آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که هر کاری که انجام می‌دهیم بازتابی از چیز دیگری است؟ هر کاری که ما تا به حال انجام داده‌ایم دوباره نیز اتفاق خواهد افتاد و هر کاری که قرار است در آينده انجام دهیم پیش از این و جایی دیگر انجام شده است؟ این‌ها افکاری است که در میانه‌ی سریال Giri/Haji افسر پلیس سارا (کلی مک‌دونالند) را درگیر کرده است. این عبارات هم‌چنین درباره‌ی خود این سریال هشت قسمته‌ی نت‌فلیکس صادق هستند. این سریال یک داستان خوش‌ساخت و و پر از گره‌‌های داستانی-جنایی است که در بستری از درام مهیج روایت شده است. با این فرضیه، این سریال کاملا به اهداف خودش رسیده و حتی با ارائه‌ی چند گره غیرقابل‌پیش‌بینی فراتر از این هم ظاهر ‌شده است.
این سریال در ابتدا، اواخر سال ۲۰۱۹ از شبکه‌ی بی‌بی‌سی ۲ پخش شد. ترجمه‌ی نام سریال Giri/Haji «وظیفه/شرم» است، عباراتی که می‌توان آن‌ها را بارها در داستان دو فرهنگه نویسنده/سازنده جو بارتون دید. در لندن، یکی از اعضای یاکوزا که برای رئیس شین اندو (کاتسویا کوبایاشی) کار می‌کرده است، توسط شمشیری که متعلق به فردی به نام فوکوهارا بوده است، به قتل می‌رسد.

همچنین بخوانید:
معرفی و نقد سریال وقتی ما را می‌بینند When They See Us ـ یک روایت قدرتمند از بی‌عدالتی‌ها

تاکهیرو هیرا کلی مک دونالد

اتفاقی که باعث از بین رفتن صلح و آرامش میان گروه‌های زیرزمینی می‌شود. افسر ارشد هایاشی (کازویوکی تی‌سومورا) وظیفه‌ی حل این مشکلات را بر عهده‌ی کنزو میرو (تاکهیرو هیرا)، یک کارآگاه اهل توکیو که زندگی خانوادگی بهم‌ریخته و شلوغی دارد می‌گذارد. همسر کنزو، ری (یوکو ناکامورا) از او فاصله گرفته است، دخترش تاکی (آوی اوکویاما) بسیار سرکش است و برادرش یوتو (یوسوکه کوبوزوکا)، یکسال پیش و بعد از اینکه برای فوکوهارا شروع به کار کرده بود، از دنیا می‌رود. دست‌کم این چیزی است که کنزو فکر می‌کند؛ او خیلی زود متوجه می‌شود که یوتو زنده است و به لندن فرار کرده است و قصد دارد ار رئیس سابقش که این بلا را سر او آورده است انتقام بگیرد. از آن‌جایی که هم هایاشی و هم فوکوهارا می‌خواهند جلوی این اتفاق را بگیرند، کنزو را به لندن می‌فرستند تا برادرش را پیدا کند. کنزو از اینکه برادرش این همه مصیبت به بار آورده است، حسابی عصبانی است. با تماشای چند فلش‌بک می‌توانیم ببینیم که کنزو پیش از آن به نفع برادرش کار کرده و یکی از جرم‌ها یوتو را لاپوشانی کرده است و پای خودش هم گیر است.
کنزو که این ماموریت را می‌پذیرد، خیلی زود با سارا (مک‌دونالند) ارتباط می‌گیرد. سارا تازه متوجه شده است همسر سابقش ایان (جیمی دراون) موقتا از زندان آزاد شده است.

Giri/Haji

ایان در ابتدا به خاطر اینکه سارا او را لو داده بود، به زندان افتاده بود. برای اینکه ماجرا پیچیده‌تر از این هم شود، تاکی از مدرسه اخراج شده و به لندن می‌آید تا با پدرش وقت بگذارند.
همانطور که از داستان Giri/Haji معلوم است، داستان این سریال به مسائلی درباره‌ی افتخار و مسئولیت، حسرت، عشق، خانواده، بی‌احترامی و رقابت می‌پردازد.
با اینکه داستان Giri/Haji بسیار پیچیده است، سریال به هیچ وجه بیش از حد شلوغ نشده و موفق می‌شود به خوبی بر روی شخصیت‌ها تمرکز کند، چیزی که ناشی از مهارت بالای کارگردانانش است.
اینکه کنزو و سارا رابطه‌ای عاطفی را آغاز می‌کنند جای تعجب ندارد و تا حدی قابل پیش‌بینی است، اما چند سورپرایز در انتظار کسانی است که قسمت اول Giri/Haji را تماشا کنند؛ اتفاقاتی که مطمئنا آن‌ها را شوکه خواهد کرد.
بارتون زمان زیادی را صرف ساختن زمینه‌ی چیزی کرده است که در نهایت به نگاهی چندجانبه به پیچیدگی‌هایی ناشی از مقابله احساسات و وظایف و مسئولیت‌های شخصی و حرفه‌ای، منجر می‌شود.

Giri/Haji

تمام شخصیت‌‌های اصلی داستان در نهایت مسئولیت‌هایی را نسبت به شغل، همکار، دوستان، خانواده‌ و خودشان حس می‌کنند، مسئولیت‌هایی که در عین واضح بودن، پایدار ماندن نسبت به آن‌ها خیلی آسان نیست، به خصوص اگر احساساتی مثل عشق، ترس و خشم را به این ترکیب اضافه کنید.

آلیسون کین منتقد پیست درباره‌ی این سریال نوشته است:

“این سریال نیازمند توجه مداوم شما است، چرا که نیمی از آن به زبان ژاپنی است. در طول سریال زیاد پیش می‌آید که شخصیت‌ها میان انگلیسی و ژاپنی حرف زدن در رفت و آمد باشند، اتفاقی که در نهایت صحنه‌های خنده‌دار زیادی را رقم می‌زند که در آن‌ها به قصد برخی جملات به اشتباه ترجمه می‌شوند و یا شخصیت‌ها درباره‌ اینکه بقیه یک زبان را صحبت نمی‌کنند گلایه می‌کنند. Giri/Haji سریال زیبایی است که با وجود داستان عمیقش نیازمند توجه شما است. این سریال با توجه به شروع کندی که دارد، در ابتدا روند نسبتا آرامی دارد. پایان جاه‌طلبانه‌ی آن تا حد خوبی کامل و باورپذیر به نظر می‌رسد. با اینکه خیلی بهتر می‌شد اگر با وجود فصل دومی، زمان بیشتری را در دنیای‌ این سریال می‌گذراندیم، اما اینکه سریال با همین یک فصل به پایان داستان خودش را تمام کرد، حسی آرامش‌بخش و زیبا را به مخاطب القا می‌کند.”

Giri / Haji ژانویه ۲۰۲۰ از نت‌فلیکس پخش شد.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.