضاحی بود که به سختی به «دکستر»ی که ما زمانی می‌شناختیم شباهت دارد.

WEEDS

علف

«علف» سریالی درباره‌ی زن خانه‌داری بود که برای برآمدن از پس مخارج زندگی به فروش علف مشغول می‌شود. این سریال برای مدتی به یکی از سریال‌های موفق آن دوران تبدیل شده بود. اما همانطور که داستان سریال پیش رفت، ننسی کمتر از قبل دوست‌داشتنی شد. او وارد فعالیت‌های غیرقانونی دیگری شده و به یک مادر افتضاح تبدیل شد. یکی از منتقدان درباره‌ی فصل هشتم و آخر این سریال نوشته است:” مطمئنم هیچ مواد مخدری در دنیا وجود ندارد که بتوانم با مصرف آن خودم را راضی به تماشای فصل آخر این سریال کنم.”

THE KILLING

کشتن

این سریال کند معمایی که داستان آن در سیاتل روایت می‌شود، داستان کارآگاهان ماجراهای قتل و قاتلی، سارا لیندن (میرل اینوس) و استیون هولدر (یوئل کینامان) است. این سریال فیلم‌نامه‌ای فکر شده، شخصیت‌هایی باورپذیر و وحشتی واقعی در خود دارد، حتی با وجود اینکه فصل آخر این سریال بسیار ضعیف است. پس از اینکه ای‌ام‌سی این سریال را کنسل کرد، نت‌فلیکس ساخت ادامه‌ی این سریال را برعهده گرفت و فصل چهارم آن را پخش کرد، فصلی که بسیار هم احمقانه بود.

TRUE BLOOD

خون حقیقی - پایان قسمت پایانی تمام

«خون حقیقی» در اوایل پخش‌اش سریالی بسیار قوی و سرگرم‌کننده بود. اما ناگهان فصل هفتم این سریال همه چیز را خراب کرد. خط داستانی بی‌روح. شخصیت‌های جدید بی‌معنی. می‌توان گفت فصل پایانی این سریال توهینی به مخاطبان آن بود. بیل می‌میرد؟ سوکی با کس دیگری که حتی به مخاطبان نشان هم داده نمی‌شود وارد رابطه می‌شود؟ شاید بهتر بود کسی جلوی ادامه‌ی این سریال را می‌گرفت.

ARRESTED DEVELOPMENT

arrested development

فصل اول این سریال نظر بسیاری از منتقدین را جلب کرد و دو فصل بعدی آن نیز تا حد خوبی قوی بود. اما فصل‌های بعدی آن توسط نت‌فلیکس هیچ‌گاه نتوانست به خوبی فصل‌های پیشین‌اش شود. با این حال فصل پنجم این سریال برای بازیگران و سازندگان آن همانند شانس دوباره‌ای بود، چرا که توانست از فصل چهارم که اشتباه بزرگی محسوب می‌شد فاصله بگیرد. با اینکه سریال هنوز به طور رسمی کنسل نشده است، اما صحبتی هم در مورد اینکه آیا نت‌فلیکس قصد دارد سریال را ادامه دهد یا نه نشده است.

UNREAL

unreal

هر سه فصل این درام تاریک بسیار تماشایی بوده و نفسی تازه برای شبکه‌ی لایف‌تایم به حساب می‌‌آمدند. با این حال فصل چهارم سریال که شبکه‌ی هولو حق پخش آن را خریده بود، کار را خراب کرده و بسیار ضعیف ظاهر شد.

SHERLOCK

شرلوک

هر سه فصل اول اقتباس‌های مدرن شرلوک هولمز مارک گتیس و استیون موفات رضایت مخاطبان را به دست آوردند. اما از قسمت مخصوص کریسمس سال ۲۰۱۵ و فصل آخر این سریال استقبال زیادی نشد. فصل چهارم «شرلوک» چهار سال بعد از فصل سوم آن پخش شد، اتفاقی که باعث شده بود انتظارها برای این فصل حسابی بالا برود. اتفاق ناگواری که در این صنعت زیاد پیش می‌آید.

ENTOURAGE

دارودسته

ماجراهای بازیگر جوان هالیوود وینی چیس (آدرین گرنیر) و دوستانش توجه‌های زیادی را به خود جلب کرد و بسیاری از فصل‌های این سریال نیز نقدهای خوبی دریافت کرد. با این حال فصل هفتم آن به شدت ضعف داشت. منتقدین درباره‌ی این سریال گفتند: “از آن جایی که بهترین داستان‌های «دار و دسته» پیش از آن روایت شده بودند، فصل آخر این سریال شبیه به یک پایان ترحم‌برانگیز بود.”

PRISON BREAK

فرار از زندان

مشخص بود که درام شبکه‌ی فاکس که موضوع آن کاملا از روی اسم آن مشخص است، مجبور است در نهایت از داستان اصلی‌اش فاصله بگیرد؛ به هر حال مگر شخصیت‌های سریال چند بار می‌توانند در زندان گیر بیفتند. بعد از فصل اول جنجال‌برانگیز این سریال و فصل دوم آن که هیجانی مشابه با فصل اول داشت، «فرار از زندان» روندی نزولی در پیش گرفت و فصل سوم و چهارم آن مورد استقبال مخاطبان قرار نگرفت. با اینکه در نهایت سریال پایان خوبی داشت، اما این سریال باید یکی دو فرار قبل از این‌ها تمام می‌شد.

How I Met Your Mother

آشنایی با مادر

اگر با یکی از طرفداران پرطرفدار «آشنایی با مادر» برخورد کردید، به هیچ وجه بحث پایان این سریال را پیش نکشید. بسیاری از طرفداران این سریال هنوز سر این قضیه به شدت ناراحت هستند. معمولا کار منطقی نیست که یک سریال را بر اساس قسمت آخرش قضاوت کنیم، اما با وجود داستان و ماجرای «آشنایی با مادر» قضاوت نکردن آن بر اساس قسمت آخر کار سختی است. مخاطبان این سریال سال‌ها با هدف فهمیدن هویت مادر، داستان این سریال را دنبال کردند و تمام فصل آخر را مشغول آشنا شدن با او شدند. اما او ناگهان مرده و تد دوباره با رابین دوست می‌شود. بدتر از آن این‌که تمام فصل آخر این سریال به ازدواج بارنی و رابین پرداخته و در نهایت در چند لحظه آن‌ها را به طلاق می‌رساند.

Heroes

قهرمانان

به خاطر دارید در نهایت «قهرمانان» چطور تمام شد؟ نه؟ حق دارید، چرا که تا آن زمان اکثر طرفداران این سریال خسته شده و از تماشای این سریال دست کشیده بودند. این سریال که قوی شروع شد، در نهایت روندی نزولی را در پیش گرفت. فصل چهارم آن تا حدودی بهتر شد، چرا که از شدت درام پایان دنیایی کم کرده و بیشتر بر روی شخصیت‌ها تمرکز کرد؛ با این حال آنقدر قوی نبود که بتواند طرفداران را دوباره پای این سریال بکشاند و در نتیجه در آخر این سریال کنسل شد.

Scrubs

اسکرابز

به طور کلی این که سریال Scrubs تا فصل ۹ ادامه پیدا کرد، غیرممکن به نظر می‌رسد. این سریال در فصل‌های اولش قوی بود، اما فصل‌ آخر آن با فصل‌های اول سریال فاصله‌ی زیادی داشت. ممکن بود در ابتدا فکر کنید این فصل شبیه یک بازتولید ناموفق از فصل‌های اول سریال است. در فصل نهم بسیاری از شخصیت‌های محبوب این سریال برگشتند، اما در عین حال مخاطبان با اینترن‌‌های جدید، یک بیمارستان جدید، و خط‌های داستانی مسخره و جدید مواجه می‌شوند. البته باید بگوییم که این فصل قرار بود به عنوان یک اسپین‌آف پخش شود، نه اینکه به عنوان فصل آخر پخش شود.

Lost

لاست  گمشده

در آن‌ سال‌ها، «گمشده» سریالی بود که همه در حال تماشای آن بوده و هر هفته منتظر آمدن قسمت جدیدش بودند. وبسایت‌ها و فروم‌های زیادی به حل رمز و رازهای زیاد این سریال می‌پرداختند. این سریال به شدت اعتیادآور بود، به خصوص که مخاطبان سعی داشتند بفهمند دلیل اتفاقات این سریال چیست و از همه چیز سردربیاورند. همانطور که سریال پیش می‌رفت، معماها و خط‌های داستانی آن روی هم جمع می‌شد، تا جایی که باعث گیج شدن مخاطبان می‌شد. با تمام شدن «گمشده»، بسیاری از گره‌های داستانی زیادی پرداخته نشده رها شده و سوالات زیادی بی‌پاسخ ماندند. بسیاری هنوز هم این سریال را خیلی دوست دارند، اما بقیه ترجیح می‌دهند دیگر اسمش را هم نیاورند.

The X-Files

پرونده‌های ایکس

چندین سال متوالی نمی‌شد از خیر تماشای «پرونده‌‌های ایکس» گذشت. اما این موضوع مربوط به پیش از دو فصل آخر و ضعیف این سریال می‌شود. «پرونده‌های ایکس» که به خاطر کشش میان مولدر و اسکالی معروف شده بود، بعد از آن که دیوید دوکاونی سریال را ترک کرد به وضوح افت کرد. حتی با وجود بازی بی‌نظیر جیلین اندرسن در نقش اسکالی، فصل نهم باعث شد بسیاری از طرفداران این سریال را رها کنند. در نهایت سازنده‌ی این سریال کریس کارتر تصمیم گرفت «پرونده‌های ایکس» را تمام کند.

The Vampire Diaries

خاطرات خون‌آشام

«خاطرات خون‌آشام» در فصل‌های اول خود یکی از بهترین سریال‌های آن دوران بود. این سریال روندی سریعی داشت، احساسی و در عین حال پر از صحنه‌های اکشن بود. اما جایی در میانه‌ی راه روند سریال کند شده و «خاطرات خون‌آشام» تکراری شد. همه‌ی شخصیت‌ها بخش انسانی خود را از بین می‌برده، می‌مردند و دوباره به زندگی برمی‌گشتند و به دوستانشان خیانت می‌کردند. و در نهایت نینا دوبرو که بار احساسی سریال بر روی دوش او بوده و همه‌ی شخصیت‌ها را به هم ربط می‌داد، از این سریال رفت. بعد از جدا شدن او، فصل هفتم سریال به طرز شگفت‌آوری خوب بود. به همین دلیل طبیعی بود که طرفداران انتظار فصل آخر این سریال را بکشند. اما سریال به جای اینکه داستان سریال را به انتها برساند، تصمیم گرفت با معرفی شخصیت‌های منفی جدید هیجان داستان را زیاد کند. با اینکه «خاطرات خون‌آشام» به طور کلی سریال قوی بود، اما فصل هشتم آن برای طرفدارانش کاملا بی‌معنی بود.

Gilmore Girls

دختران گیلمور

سازنده‌ی «دختران گیلمور»، ایمی شرمن-پالادینو، در آخر فصل ششم از این سریال جدا شد و پس از آن سریال دیگر هیچ‌گاه مثل اولش نشد. بخش زیادی از فصل هفتم، سریال در حال دست و پا زدن بود تا به خوبی قبل شود. ازدواج کوتاه لورلای و کریس و نبود مکالمات سریع این زوج که زمانی بسیار شنیدنی بودند، طرفداران را ناامید کرد. با اینکه فصل آخر این سریال توانست چند قسمت به یادماندنی، از جمله قسمت آخر، را به تصویر بکشد، واضح بود که سریال بخش زیادی از جذابیتش را از دست داده است.

Nip/Tuck

جراحی پلاستیک

«جراحی پلاستیک» یک سریال احمقانه و اعتیاد‌آور از رایان مورفی است. «جراحی پلاستیک» از آن دسته سریال‌هایی بود که مخاطب با خود فکر می‌کرد اوضاع برای هر کدام از شخصیت‌ها بدتر از این نمی‌تواند بشود، که می‌شد. با پخش فصل ششم اما، سریال تبدیل به کاریکاتوری از فصل‌های پیشین خود شده بود. با اینکه آن‌قدرها هم بد نبود، اما می‌توان گفت چیزی که بسیاری انتظار آن را داشتند نبود.

Gossip Girl

دختر سخن‌چین

زمانی که شخصیت‌های «دختر سخن‌چین» دبیرستانی بودند، این سریال بسیار تماشایی بود. خیانت‌های شخصیت‌ها به هم و لباس‌هایی که می‌پوشیدند برای مجذوب نگه‌داشتن مخاطب کافی بود. زمانی که بلیر و سایر شخصیت‌ها به کالج رفتند، سریال روندی نزولی در پیش گرفت. در فصل ششم و آخر، «دختر سخن‌چین» داستان سرنا که با مردی بسیار بزرگ‌تر از خودش دوست شده بود و تصمیم جدایی بلیر و چاک برای رسیدن به اهداف شخصی‌شان را دنبال می‌کند. در قسمت آخر، بالاخره هویت دختر سخن‌چین برای طرفداران فاش می‌شود، که اتفاقی کاملا بی‌منطق و بی‌معنی است.

The Office

اداره

متاسفانه یک پایان قوی نمی‌تواند یک فصل کسل‌کننده را جبران کند. ماجراهای جیم و پم و ازدواج‌شان بسیار یک‌نواخت شده و مایکل اسکات نیز دیگر در سریال نیست. اندی نیز تبدیل به شخصیتی خودخواه و مزخرفی می‌شود. با آمدن فصل ۹، طرفداران این سریال می‌دانستند «اداره»‌ای که می‌شناختند و دوست می‌داشتند را دیگر نخواهند دید. البته همه از فصل آخر این سریال ناراضی نبودند. منتقدی درباره‌ای فصل نوشته بود: “وقتی توجه از روی شخصیت‌های اصلی برداشته شده و سریال به تمام بازیگران یک سریال می‌پردازد، متوجه می‌شویم که آن سریال تا چه حد گروه بازیگران قوی و خنده‌داری دارد.”

این مطلب برگرفته از نوشته‌ای از جین بنتلی در وبسایت rottentomatoes و نوشته‌ای از الکساندر پلسا در وب‌سایت ranker است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.