ماجراهای دنباله‌دار اکران

اکران سال 99 همچنان با بی‌نظمی و اتفاقات عجیب همراه است. از یک‌سو فیلم‌های زنها فرشته‌اند 2 و آنجا همان ساعت قرار بود از 25 تیر به اکران دربیایند. اما فیلم جدید سیروس الوند به دلیل آماده نبودن مواد تبلیغاتی‌اش قرار شد با یک هفته تأخیر به نمایش دربیاید.
از سوی دیگر، رسول صدر عاملی، تهیه‌کننده شنای پروانه اعلام کرد که در همدردی با کادر درمان و هم‌زمان با اوج گیری شیوع ویروس کرونا نمایش این فیلم از 25 تیر متوقف می‌شود. چند ساعت بعد، مرتضی شایسته، دبیر شورای صنفی نمایش گفت از این تصمیم بی‌خبر است. درنتیجه، با مخالفت شورای نمایش و موافقت پخش‌کننده، شنای پروانه به اکران خود ادامه خواهد داد. فیلمی که فروش خوبی برای آن در گیشه تصور می‌شد و حالا بعد از سه هفته کمی بیش از دو میلیارد فروش داشته است. این تصمیم با واکنش سید ضیا هاشمی، رئیس صنفی جامعه تهیه‌کنندگان هم روبرو شد. او در صحبت‌هایش خواستار بازبینی آیین‌نامه اکران مطابق با شرایط فعلی شد و از اکران اجباری شنای پروانه در این شرایط و تهدید به محرومیت از اکران، انتقاد کرد.
اما این پایان ماجرا نیست. درحالی‌که گفته می‌شد بنا به دستور شورای ملی ضد کرونا، تمامی سینماها به مدت یک هفته تعطیل خواهد بود، روابط عمومی سازمان سینمایی اعلام کرد که فعالیت سینماها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچنان ادامه خواهد داشت. در همین حال، زیرنویس‌های تلویزیون همچنان از تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری خبر می‌دهند!

حاشیه های سینمای ایران در هفته ای که گذشت – هفته سوم تیر

کرونا و دردسرهایش

منوچهر هادی

تعطیلی و کسادی گیشه، تنها مشکلاتی نیست که شیوع ویروس کووید-19 به بار آورده است. از تئاتر خبر می‌رسد که سالن اصلی تئاتر شهر با بحران مواجه است و تاکنون هیچ گروهی درخواست اجرای نمایش در این سالن را نداشته است. سعید اسدی رئیس مجموعه تئاتر شهر، مشکل اجرا در سالن اصلی را هزینه‌های تولید این آثار و شرایط اقتصادی ناشی از ویروس کرونا اعلام کرده است.
از سوی دیگر، تاکنون هنرمندان زیادی به این ویروس مبتلا شده‌اند. امیرمهدی ژوله در پستی که در اینستاگرام منتشر کرد در واکنش به خبر ازدواج مجدد پیمان قاسم‌خانی، سکوت این مدت او در تکذیب این خبر را به دلیل ابتلایش به کرونا دانسته است.
کرونا به عوامل عاشقانه 2 هم رسیده است. ابتلای تهیه‌کننده و مدیر تولید این مجموعه به کرونا با ابتلای منوچهر هادی و همسرش یکتا ناصر همراه شد و معلوم نیست چند نفر دیگر در این پروژه مبتلا شده باشند.
ویروس کرونا که حالا سینماهای آمریکا را هم به تعطیلی کشانده ، فیلم اصغر فرهادی را هم بی‌نصیب نگذاشته است. روابط عمومی فیلم قهرمان آخرین ساخته فرهادی، از بازگشت عوامل از شیراز به دلیل شیوع ویروس کرونا خبر داد و گفت مراحل پیش‌تولید فعلاً در تهران پی گرفته می‌شود.
از سوی دیگر، امید معلم، دبیر جشن حافظ، از برگزاری دوره بیستم این جشن به‌صورت آنلاین خبر داد. جشن حافظ به‌جای آنکه لغو شود و به سال آینده موکول شود، نامزدها و برگزیده‌هایش را به‌صورت آنلاین اعلام خواهد کرد.

آقازاده بد، آقازاده خوب

آقازاده

ماجراها و حاشیه‌های آقازاده همچنان ادامه دارد. آقازاده روزهای پایانی فیلم‌برداری‌اش را می‌گذراند و بازی امین حیایی، امیر آقایی و نیکی کریمی در این مجموعه به پایان رسیده است. در همین حال، در چند هفته گذشته، شباهت‌های یکی از کاراکترهای این سریال با متهم جنجالی این روزها حسابی سروصدا کرده است. روزنامه صبح نو در گزارشی شخصیت جمشید هاشم‌پور را با اکبر طبری مقایسه کرده است .
از سوی دیگر، لیلی گلستان هم به این سریال واکنش نشان داده است. در قسمت اول این مجموعه ماجرای فروش تابلوهای نقاشی تقلبی منتسب به سهراب سپهری، مدیر آتلیه گلستان را که قبلاً چند تابلو از سهراب سپهری را به فروش رسانده است، به واکنش واداشت تا این حرکت را برنامه‌ریزی‌شده بخواند.
به‌هرحال، قسمت چهارم آقازاده در سینما ماشین برج میلاد و سینما ماشین شهربازی قهرمانان مشهد نمایش داده خواهد شد. آقازاده بعد از سه قسمت حسابی جایش را میان مخاطبان بازکرده است و این نمایش ویژه هم احتمالاً با استقبال خوبی روبرو خواهد شد.

آنچه درراه است

لتیان

با بازگشایی مجدد سینماها، خیلی ها به اکران دل‌بسته بودند. اما شرایط نامساعد گیشه، دوباره بحث اکران آنلاین را پیش کشیده است. مجید مطلبی، تهیه‌کننده فیلم لتیان به کارگردانی علی تیموری می‌گوید همچنان در صف اکران آنلاین هستند. صف اکران در سینما کم بود، حالا صف اکران آنلاین هم اضافه‌شده است!
نرگس مست ساخته جلال‌الدین دری که اسفندماه گذشته هم‌زمان با تعطیلی سینماها اکرانش نیمه‌کاره ماند، از بیست و پنجم تیر اکران آنلاین خود را شروع می‌کند. آرپاچای، نغمه جدایی هم به نویسندگی و کارگردانی علی ابدالی، از تولیدات پرافتخار جریان هنر و تجربه و محصول مشترک ایران و آذربایجان، از بیست و چهارم تیر نمایش آنلاین خود را در سایت‌های قانونی تحت نظر ساترا آغاز کرد.
روزهای ابلق آخرین ساخته نرگس آبیار هم در مراحل پایانی قرار دارد. الناز شاکردوست و هوتن شکیبا بعد از تجربه موفق شبی که ماه کامل شد دوباره با آبیار همکاری می‌کنند و بهرام رادان و گلاره عباسی هم دیگر بازیگران این فیلم هستند.
رضا میرکریمی پروژه‌ای به نام نگهبان شب در دست دارد. این درام اجتماعی که گفته می‌شود موضوع متفاوتی دارد، بعد از قصر شیرین تازه‌ترین اثر میرکریمی است که این روزها در حال نگارش فیلم‌نامه آن است.
حمیدرضا آذرنگ، بعد از سال‌ها بازیگری سینما و تلویزیون و روی صحنه بردن چند نمایش موفق، قصد دارد پایان تابستان اولین تجربه فیلم‌سازی‌اش را کلید بزند. نام این اثر روزی روزگاری آبادان است و به‌زودی عوامل آن اعلام خواهند شد.
آذرنگ تنها بازیگری نیست که به‌تازگی سودای فیلم‌سازی به سرش زده است. ستاره اسکندری هم به‌زودی خورشید آن ماه را به‌عنوان اولین تجربه کارگردانی‌اش جلوی دوربین خواهد برد.
از شبکه نمایش خانگی هم خبر می‌رسد که رؤیا نونهالی و پانته‌آ بهرام، جدیدترین بازیگران ملکه گدایان ساخته حسین سهیلی زاده خواهند بود و در کنار محمدرضا غفاری، باران کوثری و آرمان درویش حضور خواهند داشت.
درنهایت، خدا را شکر که خانم بهنوش بختیاری حالشان آن‌قدر خوب است که در این اوضاع‌واحوال، تقدیرنامه‌ای از طرف خودشان تهیه می‌کنند و به عنایت آزغ، قهرمان حادثه تلخ آتش‌سوزی کلینیک سینا، تقدیم می‌کنند!

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.